Gå til innhold

Mafaldas excel-ark


Mafalda

Anbefalte innlegg

Jeg har nevnt at tenåringer er innmari artige også, har jeg ikke? :fnise:

... og til tider helt innihampen håpløse? :sinna:

Fy søren, altså, nå er jeg oppgitt.

Vi fikk jo til slutt pakke fra Telenor. Bursdagsgave til meg fra Gubben, en splitter ny Nokia 925, og en litt mindre fancy modell til NaniRonaldo. Men ca 1000 ganger bedre enn den HTC-mursteinen han har måttet klare seg med siden Xperiaen ble vasket på 40 grader lettstelt.

Lekker mobil. Tynn, knallrød, stilig Windowsoppsett og supert kamera. Han tok bakgrunnsbilde fra hagen, satte opp kontakter, lastet ned morsomme ringetoner og tok bilde av alle i familien til adresseboka. Guttungen var så glad, så glad!

Dette var på tirsdag, og dere aner sikkert hva som kommer :tristbla:

På vei til barnehagen, med hoppende glad HK-jenta i hånda og blid Smule på magen, blir jeg oppringt fra Susains nummer. Men det er ikke Susain, det er hennes eldste lillebror. Gråtende, sådan.

"Atte.... *hulk, snufs*... Atte.... Du vet at jeg har så løse lommer på genseren? *snufs*"

Han trenger egentlig ikke si mer, jeg har for lengst koblet sammen informasjonen og trukket en lite hyggelig konklusjon. Men han tar sats og får ut at "JegSkulleGåAvBussenOgSåKjenteJegAtMobilenHaddeFaltUt... OgJegPrøvdeÅLøpeMenBussenBareKjørteOgNåErDenBorteeeee" :grine:

Hans noe mer samlede søster hadde notert bussnummeret, så mens jeg fikk fjernstyrt Gubben (som er på seminar i en annen by) til å ringe NaniRonaldos nummer på repeat, har jeg ringt både Ruter og Unibuss og hele bøtteballetten. Og sendt en melding til NaniRonaldo med utloving av dusør, hvis noen klarer å åpne den. Og da er det ikke stort mer jeg kan gjøre. Min amerikanske venninne Sandie påstår hardnakket at skytshelgenen for de gjenglemte ting, St. Antonius, alltid hjelper henne når hun mister bilnøklene sine, men det aner meg at dette er et oppdrag i overkant vanskelig, selv for St. Antonius :fnise:

Så den er nok tapt, gitt. Det er ganske sannsynlig at den ligger i lomma på en rumensk tigger akkurat nå, og vedkommende er antagelig ikke stø nok i norsk til å lese meldingen min om en tusenlapp i dusør- hvis meldingen i det hele tatt lar seg åpne.

Nå skal det sies at jeg faktisk to ganger har fått igjen Susains mistede mobiltelefon, takket være snille mennesker som har funnet og tatt vare på den. Men sannsynligheten for at en mobil blir levert inn til bussjåføren på en av Oslos travleste bussruter er vel maks 50/50.

Så det var det mobil-eventyret. 1400 kroner rett i dass, en ny, flott og stengt mobil i hånda på en eller annen kjeltring, og en sønderknust guttunge. Hurra.

Tre dager, altså. TRE dager! Annen i ellevte!!! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååh, så kjipt!

Det høres dog veldig ut som lillebror, som etter mye masing fikk ny mobil til jul for et par år siden (etter å ha mistet, knust og ødelagt et par før det). Får den altså da 24. desember, på morgenen 25. skal han bare ut og lufte bikkja....

Meeeen, den ble funnet igjen i en snøfonn et par dager etterpå. Og utrolig nok, etter et par dager til tørk, så fungerte den faktisk igjen. Dog, da den ble ødelagt eller mistet (husker ikke helt hva som skjedde med den) fikk han en billig Nokia fra C.O med beskjed om at han fikk kjøpe selv, om han ville ha ny :ler:

Håper at telefonen kommer til rette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode hjelpere er gull verdt i slike situasjoner, ja!

Men godt å høre at bilen nå er både på plass og i god stand, og villig til å gjøre jobben sin. Ble det dyrt, da (kategorien bilreparasjon går vel egentlig bare i to former: dyrt, og hårreisende dyrt. Selv om jeg har hørt et rykte om en som ble positivt overrasket over en verkstedregning. Er dog usikker på sannhetsgehalten her!)?

Og viljesterke barn er i bunn og grunn bare positivt. Unntatt, muligens, i butikken fredag ettermiddag :ler:

Selv sitter jeg her og humrer med en valgbrosjyre i hendene.

En glanset valgbrosjyre for partiet "Gud og Hvermann", fancy presentasjon og bilde av stortingskandidaten, stilig logo, kulepunkter med partiets hovedmål, og fengende retorikk på forsiden. Hør bare her:

- Vil de ha eit betre samfunn?

- Vil de ha ein stat som ser alle?

- Vil de ha ein betre skule?

Stem Gud og Hvermann! Me veit vegen til himmelen!

:hoho:

Riktignok eksisterer partiet kun som en skoleoppgave, men likevel. De lover både mer politi og mer ressurser til skolen, og ikke minst "ynskjer me å auke pensjonsalderen, opne sjukehus over heile landet og korta ned køane". Og så på (sånn halvveis korrekt) nynorsk da!

Jeg har nevnt at tenåringer er innmari artige også, har jeg ikke? :fnise:

Verkstedregningen havnet på rett over 2200 kr, og det var rundt det jeg hadde antatt etter at bytte av begge drivleddene foran sist kom på ca 5000 kr for et par år siden på samme verksted. Det er ikke direkte dyrt, men sure penger er det uansett. Og ettersom Volvoen vår skal på service til uka, og prisen på den visstnok var 3300 kr, så blir det ihvertfall nok på bil iløpet av en måned.

Personlig så kjenner jeg at jeg er lei av valgkampen allerede, og det er jo nå det begynner å spisse seg til fremover. :sukk:

I år har jeg vel ikke funnet noe parti jeg på generell basis kan si meg enig med, jeg vil ikke ha noen av regjeringsalternativene som er skissert og jeg er direkte skuffet over Høyre som går inn for fjerning av fedrekvoten. Jeg klarer bare ikke å fatte at de ikke ser hvor mye dette vil rasere for mennenes rett til permisjon med barna sine og kvinners rett til å komme seg ut i jobb igjen før hele permisjonen er brukt opp... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, så kjipt!

Det høres dog veldig ut som lillebror, som etter mye masing fikk ny mobil til jul for et par år siden (etter å ha mistet, knust og ødelagt et par før det). Får den altså da 24. desember, på morgenen 25. skal han bare ut og lufte bikkja....

Meeeen, den ble funnet igjen i en snøfonn et par dager etterpå. Og utrolig nok, etter et par dager til tørk, så fungerte den faktisk igjen. Dog, da den ble ødelagt eller mistet (husker ikke helt hva som skjedde med den) fikk han en billig Nokia fra C.O med beskjed om at han fikk kjøpe selv, om han ville ha ny :ler:

Håper at telefonen kommer til rette!

Hehe, jeg tror nesten det er normalen, jeg. At i tillegg til abonnementsutgifter hver måned, kan man slenge på et par hundrelapper i gjennomsnitt for erstatning av mistet/knust/ødelagt/vasket mobil. Det er rett og slett urealistisk å forvente at ungdom klarer å holde styr på den hele tiden, de har jo hodet alle andre steder ;) Så ikke skjønner jeg hvorfor så mange velger å utstyre de unge med siste skrik innen telefonien. Er det en ting som er surere enn å miste en ny telefon, så er det å miste en ny og kjempedyr telefon.

Men under og vidunder, og den hellige St. Antonius. Mobilen til NaniRonaldo kom faktisk til rette!

Det hadde jeg virkelig ikke regnet med. Men etter intens ringing hit og dit, kunne jeg faktisk kjøre til Unibuss på Alnabru og hente ut en uskadet telefon hos driftssjefen. Er det ikke utrolig? En ny mobil, på en av de mest trafikkerte busslinjene i hele Oslo, i rushtiden. Det finnes jammen mange fine folk der ute!

(sendte en tanke til min gamle ungdomsskolelærer på vei opp til Alnabru, da jeg i bilen ble sittende og nynne på "Folk e så bra". Min gamle ungdomsskolelærer syklet på piggdekk til skolen hver vinter, tre kilometer i oppoverbakke. Hun hadde miniatyr-bunadskniv i øret, elsket folkedans og nynorsk, og var i det hele tatt selve innbegrepet på lilla fotformsko. Og hun elsket å plage elevene sine med Folk e så bra av Trygve Hoff. Flott sang det, altså, men det siste en gjeng kvisete, selvsentrerte, sure ungdommer ønsker å høre mandag morgen, er

Folk e så bra-a-a

Du e så bra

Så har vi kanskje grunn til å værra litt gla

Og folk e fi-i-in

Du e fin

Og livet e den bæste medisin!

Vi ble like sure hver eneste gang. Men se her, sangen sitter den, 20 år senere. Så Lilla Fotform oppnådde kanskje det hun var ute etter, tross alt? :ler:

Og folk ER bra. Spesielt sånne som leverer inn mobiltelefoner de finner på bussen! :Nikke: )

Personlig så kjenner jeg at jeg er lei av valgkampen allerede, og det er jo nå det begynner å spisse seg til fremover. :sukk:

I år har jeg vel ikke funnet noe parti jeg på generell basis kan si meg enig med, jeg vil ikke ha noen av regjeringsalternativene som er skissert og jeg er direkte skuffet over Høyre som går inn for fjerning av fedrekvoten. Jeg klarer bare ikke å fatte at de ikke ser hvor mye dette vil rasere for mennenes rett til permisjon med barna sine og kvinners rett til å komme seg ut i jobb igjen før hele permisjonen er brukt opp... :sukk:

Du har ikke vurdert å stemme på Gud og Hvermann? Jeg er ganske sikker på at de har tenkt å beholde pappapermisjonen ;)

Men fra spøk til kanari- det er ganske utrolig hvor mye Høyre egentlig har ødelagt for seg selv med den saken der. Maken til negativ reklame, og det på en sak som slett ikke er av de største heller. Men all kritisk respons på forslaget om å fjerne pappapermen har de feiet av på en måte som bare underbygger inntrykket av at de ikke har forstått hverdagen til folk. Altså, når NHO av alle går ut og sier at Høyre manøvrerer i et terreng som ikke stemmer med kartet, da burde de høre etter. Noen burde skaffe seg nye rådgivere...

Det mest utrolige var nesten Stian Berger Røsland og Nicolay Astrup som syntes pappaperm er flott så lenge man velger det frivillig. Og, som de to sjarmerende karene påpekte, "det gjør alle vi kjenner."

Jamen, da så! :idesmil:

Det er jo vanskelig å være enig med dem i prinsippet om at fedre bør ønske å være hjemme med barna sine, men du skal ikke lenger enn til Casa Mafalda før vi glatt må innrømme at det ikke er sikkert det hadde blitt 12 uker på far om han ikke måtte. Det går utelukkende på praktiske ting- jeg er den som jobber mest med barna og kabalen vår uansett, så det er mest hensiktsmessig at jeg blir hjemme. Samtidig taper vi noen tusenlapper i måneden på at han har 80% lønn kontra når jeg har det, og helt ærlig: sjefen hans ville ikke drømt om å si et ord mot pappaperm, men det hadde ikke gjort noe om han ikke tok det. For å si det sånn ;)

Og slik er det nok mange som har det. Flott at far kommer på banen, men det er ikke nødvendigvis gratis (hverken i økonomisk eller overført betydning). Og da trenger mange et spark bak, sånn er det bare. Det er merkelig at ikke Høyre innser dette, tatt i betraktning at de ellers fremstår som ganske fornuftige (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig, hehe :ler:).

Men det er spennende, da. Partimålingene snus jo opp ned fra dag til dag, så det er ikke lett å spå utfallet.

************************

Ellers er det bursdagen min i dag.

For et himla mas... :sukk:

Dagen startet faktisk bra, med kakelukt fra kjøkkenet. Og det var ryddig etterpå! :daane:

Mine unger er jo så store at jeg har blitt "overrasket" med kake i noen år allerede, både på bursdager og ellers. Og selv om det har vært hyggelig er det ikke til å stikke under en stol at overraskelsen kommer med visse omkostninger, som det å krabbe rundt og fjerne deig fra kjøkkenlister mens jeg kikker opp på et veritabelt tårn av skittent kjøkkenutstyr på benken. Men i år hadde altså min eldste sønn tatt grep og ryddet etterpå. Jøss. Det går da fremover.

Så jeg fikk kake og sang, og det var kjempehyggelig, og deretter gikk det bare nedover :ler:

Altså, jeg er god på kabaler. Og god på å jobbe. Tidspress, vasking og kjøring biter ikke på meg- jeg skal være så breial og påstå at jeg er laget av et tilnærmet uslitelig stoff. Hehe. Krysspress og emosjonelle forventninger, derimot, det tar rotta på meg på null-komma-svisj, og i dag var det evig nok av begge deler. På toppen av alt det vanlige som hører helgen til.

Såh. Enden på visa var at jeg måtte outsource min egen bursdagsfeiring, og sende Gubben og barna til middag og bløtkake hos bestemor, mens Smule og jeg ble hjemme og tørket tårer, og trøstespiste potetgull og e-stoffer foran dumme amerikanske realityshow på TV. Hipp hipp hurra, liksom.

Takk og pris at det er et helt år til neste gang, og takk og pris for at 15 sammenhengende år som småbarnsmamma har gjort mitt sosiale liv så skrantent at jeg i det minste slipper å tenke på noen voksenfest. Det hadde virkelig tatt knekken på meg! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med dagen! Håper det går bedre med deg nå. E-stoffer kan fikse det meste, i alle fall det og da... Klem til deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med overstått, Mafalda! Synd at bursdagen ble en smule slitsom, men håper at formen har kommet seg nå! :)

(Og hvis ikke, så kan jeg prøve å trøste deg med at min bursdag forrige uke ble en smule torpedert den også, med en syk samboer som ikke var i stand til å lage den middagen jeg var lovet.) ;)

Ellers så går vi spennende tider i møte her i huset, da, uten at jeg har lyst til å si for mye om det nå, men det ser ut som om vi kommer til å få et veldig interessant år fremover...

Og den forbanna bilen var selvfølgelig ikke helt frisk allikevel. :sukk:

Når jeg var innom for å sjekke tilstanden på bilen noen dager etter at det var satt inn på verksted, så fikk jeg beskjed om at ulyden fra motoren kom pga noen løse deler til eksosannlegget som mekanikeren hadde bestilt inn og skulle komme over helgen. Og over helgen så fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig, så da antok jeg at alt var som det skulle, selv om jeg stusset når det ikke sto noe om dette på regninga. Nå er derimot jeg og samboeren skjønt enige om at bilen høres ut til å ha fått en uvanlig sprek motor, så nå skal jeg innom verkstedet for å klage. Når de bestiller inn deler og sier at noe skal fikses, så må de jo ta og fikse det! Men, nå må jo delene være der, da, så da bør jo dette være en quick fix...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SmallTalk da, nå blir jeg jo nysgjerrig!

Men når vi er inne på temaet bil: Hva slags bil bør vi velge? Vi leser til øyet blir stort og vått og det er jo så mange forskjellige der ute. Forskjellig størrelse på bagasjerommet (la oss innse det, det er kanskje det viktigste kriteriet plutselig), forskjellige egenskaper og ikke minst, forskjellige prislapper... Absolutt et i-landsproblem, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med overstått! :kose:

Ciara: Velg en med fire hjul! :opplyser:

Sånn sett er jeg egentlig glad for at vi "arvet" bil. Men vi begynner allerede nå å innse at det nok ikke er mange årene vi klarer oss med bare en sedan... Så planen er visst å gå for minibuss med en gang, så er vi sikre på at vi har nok plass :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med overstått Mafalda! Koselig da barna blir store nok til at du får kake da, selv om det blir noe søl....

Vi har endelig fått nattavvent guttungen! har ikke sovet mer enn 3 timer i strekk på 10 mnd så det var virkelig på tide! Ellers så flyger gutten rundt etter gåvogna si og står alene! Spennende tider!

SmalTalk: Du gjør oss nysgjerrige, blir det flere små...?

Ciara: Jeg har vokst opp med at volvo er det eneste som nytter! Anbefaler det, men er kanskje en smule innhabil.... :fnise:

Foreldra mine kjøpte ny bil (volvo)da jeg blei 16, så jeg fikk 240'en de hadde! Cruisa rundt i den til i fjor da jeg ble gravid jeg, (godt jeg bor på bygda og ikke bryr meg det døyt om at det er harry :fnise: ) Da ble den bytta ut med en v70.

Men det er jo fordi pappa'n min kan reparere volvoer da. Så mamma har 940, søs v70, kona hennas har 850, gubben min har 850 og jeg har v70!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ciara: Jeg stemmer på VW Golf stasjonsvogn. Den nye er veldig stor, og koster endel mindre enn f.eks Passat (som jeg også kan anbefale). Om dere ikke har lyst på kliss ny bil anbefaler jeg å ta turen til en VW-forhandler og spørre om de har demo-bil til salgs. De blir brukt som firmabil og til prøvekjøring for kunder og er godt tatt vare på. Maks et år gamle er de også, og man sparer noen tusenlapper :) Og så må dere prute, enten det er ny eller brukt bil. De har alltid litt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å stemme på Gud og Hvermann? Jeg er ganske sikker på at de har tenkt å beholde pappapermisjonen ;)

Men fra spøk til kanari- det er ganske utrolig hvor mye Høyre egentlig har ødelagt for seg selv med den saken der. Maken til negativ reklame, og det på en sak som slett ikke er av de største heller. Men all kritisk respons på forslaget om å fjerne pappapermen har de feiet av på en måte som bare underbygger inntrykket av at de ikke har forstått hverdagen til folk. Altså, når NHO av alle går ut og sier at Høyre manøvrerer i et terreng som ikke stemmer med kartet, da burde de høre etter. Noen burde skaffe seg nye rådgivere...

Det mest utrolige var nesten Stian Berger Røsland og Nicolay Astrup som syntes pappaperm er flott så lenge man velger det frivillig. Og, som de to sjarmerende karene påpekte, "det gjør alle vi kjenner."

Jamen, da så! :idesmil:

Det er jo vanskelig å være enig med dem i prinsippet om at fedre bør ønske å være hjemme med barna sine, men du skal ikke lenger enn til Casa Mafalda før vi glatt må innrømme at det ikke er sikkert det hadde blitt 12 uker på far om han ikke måtte. Det går utelukkende på praktiske ting- jeg er den som jobber mest med barna og kabalen vår uansett, så det er mest hensiktsmessig at jeg blir hjemme. Samtidig taper vi noen tusenlapper i måneden på at han har 80% lønn kontra når jeg har det, og helt ærlig: sjefen hans ville ikke drømt om å si et ord mot pappaperm, men det hadde ikke gjort noe om han ikke tok det. For å si det sånn ;)

Og slik er det nok mange som har det. Flott at far kommer på banen, men det er ikke nødvendigvis gratis (hverken i økonomisk eller overført betydning). Og da trenger mange et spark bak, sånn er det bare. Det er merkelig at ikke Høyre innser dette, tatt i betraktning at de ellers fremstår som ganske fornuftige (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig, hehe :ler:).

Men det er spennende, da. Partimålingene snus jo opp ned fra dag til dag, så det er ikke lett å spå utfallet.

Gratulerer med dagen som var! :smilyblomst:

Den pappapermen ja.. Her hadde det nok heller ikke blitt noe pappaperm om vi fikk bestemme selv. Kjære kan jo ikke bare være borte fra jobben i 12 uker må vite :opplyser:

Det er jo selvfølgelig mye lettere for meg å være borte fra jobb, og for meg får det jo selvsagt ingen karrieremessige konsekvenser slik det får for kjære :rolleyes:

En ting er det rent håndgripelige med pappapermen, dvs. at mannene faktisk tar ut pappaperm når de må, men det andre og minst like viktige aspektet er holdningsendringen en slik "tvangstrøye" faktisk har på oss enkle mennesker. Det er jo desverre sånn at vår begrensede hjernekapasitet gjør at vi ofte må erfare noe for å innse at det var lurt. Se bare på røykeloven, det var voldsomme protester før den kom, men i dag er vel de fleste enige om at den kanskje ikke var så dum allikevel, og at det å røyke inne er en uting.

Så påtvungen pappaperm er etter min mening et utrolig viktig tiltak for å endre holdningen om at det er bare mamma som kan være hjemme med de minste, og er dermed et utrolig viktig likestillingstiltak i det å fordele "ulempen" med å få barn mellom mor og far, slik at kvinner ikke i like stor grad som idag blir diskriminert i arbeidslivet. Puh, det ble en lang setning :ler: Jeg har selv blitt diskriminert i arbeidslivet pga graviditet (selv om den offisielle årsaken selvsagt var en annen), så dette er noe jeg brenner for. Faktisk så brenner jeg såpass mye for dette at jeg vurdere å droppe min trofaste stemme til Høyre. Jeg er rett og slett skikkelig skuffa! :snurt::ler:

Ha en fin-fin tirsdag!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for gratulasjoner, alle sammen! :klem:

Og e-stoffer og raske karbohydrater (aka: potetgull) gjorde dagen lettere å bære. Må jo flire litt også, det er på en måte så innmari klassisk: mor som styrer og ståker og stresser, og når man endelig skal ha det hyggelig er hun helt utkjørt og på gråten. Akkurat den situasjonen jeg etter beste evne forsøker å planlegge meg unna i jula, for det er så kjipt når det blir sånn.

Men pytt, det var en fin dag og en fin helg også! Og Susa, det er bare å glede seg til du får kake på senga. Det er og blir stas, selv om det kommer med visse tilleggsoppgaver :ler:

Men SmallTalk, da! Nysgjerrig er bare fornavnet... Tålmodighet er som kjent en dyd, som jeg overhodet ikke besitter. Hehe. :bond:

Og bil, dyr bil, ødelagt bil eller ny bil. I-landsproblem er det kanskje, men ganske så presserende likevel. Vet ikke helt om jeg hadde tatt for gitt at det ble en quick fix av bilen din, SmallTalk, det er så mye rart som kan skje på verksteder. Ikke minst er faren for å oppdage stadig nye feil til stede ;)

Eneste gangen jeg har hatt en veldig kort og konsis opplevelse på verksted, var da jeg hadde kjørt/pisket/dyttet min eldgamle VW Passat stasjonsvogn til nærmeste SnapDrive. Ble møtt av en fyr som så ut som han så vidt var ferdig med ungdomsskolen, med caps, møkkete fingre og sneip i munnviken, som etter en halv time ringte meg opp med følgende diagnose: "Døh, æh, jo asså. Vi kan jo fikse den. Men helt ærlig, så hadde ikke jeg giddi det hvis jeg var deg, asså. Du er tilbake her neste uke, skjønner'u eller?". Og når bilmekanikere, som tross alt tjener penger på reparasjonen, anbefaler å la bilen dø- ja, da står det dårlig til. Så min elskede grønne Passat møtte døden i forfjor. Jeg sørger fremdeles :ler:

Så der har du altså mitt råd, Ciara- VW Passat er gull. Plass til alt fra juletrær til IKEA-hyller, og går som ei klokke (helt til den ikke går mer, men min bil var som sagt grundig kjørt i stykker). Men Golf er sikkert også en bra deal, jeg har ikke kjørt en selv men hørt mye positivt. Og Doh har jo gode tips om hvordan få ned prisen, det kommer vel alltid godt med (hadde aldri tenkt på dette med demo-biler, skal jammen skrive det bak øret selv)

Når det gjelder Volvo må du høre på Susa :fnise: Jeg har nemlig bare kjørt en eneste Volvo, og det var min bestefars modell fra 1982 :fnise: Ikke noe å anbefale, verken komfortmessig eller kjøremessig, men jeg ser jo at den informasjonen ikke er så mye å basere seg på. Skjønt, det taler jo til steinalderbilens fordel at den faktisk er i kjørbar stand den dag i dag!

Tekola: easy-peasy! Dere må gjøre som oss, kjøpe en Nissan Evalia. Eneste syvseteren av minibussformat som går an å kjøpe ny uten å betale over en halv million. Lekker er den ikke, men den duger! Når det viktigste er fire hjul og plass til mange mennesker, er den uovertruffen :Nikke:

****************

Jaja, og da var sesongen i gang igjen. Altså foreldremøte-sesongen :ler:

Det går fra det ene til det andre- fra fotball til skoleklasser og barnehage. Og ikke bare skal vi møte på møtene, men også bake til resten av skolens foreldremøter. Ungdommene sparer jo til klassetur, må vite, og en av måtene å få inn penger på er å arrangere cafe før foreldremøtene. Men jeg er fornøyd jeg, så lenge jeg får beskjed før samme dag ;)

Så langpannekake it is, resten av uka. Det, og så må jeg hoste opp noen deltakere til gallamiddag, og en frivillig (det blir vel en ufrivillig Gubbe, det da, nå som Smule er i hus. Han sitter akkurat nå og drikker Corona på en fjelltopp med sine kolleger, så da forter jeg meg å melde ham på... :lur:) til å arrangere middagen. Hmpf. Det slår meg, ikke for første gang, at de bare kunne sendt en faktura og blitt ferdig med det, men som prinsipiell tilhenger av dugnadssystemet (alle har jo ikke like god råd), så får vi bare spandere noen timer hist og her for å bidra til at de får dratt på tur.

Kabalen er nå så godt som lagt for høsten, og godt er det. Og jammen fikk jeg ikke på plass enda en ting: HK-jenta har jo stått noen år på venteliste for piano- eller celloundervisning. Men så snublet jeg over noen restplasser, blant annet tverrfløyte på en kulturstasjon ikke langt unna. Og for en gangs skyld var jeg ganske lur (synes jeg selv da). HK-jenta er jo allerede så innsauset i ballettdrømmer at det er det hun trolig kommer til å bruke mest tid på framover. Jenta er fem, og danser tre ganger i uka, det er jo nesten sprøtt. Er det da smart å stå i flere år til på en venteliste for et instrument det tar årevis bare å kunne mestre sånn noenlunde? Kanskje legge lista litt lavere, og så får hun sitt helt egne instrument å spille på? Ikke det samme som de andre?

Så jeg ringte, og ganske riktig: vi kunne ikke regne med plass på piano- eller strykeinstrumenter på i alle fall to år til (mao. til dere Oslofolk som vurderer kulturskolen: det er aldri for tidlig å søke...!) . Men tverrfløyta var ledig, og hun kunne få begynne allerede på mandag. Tror dette blir veldig bra, og akkurat passe utfordrende for den lille tøtta! :) SnillVimsen var også i fyr og flamme, for da kan han og lillesøster dra sammen på sommerkurset neste gang, de blir jo blåsere begge to! Et sjeldent bevis på søskenkjærlighet, det der.

Smule er godt i gang med babysangen, og ser ut til å få ståkarakter, i alle fall. Og- hold dere fast- det er mulig at knøttebabyene faktisk skal være med i den store julekonserten i Domkirken før jul (ja, den julekonserten. Den med billettservice og Thorvald Stoltenberg). Er det mulig? Jeg ser kanskje ikke helt hva det er de skal bidra med? Gurgling og fjerting i kanon? :skratte:

Så da er det i boks, og vi venter i spenning på informasjon om prøvespill for NaniRonaldo og co. Det er ny runde hvert år, og ingen kjære mor. Ikke aner vi hvordan det er lagt opp heller, det eneste som er rimelig sikkert er at noen kommer til å bli skuffet, på den ene eller andre måten. Alle ambisiøse fedre som sutrer og klager over at barnefotballen er for snillistisk og bla bla bla: alvoret kommer fort nok, og da blir det brutalt.

Og når jeg leser igjennom denne (forkortede) versjonen av hva dagene går med til, mens jeg skriver årsrapport for FAU med den ene hånda og syr speidermerker med den andre, tenker jeg igjen at det faktisk begynner å nærme seg en heltidsstilling, dette å drifte Stor Og Travel Familie A/S. Vi mangler liksom bare et par kuer på plenen for å gjøre arbeidsdagen komplett :ler:

Ha en strålende tirsdag i finværet! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er det rent håndgripelige med pappapermen, dvs. at mannene faktisk tar ut pappaperm når de må, men det andre og minst like viktige aspektet er holdningsendringen en slik "tvangstrøye" faktisk har på oss enkle mennesker. Det er jo desverre sånn at vår begrensede hjernekapasitet gjør at vi ofte må erfare noe for å innse at det var lurt. Se bare på røykeloven, det var voldsomme protester før den kom, men i dag er vel de fleste enige om at den kanskje ikke var så dum allikevel, og at det å røyke inne er en uting.

Helt enig.

Alle (eller nesten alle) er vel enige om at målet skal være at man frivillig kan fordele permisjonen, og at flertallet da deler slik at pappaene også får en god stund hjemme. Men som andre partier (og NHO) påpeker: vi er ikke der ennå, og det vil ta en stund før vi kommer dit.

Så inntil da tror jeg vi må piskes i riktig retning, for valget oppleves fremdeles som ganske bundet for mange. Og til det siste du skrev angående likestilling i arbeidslivet: det var en artikkel i Aftenposten som fokuserte på små bedrifter og "stakkars oss småbedrifter som må ha denne pappaperm-forpliktelsen, det er så vanskelig og så dyrt for oss"... Og gjett hvilket spørsmål som manglet? Jo, det var selvsagt hvordan det var å måtte ha mammaer i permisjon. Denne gjennomsyrende holdningen er jo med på at det nesten er et tapsprosjekt å ansette damer i 20-30-årene, mens menn i 20-30-årene oppleves som "vanskelige" når de skal ha permisjon. Likestilte? Ikke helt, nei...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SmallTalk da, nå blir jeg jo nysgjerrig!

Men når vi er inne på temaet bil: Hva slags bil bør vi velge? Vi leser til øyet blir stort og vått og det er jo så mange forskjellige der ute. Forskjellig størrelse på bagasjerommet (la oss innse det, det er kanskje det viktigste kriteriet plutselig), forskjellige egenskaper og ikke minst, forskjellige prislapper... Absolutt et i-landsproblem, men dog.

Hva slags behov har dere?

Vi har to biler, En "ny" V70 (2011-modell) og en gammel Passat Stasjonsvogn (2000-modell). Plassmessig så vil jeg nok påstå at de er ganske så like, men komfortmessig så banker selvfølgelig V70'n Passaten ned i grusen pga aldersforskjellen.

Vi kikket på ny Passat når vi kjøpte Volvoen, og prismessig så mener jeg at de lå ganske så likt. Men, utseendemessig likte vi Volvoen bedre, så da ble det Volvo.

Men, dere har to forholdsvis små barn, har dere ikke? Og trenger dermed plass til to barneseter en god stund til? Da ville jeg nok ikke valgt noen liten stasjonsvogn som Golf'en, men heller satset på en med bedre plass i både bagasjerom og kupé.

Helt enig.

Alle (eller nesten alle) er vel enige om at målet skal være at man frivillig kan fordele permisjonen, og at flertallet da deler slik at pappaene også får en god stund hjemme. Men som andre partier (og NHO) påpeker: vi er ikke der ennå, og det vil ta en stund før vi kommer dit.

Så inntil da tror jeg vi må piskes i riktig retning, for valget oppleves fremdeles som ganske bundet for mange. Og til det siste du skrev angående likestilling i arbeidslivet: det var en artikkel i Aftenposten som fokuserte på små bedrifter og "stakkars oss småbedrifter som må ha denne pappaperm-forpliktelsen, det er så vanskelig og så dyrt for oss"... Og gjett hvilket spørsmål som manglet? Jo, det var selvsagt hvordan det var å måtte ha mammaer i permisjon. Denne gjennomsyrende holdningen er jo med på at det nesten er et tapsprosjekt å ansette damer i 20-30-årene, mens menn i 20-30-årene oppleves som "vanskelige" når de skal ha permisjon. Likestilte? Ikke helt, nei...

Dette er det som irriterer meg aller, aller, aller mest når de som syter over at fedrekvoten ødelegger for f.eks små bedrifter. Det er ingen som tør å mukke på at en mor skal ta ut permisjon, men det høres jo ut som om bedriften kommer til å gå dukken dersom far er borte, selv om realiteten er at det som oftest løser seg på et vis.

Og hva med f.eks kvinnelige gründere eller selvstendig næringsdrivende? Jaggu klarer ikke de fleste av disse å kombinere det å drive bedrift med det å få barn, selv om de må ta ut permisjon en periode, og det er sikkert ikke noe enklere for disse enn det er for en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt påvirket av den pågående bil-diskusjonen :fnise:

Vi kjøpte jo vår digre fraktmaskin i fjor, og den er virkelig brillefin. Men i og med at det blir mye bykjøring, og som oftest med halvtom bil, drømmer jeg om en snerten liten el-bil som bil nummer to. Det hadde vært gull, til all den kjøringen ned til kulturstasjonen, innom barnehagen og bort til treningsfeltet... enkelt å parkere blir det også... *drømme*

Det er liksom litt bortkastet å kjøre rundt med Evaliaen på andregir 70% av tiden. Men- enda en bil står ganske langt nedpå prioriteringslista, det blir vel den dagen vi vinner i Lotto ;)

Kommer dere nærmere noen bestemmelse da, Ciara?

Dette er det som irriterer meg aller, aller, aller mest når de som syter over at fedrekvoten ødelegger for f.eks små bedrifter. Det er ingen som tør å mukke på at en mor skal ta ut permisjon, men det høres jo ut som om bedriften kommer til å gå dukken dersom far er borte, selv om realiteten er at det som oftest løser seg på et vis.

Egentlig er det jo en gedigen fornærmelse! :opplyser:

"Vi lever greit med at Kari, Trude og Linda er borte et halvt år, mens Odd, Bjørn og Leif klarer vi oss ikke uten i tre måneder en gang". Pffft. Jeg sier ikke at permisjoner ikke kan være vanskelig for bedrifter, for det er jo en utfordring. Men at det skal være så mye mer uløselig når det er snakk om pappaer kontra mammaer, den er noget drøy.

Og mens Høyre kanskje er i ferd med å snu når det gjelder pappaperm- eller kanskje ikke?- så driver fremdeles SV og ødelegger for seg selv med skolematen. For all del, det er en pen tanke, men i praksis frykter jeg det blir uhorvelig dyrt å drifte, samtidig som kvaliteten er dårlig. Jeg har familie i Sverige og England, og de unge voksne er fremdeles halvt traumatisert av minner om kjøttdeig som svømmer i fett og slappe, seige pommes frites. La nå matpakka leve og få inn flere lærere! Og FrP ødelegger for seg selv ved å være FrP, med lokalpolitikere og pensjonister som kverner ut den ene absurde påstanden etter den andre.

Jeg synes valgkamp er litt gøy, jeg. Ikke at det har så mye å si, for her i heimen er det den samme leksa år etter år: Gubben og jeg sammen til stemmelokalet, godmodig kranglende. Han er moderat blå, jeg er moderat rød, begge synes at den andres argumenter er ræva, men heldigvis kan vi alltid forenes i felles forakt for Liv Signe Navarsete ;) Så går vi inn, nøytraliserer hverandres stemme, og tusler hjem igjen, fornøyd med å i alle fall ha gjort borgerplikten vår. Det er da noe.

For øvrig har det skjedd noe rart: min godt utsugde høyrepupp har plutselig fått melkespreng av dimensjoner. Sånn helt ut av det blå. Er dette en indikasjon på det forestående valgresultatet, litt som blekkspruten Paul under VM? :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...