Gå til innhold

Mafaldas excel-ark


Mafalda

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye med baby som lurte seg til en plass i magen :blomst:

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva som skjedde under det forrige svangerskapet, fikk du blodpropp?

Takk, takk! :)

Jeg endte først opp med livmorhalssvikt i uke 24, og var da innlagt på sykehus i 2 uker, før jeg så tilbrakte 10 uker i horisontalen på sofaen for å prøve å unngå at livmorhalsen ble enda mer forkortet og for å redusere sjansene for en veldig prematur fødsel. Og deretter så fikk jeg HELLP-syndrom i det jeg bikket 36 uker på vei hvor jeg gikk fra å være frisk til alvorlig syk på 12 timer og hvor det hele endte med opphold på intensiven for min del, Knerten på nyfødtintensiven og 10 dager på sykehus før vi begge var friske nok til å reise hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner til ei som hadde HELLP-syndrom. I første svangerskap var det veldig, veldig alvorlig, og hun holdt på å dø av blodmangel etter fødsel fordi livmoren ikke trakk seg sammen. Barnet var også for tidlig født. Alt gikk fint med dem :) Da hun ble gravid igjen var det med ekstremt tett oppfølging, og hun ble sykemeldt for sikkerhets skyld midtveis i svangerskapet med beskjed om å ta det med ro hjemme. Hun utviklet likevel HELLP-syndrom på nytt, men da var barnet heldigvis fullbårent, og barnet tatt med keisersnitt før det ble akutt. Alt gikk bra den gangen også.

Så heldigvis følger legene nøye med, så jeg vil tro du er i de beste hender. SmallTalk. Og først og fremst håper jeg jo dette svangerskapet blir helt normalt og problemfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk! :)

Jeg endte først opp med livmorhalssvikt i uke 24, og var da innlagt på sykehus i 2 uker, før jeg så tilbrakte 10 uker i horisontalen på sofaen for å prøve å unngå at livmorhalsen ble enda mer forkortet og for å redusere sjansene for en veldig prematur fødsel. Og deretter så fikk jeg HELLP-syndrom i det jeg bikket 36 uker på vei hvor jeg gikk fra å være frisk til alvorlig syk på 12 timer og hvor det hele endte med opphold på intensiven for min del, Knerten på nyfødtintensiven og 10 dager på sykehus før vi begge var friske nok til å reise hjem.

Uff, dette hørtes så absolutt ikke noe godt ut :( Det er fælt å bli så syk når man opplever noe så stort som det å bli mamma. Jeg håper du slipper å gå gjennom dette en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva!? Har du ikke flere titusner liggende til barna trenger nye instrumenter? Fy søren, altså, du burde aldri fått barn! :opplyser:

:ler:

Nei, det er vel ingen fritidsaktiviteter som er billige lenger, er det vel? Utstyr må til uansett hva man driver med. Koret var vel sånn sett det billigste jeg var med på, årskontigent og egenandel på turer "bare". :fnise:

Men lillebror var dyrere i drift. Jeg holdt meg til fløyte og kor, han var innom fotball, tennis, taek-wondo (?) og trommespilling. Og måtte jo ha utstyr selv til alt, selv om han ikke drev med det så lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er antagelig bare litt mer fornuftig enn de aller mest kjeksete mammaene, som for eksempel meg... :sjenert:

Men ja, nå begynner de å bli fryktelig store. Går alt bra med jenta di? Jeg synes utviklingen går i rasende fart om dagen, Smule lærer nye ting hver dag. Nå er det tærne som har blitt veldig interessante, og hun beveger seg i alle slags rare mønstre rundt på gulvet når hun ligger på teppet sitt. Artig!

Hun viser derimot ingen tegn til å kunne synge julesanger ennå, så jeg er litt bekymret for den konserten... Kanskje kurslederen har lagt opp til verdens bratteste læringskurve, men hvis hun får med seg babytassene på et slikt løp skal jeg bøye meg i støvet :fnise:

Og jeg husker også den artikkelen fra Aftenposten, skrekk og gru. Det er egentlig helt utrolig at noen kan hevde at vi ikke trenger en regulering av pappa-kvote så lenge det faktisk hersker slike tilstander ute i arbeidslivet...

Jeg er veldig fornuftig på papiret, men inni hodet mitt er det en annen sak... Vi får se hvem som vinner til slutt! Var i alle fall veldig flink og ventet med førstemann til det faktisk passet og ikke da jeg hadde lyst på første gang, så sånn sett har jeg vel en mistanke om at fornuften seirer ved en evt nestemann også.

Ja, snuppa har det bare bra, takk som spør. Det går fort, det gjør det. Det er jo det de sier, alle mann. Alle de litt eldre damene på jobb, for eksempel, med en liten tåre i øyekroken attpåtil. Nå er vi snart ved fire måneder, jeg synes jo akkurat at de har blitt født. Det er jo så mye som skjer for tiden, tilløp til rulling og snurring og latter og det er jo bare kjempespennende. Det er så mye selskap i henne og at hun gidder å følge med på alt det tullet jeg driver med bare for å underholde henne er jo bare helt fantastisk. Tror nesten jeg synes det er morsommere enn henne til tider, hehe. Kanskje bør vi starte på julesangene til uka, sånn at hun har en sjanse til å henge med sånn i ånden under julekonserten deres. :fnise:

Lykke til på fløytetimen i morgen! Håper søndagskvelden har vært ok, alt styret til tross.

Og godt valg, dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah! Uken ser ut til å bli akkurat som fryktet. :(

Kvalm, sliten og stuptrøtt. Samt en samboer som har trukket i grønne klær for å leke tulling i skogen og dermed ikke er tilbake før torsdag kveld. Kan det bli verre nå???

Jeg slapp bomba for sjefen i dag, da, ettersom jeg snart er i like dårlig form som jeg var forrige gang jeg sa noe til sjefen, så syntes jeg det var like greit å gi beskjed før jeg kommer på jobb grønn i trynet. Forskjellen nå var bare at sjefen ble en smule overrasket over nyhetene, noe hun ikke ble forrige gang ettersom hun skjønte tegninga når jeg kom på jobb grønn i trynet flere dager på rad og egentlig bare lurte på når jeg kom til å si noe. :fnise:

Men, jeg har virkelig en super sjef! Selv om det skaper en vanvittig ressurskabal for henne og ikke akkurat er verdens beste nyheter for hennes del, så var det allikevel klemmer, gratulasjoner og spørsmål om jeg kommer til å fortsette å jobbe med to små i hus. Samt at hun var glad for at jeg ga beskjed såpass tidlig (uke 7 nå) ettersom hun ikke akkurat regnet med at jeg kom til å være i full jobb frem til permisjonen starter og dermed må begynne å tenke på hvem som skal overta mine oppgaver de månedene jeg er borte.

Og ikke minst så kan vi begynne å telle ned mot to datoer. 14. oktober har vi bestemt oss for at vi skal ha tidlig ultralyd og 2. desember skal på på ordinær ultralyd på Riksen. :hoppe:

---

Og nå er jeg spent på hvordan det gikk med HK på fløytetimen! :hoppe:

Samt at jeg lurer veldig på hvordan en julekonsert med babyer som opptreden kommer til å bli. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå må jeg spørre dere supermammaer her inne:

Når drar man egentlig til legen med små barn?

Onsdag forrige uke ble Knerten sendt hjem fra barnehagen med diaré. Siden utviklet dette seg til kvalme i tillegg, samt at han ble sørpa forkjøla og fikk skikkelig slimhoste. Siden fredag har har i grunnen ikke hatt noe særlig matlyst, ikke hatt veldig lyst på drikke og tidvis hatt vondt i magen. Når er han hard i magen, urinen lukter litt (aldri gjort det før) og han hoster så han kaster opp, samt at jeg har fått telefon fra barnehagen to dager på rad om at han ikke er i humør og ikke "seg selv". Burde jeg prøve å få en legetime til han i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå må jeg spørre dere supermammaer her inne:

Når drar man egentlig til legen med små barn?

Onsdag forrige uke ble Knerten sendt hjem fra barnehagen med diaré. Siden utviklet dette seg til kvalme i tillegg, samt at han ble sørpa forkjøla og fikk skikkelig slimhoste. Siden fredag har har i grunnen ikke hatt noe særlig matlyst, ikke hatt veldig lyst på drikke og tidvis hatt vondt i magen. Når er han hard i magen, urinen lukter litt (aldri gjort det før) og han hoster så han kaster opp, samt at jeg har fått telefon fra barnehagen to dager på rad om at han ikke er i humør og ikke "seg selv". Burde jeg prøve å få en legetime til han i morgen?

Ja, gjør det så han får seg en sjekk. Det kan godt hende at han går og føler på noe som han ikke får fram. Jeg vet om en unge som var sutrete i flere dager, og ikke var seg selv. Etter en sjekk hos legen så viste det seg at ungen hadde fått ørebetennelse. Jeg sier ikke at det kan være det, men denne ungen fikk heller ikke fram hva som plaget det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også dratt til legen i det tilfellet. Stakkars liten, håper han snart er på bedringens vei!

----

Mafalda? Holder du hodet over vannet?

Her går det bra. Skjønt min elskede treåring begynner å si mer krevende ting dag for dag.

Han: Mamma, jeg liker deg.

Jeg: Å, jeg liker deg også. Veldig godt.

Han: Jeg liker ikke pappa.

Jeg: Å? Hvorfor ikke?

Han: Fordi at han liker lillebror mer enn meg.

Uh oh. Noen har fått med seg at pappapermen har startet og at pappa nå er hjemme med lillebror hele dagen mens han, storebror, må i barnehagen.

Så da ble det en samtale da, om at pappa elsker ham like mye og mamma og pappaer som har flere barn liker alle barna sine like godt. Stakkars lille søtnosen! Han får jo virkelig sagt det.

Også far da! Som må høre "Jeg liker ikke pappa". Denslags har jeg heldigvis vært forskånet for, for tassen kommer med de heftigste kjærlighetserklæringer stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, hodet er over vannet, Ciara. I hvert fall ligger jeg og bakser i vannskorpa, og håper at vi overlever september. Deretter blir det heldigvis roligere ;)

Stakkars mannen din da, som får så hatten passer av storebror. Hvordan tar han det (pappaen altså)?

Jeg mener, vi vet jo alltid at barn snakker på barns vis, og at de ikke forstår sammenhenger, og slett ikke mener det de sier bestandig, og blablabla (alt det andre fine og rasjonelle vi vet). Men der og da?!

Jeg er enig med deg om skolematen altså, det finnes viktigere ting å fokusere på. Politikerne er veldig flinke på det å dele pene tanker, men så var det gjennomføringa av disse tankene, der svikter de dessverre. Det ville sikkert blitt slik det er for vi som har jobbet i barnehage. Det er/har vært stort fokus på at vi skal servere sunnere mat til barna, så barnehager blir sendt på diverse kurs for å lære om sunn mat, hvordan det skal lages, og hvordan vi skal oppmuntre barn til å spise det. Så kommer vi tilbake på jobben der vi får beskjed om å kjøpe mat på tilbud fordi budsjettet allerede er sprengt, og vi må finne ut hvilke varmretter som tar kortest mulig tid å lage fordi vi ikke har tid til å la en voksen stå på kjøkkenet så lenge om gangen. Det hjelper så lite med pene tanker når man ikke får ressurser til å gjennomføre det. :klaske:

Unnskyld, men jeg bare måtte få det ut :fnise:

Helt i orden :fnise:

Og jeg er så enig, så enig. Det gjelder å tenke seg om både en og to og tre ganger, før man kommer med fagre løfter som blir helt umulige å gjennomføre i praksis. Det blir jo bare dumt.

Men nå ser det jo ut til at siste ordet om skolelunsj er sagt for en god stund :ler:

Etter å ha ristet av meg skuffelsen (for ikke å snakke om den voksende aggresjonen irritasjonen mot den smørblide mannen ved siden av meg, som lot sine lett slørete øyne kjærtegne Ernas skjørtekant i fem sekunder lenger enn strengt tatt nødvendig) kjenner jeg at dette egentlig skal bli litt moro. Tanken på at KrF, FrP og Venstre kan bli tvunget til å samarbeide i fire år pirrer det politiske dyret i meg, vi kan gå morsomme tider i møte. Jeg har allerede kjøpt inn popcorn!

Hva!? Har du ikke flere titusner liggende til barna trenger nye instrumenter? Fy søren, altså, du burde aldri fått barn! :opplyser:

Som de sier på B&F: Ring barnevernet!

"Lat tenåring Ungt talent tvunget til å spille på trekvartcello, uten karbonfiberbue! Skandale!"

Bah! Uken ser ut til å bli akkurat som fryktet. :(

Kvalm, sliten og stuptrøtt. Samt en samboer som har trukket i grønne klær for å leke tulling i skogen og dermed ikke er tilbake før torsdag kveld. Kan det bli verre nå???

Jeg slapp bomba for sjefen i dag, da, ettersom jeg snart er i like dårlig form som jeg var forrige gang jeg sa noe til sjefen, så syntes jeg det var like greit å gi beskjed før jeg kommer på jobb grønn i trynet. Forskjellen nå var bare at sjefen ble en smule overrasket over nyhetene, noe hun ikke ble forrige gang ettersom hun skjønte tegninga når jeg kom på jobb grønn i trynet flere dager på rad og egentlig bare lurte på når jeg kom til å si noe. :fnise:

Men, jeg har virkelig en super sjef! Selv om det skaper en vanvittig ressurskabal for henne og ikke akkurat er verdens beste nyheter for hennes del, så var det allikevel klemmer, gratulasjoner og spørsmål om jeg kommer til å fortsette å jobbe med to små i hus. Samt at hun var glad for at jeg ga beskjed såpass tidlig (uke 7 nå) ettersom hun ikke akkurat regnet med at jeg kom til å være i full jobb frem til permisjonen starter og dermed må begynne å tenke på hvem som skal overta mine oppgaver de månedene jeg er borte.

Og ikke minst så kan vi begynne å telle ned mot to datoer. 14. oktober har vi bestemt oss for at vi skal ha tidlig ultralyd og 2. desember skal på på ordinær ultralyd på Riksen. :hoppe:

---

Og nå er jeg spent på hvordan det gikk med HK på fløytetimen! :hoppe:

Samt at jeg lurer veldig på hvordan en julekonsert med babyer som opptreden kommer til å bli. ;)

:kose:

Den trøttheten er bare... beksvart. Hvis det gir noen mening?

Du har min fulle sympati, den første tiden er alt annen en rosenrød. Og så er det gjerne ikke så mange som vet det heller. Å gå rundt med kvalmen i halsen og zombie-øyne er ille nok om man ikke skal late som ting er bra...

Sporty og bra reaksjon fra sjefen, da! Og det må være en lettelse for begge to- også for deg- at kabalpuslespillet kan begynne allerede nå, så det blir minst mulig problemer for jobben, og minst mulig dårlig samvittighet på deg. Ikke at det er politisk korrekt å ha dårlig samvittighet på grunn av jobben når man er gravid, men det blir jo ofte sånn allikevel...

Jeg synes forresten også du skal ta en telefon til legen. Når så små barn fortsetter å være dårlige etter sykdom, så kan det være at det feiler dem noe de ikke har språk til å si. Og allmentilstanden høres ikke helt god ut, så da tror jeg det er greit å få sjekket det.

Så gøy med UL da! Og så håper jeg du har det så bra som du kan :klem:

*******************

Det ble ingen fløytetime på HK-jenta, det var jo valgdag ;)

Heldigvis fant jeg det ut før vi sto på trappa, det hadde blitt en kjempenedtur. Men neste mandag skal hun prøve å få lyd i den. Smule øver fremdeles på julesangene, men helt ærlig ser det ikke så lovende ut, Øydis. Men det er lenge igjen til jul, og inntil videre kan vi vel bare slå fast at babyer på 3-4-5 måneder er utrolig skjønne vesener?

Og ellers... tja, det er jo september. Foreldremøtenes høyborg. Neste onsdag har jeg intet mindre enn tre på samme dag, det skal holde hardt! Og Smule må henge med i svingene. I dag var vi på kjøre- og henterunde med ballett og fotball og mann til flytoget, i morgen må hun være med på gallamiddags-planlegging til inntekt for Susains klassetur. SnillVimsen kom hjem uten leksebøker for andre gang denne uka, og jeg overdriver ikke når jeg påstår at Gubben og jeg til sammen har hatt fire tusen tre hundre og førtien samtaler med den gutten, og det går bare ikke inn... :sur: Susain løper fram og tilbake mellom skole og aktiviteter, og har plutselig blitt en del av OD-mafiaen jeg selv husker fra mine yngre dager. Hun skal på seminar i den forbindelse neste helg, og jeg kjenenr at jeg bare er sånn passe fornøyd med det... :fnise:

Gubben er i Amsterdam nå, og kommer hjem til helga for så å forsvinne til Glasgow uka etter. Det er et hardt liv (for ham altså, ikke for meg, som har hunden helt for meg selv....) ;)

Forresten fikk vi meldt oss av jubileumsmiddagen.

Det er med blandede følelser, for jeg ville så veldig gjerne gått. Men Smule er alt for mamma-avhengig til at en kveld ute ville blitt vellykket. Selv en kort kveld. Og Susain mente at det var megaflaut å gå med faren sin på noe slikt (selv om vi prøvde å friste med kjekke, unge fotballspillere), så da sendte min kjære en mail for å høre om det i det hele tatt gikk an å melde seg av.

"Hei,

Jeg er klar over at det er i seneste laget, men er det mulig å melde avbud til jubileumsmiddagen? Vi har litt barnevaktproblemer.

Mvh...."

Ikke noe svar første dag.

Ikke noe svar andre dag.

Ikke noe svar tredje dag.

Så Gubben prøver igjen:

"Hei,

Jeg fikk ikke svar på forrige henvendelse, og vet som sagt at vi er sent ute. Men hvordan er programmet for kvelden? Mulig vi bare kan ta med oss babyen, det bør gå fint.

Mvh..."

- og svaret kom på under fem minutter.

"Hei,

Vi har full forståelse for at dere ikke kan komme. Det går fint, ikke noe problem :) "

Smule.

Nå også som trussel! :ninja:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg glemte det viktigste :klaske:

I dag skal jeg nemlig komme med to gode tips.

Og nei, jeg holder ikke på å bli en slags blek Susanne Kaluza-kopi :fnise: Men disse to tingene syntes jeg var så gode at de burde deles.

1. Julegavetips til de som har nevøer/fettere/venners sønner i slyngelalderen som de må kjøpe gave til, og er like stuck hvert år:

Denne lua er visstnok fryktelig kul for tiden. Jeg har det fra min eldste sønn, og hvis tiden han bruker på badet og i klesskapet er noe å gå etter, så har han peiling. Pass nå endelig på at det er den formen på lua, og ikke den vanlige, rette lueformen.

2. Verdens enkleste, raskeste og beste sjokoladekake til foreldrekaffe, kantinesalg etc:

Hittil i høst har jeg bakt tre. Og flere skal det bli :ler:

I månedene september, desember og juni har google-søkevinduet av seg selv foreslått "sjokoladekake langpanne stor" som søkeord, så jeg kan trygt si at jeg har prøvd diverse varianter. Noen blir tørre, mange er for små for en ordentlig langpanne, og noen tar lang tid å lage.

Men denne! Den er gull. Kjapp, enkel, stor nok, og høster alltid skryt. Med litt shimmerstrøssel, dinosaurer, eller den gode gamle seigmenn-og-nonstop-greia på toppen, er suksessen sikret- med minimal tidsbruk.

Sånn, da er tipsene avlevert før de forsvinner i tåka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mannen min reagerte?

Nå kunne jeg jo løyet og dratt B&F-varianten:

Mann (gråter): Jeg blir så såret!

Jeg: Det forstår jeg godt. Skal vi ta kontakt med helsestasjonen?

:ler:

Huff.

I stedet gikk det slik:

(Mann ser fryktelig irritert ut.)

Jeg: Det er ikke så rart, egentlig, du har jo nettopp begynt pappaperm og nå ser storebror at du leverer ham for så å dra hjem med lillebror.

Mann: Jaja, jeg får vel bare bli vant til det!

Så han taklet det bra. Men så hjelper det også å ha sett at ungen fint kan si til sin favorittbesteforelder (som han ellers forguder!): "Jeg liker deg ikke! Gå vekk!"

Årsak? Han var sliten og ville sitte og pusle med Lego i sofaen uten å bli snakket til.

Tusen takk for strålende tips! :)

Er dere sånn som alltid har sjokoladekakeingredienser i skapet? I tilfelle Snillvimsen har glemt å si fra om at han må ha med kake til noe? Jeg har liksom tenkt at den dagen jeg slipper å rushe ut og kjøpe en glemt ingrediens, DA har jeg kommet et langt stykke videre! For ikke å snakke om en nødgaveskuff med blanke kort som funker til alle anledninger. Må fikses denne høsten, tror jeg.

Og her er det jobb... Jeg vil ha en ny, for dette er kjedelig. Men må innrømme at det også funker å ha en helt grei jobb, for resten av hverdagen krever sitt.

Ha en fin dag, Mafalda! Og husk, jeg tar en kaffe eller lunsj i byen med deg anyday.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnillVimsen minner meg så uendelig mye om lillebror altså :ler:

Men plutselig en dag på vgs så var ting på stell. Og nå skjønner han ikke hvorfor mamma og pappa driver og maser på ham om å huske ting hele veien. Han har jo faktisk kontroll på ting! :ler:

Jeg tror du reddet har-vi-nok-kake-til-dåpen-angsten min med den oppskriften der! Takk! :nigo:

For ærlig talt, hvordan vet man at man har nok kake til 22 voksne og to barn? (dåpsbarnet selv får nøye seg med å se på :snurt: ) Spesielt når dåpen er klokken 11, og de fleste må sette kursen mot flyplassen senest 16:30? :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, jeg glemte det viktigste :klaske:

I dag skal jeg nemlig komme med to gode tips.

Og nei, jeg holder ikke på å bli en slags blek Susanne Kaluza-kopi :fnise: Men disse to tingene syntes jeg var så gode at de burde deles.

1. Julegavetips til de som har nevøer/fettere/venners sønner i slyngelalderen som de må kjøpe gave til, og er like stuck hvert år:

Denne lua er visstnok fryktelig kul for tiden. Jeg har det fra min eldste sønn, og hvis tiden han bruker på badet og i klesskapet er noe å gå etter, så har han peiling. Pass nå endelig på at det er den formen på lua, og ikke den vanlige, rette lueformen.

Er det bare meg som får flashbacks til East 17 når disse luene har dukket opp igjen...? :sjenert::skratte: Jeg likte verken East 17 eller luene forrige runde heller, men må innrømme at jeg må humre litt over at sånne ting på død og liv skal gå i sirkel... :ler:

...det er vel tydelig at jeg aldri har vært blant de hippe... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Er dere sånn som alltid har sjokoladekakeingredienser i skapet? I tilfelle Snillvimsen har glemt å si fra om at han må ha med kake til noe? Jeg har liksom tenkt at den dagen jeg slipper å rushe ut og kjøpe en glemt ingrediens, DA har jeg kommet et langt stykke videre! For ikke å snakke om en nødgaveskuff med blanke kort som funker til alle anledninger. Må fikses denne høsten, tror jeg.

Toro varer jo i hvertfall et par år, så jeg tenker man kommer langt med å kjøpe 30 poser blanda av de kakene hvor man ikke trenger noe ekstra(finnes det?).

Det mest geniale er jo langpannekakene, for de er glutenfrie også - og da slår man to fluer i en smekk i tilfelle en eller annen unge i klassen/speideren/korpset får seriøse problemer av vanlig kake.

I tillegg kan man ha liggende poseglasur, men IKKE stol på at seigmenn blir liggende. Heller ikke kokesjokolade.Ta de ekle geletoppene eller sånne andre ekle sukkerting ingen vil ha selv på de verste PMS/krisedager. Smaker ikke særlig godt, men ser greit ut i krisetilfeller.

Og Mafalda: jeg har herved referert fra dagboka di....... :fnise:

Jeg&mannfolket gikk søndagstur(tur og tur) i Frognerparken(eller er det egentlig Vigelandsparken, jeg fikk aldri helt kontroll på det der) - og da gikk vi forbi en gjeng unger som spilte amerikansk fotball.

Jeg kommenterer at "sånn kommer vi til å tilbringe hver helg i fremtiden, sitte på en benk og glo på kamp nr. 3984560928756" - og så dro jeg "ja for atte jeg leser i en dagbok til en som bare er 2 år eldre eller noe enn meg, og hun har faktisk hele 5 barn, og alle er superaktive i alskens idretter og sånn, og da fortalte hun at en dag havnet de i trafikkhelvete oppe der ved Løren, men de fant aldri frem selv om de så det liksom og dermed rakk de aldri den kampen, og da ble jo han sønnen litt lei seg - så da måtte hun bare kjøre sporenstreks til McDonalds for å få opp stemninga - sånn er det å ha barn!" :ler:

Jeg har aldri sitert KG før, men det bare datt ut av meg - min første tanke når jeg så den fotballarenaen var "Mafalda i bil og på kamp".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det tar jeg som et stort kompliment, åfforno! :bukke:

Å bli sitert utenfor vår lille KG-boble er jo stas, selv om foranledningen er fotballkamp nummer 325914. Og ja, dere ender vel opp med noe tilsvarende før eller siden dere også (om ikke fotball, eller amerikansk fotball, så et eller annet annet. Noe finner de alltids på for å ødelegge foreldrenes fritid, disse søte små!)

Forresten kan jeg som gammel lærer i nærområdet, opplyse om at de korrekte navnene er Vigelandsanlegget og Frognerparken. Håper jeg, ellers har jeg bedrevet vranglære på flere klassetrinn... :ler:

Hvordan mannen min reagerte?

Nå kunne jeg jo løyet og dratt B&F-varianten:

Mann (gråter): Jeg blir så såret!
Jeg: Det forstår jeg godt. Skal vi ta kontakt med helsestasjonen?

:ler:

Huff.



Tusen takk for strålende tips! :)

Er dere sånn som alltid har sjokoladekakeingredienser i skapet? I tilfelle Snillvimsen har glemt å si fra om at han må ha med kake til noe? Jeg har liksom tenkt at den dagen jeg slipper å rushe ut og kjøpe en glemt ingrediens, DA har jeg kommet et langt stykke videre! For ikke å snakke om en nødgaveskuff med blanke kort som funker til alle anledninger. Må fikses denne høsten, tror jeg.

Og her er det jobb... Jeg vil ha en ny, for dette er kjedelig. Men må innrømme at det også funker å ha en helt grei jobb, for resten av hverdagen krever sitt.

Ha en fin dag, Mafalda! Og husk, jeg tar en kaffe eller lunsj i byen med deg anyday.

B&F-parodien fremkalte en god latter her! :skratte:

Men du er vel egentlig fornøyd med at du slapp å trøste gråtende mann, vil jeg tro. Det har sine fordeler å være gift med en fornuftig fyr!

Lunsj er jeg absolutt med på. Særlig hvis du trenger et avbrekk i en litt kjedelig jobbhverdag.

Men det er et interessant dilemma du beskriver, dette med å kjede seg kontra kunne bruke mye tid og energi på hjemmebane. Jeg kjenner det veldig igjen. Min jobb er også kjedelig, og jeg har perioder der jeg leser stillingsannonser og googler nettstudier til øyet blir stort og vått. Det føles jo til tider som om hjernen er i ferd med å råtne på rot.

Meen, så er det dette med å ha en grei og "enkel" jobb, hyggelige kolleger, sommertid og greit betalt, for noe som ikke tar altfor mye av fokuset. Når du bruker et helt årsverk bare på foreldremøter, kakebaking og taxiservice, så ville det blitt i overkant slitsomt å ha en jobb som krever bånn gass også. Så jeg har vel landet på at det får være som det er, i alle fall fram til vi vinner i Lotto og jeg kan bli student igjen ;)

Nå har jeg høyere ambisjoner på dine vegne, da :ler: Du er jo ikke fullt så innsauset i unger og sjokoladekaker som jeg er, og om et år eller to (for ikke å snakke om tre) er jo mye av småbarnsfasen deres over. Hvis det da ikke skulle dukke opp en til, hehe. Du har fremdeles antennene ute når det gjelder nye jobbmuligheter?

Og joda, vi kan som regel slenge sammen en kake på kort varsel! Den kaken jeg linket til krever jo heller ikke all verdens av spesialingredienser, enda et pluss i margen. Åfforno er inne på at det finnes mye bra Toro-pakker, og de duger fint de også. Men de er rådyre, spesielt glasuren. Og siden vi allerede legger igjen uforholdsmessig mange tusenlapper på Rema i løpet av en snittmåned, prøver jeg å ikke gå for de dyreste variantene på kaker også... *gjerrig*

Blanke kort og innpakningspapir har vi også- men det er fordi vi ble satt til å selge slike gavepakker for NaniRonaldos lag i fjor. Tror det er første og eneste gangen foreldre har ropt "Genialt!" når vi fikk utdelt ti pakker og kontonummer, og jeg tror jammen mange gjorde som oss og beholdt noen pakker selv. Kort til alle anledninger, gavepapir, gaveposer i mange størrelser- og alt for en skarve tohundrelapp. Kombinert med et "gaveskap" som jeg fyller opp når jeg ser noe fint (overskuddet kan alltids brukes på skolens julegavesalg...) har det ført til litt mindre panikk i heimen når en invitasjon dukker opp fra bunnen av sekken dagen før selskapet. I helgen. Gjerne på en søndag :fnise:

SnillVimsen minner meg så uendelig mye om lillebror altså :ler:

Men plutselig en dag på vgs så var ting på stell. Og nå skjønner han ikke hvorfor mamma og pappa driver og maser på ham om å huske ting hele veien. Han har jo faktisk kontroll på ting!

Jeg tror du reddet har-vi-nok-kake-til-dåpen-angsten min med den oppskriften der! Takk! :nigo:

For ærlig talt, hvordan vet man at man har nok kake til 22 voksne og to barn? (dåpsbarnet selv får nøye seg med å se på ) Spesielt når dåpen er klokken 11, og de fleste må sette kursen mot flyplassen senest 16:30? :daane:

"Du tante Gunda, vi gleder oss til å se deg. Men hvor mye kake spiser du egentlig? To stykker, eller tre? Eller er du på slanker'n?" Hehe, kanskje ikke den mest populære henvendelsen...

Beregning er vanskelig. Det er bare en ting som er verre enn å sitte igjen med fryseren full av kake ingen har lyst på, og det er å gå tom. Skrekk og gru. Men hva med å lage noen fine kaker, og så ha et par enklere (som sjokoladekake) i bakhånd? Noe som tåler frysing og som er enkelt å pynte dersom du ser at gjestene er mer kakeglade enn beregnet?

Og jeg må si at jeg blir så uendelig lettet av å høre om lillebroren din. Det er håp! ;)

For min yngste sønn gir oss definitivt mer hodebry enn resten av gjengen. Han er smart, men helt håpløst surrete. Og ganske lat, i motsetning til sine søsken har han liksom ingen ambisjoner eller selvkritisk sans overhodet... han vil bare ha det gøy. Uten tanke på konsekvenser. I mine svarteste øyeblikk ser jeg for meg en 23-åring i en møkkete leilighet full av tomme pizzaesker, en som aldri klarer å prioritere lesing framfor øl med kamerater, og spiller dataspill hele natta- og lurer på hvorfor han aldri står på eksamen. For det kan jo ikke være hans feil, kan det? Hjelpes.

Konsekvensen av dette er jo at jeg bruker godt over halvparten av mamma-energien på min yngste sønn. Og han i sin tur igjen, vokser sikkert opp med følelsen av at mamma og pappa alltid kjeftet på ham, men ikke på de andre, og det var ingen som var glad i meg og blablabla. Damned if you do, damned if you don't. Som så ofte ellers med barn i hus :sukk:

Derfor er det så hyggelig å høre at mange- kanskje de fleste- vokser det av seg. Det blir folk av surrete smågutter også. Og vi må jo bare fortsette å mase, oppmuntre, og kjefte når det trengs- og vente på at tiden kommer oss til hjelp.

Er det bare meg som får flashbacks til East 17 når disse luene har dukket opp igjen...? Jeg likte verken East 17 eller luene forrige runde heller, men må innrømme at jeg må humre litt over at sånne ting på død og liv skal gå i sirkel... :ler:

...det er vel tydelig at jeg aldri har vært blant de hippe... :fnise:

:hoho:

Lekkert bilde! Og du er nok ikke den eneste som tenker i de baner når du ser den lua. Men når ungdommen synes det er kult, så... synes ungdommen det er kult, og ytterligere argumentasjon preller av som vannet på gåsa.

Og det er sant som du sier. Det går i en evig runddans- alt fra klær og luer, til jojoer og pokemonkort. Ting som du trodde du aldri skulle se igjen, dukker opp som troll av eske og får sin ufortjente renessanse. Håper likevel at vi slipper å se hockeysveis og lisseslips igjen på en stund, haha!

**********************

... og livet tusler og går. Eller ruller!

Nå har vi fått et rullemonster i hus, nemlig! Smule har riktignok rullet fra tid til annen, men det har nok vært litt flaks og ikke noe hun har egentlig skjønt. Nå, derimot, har hun knukket koden, og ligger ikke stille på ryggen i mer enn maks fem sekunder før høyrebeinet går til værs, slenges over det venstre, kroppen følger etter og vips!- Smule på magen med et digert, fornøyd glis. Kombinert med hennes hang til å snurre rundt sin egen akse har hun nå blitt nesten skummelt mobil, så nå ser vi definitivt slutten på de rolige dagene.

Eldstejenta mi er også mobil. Og engasjert. Og litt glemsk, eller var det læreren som var det? Jeg måtte uansett hive meg rundt og kjøre henne til togstasjonen etter skolen i går, hun skulle nemlig på OD-seminar må vite... Angst. Jeg har ikke glemt at min gamle kompis Muhamed lærte å drikke øl på akkurat OD-seminarer. Men jeg kan jo ikke akkurat nekte henne å dra ("Mor kvelte engasjementet mitt og tok fra meg mange muligheter på grunn av sitt eget hysteri. Og her sitter jeg, lat og tiltaksløs- hva tror du om det, doktor?"), og jeg har null holdepunkter for å mistenke henne for noe som helst, annet enn å være oppriktig engasjert i nord-sør-problematikken, og muligens å være en liten pamp in spe. Det kunne med andre ord vært verre, så jeg parkerte den irrasjonelle mamma-angsten og vinket blidt adjø. Kun med en eneste streng formaning om å ringe når det er noe. Synes jeg var ganske flink ;)

Jess. Lørdag og nye muligheter. NaniRonaldo skal spille to kamper mot et dansk elitelag i dag, og HK-jenta skal på dobbel ballett-økt. Lurer på hva Smule har mest lyst til å være med på :ler:

Ha en strålende helg, folkens! :sol:

Edit: Shit, shit, shit. Noen burde jo ha tenkt at disse danskene fortjener en kakebit eller noe etter kampen. Laget til NaniRonaldo har mannlige trenere og mannlig lagleder (nærmere bestemt min mann), og ingen av disse mannfolka har tenkt tanken at det kunne være hyggelig å by våre danske gjester på noe annet enn vann fra hageslangen på treningsfeltet. Sløvinger. Så som fru lagleder med sosiale antenner, ser det ut at jeg skal få prøvd kakeoppskriften i dag igjen. Denne gangen på tid- oppmøte er 10:30 og jeg er jammen ikke sikker på at vi har nok margarin heller. Haha, here we go! :skya:

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

... og Small Talk, er du der? Hvordan går det, overlevde du uka?

Sender gode vibber din vei, det er ikke så lenge siden jeg var nygravid at jeg har glemt følelsen ;) Håper mannen er godt og vel hjemme og tar sin del, slik at du kan kollapse i senga med god samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og Small Talk, er du der? Hvordan går det, overlevde du uka?

Sender gode vibber din vei, det er ikke så lenge siden jeg var nygravid at jeg har glemt følelsen ;) Håper mannen er godt og vel hjemme og tar sin del, slik at du kan kollapse i senga med god samvittighet...

Tja... Jeg tror jeg lever. Kvalmen og trettheten tilsier ihvertfall at jeg er i live. ;)

Og samboeren er kommet vel hjem, til alle tre sin store glede! Eller, vel og vel... Han kom hjem torsdag ettermiddag, sovnet på gulvet under lek med Knerten kl 18, ble tvunget ut på tur med Knerten for å holde seg våken frem til kl 19 og sloknet igjen kl 21. Det må være slitsomt for mannfolk å være på HV-øvelse. :ler:

Tullingen hadde nemlig sovet litt dårlig kvelden i forveien og var en smule i underskudd på søvn... Han hadde nemlig funnet ut at det å sove ute, under åpen himmel var en lur ting, og det gikk jo som det måtte gå: Det begynte nemlig å regne etter at han hadde sovet en time, og samboeren som kan våkne av tikkingen fra en vekkeklokke våknet jo selvfølgelig av dette og fikk jo ikke sove igjen. I tillegg var han så heldig at han hadde vakt fra kl 2-4 på natta, og når den var over, så var jo soveposen hans klissvåt av regn, så da fikk han ihvertfall ikke sove.

...Er det MULIG å være så urutinert i en alder av 30+?!? Til og med jeg som ikke kan fordra å sove ute og ikke har campet på 15 år, skjønner at det er en dårlig deal å sove ute under åpen himmel på høsten når man faktisk har et telt å sove i!: :murvegg:

Men, nå er han ihvertfall i full vigør igjen. Han har ryddet huset, hengt opp klær og satt på ny vaskemaskin. Og i ettermiddag skal jeg frivillig ta helgevasken ettersom vask = barnefri pga at Knerten synes det er helt topp å prøve å leke med det jeg driver og vasker med. :ler:

Jeg tror du reddet har-vi-nok-kake-til-dåpen-angsten min med den oppskriften der! Takk! :nigo:

For ærlig talt, hvordan vet man at man har nok kake til 22 voksne og to barn? (dåpsbarnet selv får nøye seg med å se på :snurt: ) Spesielt når dåpen er klokken 11, og de fleste må sette kursen mot flyplassen senest 16:30? :daane:

Dersom du skal ha mat først, så tror jeg du kan anta at du trenger mindre enn beregnet ihvertfall...

Vi var 15 stk i dåpen til Knerten, og jeg tror vi hadde følgende:

1 22 bits marsipankake

1 22 bits fruktkake

1 24 cm sjokoladekake

1 24 cm gelé-kake

1 24 cm bløtkake

Og når gjestene skulle dra så pushet jeg kake til den store gullmedaljen for å prøve å bli kvitt litt av det lasset som sto igjen! :)

... og livet tusler og går. Eller ruller!

Nå har vi fått et rullemonster i hus, nemlig! Smule har riktignok rullet fra tid til annen, men det har nok vært litt flaks og ikke noe hun har egentlig skjønt. Nå, derimot, har hun knukket koden, og ligger ikke stille på ryggen i mer enn maks fem sekunder før høyrebeinet går til værs, slenges over det venstre, kroppen følger etter og vips!- Smule på magen med et digert, fornøyd glis. Kombinert med hennes hang til å snurre rundt sin egen akse har hun nå blitt nesten skummelt mobil, så nå ser vi definitivt slutten på de rolige dagene.

Jess. Lørdag og nye muligheter. NaniRonaldo skal spille to kamper mot et dansk elitelag i dag, og HK-jenta skal på dobbel ballett-økt. Lurer på hva Smule har mest lyst til å være med på :ler:

Ha en strålende helg, folkens! :sol:

Edit: Shit, shit, shit. Noen burde jo ha tenkt at disse danskene fortjener en kakebit eller noe etter kampen. Laget til NaniRonaldo har mannlige trenere og mannlig lagleder (nærmere bestemt min mann), og ingen av disse mannfolka har tenkt tanken at det kunne være hyggelig å by våre danske gjester på noe annet enn vann fra hageslangen på treningsfeltet. Sløvinger. Så som fru lagleder med sosiale antenner, ser det ut at jeg skal få prøvd kakeoppskriften i dag igjen. Denne gangen på tid- oppmøte er 10:30 og jeg er jammen ikke sikker på at vi har nok margarin heller. Haha, here we go! :skya:

Rullemonster! :hoppe:

Her begynner vi å få et gå-monster i hus. Knerten er fortsatt skikkelig pysete, men nå går han etter alt som han kan støtte lillefingeren mot, og han har til og med tatt en 4-5 skritt vekk fra støtta si her og der. Og når han finner ut at lillefingeren ikke lenger har kontakt med noe, så deiser han rett ned på rumpa, krabber bort til noe han han reise seg opp etter og går videre med lillefingeren støttet mot et eller annet passende. :ler:

Det høres ihvertfall ut som om du får en mer slitsomt helg enn oss! Her er planene for helgen "ingenting" og vi skal faktisk gjøre "ingenting". Vi fikk til og med sove frem til kl 9 i dag, så her ligger det an til en lat og herlig dag. :)

Og er ikke mannfolk håpløse noen ganger? Det er godt at "fru Lagleder" ihvertfall er oppegående da, slik at Danskene får oppleve litt norsk gjestfrihet og god sjokoladekake. ;)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for rullemonster :danse:

Og du må jo være en helt som lager sjokoladekake i tidsklemma på morgenen!!

Her tok vesle gutten min sine første skritt på torsdag, samme dagen som han ble 11 mnd!! Skal si det ble stor stas i heimen da, ikke lenge til han flyger rundt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnillVimsen minner meg så uendelig mye om lillebror altså :ler:

Men plutselig en dag på vgs så var ting på stell. Og nå skjønner han ikke hvorfor mamma og pappa driver og maser på ham om å huske ting hele veien. Han har jo faktisk kontroll på ting! :ler:

Jeg tror du reddet har-vi-nok-kake-til-dåpen-angsten min med den oppskriften der! Takk! :nigo:

For ærlig talt, hvordan vet man at man har nok kake til 22 voksne og to barn? (dåpsbarnet selv får nøye seg med å se på :snurt: ) Spesielt når dåpen er klokken 11, og de fleste må sette kursen mot flyplassen senest 16:30? :daane:

Kan kaste meg inn i kakediskusjonen jeg også da...

Vi var 16 stk i dåpen, og vi hadde ei stor bløtkake, ei nøttekake med sjokoladekrem, 23 muffins/cupcakes og ei kransekake.

Det holdt i massevis her, hadde nok til etterpålag også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...