SmallTalk Skrevet 5. september 2013 #121 Del Skrevet 5. september 2013 SmalTalk: Du gjør oss nysgjerrige, blir det flere små...? Ja... Og dersom alt går bra, så kommer den (håper ihvertfall at det er den og ikke de) i månedsskiftet april/mai neste år. De akutt klirrende eggstokkene mine har tydeligvis jobbet hardt med å få ristet løs et egg, og det eneste som skulle til var litt kluss med pillene et par kvelder før det tydeligvis ble et veldig intimt forhold mellom svømmere og egg... Så, iløpet av denne uka har fått vært hos legen for å finne ut om jeg må gå på blodfortynnende i svangerskapet, blitt satt opp til svangerskapskontroll om 2,5 uke, fått sendt inn søknad om fødeplass på Riksen igjen og informert mamma og svigermor om ny bolle på vei, selv om jeg foreløpig kun er knappe 6 uker på vei. Så, her krysser jeg fingrene for at dette går bra og at jeg i første omgang kommer meg til uke 12. Samt for formen forblir grei fremover ettersom samboeren skal leke "tulling i grønne klær" til uka (les: HV øvelse) og dermed kan basere meg på å være alene med Knerten i 4 dager. Så, ja, jeg vi si at vi går interessante måneder i møte. Meget interessante, om jeg skal si det selv... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 5. september 2013 Forfatter #122 Del Skrevet 5. september 2013 Ja... Og dersom alt går bra, så kommer den (håper ihvertfall at det er den og ikke de) i månedsskiftet april/mai neste år. De akutt klirrende eggstokkene mine har tydeligvis jobbet hardt med å få ristet løs et egg, og det eneste som skulle til var litt kluss med pillene et par kvelder før det tydeligvis ble et veldig intimt forhold mellom svømmere og egg... :hoppe: Så utrolig moro, SmallTalk! Gratulerer i øst og vest! Og selv om jeg skjønner godt at du har dine bekymringer, og det med god grunn- så kan det jo alltids gå bedre enn du frykter. Og de passer jo godt på deg, vil jeg tro. Nei, dette var stas, altså. En liten lillebrøster til Knerten! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 5. september 2013 #123 Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Egentlig er det jo en gedigen fornærmelse! "Vi lever greit med at Kari, Trude og Linda er borte et halvt år, mens Odd, Bjørn og Leif klarer vi oss ikke uten i tre måneder en gang". Pffft. Jeg sier ikke at permisjoner ikke kan være vanskelig for bedrifter, for det er jo en utfordring. Men at det skal være så mye mer uløselig når det er snakk om pappaer kontra mammaer, den er noget drøy. Og mens Høyre kanskje er i ferd med å snu når det gjelder pappaperm- eller kanskje ikke?- så driver fremdeles SV og ødelegger for seg selv med skolematen. For all del, det er en pen tanke, men i praksis frykter jeg det blir uhorvelig dyrt å drifte, samtidig som kvaliteten er dårlig. Jeg har familie i Sverige og England, og de unge voksne er fremdeles halvt traumatisert av minner om kjøttdeig som svømmer i fett og slappe, seige pommes frites. La nå matpakka leve og få inn flere lærere! Og FrP ødelegger for seg selv ved å være FrP, med lokalpolitikere og pensjonister som kverner ut den ene absurde påstanden etter den andre. Jeg synes valgkamp er litt gøy, jeg. Ikke at det har så mye å si, for her i heimen er det den samme leksa år etter år: Gubben og jeg sammen til stemmelokalet, godmodig kranglende. Han er moderat blå, jeg er moderat rød, begge synes at den andres argumenter er ræva, men heldigvis kan vi alltid forenes i felles forakt for Liv Signe Navarsete Så går vi inn, nøytraliserer hverandres stemme, og tusler hjem igjen, fornøyd med å i alle fall ha gjort borgerplikten vår. Det er da noe. For øvrig har det skjedd noe rart: min godt utsugde høyrepupp har plutselig fått melkespreng av dimensjoner. Sånn helt ut av det blå. Er dette en indikasjon på det forestående valgresultatet, litt som blekkspruten Paul under VM? Mildt sagt! Fornærmelse er vel nesten en underdrivelse... Skolemat, ja... Når ble det feil at foreldrene gjør sin "fordømte plikt" ved å smøre niste til barna sine? Jeg må si at jeg synes det er bedre ting å bruke pengene på enn SV sin skolemat. Nå skal det sies at SV aldri har hatt noen høy stjerne hjemme med en far som har jobbet i våpenbransjen i hele sin arbeidskarriere, men generelt sett så sliter jeg med å ta partiet seriøst. Da er faktisk Rødt bedre ettersom de i det minste holder på ideologien sin og endrer mening etter hvilken vei det blåser, selv om disse heller ikke har hatt noen spesielt høy stjerne hjemme. Og jeg er enig i at FRP ødelegger for seg selv ved å ha alle disse lokale "tullingene" rundt med ymse rare meninger. Og MDG, da, trenger man å si noe om de? Men, nå har jeg faktisk klart å gjøre meg opp en mening om hva jeg skal stemme, og i år ser det ut til at det blir det grønt. Ikke MDG og ikke SP, men Venstre. Jeg er vel det man kan kalle moderat blå jeg også, men etter alt tullet fra Høyre så får ikke de min stemme. --- Og i dag har jeg min første "hjemme med sykt barn"-dag. Knerten var løs i magen i barnehagen i går, og selv om han er i fin form i dag, så er det jo 48 timers karantene. Heldigvis har vi fått inn svigermor som barnevakt i morgen. --- Og forøvrig så bør jeg vel si takk for gratulasjonen. Det føles litt sprøtt å plutselig skulle være ferdig med dette før vi egentlig hadde tenkt til å begynne på nr 2. Og da gjenstår det bare å si noe til sjefen, som neppe kommer til å bli veldig fornøyd med å miste meg igjen såpass fort og som kommer til å få en veldig interessant ressurskabal fremover med meg ute av drift utpå nyåret en gang... Endret 5. september 2013 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 5. september 2013 #124 Del Skrevet 5. september 2013 Oioioi! Her har det skjedd ting ja! Gratulerer så mye SmallTalk! Får håpe dette svangerskapet går bedre enn det forrige, og nå passer dem vel på deg som en hauk Angående klirrende eggstokker, så kan jeg vel melde meg inn i klubben...Haha, jeg som har vært utslitt av alt for lite søvn, har endelig sovet godt den siste uka (pappaen har nattavvendt!). Livet er herlig med mye mer energi og en helt herlig guttunge som gliser fra øre til øre hele dagen! Og da skal liksom behovet for å formere seg mer gjøre seg gjeldene? Vi får se..tanken er å begynne prøvingen på nyåret.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 5. september 2013 #125 Del Skrevet 5. september 2013 Gratulerer, SmallTalk! Krysser fingrene! Hvordan hadde dere egentlig tatt det om en av ungene kom hjem og proklamerte at han eller hun gjerne ville begynne å spille tuba eller kontrabass? Sånn størrelsesmessig, mener jeg.. Fortsatt veldig takknemlig for at jeg oppdaget tverrfløyta. Den passer jo ned i veska til og med! :ler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 5. september 2013 #126 Del Skrevet 5. september 2013 Oioioi! Her har det skjedd ting ja! Gratulerer så mye SmallTalk! Får håpe dette svangerskapet går bedre enn det forrige, og nå passer dem vel på deg som en hauk Vi får se..tanken er å begynne prøvingen på nyåret.... Jo, takk! Fra uke 24 så tror jeg det blir nøye overvåkning av både det ene og det andre, selv om fastlegevikaren min ikke var helt sikker på hvordan hun skulle gripe det an og fikk en del å finne ut av frem til svangerskapskontrollen. Men, heldigvis er den vanlige fastlegen min tilbake i oktober, og jeg kjenner jeg er glad for det, for hun er en handlekraftig dame som pleier å vite hva som skal gjøres. Vi skulle begynne prøvingen i august 2014, vi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 5. september 2013 #127 Del Skrevet 5. september 2013 Gratulerer SmallTalk! Så gøy med nummer to selv om den ikke var planlagt helt ennå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. september 2013 #128 Del Skrevet 5. september 2013 Gratulerer, SmallTalk! Jeg krysser fingrene for et enklere svangerskap denne gangen! Det blir supert med et søsken til Knerten Sukk. Nesten så jeg kjenner det rasler i eggstokkene igjen. Skal bli interessant å se om det lander på to eller tre barn til slutt. Men nå husker jeg fra sist at jeg var mest babysyk rett etter permisjonen, så begynte å nyte en bittelitt friere tilværelse... Men likevel, aldri mer baby? Ikke har vi et ekstra soverom og enda viktigere, mannen min drømmer virkelig ikke om et tredje barn, men selv utelukker jeg ikke muligheten. Antakelig fordi det føles mindre definitivt sånn. Som mannen min sa, vet dere, jeg blir kjeks før førti! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øydis Skrevet 5. september 2013 #129 Del Skrevet 5. september 2013 Gratulerer, SmallTalk! Så spennende. Håper alt går fint med deg fremover og at formen er grei med deg når du skal være alene med Knerten. Synes tuppa har blitt så stor så fort. Men selv om tanken på en ny ikke er så fremmed som den var for et par måneder siden jeg er likevel et stykke unna nestemann, kjenner jeg. Så koselig med fløytespill på HK-jenta! Sikkert fint med et litt mer sjeldent instrument, så blir hun mer populær enn pianist nummer ørtogførti. Og babysang på julekonserten? Det er jo bare... øh, optimistisk? Hehe. Det skal vel litt av en progresjon til før julesangene triller ut der, vil jeg tro! Når det gjelder fødselspermisjonen skulle jeg ønske at far kunne fått mulighet til selvstendig opptjening av foreldrepenger uavhengig av mors aktivitet. Og jeg ser heller ikke for meg at om fedrekvoten blir borte så vil fedrene likevel ta ut permisjon i slik utstrekning som nå. Tenker tilbake på Aftenposten for en tid siden der fedre ble bestukket av arbeidsgivere for å ikke ta ut permisjonen sin, jeg tviler på det blir mindre utbredt om det blir enda lettere å skyve ukene over til mor i stedet. Hva er det egentlig som gjør en mann så himla mye mer verdifull på jobb enn hjemme? Det er provoserende. (Og samtidig koser jeg meg glugg ihjel hjemme i permisjon, og har nærmest dårlig samvittighet for det også til tider. Sammensatt problemstilling, med andre ord...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. september 2013 #130 Del Skrevet 5. september 2013 Kommer dere nærmere noen bestemmelse da, Ciara? Jeg tror faktisk det! Etter intense undersøkelser blant familie og venner heller vi aller mest mot Ford Mondeo. Men vi får se, vi drøyer noen måneder til med å kjøpe bil. Vi driver jo som kjent og pusser heftig opp, og vår gamle stakkars bil frakter søppel/mørtel/plank/stein/flis/maling ++, i tillegg til at vi frakter barnehagemøkkete unge (=sand, matrester og annen moro). Vi har derfor bestemt at vi venter til oppussingen er ganske ferdig, dvs til over nyttår. Men da skal det til gjengjeld bli HERLIG med en ny, romsligere bil. Og takk til alle for innspill Det er jo ikke så lett når man ønsker seg en bil som er romslig, fin, sikker OG billig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. september 2013 #131 Del Skrevet 5. september 2013 ...men jeg skammer meg faktisk litt over bilen vår. Den er et oppgitt prosjekt. Vi vedlikeholder den ikke. Vi vasker den ikke. Vi rydder omtrent ikke heller. Det er tomme flasker og sjokoladepapir på gulvet bak og støv og dritt overalt. En skikkelig white trash-bil! Og så vi som er så ordentlige ellers! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 5. september 2013 #132 Del Skrevet 5. september 2013 Ford Mondeo er et veldig godt valg! Mamma og pappa har en 2010-modell, og den er fantastisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nesevisa Skrevet 5. september 2013 #133 Del Skrevet 5. september 2013 Uff, jeg synes det med permisjonsfordeling er veldig vanskelig, jeg. Mannen og jeg ønsker å ta like stor del i ungen vår, og vi er begge store fans av fedrekvoten. Men i går begynte vi å snakke så smått om hvordan vi skal fordele permisjonen vår etter at bolla kommer ut i februar... og mannen foreslo en 50-50-deling. ...da kjente jeg at jeg synes seks måneder hjemme er litt lite... Men samtidig har jeg jo ikke de helt store argumentene for å være hjemme lenger, og jeg vil jo virkelig at mannen og ungen skal bli kjent og få en trygg relasjon, bare de to. Tror bare det kanskje er mammahjertet som begynner å utvikles inni her... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. september 2013 #134 Del Skrevet 5. september 2013 Jeg synes ikke man kan tenke 100% likestilling i dette tilfellet. Det er kvinner som er gravide, som føder, som tar den første delen av permisjonen - den klart mest krevende. Det blir derfor ikke rettferdig å dele likt. Hvis kvinnene selv ønsker det er det selvfølgelig problemfritt. Men jeg har ikke hatt snev av dårlig samvittighet for å ha hatt mest permisjon. Jeg har fullammet fram til seks måneder, og det ville blitt vanskelig å gå ut i jobb så tidlig. Her har mannen derfor fire måneders permisjon med minstemann, selv har jeg vært hjemme i ca et år (har klart å få så lang permisjon ved å inkludere to ferier og velge 80%-varianten). Så Nesevisa, mammahjertet synes jeg man skal ha respekt for Men pappaperm er forøvrig utelukkende positivt! Og et undervurdert positivt aspekt ved den er etter min mening den rolige starten mor får etter endt permisjon. Synes det er utrolig fint at jeg kan begynne å jobbe og ikke samtidig måtte tenke på barnehagetilvenning, for eksempel. Så mye mer skånsomt for dette mammahjertet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #135 Del Skrevet 6. september 2013 Signerer Ciara jeg også, Nesevisa. Det er ikke nødvendigvis slik at 50/50 er det mest rettferdige- og la meg tilføye, det mest praktiske. Her tror jeg Gubben hadde brutt ut i kaldsvette ved tanken om å overta Smule om to måneder. For det første er det nok fremdeles puppen som gjelder ved den tiden, og for det andre er hun jo så liten. Se for deg en godt voksen, dresskledd mann som løper rundt i ring på stuegulvet med hylende baby og finner fram diverse leker og rister opp i fjeset på henne, i et desperat forsøk på å stoppe gråten. Han er veldig fornøyd med at han ikke overtar henne før hun er nesten 11 måneder og stor nok til at hun oppfører seg begripelig for et mannfolk som ellers velger cup-kjøring og algebra-lekser any day framfor gråtende baby (vi er også skjønt enige om at jeg tar baby-nattevåken, og så skal han få den jobben jeg frykter mest: å takle fulle tenåringer som kommer ramlende inn døra to timer for sent). Nå skal det sies at jeg har inntrykk av at det er litt mer tak i yngre menn når det gjelder småbarn, og det er jo absolutt av det gode. Men for min del må jeg bare si meg fornøyd med den Gubben jeg har, og det er ikke få timer han legger ned for barna og familiens beste. VI har bare hvert vårt ekspertområde. Det som er greiest, er jo når mor og far er relativt enige om hvordan de ønsker å ha det. Hvis mor lengter etter å komme i jobb, er det et problem hvis far ikke har lyst på lang permisjon. Og omvendt. Og innen rimelighetens grenser begge veier. Hmm. Hvorfor ser vi aldri permisjonsdelings-tråder inne på bryllup? Det aner meg at det i det lange løp er viktigere for samlivet enn om kjolen er champagne eller eggeskall... Håper uansett dere finner en løsning som er grei for begge, Nesevisa! Dere har heldigvis godt med tid, og det kan til og med endres etter at du har gått ut i permisjon, så dere har mange måneder å finne den rette løsningen på! Angående klirrende eggstokker, så kan jeg vel melde meg inn i klubben...Haha, jeg som har vært utslitt av alt for lite søvn, har endelig sovet godt den siste uka (pappaen har nattavvendt!). Livet er herlig med mye mer energi og en helt herlig guttunge som gliser fra øre til øre hele dagen! Og da skal liksom behovet for å formere seg mer gjøre seg gjeldene? Vi får se..tanken er å begynne prøvingen på nyåret.... Mødre, altså! Er det ikke typisk. Med en gang livet begynner å bli bittelitt enklere, så BANG! slår eggstokkene til og du har pådratt deg en ny runde med nattevåk og bleieskift Er det ikke herlig? Jeg har jo gått i den fella gang på gang, og er like fornøyd. Med gulp på skulderen og rotete hus. Joda! Så det blir spennende tider etter nyttår for dere... Hvis du da ikke tar en SmallTalk og ender opp som lettere fortumlet ny-gravid før advent Hvordan hadde dere egentlig tatt det om en av ungene kom hjem og proklamerte at han eller hun gjerne ville begynne å spille tuba eller kontrabass? Sånn størrelsesmessig, mener jeg.. Fortsatt veldig takknemlig for at jeg oppdaget tverrfløyta. Den passer jo ned i veska til og med! :ler. Takket være vår Evalia ville tubaen gått helt fint. Til og med en susafon! Men kontrabass... tja, den er jeg glad jeg slipper. Celloen er mer enn stor nok. Eller faktisk ikke, i følge Susains cellolærer. Den-celloen-dere-vet-som-tok-alle-feriepengene er jo "bare" en 3/4-cello, og tror dere ikke vi på ny fikk den fryktede mailen.... "Dere har ikke vurdert å finne en helcello til Susain? Vet om noen som skal kjøpe første dagen i Praha." Strålende, absolutt fabelaktig! Men nå får vi jo heldigvis en liten tverrfløytist i familien også, som får plass til fløyta i veska. Du får svinge innom og ta en duett med HK-jenta om noen år. Ikke bare er den lettere enn celloen, men også betraktelig mye billigere- 140 kroner måtte jeg ut med for en liten fife på Musikkforlaget i Oslo. Nå er jeg jo fullt klar over at det blir et annet prisnivå når hun skal ha et ordentlig instrument, men der og da fikk jeg fullstendig hakeslepp. 140 kroner? Haha, genialt! Første timen er på mandag, og hun gleder seg Sukk. Nesten så jeg kjenner det rasler i eggstokkene igjen. Skal bli interessant å se om det lander på to eller tre barn til slutt. Men nå husker jeg fra sist at jeg var mest babysyk rett etter permisjonen, så begynte å nyte en bittelitt friere tilværelse... Men likevel, aldri mer baby? Ikke har vi et ekstra soverom og enda viktigere, mannen min drømmer virkelig ikke om et tredje barn, men selv utelukker jeg ikke muligheten. Antakelig fordi det føles mindre definitivt sånn. Som mannen min sa, vet dere, jeg blir kjeks før førti! Akkurat sånn er jeg også. Har bare ikke lyst til å si "aldri mer". Rasjonelt sett vet jeg at dette går over med tiden. Vi har fem barn og det holder i lange baner, og når Smule blir 2-3 år og begynner å kunne gjøre enkle ting selv og ikke trenger 24/7-service har jeg neppe lyst til å begynne forfra enda en gang. Men aldri mer er så definitivt, så jeg holder meg unna akkurat de ordene Til min manns endeløse fortvilelse. ...men jeg skammer meg faktisk litt over bilen vår. Den er et oppgitt prosjekt. Vi vedlikeholder den ikke. Vi vasker den ikke. Vi rydder omtrent ikke heller. Det er tomme flasker og sjokoladepapir på gulvet bak og støv og dritt overalt. En skikkelig white trash-bil! Og så vi som er så ordentlige ellers! Hei, du beskriver Passaten min før den dro på dynga Det er jo sånn det blir når du mentalt er i ferd med å vinke farvel til bilen. Hvorfor legge noen innsats i den? Selvsagt hadde det vært hyggelig å ikke omkomme av skam hvis noen mot formodning får mast seg til å sitte på, men det veier likevel ikke tungt nok til å bruke tid og krefter på en bil som snart skal dø likevel. ********************************** Det har vært en fin, men travel uke. Og vi får en fin, men travel helg. I morgen skal begge jentene på dansing, og Susain skal etterpå på en språkskolefest med venninnen sin, før begge kommer hit for overnatting (obs! obs! Rydde-alarm). Søndag er det cup for SnillVimsen, seriekamp for NaniRonaldo, og bursdag for HK-jenta. Og den obligatoriske pain in the ass søndagsmiddagen hos svigers. Ikke at det ikke er hyggelig, men den er så dårlig plassert. Søndag kveld vil jeg være hjemme og slappe av, og forberede uka. Ikke komme hjem en halvtime etter leggetid med slitne unger som blir trøtte dagen derpå, og ikke har fått pakket sekken... I hvert fall, jeg kjenner at det hadde vært innmari deilig å være hjemme i dag. Rydde og vaske litt, ta en dupp med Smule. Men neida, det blir halvannen time i bilen for å besøke min bestemor. I beste fall vræler ikke Smule hele veien, men bare halve. Og kjøkkenet er like rotete når jeg kommer hjem. Av og til er livet mellom mange unge, og mange gamle, slektninger litt som livet må være for en dansende bjørn i India. Det rykker i nesetauet uten stopp, og man må bare danse. Hva var det flotte sitatet fra Haruki Murakami igjen: "You just have to dance. Dance so it all keeps going." Ha en god fredag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #136 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Gratulerer, SmallTalk! Så spennende. Håper alt går fint med deg fremover og at formen er grei med deg når du skal være alene med Knerten. Synes tuppa har blitt så stor så fort. Men selv om tanken på en ny ikke er så fremmed som den var for et par måneder siden jeg er likevel et stykke unna nestemann, kjenner jeg. Så koselig med fløytespill på HK-jenta! Sikkert fint med et litt mer sjeldent instrument, så blir hun mer populær enn pianist nummer ørtogførti. Og babysang på julekonserten? Det er jo bare... øh, optimistisk? Hehe. Det skal vel litt av en progresjon til før julesangene triller ut der, vil jeg tro! Når det gjelder fødselspermisjonen skulle jeg ønske at far kunne fått mulighet til selvstendig opptjening av foreldrepenger uavhengig av mors aktivitet. Og jeg ser heller ikke for meg at om fedrekvoten blir borte så vil fedrene likevel ta ut permisjon i slik utstrekning som nå. Tenker tilbake på Aftenposten for en tid siden der fedre ble bestukket av arbeidsgivere for å ikke ta ut permisjonen sin, jeg tviler på det blir mindre utbredt om det blir enda lettere å skyve ukene over til mor i stedet. Hva er det egentlig som gjør en mann så himla mye mer verdifull på jobb enn hjemme? Det er provoserende. (Og samtidig koser jeg meg glugg ihjel hjemme i permisjon, og har nærmest dårlig samvittighet for det også til tider. Sammensatt problemstilling, med andre ord...) Du er antagelig bare litt mer fornuftig enn de aller mest kjeksete mammaene, som for eksempel meg... Men ja, nå begynner de å bli fryktelig store. Går alt bra med jenta di? Jeg synes utviklingen går i rasende fart om dagen, Smule lærer nye ting hver dag. Nå er det tærne som har blitt veldig interessante, og hun beveger seg i alle slags rare mønstre rundt på gulvet når hun ligger på teppet sitt. Artig! Hun viser derimot ingen tegn til å kunne synge julesanger ennå, så jeg er litt bekymret for den konserten... Kanskje kurslederen har lagt opp til verdens bratteste læringskurve, men hvis hun får med seg babytassene på et slikt løp skal jeg bøye meg i støvet Og jeg husker også den artikkelen fra Aftenposten, skrekk og gru. Det er egentlig helt utrolig at noen kan hevde at vi ikke trenger en regulering av pappa-kvote så lenge det faktisk hersker slike tilstander ute i arbeidslivet... Endret 6. september 2013 av Mafalda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 6. september 2013 #137 Del Skrevet 6. september 2013 Uff, jeg synes det med permisjonsfordeling er veldig vanskelig, jeg. Mannen og jeg ønsker å ta like stor del i ungen vår, og vi er begge store fans av fedrekvoten. Men i går begynte vi å snakke så smått om hvordan vi skal fordele permisjonen vår etter at bolla kommer ut i februar... og mannen foreslo en 50-50-deling. ...da kjente jeg at jeg synes seks måneder hjemme er litt lite... Men samtidig har jeg jo ikke de helt store argumentene for å være hjemme lenger, og jeg vil jo virkelig at mannen og ungen skal bli kjent og få en trygg relasjon, bare de to. Tror bare det kanskje er mammahjertet som begynner å utvikles inni her... Det hadde ikke vært mulig å starte i f.eks 40/60 % stilling et par mnd da, så du og gubben deler på uka? Da får du en litt mykere overgang til arbeidslivet igjen, samtidig som du får litt permisjon? Ei venninne av meg valgte den varianten, og hun sa det var genialt! For noen musikalske barn du har Mafalda! Jeg bøyer meg i støvet for deg altså...Og jeg kjenner så godt igjen ønsket om å ha søndag kveld fri, og jeg har ikke 5 barn!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 6. september 2013 Forfatter #138 Del Skrevet 6. september 2013 Det hadde ikke vært mulig å starte i f.eks 40/60 % stilling et par mnd da, så du og gubben deler på uka? Da får du en litt mykere overgang til arbeidslivet igjen, samtidig som du får litt permisjon? Ei venninne av meg valgte den varianten, og hun sa det var genialt! For noen musikalske barn du har Mafalda! Jeg bøyer meg i støvet for deg altså...Og jeg kjenner så godt igjen ønsket om å ha søndag kveld fri, og jeg har ikke 5 barn!!! Det virker litt mer omstendelig å organisere, men hvis det lar seg gjøre må det jo være en genial løsning. Begge får vært til stede på jobb, begge får vært hjemme. Alle er fornøyde Og søndagskvelden er liksom starten på uka... hodet går mot mandag og de dagene som kommer, og planene der. Det er godt å ha den kvelden hjemme, men det er en inngrodd tradisjon med at barn og barnebarn i alle aldre tar turen til mine svigerforeldre den kvelden. Så da vil jeg ikke være partypooper og kjip svigerdatter Men (og det er kanskje stygt av meg) svigers skal snart to måneder til sydlige strøk, og det skal nesten bli litt deilig... Musikalske barn er en gave (i alle fall for meg, som er så glad i musikk selv) og jeg er superglad for at de liker å øve og spille. Men jeg får litt bakoversveis også, når jeg sjekker litt rundt for å se hva nytt instrument til Susain, og etter hvert SnillVimsen, faktisk vil koste. Fant for eksempel denne her, skal det være en Gand en Bernardel freres-fiolin, noen? http://www.nasol.no/index.php?art=5687&gruppe=1539 Jaja. Godt vi allerede har piano til NaniRonaldo, i hvert fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 6. september 2013 #139 Del Skrevet 6. september 2013 Takk for gratulasjoner, folkens! Formen er rimelig bra foreløpig, så jeg krysser fingrene for at det fortsetter slik, selv om samboeren stakk hodet innom ku-båsen min på jobben i dag og kom med følgende kommentar "Du ser SLITEN ut!". No shit, Sherlock! Sier du det? Sliten er jeg, men jeg er heldigvis ikke mer enn det (les: kvalm) og da er livet levelig. I går dukket det ihvertfall opp en god nyhet i posten, nemlig brev med ultralyddato og innvilget fødeplass, så da er ihvertfall dette i boks. Og jeg har begynt å se på hvor vi skal ha tidlig ultralyd ettersom vi vil være helt sikre på at det er liv inni der før vi slipper bomba til flere enn de kommende besteforeldrene. For, ifølge mamma og svigermor, så var visst dette en bombe. Og jeg noterer meg flittig bak øret at vi ikke skal melde Knerten på noen som helst musikkaktiviteter. Ikke det at jeg tror han hadde interessert seg noe særlig ettersom både jeg og samboeren er for musikalske analfabeter å regne, men det er litt greit at det eneste musikalske i nærheten er et halvhjertet forsøk på et skolekorps. Permisjonsfordelingen her er allerede i boks. Vi kjører omtrent likt som sist, dvs at jeg tror det blir omtrent lik fordeling. Også har jeg et håp om at vi skal klare å få barnehageplass fra permisjonen er ferdig, slik at vi slipper å vente med oppstart til 1. august.. Ei venninne av meg fikk ihvertfall det i barnehagen vår, så jeg krysser fingrene for at det er mulig for oss også. ...men jeg skammer meg faktisk litt over bilen vår. Den er et oppgitt prosjekt. Vi vedlikeholder den ikke. Vi vasker den ikke. Vi rydder omtrent ikke heller. Det er tomme flasker og sjokoladepapir på gulvet bak og støv og dritt overalt. En skikkelig white trash-bil! Og så vi som er så ordentlige ellers! Å vaske og å rydde bil er kjedelig, skikkelig kjedelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjarte Skrevet 6. september 2013 #140 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Ja... Og dersom alt går bra, så kommer den (håper ihvertfall at det er den og ikke de) i månedsskiftet april/mai neste år. De akutt klirrende eggstokkene mine har tydeligvis jobbet hardt med å få ristet løs et egg, og det eneste som skulle til var litt kluss med pillene et par kvelder før det tydeligvis ble et veldig intimt forhold mellom svømmere og egg... Så, iløpet av denne uka har fått vært hos legen for å finne ut om jeg må gå på blodfortynnende i svangerskapet, blitt satt opp til svangerskapskontroll om 2,5 uke, fått sendt inn søknad om fødeplass på Riksen igjen og informert mamma og svigermor om ny bolle på vei, selv om jeg foreløpig kun er knappe 6 uker på vei. Så, her krysser jeg fingrene for at dette går bra og at jeg i første omgang kommer meg til uke 12. Samt for formen forblir grei fremover ettersom samboeren skal leke "tulling i grønne klær" til uka (les: HV øvelse) og dermed kan basere meg på å være alene med Knerten i 4 dager. Så, ja, jeg vi si at vi går interessante måneder i møte. Meget interessante, om jeg skal si det selv... Gratulerer så mye med baby som lurte seg til en plass i magen Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva som skjedde under det forrige svangerskapet, fikk du blodpropp? Og mens Høyre kanskje er i ferd med å snu når det gjelder pappaperm- eller kanskje ikke?- så driver fremdeles SV og ødelegger for seg selv med skolematen. For all del, det er en pen tanke, men i praksis frykter jeg det blir uhorvelig dyrt å drifte, samtidig som kvaliteten er dårlig. Jeg har familie i Sverige og England, og de unge voksne er fremdeles halvt traumatisert av minner om kjøttdeig som svømmer i fett og slappe, seige pommes frites. La nå matpakka leve og få inn flere lærere! Og FrP ødelegger for seg selv ved å være FrP, med lokalpolitikere og pensjonister som kverner ut den ene absurde påstanden etter den andre. Jeg synes valgkamp er litt gøy, jeg. Ikke at det har så mye å si, for her i heimen er det den samme leksa år etter år: Gubben og jeg sammen til stemmelokalet, godmodig kranglende. Han er moderat blå, jeg er moderat rød, begge synes at den andres argumenter er ræva, men heldigvis kan vi alltid forenes i felles forakt for Liv Signe Navarsete Så går vi inn, nøytraliserer hverandres stemme, og tusler hjem igjen, fornøyd med å i alle fall ha gjort borgerplikten vår. Det er da noe. Jeg er enig med deg om skolematen altså, det finnes viktigere ting å fokusere på. Politikerne er veldig flinke på det å dele pene tanker, men så var det gjennomføringa av disse tankene, der svikter de dessverre. Det ville sikkert blitt slik det er for vi som har jobbet i barnehage. Det er/har vært stort fokus på at vi skal servere sunnere mat til barna, så barnehager blir sendt på diverse kurs for å lære om sunn mat, hvordan det skal lages, og hvordan vi skal oppmuntre barn til å spise det. Så kommer vi tilbake på jobben der vi får beskjed om å kjøpe mat på tilbud fordi budsjettet allerede er sprengt, og vi må finne ut hvilke varmretter som tar kortest mulig tid å lage fordi vi ikke har tid til å la en voksen stå på kjøkkenet så lenge om gangen. Det hjelper så lite med pene tanker når man ikke får ressurser til å gjennomføre det. Unnskyld, men jeg bare måtte få det ut Men ja, nå begynner de å bli fryktelig store. Går alt bra med jenta di? Jeg synes utviklingen går i rasende fart om dagen, Smule lærer nye ting hver dag. Nå er det tærne som har blitt veldig interessante, og hun beveger seg i alle slags rare mønstre rundt på gulvet når hun ligger på teppet sitt. Artig! Hun viser derimot ingen tegn til å kunne synge julesanger ennå, så jeg er litt bekymret for den konserten... Kanskje kurslederen har lagt opp til verdens bratteste læringskurve, men hvis hun får med seg babytassene på et slikt løp skal jeg bøye meg i støvet Jeg ble litt spent på den julekonserten deres altså, det hadde vært artig å høre om hvordan kurslederen deres vil gjennomfør dette med så små barn Endret 6. september 2013 av Hjarte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå