Gå til innhold

Mafaldas excel-ark

Mafalda

Anbefalte innlegg

Kunne vært min mann, det der. Jeg synes jeg hører ham: "Men de har vel med seg mat selv?"

Min mann er, som de fleste kanskje har skjønt, særdeles mandig i den forstand at han ikke alltid forstår vitsen med å legge så mye ekstra innsats i ting ("lage mye styr" på mannespråk). Husker levende en gang vi inviterte tre andre vennepar på treretters middag og jeg laget maten og sto på (jeg synes det er gøy, det skal sies). Jeg har også dekket bordet etter alle kunstens regler. Så ber jeg mannen gjøre siste lille oppgave, legge på serviettene. "Klart det!" sier han.

Så går jeg forbi spisebordet. Midt på rager en enslig rull med Torky opp blant blomster og vakre lys.

"Kjære?" sier jeg. "Fant du ikke serviettene? De ligger i den nederste skuffen."

Da svarer min mann følgende:

"Poenget er å kunne tørke seg, eller? Og Torky duger vel til det?"

:ler:

Der, damer, har dere et utmerket eksempel på hans tenkemåte.

Men han kan også være veldig omtenksom på den praktiske måten. Det kommer ikke så mange roser min vei, men han kjøpte dynesokker til meg fordi han vet jeg fryser på føttene om natten. Han røsker ned en vegg for å isolere den bedre så vi skal få det varmere. Og han stod i sykehuskorridoren på Føde-B og brølte etter jordmor fordi han ikke synes hun kom raskt nok da han røsket i snora :hjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der, damer, har dere et utmerket eksempel på hans tenkemåte.

Men han kan også være veldig omtenksom på den praktiske måten. Det kommer ikke så mange roser min vei, men han kjøpte dynesokker til meg fordi han vet jeg fryser på føttene om natten. Han røsker ned en vegg for å isolere den bedre så vi skal få det varmere. Og han stod i sykehuskorridoren på Føde-B og brølte etter jordmor fordi han ikke synes hun kom raskt nok da han røsket i snora :hjerte:

Jeg har en sånn en selv :fnise:

Men når man først har lært seg å se det romantiske i at han feks. dro ut og handlet en ny skittentøyskurv til meg (før vi flyttet sammen) fordi min var raknet, så er de ganske romantiske allikevel ;):ler:

Og så skal det sies at det er veeeeldig greit å ha en praktisk kar i huset :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, praktiske mannfolk er ikke å forakte ;)

Og de har jo til tider fullstendig rett i at vi kan lage litt unødvendig styr... Jeg synes i alle fall Gubben fungerer godt som korrektiv de gangene jeg bekymrer meg i overkant om ting som ikke er helt der de burde være. Jeg er i alle fall veldig glad for at vi har våre sterke og svake sider på forskjellige områder, slik at vi ikke går rundt og gjør akkurat de samme tabbene.

(men ofte har jeg rett, da, det skal sies :fnise: Og den Torky-episoden din illustrerer jo nydelig hvorfor mange mannfolk trenger et kvinnelig korrektiv til tider! Minner stygt om fjorårets julemiddag da Gubben fikk den gode ide å spare litt penger. På poteter. Herrefred, her hadde vi kjøpt inn mat og drikke for tusenvis av kroner, og så skulle han knipe inn på å kjøpe rimelige poteter i en femkilos sekk. Stygge og fulle av jord og småskader, måtte jo skrelle bort halve poteten. Kjenner at jeg blir litt irritert fremdeles, hehe)

Gratulerer med gå-monstre, Susa og SmallTalk! Det er så stas! :hoppe:

Og SmallTalk, det er så morsomt det du sier om å melde seg frivillig til å ta husvasken, for da får du barnefri. Et strålende eksempel på hvordan begreper som "alenetid" og "fri" kan forandre innhold etter barns inntog i heimen :fnise:

Det gikk for øvrig bra med kaken. Det skal sies at jeg knapt forsto et kvekk av hva de danske drenge faktisk sa, men tatt i betraktning hastigheten kaka forsvant i må den ha vært ganske god. Nå kan jeg også fortelle at det er helt mulig å erstatte halvparten av margarinen med bordsmør, den blir like fin :ler:

I dag forblir jeg derimot kakeløs. Det er ikke min tur til å ha med kake til Susains klassekafe i forkant av foreldremøtene på skolen. Derimot meldte jeg meg i et svakt øyeblikk frivillig til å hjelpe kafeen i gang (som om ikke store ungdommer burde fikse det selv :roll:), til tross for at jeg skal på begge foreldremøtene som arrangeres i etterkant (ett møte for NaniRonaldo, og ett for SnillVimsen- akkurat samtidig). Og i det disse møtene skal være ferdig, klokka 18:30, begynner et nytt møte på andre siden av byen- et infomøte i forkant av prøvespillprosessen til NaniRonaldos alderstrinn. Tatt i betraktning hvor knepne idrettsforeningen er med informasjon til vanlig, vil det være idiotisk av meg å ikke møte. Ja, og oppi dette skal HK-jenta danse og Susain trene (SnillVimsens speider ble "heldigvis" avlyst denne uka. Den enes død osv.)

Jeg er ingen fan av Liza Marklund. I motsetning til Ciara kan jeg ikke underbygge skepsisen min med håndfast kunnskap, men det er ett eller annet med skrivemåten som virker så... amatørmessig? Hastverksarbeid? Ikke vet jeg, men resultatet er i alle fall at jeg har vært ganske så halv-lunkent innstilt til bøkene om Annika Bengtzon.

Men det er ett sitat fra en av bøkene som har brent seg inn i hjernen og alltid kommer til å bli stående. Husker det bare sånn omtrentlig, men det går sånn ca: "Hverdagene gikk. Annika jobbet, skrev, vasket, skiftet bleier, laget mat og elsket, alt med den samme knallharde besluttsomheten"

Innertier! Jeg synes det er sabla godt sagt :ler:

Ingen hadde fortalt meg hvor mye i et familieliv som faktisk går på ren, skjær viljestyrke. Du må ville! Alt fra jobb-kabal til skittentøy og sex og besøk hos bestemor. I travle perioder er det ingen sak å grave seg ned i "Åh herregud jeg er så sliten og det er synd på meg"-hullet. Faktisk mistenker jeg det hullet for å inneha en voldsom gravitasjonskraft, og uten viljestyrke blir man sugd inn på null komma niks.

Joda, denne uka er egentlig bare pyton. I går kjørte jeg gutta i skytteltrafikk, avleverte Gubbe på Flytoget og hentet Susain hos en venninne, for så å få dagens absolutte høydepunkt i det Smule hyyler fra rommet, NaniRonaldo mister en tallerken varm spaghetti fra mikroen og utover gulvet (den knuste), Susain sutrer over at hun ikke kan finne United-kampen på TV, HK-jenta kommer gledesstrålende løpende med TO bursdagsinvitasjoner, og midt oppi dette setter Dyret seg ned på stuegulvet og tisser sånn ca tre liter (hun tisser særdeles sjelden inne. Men når det skjer, banner og sverter jeg innvendig over at vi ikke kjøpte oss en chihuahua i stedet. Eller noe annet som produserer dråper og ikke innsjøer). Så er det dagen i dag, der logistikken ikke går opp uansett hvor hardt jeg prøver, og en fredag med dugnadsjobbing på Gubben og innrykk av den delen av slekta som stryker fingeren bak TV'en for å se hvor mye støv som har samlet seg. Alt mens min elskede mann løper rundt på det skotske høylandet og skyter paintball på kollegene sine innimellom whiskysmakingen for å feire et historisk godt årsresultat, takk-skal-du-faen-meg-ha.

Så- jeg har to valg. Enten trøstespise sjokolade fra tax-freen og gå rundt med en klump i magen og slenge sure kommentarer til SnillVimsen som har slengt fotballtøyet sitt i en pen sti fra inngangsdøra og ned til dusjen. Eller høre på Liza Marklund og rett og slett ta meg sammen. Det er som det er, det kommer bedre dager, og det er absolutt ingenting å vinne på å ta på seg martyr-masken og gå rundt og sutre.

Såh. Dette skal gå bra. Og går det ikke bra, så skal jeg få det til å gå minst mulig dårlig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:daane: *svett*

Hadde det vore meg, hadde eg nok gått for trøstespising av sjokolade. :ler:

Lykke til med overleving av hel*****veka. ;)

Endret av dreia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg fort enig med Dreia i den altså :fnise:

Og oppi alt dette så er det jo bare dine manglende prioriteringer som gjør at du ikke er på yoga tre ganger i uka, var det ikke så? :fnise:

Godt Smule ikke er kolikkbaby, selv om jeg tror dere ville fikset det også! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Åkkei, jeg hadde fått et sammenbrudd i det øyeblikket hunden satte seg ned og jeg innså hva som var iferd med å skje.

:sjokkert:

Problemet med å trøstespise sjokolade i en sånn situasjon er at det ikke føles like godt når man har vasket opp tiss og en gjeng folk avbryter en.

Derfor foreslår jeg at du venter til mannen er kommet hjem, forbereder ham på at du skal ha et par timer alene i senga samma faen hva som skjer - INGEN skal forstyrre, og så kjøper du den gigantiske plata med sånn "mokka melkesjokolade" som ser helt fortryllende god ut, legger deg godt ned i senga og selvsagt henger en stor rød lapp på døra(som du låser) hvor du skriver:

"Spør pappa, jeg har ørepropper og hører ingenting, sees om noen timer". Seriøst, altså. Tuller ikke :lur:

Mener faktisk jeg har lest om det trikset før, akkurat hun dama hadde migrene da - og da var greia at barna visste at rød post-it betydde "ikke kom inn med mindre det brenner, kan det vente så spør senere". På den måten fikk mora hentet seg inn, og ungene slapp kjeft.

Jeg skal bruke det trikset hvertfall ei gang i uka, selv uten migrene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dreia og pysepusen, sjokolade oversendes herved! :sjokolade:

Godt det ikke bare er jeg som blir fristet av søtsaker i tunge stunder (og andre stunder. Gubben kom uten Toblerone denne gangen, klok av skade fra siste tur. Derimot hadde han ikke kunnet motstå noen esker eksklusiv toffee. For å si det sånn, det er tre biter igjen nå. Kanskje.)

Litt godteri hjelper ofte på humøret. Men det er bedre å kose seg med sjokoladen enn å gumle den i seg i ren frustrasjon, mens man er sur og sint. Det blir som med alkohol det. Gå til glasset med din glede, ikke til flasken med din sorg... er det ikke det det heter? :fnise:

Og oppi alt dette så er det jo bare dine manglende prioriteringer som gjør at du ikke er på yoga tre ganger i uka, var det ikke så? :fnise:

Selvsagt, Tekola. Det har jeg jo lest på KG!

1. "Det handler bare om prioritering"

2. "Alle kan hvis de bare vil"

og min personlige favoritt: nummer 3. "Det er det dummeste jeg hører når noen påstår de ikke har tid til å trene, for det har alle!"

Eller vent litt, var det Marte Krogh? :fnise:

(som et apropos til det, så synes jeg nesten synd på damen. Slikt et vanvittig rabalder, og det var helt sikkert bare en sidekommentar som var blåst ut av proporsjoner. Men det er jo dette alle husker, hehe)

"Spør pappa, jeg har ørepropper og hører ingenting, sees om noen timer". Seriøst, altså. Tuller ikke :lur:

Mener faktisk jeg har lest om det trikset før, akkurat hun dama hadde migrene da - og da var greia at barna visste at rød post-it betydde "ikke kom inn med mindre det brenner, kan det vente så spør senere". På den måten fikk mora hentet seg inn, og ungene slapp kjeft.

Jeg skal bruke det trikset hvertfall ei gang i uka, selv uten migrene :fnise:

Hehe, takk for tips! Og jeg tror faktisk jeg skal prøve det ut, for denne uka har etterlatt mor i en sørgelig forfatning :ler:

Men jeg har mine tvil om det ville fungert likevel. Årsaken er, selvsagt, den egenartede formen for logikk småbarn kommer med. I HK-jentas tilfelle vet hun godt at hun ikke skal vekke mamma hvis mamma og Smule for en gangs skyld får seg en liten lur sammen. Men hver bidige gang, ender det med at døra går opp, et lite hode stikker inn, og så hvisker hun

- Mamma, kan jeg få se på fiske-programmet?

- Mamma, kan jeg ta en is?

- Mamma, får jeg ta på meg ballettkjolen min?

Og det ender med at mor, sur og mutt, reiser seg fra senga og hjelper til med x, y eller z. Samtidig mumler jeg at jeg ikke setter pris på å bli vekket, og dette vet du godt lille venn. Resultatet er uten unntak det samme: et par stooore, triste øyne og en underleppe som skjelver og skjelver.

- Jammen mamma, jeg skulle ikke vekke deg. Jeg skulle bare spørre om noe!

:legrine:

Vi overlevde, så vidt :ler: Nå er det bare to møter som gjenstår, i barnehagen, og etter det kan vi glede oss over en lang remse vanlige hverdager i både oktober og november. I desember starter moroa igjen, men den tid den sorg (og glede. For mye av dette er jo egentlig gøy. Det blir bare så mye av det)

Og min mann, the hero of the hour, gikk omtrent rett fra flyet til gallamiddagen der han med største selvfølgelighet dirigerte og ledet en gjeng med ungdommer på sitt første serveringsoppdrag. Susain holdt herrenes tale og spilte fløyte, og jobbet ellers på kjøkkenet under ledelse av en annen pappa. Visstnok veldig vellykket og god stemning- og ikke minst gode penger i kassa. De fikk vel inn mellom 25 og 30 000 på gårsdagen, og så er det en ny runde i kveld. Du skal selge veldig mange vafler for å få inn så mye penger! :ler:

Smule har det bra, og nå prøver vi oss litt fram med de første smaksporsjonene. Sviskemos er nam. Vann er morsomt. Potet er sånn halvveis :fnise: Men pupp er ennå storfavoritten, så hun sitter nok limt fast til mor i en måned eller to til. På den annen side måtte jeg jo vente så lenge på denne babyen at det er helt i orden, hehe. For øvrig skravler hun en hel masse for tiden, det er morsomt. Skulle likt å vite hva som foregår i den lille knollen...

Så langt, så godt. Det som ikke har vært så bra denne uka, var NaniRonaldos tur til en annen skole for å spille skolecup. Sukk, jeg blir så frustrert... og oppgitt... og sint over at denne flotte, hyggelige byen vår er så håpløst forfulgt av det forbaskede øst/vest-spøkelset. Burde ikke det vært avleggs for lengst?

Men det er det altså ikke. Og enn så lenge må jeg innrømme at jeg er lykkelig over å bo på østkanten. Rettere sagt, JEG kunne bodd hvor som helst, men jeg er glad for at jeg kan oppdra barna mine her og ikke på den andre siden av byen.

Et såpass politisk ukorrekt utsagn krever selvfølgelig en haug med disclaimers. Jeg kjenner mange hyggelige folk, privat og gjennom jobben, som er oppvokst og bor på vestkanten. Massevis av streite, koselige mennesker som tilfeldigvis har adresse Vestre Aker. Halve klassen min på videregående var fra vestkanten. Det finnes masse snobbete duster på østkanten, og tvilsomme ungdomsmiljøer er vel pent spredd utover hele byen. Jeg har all forståelse for folk som synes det er håpløst når poden er den eneste norske i klassen og ingen av vennene spiser pølse i bursdagsfesten. Og det viktigste: folk er folk, uansett om de bor her eller der.

Sånn bare for å ha sagt det :ler:

Men det er en spesiell type kollektiv fordom som vokser best på den andre siden av byen. Og jeg er glad for at jeg slipper å slåss mot akkurat den formen for ungdomskultur som trives uforskammet godt i enkelte miljøer vest for Majorstua.

Da NaniRonaldo og klassen hans tok turen fra sin midt-på-treet, svært vanlige sentrumsskole for å spille fotball på en skole i vest, fikk de nemlig en sjokkerende kjølig velkomst:

- Se der'a, der kommer bitchene fra fattigskolen.

- Sjekk, det er jo bare utlendinger jo. Trenger dere hjelp med å lære norsk, eller?

- Fattige, fattige losers....

- Cubus-klær liksom. Bitch from hell.

:hakeslepp:

Etter å ha understreket ovenfor min sønn at dette ikke er noen vanlig omgangsform blant de jeg kjenner på vestkanten, og at duster er duster både på Midtstuen og Bøler, tok jeg en telefon til læreren. Det viser seg at det faktisk ikke var noen overdrivelse fra min sønns side, de hadde blitt møtt med sjokkerende nedlatende oppførsel, og saken kommer til å få et etterspill både mellom skolene og i forhold til cup-ledelsen. Og det skulle jaggu bare mangle.

Men jeg mener... er vi virkelig ikke kommet lenger? I år 2013?

Enn så lenge sitter jeg med rumpa godt plantet i Oslo Øst, og selv om det ikke mangler på utfordringer på denne kanten av byen heller, slipper jeg i alle fall at barna mine skal vokse opp i et miljø der det er greit å kalle folk for "bitcher fra fattigskolen" og "fattige tapere", bare fordi de ikke har Louis Vuitton-gymbag...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg ble sjokkert over holdningene til barna, men det ble jeg dessverre ikke :riste:

Det verste er at jeg følte på det samme selv, da jeg bodde i vest, og da var jeg student og voksen, så jeg kan bare tenke meg hvordan det er for barna i området!

Om ikke annet, det er godt man kan skryte litt av østkanten innimellom også, tiltross for at det som du sier er problemer her også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

:sjokkert: Åh, jeg hadde skammet meg så inderlig som forelder om jeg overhørte barna mine si noe sånt......

Men det er dessverre ikke myte eller overdrivelse, og det er ikke noe som bare er oppstått nå. Har bodd på både vestkant og sentrumsøstkant(og jobba på megavestkant og megaøstkant) og altså; det er helt syke forskjeller på mye og mangt.

Jeg må jo i barselgruppe på vestkanten, og ser virkelig for meg en ganske sær opplevelse asså. Tok nettopp tbanen hjem i retning Frognerseteren, og der satt selvsagt en aupair med en 2åring - på en lørdag av alle ting.

Mulig det var en engangshendelse fordi det var totalt unntakskrisetilstand - men hvis ikke; hallo?

Når ellers enn i helgen kan man få anledning til å bruke god tid med barna sine?

Men når det gjelde rangering og den type ordbruk så kjenner jeg det igjen fra jeg selv gikk på barne/ungdomsskole, ordet "fattig" ble brukt litt på samme måte som "homo", "jøde" eller andre etniske/religiøse/sosiale slengord - og jeg vokste jo opp på superøstkant, men nå skal det sies at de som brukte det mest jo var nettopp de som hadde greiest økonomiske forhold relativt sett.

Dog ble det aldri brukt på den måten og i den sammenhengen som du beskriver - var mer sånn "trendord" som egentlig bare mistet mening etterhvert.

Her MENER de det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg ble kvalm av å lese om oppførselen til den klassen Nani & Co spilte cup mot, og personlig så hadde jeg blitt ekstremt flau og forbanna dersom det hadde vært mine barn som hadde klart å lire av seg noe sånn! :sinna:_

Og, er det egentlig de med virkelig god råd som går rundt og sier sånn? Eller er det wannabe'ene som ikke har så god råd som resten av klassen og dermed må prøve å øke egoet sitt ved å slenge dritt om andre? Mindreverdighetskomplekser og mangel på selvtillit høres jo ut til å være veldig utbredt der... Ikke at det er noen unnskyldning, men jeg sitter nesten med inntrykk av at de med virkelig god råd ikke gidder å skryte av det, imens de halvrike gjerne gnir det inn så det holder.

---

I går gikk sikringen, og selv om den begynte å fungere igjen på morgenen i dag, så var det en forholdsvis kortvarig glede... Kl 17 i går ettermiddag flatet jeg ut på sengen, dro dyne og pute over hodet og sloknet. 1 time senere ble jeg vekket til pizza, og etter å ha inntatt 2 pizzastykker, så segnet jeg om på sofaen. Kl 8 i dag morgen fungerte sikringen igjen, men kl 14 tok den kvelden og sofaen ble inntatt på nytt. Jeg kjenner jeg er en smule sliten for tiden... :sleeping:

Og her nytter det ikke å dra frem sjokoladen. Sjokolade kommer rett i retur har jeg funnet ut, og det frister ikke...

På mandag skal jeg på første svangerskapskontroll, og jeg må nesten si at jeg gru-gleder meg. Det skal bli greit å finne ut hva slags opplegg jeg kan forvente meg ift kontroller, men på den andre siden så er det også blodprøver og etter at jeg fikk Knerten så har jeg fått et rimelig anstrengt forhold til nåler. Jeg brydde meg ikke før, men nå synes jeg at det gjør vondere og vondere for hver gang. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg blir så trist av sånne holdninger! (Og enda mer overbevist om at jeg fortsatt vil holde meg langt unna Oslo, selv om jeg innerst inne vet at sånt bare gjelder en svært liten del av befolkningen der, det bare... er et av argumentene mine :P )

Jeg fikk faktisk vite her om dagen at ungdomsskolen mannen min gikk på så på dem som gikk der jeg gikk som trailertrash. Snakk om oppvåkning! :ler:

Men så omtalte vi jo dem som sosser og pappagutter, da. :nigo:

Og overraskende nok er de beskrivelsene kun dekkende for ytterst få elever begge steder. Merkelig det der... Heldigivs forsvant de holdningene i stor grad på vgs, eller, alle måtte gå på samme skole, med mindre de ville reise en hel halvtime/tre kvarter om morgenen (og vi bor jo i Tønsberg, må vite, sånt kan jammen ikke forekomme, det er jo eviglangt!). Så da ble det heller de kule ved kantina og oss nerdene ved vinduene. Trivdes godt ute på sidelinja med nerder og dramaelever jeg :fnise:

Men jeg husker det fra russetiden, da merket jeg forskjellene igjen. "Hva?! Skal du ikke være på buss? Skal du bare ha en bukse og to gensere, ingen jakke? Serr? Skjer med det, 'a?" for ikke å snakke om at den totale regningen for min russetid endte på 5000,- og halvparten av klassen faktisk brukte det TIdobbelte. Altså, nærmere 50 000! :daane:

Leste en artikkel et eller annet sted om ungdom fra "ghetto" områder som ble kvotert inn på en "rikingskole". De ble testet kunnskapsnivå på samt en generell sosial kartlegging før skolestart og så på slutten av skoleåret, om jeg ikke husker helt feil. Det hadde faktisk en positiv innvirkning både på kunnskapsnivå, men også på det sosiale miljøet på skolen der. Og de aller fleste ønsket å fortsette, selv om det innebar en ganske lang busstur. Jeg tror veldig mye av sånne uttalelser som du nevner handler om frykt for det ukjente og at de rett og slett ikke vet bedre, og ikke lærer bedre hjemme :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever du, Mafalda? Eller har sinnet fra lørdagen tatt knekken på deg? :lete:

I dag var jeg på første svangerskapskontroll, og fastlegevikaren hadde ihvertfall gjort jobben sin. Hun må ha finlest det meste av journalen min fra forrige svangerskap, for hun husket både hva jeg jobber som, hva jeg er utdannet som og hvor jeg og samboeren jobber. Er dette tegn på at jeg er et interessant kasus for en ung fastlegevikar, tro?

Ellers så hadde hun også sjekket opp med overlegen på gynekologisk avdeling på lokalsykehuset og fått beskjed om at det var mindre risiko å sette meg på Albyl-e (blodfortynnende tabletter) enn å la være, så da skal jeg starte med det fra uke 12. Samt at hun skulle sende henvisning om keisersnittsamtale, og hun trodde ikke akkurat at jeg ville ha de helt store problemene med å få dette innvilget.

I tillegg så fikk jeg jo spørsmål om hva jeg tenkte om svangerskapet videre og om jeg var redd for om det samme skulle skje en gang til. Jeg sa som sant var at jeg ikke helt har troen på at det kommer til å gå helt knirkefritt, men at jeg foreløpig prøver å skyve alt av bekymringer vekk og å ta ting som de kommer. Jeg har uansett ikke noen råderett over hva som skjer med kroppen min, og det eneste jeg får gjort er å lytte til den og å forholde meg til de signalene jeg får. Da fikk jeg beskjed om at jeg hørtes ut til å ha en fornuftig tilnærming til det hele, og selv om jeg ikke sier meg direkte uenig i dette, så bare håper jeg at jeg klarer å beholde vettet fremover.

Jeg overlevde forøvrig blodprøvene, selv om det ikke akkurat er noe jeg har lyst til å gjennomgå på nytt i nærmeste fremtid. 5 digre glass ble det, og jeg syntes jeg satt der i evigheter med den nåla i armen. :sad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever, jeg lever! :vinke:

Og selv om det går unna i en faderlig fart her, så er humøret bra, og det råder et slags harmonisk kaos i heimen. Både i selve heimen og hos innbyggerne, for øvrig (note to self: må ta en runde på vaskerommet i ettermiddag).

Gratulerer med vel overstått kontroll, SmallTalk! Må være deilig å ha på det rene hva som blir gangen framover (ikke fullt så deilig med fem glass blod, men hva gjør vi ikke for de søte små...). Godt mulig du er et interessant kasus for en ung fastlegevikar, hehe, men det er vel i så måte bare en fordel? Så blir du i alle fall ikke glemt av en gammel sløving som venter på pensjonstiden og tenker at "alt ordner seg sikkert".

Jeg synes også tilnærmingen din høres fornuftig ut, og beundrer innstillingen din. Når det er sagt, er det ikke så rart om vettet ikke fungerer 100% alltid og i alle situasjoner, historien tatt i betraktning. Gi deg selv litt lax, som min sønn pleier å si, og pass på deg selv og... Mini-Knerten?

Jeg skulle ønske jeg ble sjokkert over holdningene til barna, men det ble jeg dessverre ikke :riste:

Det verste er at jeg følte på det samme selv, da jeg bodde i vest, og da var jeg student og voksen, så jeg kan bare tenke meg hvordan det er for barna i området!

Om ikke annet, det er godt man kan skryte litt av østkanten innimellom også, tiltross for at det som du sier er problemer her også ;)

Det er sant!

Og det er et underkommunisert faktum at flyttestrømmen i Oslo ikke bare er enveis. Det skrives jo spaltemeter på spaltemeter om bekymrede foreldre som rømmer Groruddalen i hopetall. Og det er reelt nok, altså, det er ikke det- men strømmen går faktisk begge veier.

En venninne av meg (innflytter) fikk seg jobb på Skøyen/Lysaker og gikk naturlig nok inn for kortest mulig reisevei til jobb. De fant rene idyllen for en småbarnsfamilie, med rekkehus og hage og oppussing til selve Drømmehjemmet. Og det varte noen år, helt til i sommer- da de i desperasjon solgte hele skiten og kjøpte en moderat enebolig på Høyenhall i stedet. I høst skulle nemlig eldstemann begynne på skolen, og det var bare fullstendig uaktuelt at poden skulle begynne på skolen der de bodde før.

Da skal det være ganske ille, tenker jeg :tristbla:

:sjokkert: Åh, jeg hadde skammet meg så inderlig som forelder om jeg overhørte barna mine si noe sånt......

Men det er dessverre ikke myte eller overdrivelse, og det er ikke noe som bare er oppstått nå. Har bodd på både vestkant og sentrumsøstkant(og jobba på megavestkant og megaøstkant) og altså; det er helt syke forskjeller på mye og mangt.

Jeg må jo i barselgruppe på vestkanten, og ser virkelig for meg en ganske sær opplevelse asså. Tok nettopp tbanen hjem i retning Frognerseteren, og der satt selvsagt en aupair med en 2åring - på en lørdag av alle ting.

Mulig det var en engangshendelse fordi det var totalt unntakskrisetilstand - men hvis ikke; hallo?

Når ellers enn i helgen kan man få anledning til å bruke god tid med barna sine?

Neimen åfforno- har du tenkt å gi au pairen din lørdagsfri, altså? :sjokk:

Jeg personlig går for full utnyttelse, og når hun har fått ungene i seng på lørdagskvelden får hun bare begynne å rydde loftet, såpass vil jeg ha for penga!

Neida. Jeg vil tro at de fleste som har au pair behandler både au pairen og barna sine på en skikkelig måte- selv om det ikke ville ramle meg inn å benytte en slik ordning selv (i så fall skulle vi gått for en ung, mannlig europeer på kulturutveksling. De finnes, har jeg hørt, selv om det er langt mellom dem).

Barselgruppe på über-vestkant kan bli en interessant opplevelse, men det kan også bli bra. Det er jo flest hyggelige folk både på øst- og vestkanten, tross alt. Og jeg overlever fint Smules snobbe-babysang, det er på langt nær så ille som jeg fryktet!

Jeg kjenner jeg ble kvalm av å lese om oppførselen til den klassen Nani & Co spilte cup mot, og personlig så hadde jeg blitt ekstremt flau og forbanna dersom det hadde vært mine barn som hadde klart å lire av seg noe sånn! :sinna:_

Og, er det egentlig de med virkelig god råd som går rundt og sier sånn? Eller er det wannabe'ene som ikke har så god råd som resten av klassen og dermed må prøve å øke egoet sitt ved å slenge dritt om andre? Mindreverdighetskomplekser og mangel på selvtillit høres jo ut til å være veldig utbredt der... Ikke at det er noen unnskyldning, men jeg sitter nesten med inntrykk av at de med virkelig god råd ikke gidder å skryte av det, imens de halvrike gjerne gnir det inn så det holder.

Det er kanskje litt rart, men jeg ble ganske sjokkert. Kanskje jeg er naiv, eller bare omgir meg med mange moderate sentrumsfolk (altså geografisk, dette har ingenting med regjeringsforhandlingene i Nydalen å gjøre :ler:).

I studietiden jobbet jeg jo flere år som lærervikar på en vestkantskole, og opplevde den store majoriteten av voksne og barn som veldig reale og streite. Nå var dette en vestkantskole med sterke innslag av OBOS, men også en del adresser som stinker penger herfra til månen. Og akkurat der har jeg samme inntrykk som deg: de som er virkelig rike, eller enda bedre- besitter "gamle penger", er svært nedtonet i oppførselen sin. Ikke prangende eller skrytete i det hele tatt. Og OBOS-gjengen, de som bare bor på vestkanten fordi det er der de bor, er selvsagt heller ikke breiale. "Problemet" besto i noen få, ny-rike (eller wannabe-nyrike) tullinger som var desperate i å snobbe oppover, og gjerne klengte seg innpå alle som noen gang hadde vært nevnt i avisen eller på skattelistene. Typisk han faren som nesten kjørte over en elev i sin iver etter å hilse på Herr Veldig Kjent Aksjemegler, og hver onsdag stilte seg på andre siden av skolegården slik at han kunne rope "Laaaaauuuuuritz! Nå må du ikke glemme at vi skal spille gooooolf i eftermiddag!"

:murvegg:

Ikke rart Herr Veldig Kjent Aksjemegler begynte å ta omveier hver gang han fikk ferten av fyren :fnise:

Men jeg husker det fra russetiden, da merket jeg forskjellene igjen. "Hva?! Skal du ikke være på buss? Skal du bare ha en bukse og to gensere, ingen jakke? Serr? Skjer med det, 'a?" for ikke å snakke om at den totale regningen for min russetid endte på 5000,- og halvparten av klassen faktisk brukte det TIdobbelte. Altså, nærmere 50 000! :daane:

Leste en artikkel et eller annet sted om ungdom fra "ghetto" områder som ble kvotert inn på en "rikingskole". De ble testet kunnskapsnivå på samt en generell sosial kartlegging før skolestart og så på slutten av skoleåret, om jeg ikke husker helt feil. Det hadde faktisk en positiv innvirkning både på kunnskapsnivå, men også på det sosiale miljøet på skolen der. Og de aller fleste ønsket å fortsette, selv om det innebar en ganske lang busstur. Jeg tror veldig mye av sånne uttalelser som du nevner handler om frykt for det ukjente og at de rett og slett ikke vet bedre, og ikke lærer bedre hjemme :sukk:

Det er sant. Men da er det jo ufattelig synd at det, som i dette tilfellet, blir sånn at et møte med "den andre siden" bare forsterker fordommene. Nani & co hadde i utgangspunktet ikke så store formeninger om skolen de skulle til, men etter den opplevelsen vil jeg tro at særlig de elevene som har utenlandsk bakgrunn eller bor på øst-østkanten har vestkantungdom helt oppe i halsen. Og nå som skolen vår klager, så får sikkert de ungene som startet moroa, vann på mølla. Og så har vi det gående enda en stund til...

Jeg håper egentlig bare at begge siders lærere gjør en god jobb med å roe gemyttene og forklare hvordan ting henger sammen, og at det er dumt å dømme andre bare på grunnlag av bostedsadresse- eller et litt uheldig førsteinntrykk. Vi får se. I dag har jeg kjørt Susain til hennes skolekamp, på tjukkeste Oppsal. Håper hun kommer hjem uten annen drittslenging enn ett og annet banneord for tøffe taklinger.

Og russetid.... don't get me started :nigo:

Til tross for at jeg har avfunnet meg som den evige Al Bundy (noen som husker introen til Married With Children?) Der Al sitter i sofaen og bare deler ut penger til alle som kommer forbi bak ham, inkludert bikkja? Sånn føler jeg meg til tider!) er det visse ting ungene er fullt klar over at jeg aldri, noen sinne, kommer til å sponse.

1) Limousin til skoleball :roll:

2) Helikopter til skoleball :murvegg:

3) Hest og vogn til skoleball :spy:

4) Martini Bianco og Opera Sec til skoleball (skal ungene drikke, skal de i alle fall drikke noe skikkelig!)

5) Utgifter til lydanlegg, lysshow, og "dekknavn" "dekklogo" og whatever, til russetiden. Skjer ikke.

6) Skolepenger til Bjørknes pga utagerende russefeiring. Tough shit!

Flere forslag? Jeg føyer gjerne på!

Jaja. Jeg får begynne på dagens mail-runde *sukk*

Nå er det heldigvis høstferie snart. I min naivitet så jeg for meg en idyllisk uke på fjellet for alle sammen. Realiteten blir et lappeteppe av avtaler som skal holdes, og mest tid i bilen. Men litt tid på fjellet blir det for alle, selv om Susain skal til Praha fra torsdag til tirsdag og NaniRonaldo skal ha fotballskole fra mandag til torsdag, og Gubben skal jobbe halve uka og HK-jenta har en bursdag og en ballettime inni der et sted. Det normale kaoset, med andre ord :ler:

For øvrig er vi over på prevensjons-praten igjen. Vi får liksom ikke surret oss til å ta noen bestemmelse, og nå som mensen er godt i gjenge igjen er det risikabelt å kjøre usikret ;) Løsningen, mens vi/jeg tenker, blir den gode gamle regnfrakken.

Det er bare det at min mann synes det er pinlig å kjøpe kondomer, spesielt på den lokale Rema-butikken der vi har handlet i 10 år og er på hils med alle :fnise: Så han kom på den glupe ideen å kjøpe over nettet, og kanskje til og med en økonomipakke, så vi har for en stund framover. Hvilket frembragte følgende reaksjon hos mor:

"Økonomipakke? Du tuller? Med den frekvensen vi er nede i nå, holder en tipakning i alle fram frem til jul!"

:sukk:

Vi har hatt en intensjon om å ha sex siden forrige mandag. Men så kom Skottland, skoledugnad og helgekaos i veien, søndag kveld var det seriekamp og i går var Gubben på cellopakkemøte (!). Vi får se hvor hot'n'horny mor er i kveld, etter to timer med sur kaffe, prøvesynging av sanger og gjennomgang av årsplan på foreldremøte i barnehagen. Velkommen til det glade småbarnsliv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye jeg må svare på, merker jeg, men fram til da:

Moderat enebolig på Høyenhall? ;)

(Tar forøvrig poenget, he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye jeg må svare på, merker jeg, men fram til da:

Moderat enebolig på Høyenhall? ;)

(Tar forøvrig poenget, he he)

Ja, du vet...

En sånn en som mangler de siste 50 kvadratmeterne, og verken har svømmebasseng eller downlights i carporten :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever, jeg lever! :vinke:

:hoppe:

Gratulerer med vel overstått kontroll, SmallTalk! Må være deilig å ha på det rene hva som blir gangen framover (ikke fullt så deilig med fem glass blod, men hva gjør vi ikke for de søte små...). Godt mulig du er et interessant kasus for en ung fastlegevikar, hehe, men det er vel i så måte bare en fordel? Så blir du i alle fall ikke glemt av en gammel sløving som venter på pensjonstiden og tenker at "alt ordner seg sikkert".

Jeg synes også tilnærmingen din høres fornuftig ut, og beundrer innstillingen din. Når det er sagt, er det ikke så rart om vettet ikke fungerer 100% alltid og i alle situasjoner, historien tatt i betraktning. Gi deg selv litt lax, som min sønn pleier å si, og pass på deg selv og... Mini-Knerten?

Det er absolutt en fordel, selv om den "gamle" fastlegen min er tilbake til neste kontroll. Så da antar jeg at jeg får hele veien videre spikret en gang for alle. Når jeg var gravid med Knerten så presterte fastlegen å kalle meg for en handlekraftig, ung dame som hadde søkt om fødeplass selv, men er det noen jeg vil kalle handlekraftig så er det henne. :)

Forøvrig så tror jeg at jeg kan være glad for at jeg ikke ser ut til å bli veldig hormonell av graviditeter. Da tror jeg ikke vettet hadde vært like strekt. ;)

Og russetid.... don't get me started :nigo:

Til tross for at jeg har avfunnet meg som den evige Al Bundy (noen som husker introen til Married With Children?) Der Al sitter i sofaen og bare deler ut penger til alle som kommer forbi bak ham, inkludert bikkja? Sånn føler jeg meg til tider!) er det visse ting ungene er fullt klar over at jeg aldri, noen sinne, kommer til å sponse.

1) Limousin til skoleball :roll:

2) Helikopter til skoleball :murvegg:

3) Hest og vogn til skoleball :spy:

4) Martini Bianco og Opera Sec til skoleball (skal ungene drikke, skal de i alle fall drikke noe skikkelig!)

5) Utgifter til lydanlegg, lysshow, og "dekknavn" "dekklogo" og whatever, til russetiden. Skjer ikke.

6) Skolepenger til Bjørknes pga utagerende russefeiring. Tough shit!

Flere forslag? Jeg føyer gjerne på!

Kjole i flere "tusen kroners-klassen" til russeballet. Enkelte steder er det vel så ille at kjolebutikkene fører lister over hvem som kjøper hvilken kjole slik at de får forhindret at jenter fra samme klasse eller samme skole har den samme kjolen. :rolleyes:

Forøvrig så synes jeg at mamma og pappa kjørte en fornuftig filosofi. Jeg betalte rubb og rake av russefeiringen selv, med unntak av to eller tre six-packs og at de kom og hentet meg på byen et par ganger. Man kan vel si at jeg var russ på "budsjett", men jeg hadde det minst like gøy som de som svidde av flere titusener. Pluss at jeg ikke har en eneste blackout fra russetiden, i motsetning til hva en god del andre jeg var russ sammen med endte opp med. ;)

For øvrig er vi over på prevensjons-praten igjen. Vi får liksom ikke surret oss til å ta noen bestemmelse, og nå som mensen er godt i gjenge igjen er det risikabelt å kjøre usikret ;) Løsningen, mens vi/jeg tenker, blir den gode gamle regnfrakken.

Det er bare det at min mann synes det er pinlig å kjøpe kondomer, spesielt på den lokale Rema-butikken der vi har handlet i 10 år og er på hils med alle :fnise: Så han kom på den glupe ideen å kjøpe over nettet, og kanskje til og med en økonomipakke, så vi har for en stund framover. Hvilket frembragte følgende reaksjon hos mor:

"Økonomipakke? Du tuller? Med den frekvensen vi er nede i nå, holder en tipakning i alle fram frem til jul!"

:sukk:

Vi har hatt en intensjon om å ha sex siden forrige mandag. Men så kom Skottland, skoledugnad og helgekaos i veien, søndag kveld var det seriekamp og i går var Gubben på cellopakkemøte (!). Vi får se hvor hot'n'horny mor er i kveld, etter to timer med sur kaffe, prøvesynging av sanger og gjennomgang av årsplan på foreldremøte i barnehagen. Velkommen til det glade småbarnsliv!

Se det positive i det - du får i det minste noe. ;)
Etter at jeg testet positivt så har samboeren blånektet plent på alt som innebærer noe mer enn bruk av hender og munn (og det er under sterk tvil at dette har blitt "godkjent"), og det ser ikke akkurat ut som om det kommer til å bli noe på meg før etter at denne ungen her har kommet. :sukk:
Hysterisk, much? :lete:
Forøvrig så har vel jeg også begynt å lure på hva vi skal bruke som prevensjon etter nestemann. Personlig så skulle jeg gjerne tauet samboeren med for å få klipt strengene hans, men det er ihvertfall ikke aktuelt, så da får vel jeg finne på noe isteden. Jeg har ihvertfall sagt til samboeren at jeg ønsker meg sterilisering i 30-års gave... :P
Men, jeg ender vel opp på p-piller på nytt. Etter å ha lest om bivirkningene man kan få av Cerazette, så utgikk de glatt. Og hormonspiral inneholder det samme, så da utgår det. Det samme gjelder p-stav. P-ring høres ikke ut som noe for meg. Kondom går til nød i kortere tid, men personlig så vil jeg si at det er som å spise sjokolade med papiret på. Og jeg har ikke så stor tro på "naturlig prevensjon" at det å satse på "sikre" perioder er noe. Så, da blir det vel å gå tilbake på Yasmin i noen år til.
Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med den gode, gamle kobberspiralen da?

Den er hormonfri og sikker, og så fort den er satt inn trenger du ikke tenke på det de neste fem årene.

Noen får økte blødninger og smerter, men mange gjør det ikke. Jeg merket ingen forskjell, og når den først er satt inn sitter den der og gjør jobben sin uten at du må tenke på piller eller resepter eller noe som helst. Så jeg er en entusiastisk forkjemper for den gode gamle kobberspiralen ;)

Når jeg selv ikke har soset meg til å sette den inn ennå, så handler det mer om at jeg ikke orker noe mer "rot" der nede akkurat nå. Min kjære fastlege stappet jo denne gangen henvisningen til gynekolog i hånden på meg lenge før Smule var ute, sikkert fordi han hadde forrige innsetting friskt i minne (han rotet og svertet og bannet, blodet sprutet, og det var i det hele tatt vanskelig å finne fram i mitt velbrukte og fillete underliv :tristbla: ) Altså, jeg skal gjøre det. Men det er pes ;)

Jeg er for øvrig enig med deg når det gjelder naturlig prevensjon. Tross alt har jeg fått to sønner på den måten, så jeg er ikke helt overbevist- for å si det mildt!

Kjole i flere "tusen kroners-klassen" til russeballet. Enkelte steder er det vel så ille at kjolebutikkene fører lister over hvem som kjøper hvilken kjole slik at de får forhindret at jenter fra samme klasse eller samme skole har den samme kjolen. :rolleyes:

:murvegg:

Det er mer enn hva jeg hadde giddet for mitt eget bryllup. Og punktet er behørig føyd på lista, for jeg har absolutt ingen intensjon om å kjøpe noe annet enn en flott kjole innen rimelighetens grenser. Jeg tror nok vi må ut med rundt 2000 for en grei kjole til et ball, men 5, 6 og 10 er bare fullstendig uaktuelt. Hvis hun ymter frempå om galla eller lister, så får hun beskjed om å skjerpe seg og tenke på viktigere ting.

Det hører med til denne historien at Susain, som definitivt hadde vokst ut av barnebunaden forrige 17. mai, fikk kortet mitt for å gå ut og kjøpe en kjole. Og hun ringte meg gledesstrålende og fortalte at hun hadde funnet en suuuperfin kjole på HM for bare 149 kroner. Akkurat da ble rollene snudd på hodet, for jeg kunne ikke begripe at hun ville gå i en cheapo sommerkjole på den dagen, og ble bekymret over at hun ikke hadde kjøpt noe dyrere :ler: Så jeg trenger kanskje ikke engste meg?

Alenetid! :skya:

For første gang siden jeg-vet-ikke-når!

Mor er alene hjemme, og jammen er det ikke godt innimellom.

Vel, strengt tatt er jeg ikke alene. Jeg har for det første en hund. Og en baby. Og to eldre søsken. Men det er likevel nesten alenetid :ler:

Susain er i Praha og gnikker på celloen sin. Hun var et nydelig syn der hun reiste torsdag morgen. For å beskytte celloen på flyet hadde hun lånt en spesialbygd kasse av læreren sin, og den var så bred, høy og tykk at du ikke kunne se jenta- bare et par føtter under kassen. De har et heftig program med øvelser og konserter i fleng, krydret med sightseeing og gourmetmiddager jeg bare kan misunne henne ("pent antrekk", håper hun ikke tok 149-kronerskjolen!)

NaniRonaldo er hos sin mormor, før de setter kursen mot hytta. Det er nok stor stas for begge. På grunn av all treningen har han sjelden tid til å dra noe sted, så at han kunne dra tidlig denne gangen var en kjempebonus. Han ble kjørt ned etter en dobbel treningsøkt torsdag ettermiddag, og en halvtime senere fikk jeg en sms som lød:

"Nå sitter jeg komfortabelt på bussen på vei til Liljeveien 4, med en Farris i hånden"

Seriøst. Min eldste sønn er en 60-åring fanget i en tenårings kropp :hoho:

Gubben er ute med en eks-kollega i dag, og ser dette dukketeateret med Achmed the Terrorist i Spektrum. Håper han koser seg, det er godt med litt fri innimellom.

Og er det en ting jeg er fornøyd med, både hos han og meg, så er det evnen til å være snille mot hverandre. Det høres så teit ut, men det er virkelig den ene essensielle ingrediensen i "Hvordan overleve barn og foreldre og svigers og penger og regninger og jobb og kjøring og middag og mas og kjas". Jeg er ofte fryktelig grei med mannen min. Og han er ofte tilsvarende grei med meg. Selvsagt kunne jeg brust opp ved tanken på Achmed the terrorist, og klaget over at jeg ikke har hatt fri siden Smule ble født, og du har jo nettopp vært på jobbreise og bla bla bla. Men jeg gjør ikke det, og hvorfor ikke?

Gubben liker å trene.

Han var aktiv kampsportutøver som ung, og da han sluttet med konkurranse fortsatte han treningen. Han var en særdeles veltrent 30-åring, og en svært veltrent 40-åring, men de siste årenes tidsklemme har satt sitt preg- og han prøver desperat å gjøre noe med det. Han har en nesten usynlig mage som plager ham enormt, og bruker ofte jobbens fleksible ordning (og min tålmodighet) til å stikke innom treningssenteret. Så også på onsdag- han har ingen møter, og bestemmer seg for å kjøre HK-jenta til barnehagen og trene etterpå, så jeg kan kjøre ham til jobben.

Så langt, så vel. Jeg tar med meg en kopp kaffe ut på verandaen, og aner fred og ingen fare når det plutselig banker på verandadøra. Jeg kvepper til, halvveis ventende å se en rumensk innbruddstyv med svart teip bak glasset, klar til angrep.

Men nei. Derimot ser jeg en roterende penis (har dere sett Brüno? Ja, den scenen, ja! :rodme:), og forstår at uansett hvor mye han hadde lyst til å gå på trening, så har han dratt hjem i stedet. "For å ta vare på min kone", som han så pent sa. Han er nå god, da :hjerte:

God høstferie, folkens! Og for dere som ikke har lært dere å like høstferien: det kommer! Særlig når barna begynner på skolen og dere ser hvilken enorm, svart blokk av hverdager som går fra august fram til jul (vårsemesteret har i det minste noen fridager hist og her. Høstsemesteret har det ikke, og både små og store trenger virkelig en pust i bakken etter intense oppstartsuker!). For oss blir det hytta i forskjellige tidsperioder, men før helgen er vi tilbake. Da venter nemlig Den Store Vestkant-cup'en (sånn for å fortsette føljetongen om forholdet mellom vest og øst i Oslo. Kjenner at jeg gruer meg litt allerede. For å sitere en gammel avisartikkel: Vi skal til et område hvor det er mer Heming enn Hemingway ;) ).

Kos dere med høsten og alle nydelige farger :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min heller... alternative internettkariere (hurra for å være en del av guttenerdegjengen på vgs som dro meg gjennom det meste av shocker-videoer :ler: ) fikk jeg en haug med rare bilder i hodet, siden jeg ikke har sett Brüno :ler:

Så... Herr Mafalda ser i hvert fall ikke ut som om han har produsert fem barn...? :fnise:

Høstferien har vært en av mine favoritter, helt siden jeg gikk på barneskolen. Men så er jeg så himla glad i høsten også, så det er vel noe der. Veldig rart å ikke ha noe begrep om at det er høstferie nå. Men det kommer seg vel de kommende årene igjen :ler:

Skal fly sørover med vesla til uka, og så til Spania et par uker etter det igjen. Gode tips mottas med takk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med den gode, gamle kobberspiralen da?

Den er hormonfri og sikker, og så fort den er satt inn trenger du ikke tenke på det de neste fem årene.

Noen får økte blødninger og smerter, men mange gjør det ikke. Jeg merket ingen forskjell, og når den først er satt inn sitter den der og gjør jobben sin uten at du må tenke på piller eller resepter eller noe som helst. Så jeg er en entusiastisk forkjemper for den gode gamle kobberspiralen ;)

Når jeg selv ikke har soset meg til å sette den inn ennå, så handler det mer om at jeg ikke orker noe mer "rot" der nede akkurat nå. Min kjære fastlege stappet jo denne gangen henvisningen til gynekolog i hånden på meg lenge før Smule var ute, sikkert fordi han hadde forrige innsetting friskt i minne (han rotet og svertet og bannet, blodet sprutet, og det var i det hele tatt vanskelig å finne fram i mitt velbrukte og fillete underliv :tristbla: ) Altså, jeg skal gjøre det. Men det er pes ;)

Jeg er for øvrig enig med deg når det gjelder naturlig prevensjon. Tross alt har jeg fått to sønner på den måten, så jeg er ikke helt overbevist- for å si det mildt!

Bare risikoen for økte blødninger og smerter er grunnen til at denne ikke er nevnt eller ansett for å være noe aktuelt prevensjonsmiddel her i gården. Jeg må være ærlig å si at jeg synes spiral høres ut som er torturinstrument, og med en økt risiko for kraftigere blødninger eller menssmerter så blir det enda mer torturinstrument i mine øyne. Legg til at jeg ikke aner hva store blødninger eller menssmerter faktisk innebærer, så blir den med ett enda mer uaktuell. ;)

Dette er egentlig hovedgrunnen til at jeg synes p-pillene er så greie, og egentlig ikke helt har lyst til å bytte dem ut selv om jeg er lei av å huske på piller hver kveld. Da kan man jo utsette mensen så mye man vil og kan styre når det passer å få den, samt at den for min del ikke fører til andre "bivirkninger" enn at jeg er helt kvitt eventuelle småkviser og får større pupper. Med andre ord så sitter det langt inne å skilles fra dem selv om jeg er lei av det å huske piller. :P

---

Jeg har heller ikke sett Brüno, men beskrivelsen ga ihvertfall noen rare bilder i hodet her også. Og, en ting er sikkert, noe sånn kommer ikke til å skje her i huset de første 8 månedene. ;)

Ellers så høres jo ikke akkurat mannen din ut som noen typisk 5-barns far. Her gikk samboeren i "sympatifella" når jeg var gravid og fikk litt ekstra polstring på magen som han sliter med å bli kvitt. Eller, sliter og sliter... Han jobber ikke akkurat hardt for det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...