Gå til innhold

Prestisje i det å være utdannet psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du det?



Anonymous poster hash: 4781b...f78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes man har valgt helt feil yrke om det er prestisjen man er ute etter.



Anonymous poster hash: 78f84...3d5
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man har valgt helt feil yrke om det er prestisjen man er ute etter.

Anonymous poster hash: 78f84...3d5

Det var ikke det jeg spurte om. Dette har ingenting med meg å gjøre.

Anonymous poster hash: 4781b...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et rart spørsmål



Anonymous poster hash: 06d61...34e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke psykolog, det kan hvem som helst bli.. men psykiater, det er ordentlige saker.



Anonymous poster hash: 3aa3d...0ac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke psykolog, det kan hvem som helst bli.. men psykiater, det er ordentlige saker.

Anonymous poster hash: 3aa3d...0ac

Det er først og fremst helt forskjellige saker.

Anonymous poster hash: 7d0f7...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Ikke psykolog, det kan hvem som helst bli.. men psykiater, det er ordentlige saker.

Anonymous poster hash: 3aa3d...0ac

Hvem som helst kan ikke bli psykolog. Psykiater er noe helt annet enn psykolog.

Anonymous poster hash: 06d61...34e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke på det som prestisje. Hva er så prestisje med et yrke som psykologi kan jeg virkelig ikke begripe.



Anonymous poster hash: 6e576...073
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan ikke bli psykolog. Psykiater er noe helt annet enn psykolog.

Anonymous poster hash: 06d61...34e

Akkurat som at hvem som helst ikke kan bli lastebilsjåfør.

Jeg ser opp til mennesker som velger yrker som vi har et stort behov for og ikke minst vanskelige studieretninger som de "fleste" syns er vanskelige.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ikke psykolog, det kan hvem som helst bli.. men psykiater, det er ordentlige saker.

Anonymous poster hash: 3aa3d...0ac

Ja hvem som helst har jo 64.3 studiepoeng (= opptaksgrensen til profesjonsstudiet i psykologi ved UiO 2012).

Anonymous poster hash: 7d0f7...592

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. det synes jeg. Personlig synes jeg det ligger en del prestisje i å ha fullført et 6-årig høyere utdanningsløp, om det nå er profesjonsbasert eller cand.mag+master/hovedfag eller bachelor/master (joda, denne er 5 år men likevel). Enda mer prestisje synes jeg det er i å fortsette og fullføre en PhD etterpå. Det vitner om at man er strukturert, dedikert, faglig dyktig, relativt oppegående og oppnår målene sine. derfor er det prestisjefylt i mine øyne.



Anonymous poster hash: d3118...5ca
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvem som helst har jo 64.3 studiepoeng (= opptaksgrensen til profesjonsstudiet i psykologi ved UiO 2012).

Anonymous poster hash: 7d0f7...592

Det forteller bare at det er mange søkere, derfor er det så høye opptakskrav. Flere som tar opp fag og lignende for å samle poeng. Studiet er fremdeles ikke vanskelig. De studiene som virkelig er vanskelige og som samfunnet har veldig behov for, de har lavere opptakskrav, men mye hardere og vanskeligere pensum. Men de fleste søker ikke på disse studiene - da de fleste ikke klarer disse studiene.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteller bare at det er mange søkere, derfor er det så høye opptakskrav. Flere som tar opp fag og lignende for å samle poeng. Studiet er fremdeles ikke vanskelig. De studiene som virkelig er vanskelige og som samfunnet har veldig behov for, de har lavere opptakskrav, men mye hardere og vanskeligere pensum. Men de fleste søker ikke på disse studiene - da de fleste ikke klarer disse studiene.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Veldig nysgjerrig på hva du legger i "studier som virkelig er vanskelige og som samfunnet har veldig behov for", men som i følge deg har lavere opptakskrav! For leger og psykologer har man vel ikke bruk for eller (dvs studier med høye inntakskrav)...?

Anonymous poster hash: d3118...5ca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forteller bare at det er mange søkere, derfor er det så høye opptakskrav. Flere som tar opp fag og lignende for å samle poeng. Studiet er fremdeles ikke vanskelig. De studiene som virkelig er vanskelige og som samfunnet har veldig behov for, de har lavere opptakskrav, men mye hardere og vanskeligere pensum. Men de fleste søker ikke på disse studiene - da de fleste ikke klarer disse studiene.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Det forteller at det er mange sterke søkere som har jobbet hardt for å oppnå det de ønsker - akkurat som på alle andre studier med høye opptaksgrenser.

Anonymous poster hash: 7d0f7...592

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nysgjerrig på hva du legger i "studier som virkelig er vanskelige og som samfunnet har veldig behov for", men som i følge deg har lavere opptakskrav! For leger og psykologer har man vel ikke bruk for eller (dvs studier med høye inntakskrav)...?

Anonymous poster hash: d3118...5ca

Sivilingeniører (og ingeniører også i noen tilfeller)! Mastergradstudier industriell kjemi og matematikk, anvendt fysikk, produksjon og produktutvikling, nanoteknologi, geofag, kybernetikk, etc. Utdanninger som faktisk er vanskelige - i motsetning til psykologi blant annet.

Anonymous poster hash: 6e576...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilingeniører (og ingeniører også i noen tilfeller)! Mastergradstudier industriell kjemi og matematikk, anvendt fysikk, produksjon og produktutvikling, nanoteknologi, geofag, kybernetikk, etc. Utdanninger som faktisk er vanskelige - i motsetning til psykologi blant annet.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Dette er studier med høye opptakskrav (i hvert fall på et universitet i landet), men fremdeles lavere enn psykologistudiet i Oslo. Men jeg tror enhver med litt forståelse når det gjelder fag, vil uten tvil forstå at disse fagene er komplekse og vanskelige.
Og ja, jeg har sett gjennom flere pensumbøker fra psykologistudiet, og at det er særlig vrient er jeg ikke enig i.
Moren min er for øvrig utdannet psykolog, mens faren min er sivilingeniør. Ingen tvil om hvillken retning som er vanskeligst.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes ikke noen yrker er prestisjefulle. Det sier bare noe om interessene til vedkommende.



Anonymous poster hash: d79a8...c6a
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteller at det er mange sterke søkere som har jobbet hardt for å oppnå det de ønsker - akkurat som på alle andre studier med høye opptaksgrenser.

Anonymous poster hash: 7d0f7...592

Som har jobbet hardt? Tatt opp fag gjentatte ganger og lest samme pensum flere ganger for å oppnå gode karakterer? Ikke særlig imponerende å ta eksamen i vgs-fag og få toppkarakter - etter å ha vært gjennom pensumet før.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempler på prestisjestudier er f.eks tungt mattebaserte.



Anonymous poster hash: 3aa3d...0ac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som har jobbet hardt? Tatt opp fag gjentatte ganger og lest samme pensum flere ganger for å oppnå gode karakterer? Ikke særlig imponerende å ta eksamen i vgs-fag og få toppkarakter - etter å ha vært gjennom pensumet før.

Anonymous poster hash: 6e576...073

Mulig. I så fall gjelder det samme for opptak til ALLE andre studier også.

Anonymous poster hash: 7d0f7...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...