Gå til innhold

Student uten jobb etter skolen?


månki

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet med rekrutterere i store bedrifter gjennom tidligere virke som leder av bedpress og messer da jeg studerte.

Det er i hovedsak offentlige stillinger som bryr seg mest om karakterer blindt. Andre ser på aktiviteter og at du viser evne til å takle mange varierte oppgaver samtidig. Klarer stress i perioder osv.

Jeg sier ikke alle tenker slik, men jeg fikk klar beskjed fra mange at de som hadde en CV uten annet enn skole havnet gjerne lett nederst i bunken evt ble de spurt om hvorfor. Relevant deltidsjobb får man ofte ved at man har referanser som kan si at du jobber godt og står på.

Ingen regel uten unntak og ønskene i bedrifter er jo varierte. Men det er min erfaring.

Gjelder dette også for søkere med mer jobberfaring?

Var ikke aktiv i studietida utenom at jeg jobba 10 uker hver sommer som ga meg 70.000 kr.

Er det noen her som har gått gjennom høyskole/universitet uten å ha en deltidsjobb utenom? Hvordan har dere klart dere økonomisk, og har dere brukt hele tida på skolearbeid?

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å slippe å jobbe utenom. Enkelt og greit for å bruke alt av energien min på skolearbeid. Før når jeg har studert har jeg følt at det er jobben som trenger/har brukt alt oppmerksomheten fordi jeg ikke vil skuffe sjefen med å si nei til vakter osv, men da har jeg også gått ut med dårlige resultater..

Jeg jobba 10 uker hver eneste sommer. Det ga. meg ca. 60.000 netto hvert år.

Jeg hadde dog aldri ferie og måtte kutte ned på opplevelser og reiser.

Jeg synes jeg hadde mye fritid under studietida og kunne sikkert klart å jobbe da og, men da måtte jeg hatt en veldig fleksibel jobb der jeg selv bestemte når jeg skulle jobbe. Og det var vanskelig å finne.

Anonymous poster hash: f44c6...d00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en verksarbeider. xD

Men å jobbe i ferien er jo arbeidserfaring det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har gått gjennom høyskole/universitet uten å ha en deltidsjobb utenom? Hvordan har dere klart dere økonomisk, og har dere brukt hele tida på skolearbeid?

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å slippe å jobbe utenom. Enkelt og greit for å bruke alt av energien min på skolearbeid. Før når jeg har studert har jeg følt at det er jobben som trenger/har brukt alt oppmerksomheten fordi jeg ikke vil skuffe sjefen med å si nei til vakter osv, men da har jeg også gått ut med dårlige resultater..

Har mye med hvor du studerer osv. Vet om de som har greid det de siste årene men de har ikke råd til noe ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Kommer jo an på om man kan få en deltidsjobb som er relevant for utdannelsen. En arbeidsgiver er ikke nødvendigvis interessert i om du satt i kassen på Rema1000 under studietiden. Jeg fører ikke opp slike jobber på cven min da jeg ser på deltidsjobbene jeg har hatt som irrelevant.

Ikke nødvendigvis. Selvom jobben man har/hatt ikke er relevant til de jobbene du skal søke etter at man er ferdig utdannet, er det alltid nyttig å vise at man har kjennskap til arbeidslivet og ikke minst har en eller to referanser som kan gi positiv tilbakemelding om deg som arbeider. Hvis TS har absolut ikke lyst til og ikke ha deltidsjobb mens h*n studerer, kan h*n jo jobbe som frivillig ettersom man ikke alltid trenger å bruke mange timer hver måned på det. Jeg syntes det er nærmest pinlig å trappe opp på et intervju når man er ferdig utdannet og ha ingen erfaring å vise til. Erfaring er gullverdt - enten det innebærer at man vasket doer eller satt på kassen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger noe i det ;) Spesielt så har jeg lagt merke til at arbeidsgivere er veldig opptatt av at du har hatt ett tidligere litt lengre arbeidsforhold. Ikke langt som i årevis, men over si 3 måneder, siden mange jobber som en helt i starten og daffer av når de begynner å komme seg inn i stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg vil råde deg til å ha en liten deltidsjobb ved siden av studiene. Nå vet jeg ikke hva slags utdanning du tar og hvor enkelt det er å skaffe seg relevant jobb. Men det teller uansett positivt at du har klart å kombinere studier og jobb, avhengig av relevans. Dette har jeg hørt av flere som driver med rekruttering. Dessuten vil du ha mye bedre råd under studietiden og kanskje spare penger slik at du har litt egenkapital til evt. boligkjøp etter endt utdanning.

Det er selvfølgelig opp til deg hva du velger å gjøre, men personlig synes jeg at det er langt flere fordeler ved å jobbe ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...