Gå til innhold

Student uten jobb etter skolen?


månki

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått gjennom høyskole/universitet uten å ha en deltidsjobb utenom? Hvordan har dere klart dere økonomisk, og har dere brukt hele tida på skolearbeid?

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å slippe å jobbe utenom. Enkelt og greit for å bruke alt av energien min på skolearbeid. Før når jeg har studert har jeg følt at det er jobben som trenger/har brukt alt oppmerksomheten fordi jeg ikke vil skuffe sjefen med å si nei til vakter osv, men da har jeg også gått ut med dårlige resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en ond sirkel.

"Ola går med avisen slik at han skal ha råd til å betale mobilregninga siden han snakker så mye med vennene sine når han går med avisen."

Sløs litt mindre, og du vil ikke ha det samme behov for inntekt.



Anonymous poster hash: 461e8...895
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som ikke har jobbet mens de har studert. De fleste har til og med klart å spare litt penger. Det handler om prioriteringer :)



Anonymous poster hash: d466b...636
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobbet ikke når jeg studerte.

jeg handlet fornuftig.(store pakker med fisk,kylling, kjøpe mat som er på tilbud. fylle fryseren). drakk ikke ofte max 1 gang i mnd.men jeg burde ok gjort det oftere for jeg hadde alltid mer penger i lommeboka når jeg kom hjem fra byen enn når jeg dro ut. aner ikke hvor de kom fra :vetikke: .. handlet ikke masse vas.

var egentlig aldri no særlig blakk heller. hadde mat hele tiden. kosa meg masse.



Anonymous poster hash: 8131f...4ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har gått gjennom høyskole/universitet uten å ha en deltidsjobb utenom? Hvordan har dere klart dere økonomisk, og har dere brukt hele tida på skolearbeid?

Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å slippe å jobbe utenom. Enkelt og greit for å bruke alt av energien min på skolearbeid. Før når jeg har studert har jeg følt at det er jobben som trenger/har brukt alt oppmerksomheten fordi jeg ikke vil skuffe sjefen med å si nei til vakter osv, men da har jeg også gått ut med dårlige resultater..

Jeg har jobbet de to siste sommerne med to deltidsjobber, og har klart meg helt ok uten å jobbe resten av året. Det gadd jeg ikke i år, og fikk meg en deltids ved siden av studiene. Jeg har ganske høy husleie og er avhengig av penger utenom studielånet. Sett opp et budsjett, og se om du kan greie å holde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Dere som ikke jobbet, hvordan så budsjettet deres ut?

Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har "alt" jeg trenger før skoleåret starter. Derfor vil jeg klare meg veldig godt på stipend + lån.

Faste utgifter, mobiltelefon/leie/strøm/internett på 5000 kr.

Alt jeg trenger har jeg kjøpt inn tidligere, som feks ovn på vinteren, laptop, mobiltelefon, skolebøker osv. Har også en grei garderobe, skoleveske, møbler og sånne ting. Så alle ting som normalt ville ha gjort at jeg ikke klarte budsjettet mitt er allerede kjøpt inn!

Jeg er og avholds, så ingen store partybudsjetter.

Med det så har jeg i praksis 4000 kr i måneden, bare til mat osv. Noe som er mer enn nok, så lenge jeg ikke skeier ut.

Jeg kommer ikke til å jobbe frem til etter nyttår, men fra nyttår av og utover våren vil jeg nok prøve å jobbe litt. Men da blir det sånn ca 4-8 timer i uka, ikke mer. Er også avhengig av at jeg klarer å skaffe meg sommerjobb, og pengene jeg tjener på sommerjobben skal betale for 2 mnd faste utgifter (10000 kr + 6-8000 kr i mat osv) og det som blir til overs (si 18000 kr til faste og 18000 til overs) blir brukt på ting som feks klær / sko, ny PC eller liknende.

Men igjen, grunnen til at jeg klarer meg veldig godt er jo at jeg faktisk har stålkontroll på økonomien til en hver tid. Og at jeg allerede har kjøpt inn alt jeg trenger og litt til.



Anonymous poster hash: 6947e...451
Lenke til kommentar
Del på andre sider

<--- Meg ovenfor:

Må bare si, at jeg hadde ikke klart å leve på stipend dersom jeg ikke kunne spare hele det store stipendet man får i begynnelsen av året. Ikke med faste utgifter på 5000 kr. Men dersom du klarer å finne deg billigere leie, som feks 3000-3500 kr / mnd inkl strøm) så går jo det og.



Anonymous poster hash: 6947e...451
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke ved siden av studiene, men jobber i feriene. Pengene jeg tjener opp mens jeg jobber setter jeg på en konto som skal brukes til husleie, resten går på sparekonto. Så når skoleåret begynner, har jeg hele stipendet til å bruke på det jeg vil. Valgte å gjøre det slik fordi jeg ville ha full fokus på studiene. Har jobbet gjennom hele videregående og vet hvor slitsomt det kan være. Er nå på skolen til 4-5 på ettermiddagen og bruker kveldene på trening, venner og slikt :) Jeg vil si at det absolutt er mulig å klare seg veldig bra økonomisk selv om man ikke har en fast deltidsjobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til sjefen min at jeg jobber 5-6 vakter i måneden, jeg er tilkallingsvakt, så hun får bestemme selv hvordan hun vil benytte seg av mine arbeidstider. Som regel settes jeg da opp på nattvakt, og har jeg bare nattvkat tjener jeg mellom 9000 og 12 000 i måneden. Det kjennes ikke på timeplanen i det hele tatt, å jobbe 1,5 vakt i uka er ikke så mye.

Og når jeg på forhånd har sagt at jeg kun kan jobbe dette, så blir det heller ikke noe mas. Når de ringer og spør om enda mer, hvis det er krise, så kan jeg si nei med god samvittighet.



Anonymous poster hash: f86d7...fd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å jobbe faste helger mens jeg studerer.



Anonymous poster hash: f8256...aa7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Det er mulig å klare seg uten en deltidsjobb, MEN jeg råder deg til å skaffe deg en. Det ser ikke srlig bra ut på din CV at du har studert i 3-5 år uten noen arbeidserfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Det er mulig å klare seg uten en deltidsjobb, MEN jeg råder deg til å skaffe deg en. Det ser ikke srlig bra ut på din CV at du har studert i 3-5 år uten noen arbeidserfaring.

Kommer jo an på om man kan få en deltidsjobb som er relevant for utdannelsen. En arbeidsgiver er ikke nødvendigvis interessert i om du satt i kassen på Rema1000 under studietiden. Jeg fører ikke opp slike jobber på cven min da jeg ser på deltidsjobbene jeg har hatt som irrelevant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo an på om man kan få en deltidsjobb som er relevant for utdannelsen. En arbeidsgiver er ikke nødvendigvis interessert i om du satt i kassen på Rema1000 under studietiden. Jeg fører ikke opp slike jobber på cven min da jeg ser på deltidsjobbene jeg har hatt som irrelevant.

Jeg har jobbet med rekrutterere i store bedrifter gjennom tidligere virke som leder av bedpress og messer da jeg studerte.

Det er i hovedsak offentlige stillinger som bryr seg mest om karakterer blindt. Andre ser på aktiviteter og at du viser evne til å takle mange varierte oppgaver samtidig. Klarer stress i perioder osv.

Jeg sier ikke alle tenker slik, men jeg fikk klar beskjed fra mange at de som hadde en CV uten annet enn skole havnet gjerne lett nederst i bunken evt ble de spurt om hvorfor. Relevant deltidsjobb får man ofte ved at man har referanser som kan si at du jobber godt og står på.

Ingen regel uten unntak og ønskene i bedrifter er jo varierte. Men det er min erfaring.

Endret av Guybrush
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, folk sier jo stadig vekk at "alle jobber er viktige" men det er jo egentlig bare bullshit. ;) Det er vel mer riktig å si at "alt du gjør er viktig".

For min del har jeg en liten deltidsjobb her og der, noen ganger jobber jeg ett par dager i en butikk. Andre ganger fikser jeg en PC, eller kobler opp en TV eller ett hjemmekino anlegg. Tidvis har jeg også gjort unna noen servitørjobber, eller rett og slett hjulpet med gressklipping eller liknende. Har en del "følere" rundt om kring som gjør at jeg ofte får vite om ting dersom noen trenger hjelp. Og samtidig er jeg kvalifisert som potet, og plukker opp det meste veldig fort. Og tjener vanligvis i overkant av 250 kr / timen.

Når jeg er ferdig med studiene, så kommer jeg til å argumentere for nettopp dette. For min del er det helt enkelt sånn at "ting løser seg", neste halvåret kommer jeg ikke til å ha noen jobb i det hele tatt.

Men, dersom du har sitti på rævva i 5 år. Brukt all din tid på å studere eller drive med sport eller liknende, så er jo det og relevante erfaringer for hvem du er som person. For min ville det i alle fall vert like imponerende om noen som student har klart å gjøre veldig mye ut av ett lite beløp som noe annet. Det samme gjelder om du har fått svært gode studieresultater.

Så "hva du gjør" har egentlig ikke en dritt å si. Det som egentlig betyr noe er alltid det samme, hvor godt du selger deg selv!

Så hvis du får ett spørsmål som: Jeg ser du ikke har hatt noen jobb mens du studerte, hva er grunnen til det? "Trengte deg ikke, satte opp budsjett og hadde stålkontroll på økonomien så det å ikke ha jobb var ingen hindring." så kan det fort være en positiv ting.

Men dersom du sier "Pappa ga meg 4000 kr hver måned så det gikk fint"... Så er det en annen sak.



Anonymous poster hash: 6947e...451
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Jeg har jobbet med rekrutterere i store bedrifter gjennom tidligere virke som leder av bedpress og messer da jeg studerte.

Det er i hovedsak offentlige stillinger som bryr seg mest om karakterer blindt. Andre ser på aktiviteter og at du viser evne til å takle mange varierte oppgaver samtidig. Klarer stress i perioder osv.

Jeg sier ikke alle tenker slik, men jeg fikk klar beskjed fra mange at de som hadde en CV uten annet enn skole havnet gjerne lett nederst i bunken evt ble de spurt om hvorfor. Relevant deltidsjobb får man ofte ved at man har referanser som kan si at du jobber godt og står på.

Ingen regel uten unntak og ønskene i bedrifter er jo varierte. Men det er min erfaring.

Dette er jeg enig i, men den jobben du nevner vil være relevant i mange jobbsammenhenger. Mine deltidsjobber på 7eleven, lagerjobb og som bartender ser jeg imidlertid på som irrelevant innenfor mange yrker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jeg enig i, men den jobben du nevner vil være relevant i mange jobbsammenhenger. Mine deltidsjobber på 7eleven, lagerjobb og som bartender ser jeg imidlertid på som irrelevant innenfor mange yrker.

Til en viss grad, men dersom en av referansene dine sier at du er ett arbeidsjern uten like og står på fra morgen til kveld når det trengs. Så er det gull verdt siden det sier noe om deg som person.

Anonymous poster hash: 6947e...451

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i, men den jobben du nevner vil være relevant i mange jobbsammenhenger. Mine deltidsjobber på 7eleven, lagerjobb og som bartender ser jeg imidlertid på som irrelevant innenfor mange yrker.

Tror du misset hele poenget mitt. Jeg snakket ikke om mitt verv som bedpressarrangør. Jeg snakket om at rekruttererne fortalte meg og jeg har selv erfart senere samt venner - at mangler du jobb (uansett om det er rema eller whatnot) havner du lett bakerst i bunken. Og det er langt lettere å få relevant bijobb vedsiden av studier senere i studiet - om du har erfaring og referanser fra det du omtaler som "uvesentlig".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Faerunpedia

Tror du misset hele poenget mitt. Jeg snakket ikke om mitt verv som bedpressarrangør. Jeg snakket om at rekruttererne fortalte meg og jeg har selv erfart senere samt venner - at mangler du jobb (uansett om det er rema eller whatnot) havner du lett bakerst i bunken. Og det er langt lettere å få relevant bijobb vedsiden av studier senere i studiet - om du har erfaring og referanser fra det du omtaler som "uvesentlig".

Ok, da misforstod jeg. Opplevde det bare etter endt utdanning som om de som intervjuet meg ikke var interessert i disse jobbene da de ikke nevnte det med et ord. Derfor sluttet jeg å føre dem opp, og fikk ikke mindre intervjuer av den grunn. Nå var jeg også på intervjuer hos arbeidsgivere som tydeligvis knapt hadde lest cven min også da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da misforstod jeg. Opplevde det bare etter endt utdanning som om de som intervjuet meg ikke var interessert i disse jobbene da de ikke nevnte det med et ord. Derfor sluttet jeg å føre dem opp, og fikk ikke mindre intervjuer av den grunn. Nå var jeg også på intervjuer hos arbeidsgivere som tydeligvis knapt hadde lest cven min også da.

De er sjeldent interessante når du har blitt vurdert som interessant, det er for å bli interessant at de kan være viktige.

Om jeg ønsker en allsidig ansatt som vet å ta i et tak i perioder, som jeg tror er fleksibel og ikke fnyser av oppgaver som går litt utenfor arbeidsinstruks vil jeg helst ha noen som jeg vet har gjort mye forskjellig tidligere og ikke er kresen. Og at personen ikke kun er opptatt av å sitte hjemme og studere, men har også et sosialt liv og kan å omgås andre i et variert arbeidsmiljø. FOr om du klarer å jobbe på Rema 1000 vet jeg iallefall at du ikke vil ha problemer med å omgås andre mennesker. En person med en ren CV vil være et blankt ark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...