Gå til innhold

Mafaldas excel-ark


Mafalda

Anbefalte innlegg

Excel-ark, ja.

Du veit. Den mandagen da eldstejentas strykeensemble kræsjer grandiost med minsteguttens obokonsert, og mannen skal på styremøte og ikke kan følge minstejenta på ballett, og du egentlig skulle stekt vafler i eldsteguttens fotballkiosk. Eller den høstferien der minstemann skal på speidertur halve uka, og kanskje rekker en tur på fjellet med mormor den andre halvparten, og eldstegutten skal på fotball-leir, mens eldstejenta må søke om to dager fri fra skolen for å dra på orkestertur- noe som betyr at friidrettsstevnet må utgå, husk å gi beskjed, og når besøkte vi egentlig oldemor sist?

Med andre ord; hverdag. Velkommen til Mafaldas Excel-ark! :)

Her er det bare å legge igjen et spor eller en hilsen, en morsom familiekaos-anekdote eller litt singel-sutring (eller -glede...!), blåse ut frustrasjon eller komme med råd og innspill, eller hva det måtte være.

Vi er altså hjemme fra ferie og vel så det. Ny aktivitetskalender for året 13/14 er innkjøpt og rutene fylles allerede inn, og mor har for lengst lagret en foreløpig julegaveliste under dekknavnet "Prosjektplan 3. kvartal 2012" for å unngå snokende unger med lange øyne (kjerringalarm! Kjerringalarm!).

Men FOR en ferie! Det var jo lettere kaotisk på avreisedagen (tips til dere som skal på ferie med sju personer og deler hus med svært ryddige personer: kveldsavgang er en fin ting, morgenavgang kan lett bli litt masete), men da vi endelig hadde fått pakket oss ned, ryddet oss ut, stresset med transferbuss og leiebil, ventet en halvtime på bakken før flyet kom i lufta og konstatert at jo, det er snø på Pyreneene i juni, slo det meg: Fy søren for en fin ferie vi har hatt! Tusenlappene har flydd i alle retninger, javisst, men vi har i alle fall hatt det utrolig bra! Alle sammen!

Det høres kanskje ut som en selvfølge, men for oss som har ganske store barn og har fulgt det ene etter det andre paret i bekjentskapskretsen på veien mot skilsmisse, er følelsen av lykke (og flaks, en ikke ubetydelig faktor) stor. Jeg kjenner personlig flere par som kunne dratt på tre ukers luksusferie til Madagaskar og allikevel sittet på flyet hjem med følelsen av at dette var 60 000 rett ut av vinduet. Ungene krangler og maser , far mister tålmodigheten, kjefter og smeller, mor drikker tre glass sangria for mye og ender med å la et års oppsamlet edder og galle slippe ut på verst tenkelige tidspunkt. Sommerferie er ikke lykke for alle. Så jeg føler meg heldig. Blakk, men heldig! Og turen var så til de grader verdt det.

Det betyr ikke at alt var like enkelt. På ferie med fem unger er det nok av scener som dette:

* 34 grader i sola, lang kø foran kiosken på Aqualandia, med rudimentære kunnskaper i muntlig spansk*

- Mamma, jeg vil ha saftis. Hvilken er saftis?

- Mamma, tror du det er et dinosauregg i isen som heter Dino-egg?

- Nei din dumming, det er bare på lissom. Forresten mamma, jeg ha is? Kan jeg ikke få belgisk vaffel i steden? De har både jordbær og sjokolade og... hmmm...

- Jeg tror jeg tar en Chocolata Triple, kjære. 60% mørk sjokolade, ikke dårlig til å være is!

- Jammen, jeg VIL ha saftis!

- Ta en Calippo da. Jordbær, lime eller cola? Mamma, jeg vil ha en hvit Cornetto.

- Og jeg vil ha en svart Cornetto. Hvis jeg ikke kan få vaffel, altså.

- Lime. Nei, forresten jordbær!

- Du vet at mørk sjokolade er et afrodisiakum, kjære?

- Men jeg prøver Dino-egg likevel, jeg. Kanskje det er noe spennende inni!

- Pøh, det er sikkert bare et salgstriks. Mamma, jeg tar en belgisk vaffel med sjokolade og krem, men uten strø.

- DINO-EGG!!

... og når jeg omsider, pinlig klar over den voksende køen bak meg, får lirt av meg en slags bestilling av alt dette på haltende spansk og vi får utstyrt hver mann med hver sin is, er det fem par øyne som stirrer på meg.

- Men mamma, hvorfor kjøpte du ikke noe til deg selv? :overrasket:

Ja, si det :roll: Og dette var altså isen- restaurantbesøkene på kveldstid er en historie for seg (neida, det gikk i all hovedsak veldig greit for seg. Hurra for unger som ikke er kresne)

Nå er vi på plass hjemme, i alle fall vi jentene. Gubben er på jobb (han gjør som alle garvede pappaer gjør: sparer en ferieuke til Norway Cup), guttene er på sommerleir, og vi jentene har sommerferier slik jeg selv husker dem fra jeg var liten: late dager med minimalt program, bortsett fra det som faller oss inn i øyeblikket. Når det likevel blir lite pc-tid, langt mellom innleggene og dårlig med oppdateringer i andres dagbøker, handler det egentlig mest om at det er lite tid alene- og desto mer med barn på alle kanter. Nå til dags runder ungene knapt tre år før den største kampen dreier seg om å få dem VEKK fra skjermen, så da kan ikke jeg henge der sent og tidlig heller. Det er baksiden av at barna vokser seg større, de ser og forstår så fryktelig mye, og blir tilsvarende vanskelige å lure :fnise: Men vi har som sagt late dager og koser oss med ferie, selv om det kan bli i overkant rolig for HK-jenta, som savner både brødre og barnehage.

Skjønt, akkurat i dag har jeg vært litt travel :ler:

HK-jenta har hatt besøk av en venninne, så det har vært bånn gass her hele dagen. Tomatsuppe og tørking på do (når man hopper rundt i lykkerus etter å ha fått to blå, burde det følge med en advarsel om at dette kommer til å innebære tørking av fremmede rumper i flere år framover). Hovedsakelig har min jobb bestått i å forsvare babyen fra ivrige småjenter som ellers i beste fall behandler henne som en toåring, i verste fall som en dukke. Smule er riktignok vant til tough love fra sin noe uvørne storesøster, men når det er TO av dem blir det i overkant av hva en stakkars baby kan tåle. Og siden denne jenta er enebarn med en far som konsekvent tiltaler henne "Min prinsesse", og min jente (Smule til tross) er en slags attpåklatt som har nytt godt av store søskens tålmodighet og forståelse, har jeg også utført en god del megling :fnise: Men de har hatt det voldsomt gøy sammen, uten større katastrofer eller konflikter.

Men jeg burde selvsagt ant uråd da jeg uventet fikk sjansen til en halv kopp kaffe, fordi småjentene hadde stukket seg bort på rommet... Etter tjue minutter kom den besøkende jenta kom opp i stua innklint i body butter over hele kroppen og en slags rosa substans utover kinnene. Det viste seg at Prins Og Prinsesseleken var blitt kjedelig, så de spritet det opp med å raide min i utgangspunktet magre sminkeskuff. Av rent prinsipp måtte jeg ta på meg det strenge fjeset og forklare at det ikke var lov å forsyne seg med mammas ting, men innerst inne holdt jeg på å le meg skakk. Leppestiften småjentene hadde lagt sin elsk på, var nemlig et av de verste bomkjøpene jeg noen gang har gjort. Ikke at det var noe stort økonomisk tap, det var derimot hardt for selvtilliten.

Jeg fikk nemlig den strålende ideen en gang i fjor, at jeg for en gangs skyld skulle legge bort de duse, voksne tonene, og finne fram til den ungjenta som Gubben faktisk falt for en gang i steinalderen. Være litt vågal og lokke frem den søte ungjenta som jeg- tro det eller ei!- en gang var, jeg også. Derav blekrosa leppestift, og jeg tror gudbedre det var litt skimmer i den også (en farge som alle femåringer åpenbart elsker... *flau*). Spent og glad hadde jeg iført meg passende klær, og til og med lagt neglelakk i tillegg til den berømmelige leppestiften, og sto klar i det Gubben kom hjem fra et kveldsmøte.

- Jøss, har du pyntet deg?

- Eh. Neida!

- Men du er så annerledes... Hva ER det du har på leppene, forresten?

- Leppene? Er det ikke fint?

- Vel, joda, du er fin. Du ser ut som en litt gammel utgave av hun derre... Linni Meister.

:grine:

Og nei, det ble ikke noe på ham den kvelden. Og leppestiften ble stående og støve ned bakerst og innerst i skuffen, som takk for de gode minnene. Kanskje like greit at småjentene tok knekken på den en gang for alle?

******************

Så den nye dagboka er herved åpnet, med tilhørende tullprat og eviglange innlegg. Og verre skal det bli! Vamos! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahaha, gammel utgave av Linni Meister :fnise: Måtte ha høytlesning for mannen her.

Gleder meg til å følge deg videre, Mafalda. Tommel opp for dagbok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Som skapleser av din gamle bok så må jeg nå stå frem i ny bok for å følge med.

Du har noen herlige innlegg og Linni Meister..., vet ikke helt hva jeg hadde sagt til mannen hvis han kom med en slik sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linni Meister? Hehe, jeg kan vanskelig se for meg et menneske du ligner mindre på enn henne (blekrosa leppestift til tross!). På alle mulige måter.

Jippi, ny dagbok! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, som alltid Mafalda - herlig lesning!! Sitter på mobilen så får ikke svart uførlig i dag, men tommelen opp for ny dagbok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Neferet

:vinke:

Jeg melder meg herved som langtidssnikleser av den forrige boka og vil gjerne følge deg videre i hverdagskaos og -planlegging! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Jeg lå i natt og leste på Ipaden min, og du kan tro jeg ble entusiast da jeg så denne dagboka!

Utrolig fint å se at du bestemte deg for å lage nok en dagbok. Allerede første innlegg og jeg måtte holde meg for munnen og fnise stille under dyna for å unngå at mannen våknet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Mafalda, hurra! Stor glede over videreføring av skribleriene. Her jeg sitter på jobb med FIRE(!) uker igjen til sommerferie, var dette et kjærkomment lyspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør det igjen Mafalda, dine anekdoter får dagen min til å lysne :danse:

Og Linni Meister? Gubben din må være tøff som tør å si noe sånt....hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sniker i kulissene selv om jeg ikke har skrevet i boka di på lenge :) Morro med ny bok! :jepp: Har du forresten vurdert å gjøre skrivingen din til en inntektskilde? Eller kanskje den allerede er det? Du er iallefall kjempeflink! :)

Jeg har forresten lagt deg til på bloggen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en veldig modig mann :fnise:

Denne dagboka kommer jeg sikkert til å snike litt rundt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:hoho: Her var det like før krabaten vakna - det er farlig med amming/samsoving og lesing av Mafaldas Excel-ark.

Men sammenligning med Linni Meister? Eg håper iallfall ikkje han tenkte på bildet av henne iført nettingtruse og sjukehusbleie? :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...