Gå til innhold

Ny arbeidsgiver, syk og forsøk på manipulering av arbeidsgiver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du har avventende sykmelding er det jo ikke du og legen som bestemmer tilretteleggingen, men du og arbeidsgiver. Arbeidsgiver har også siste ordet på hva som er innenfor det praktisk rimelige. Dersom det ikke er mulig å tilrettelegge uten at belastningen blir urimelig for arbeidsgiver (og det hjelper ikke at DU mener det ikke er urimelig, det er en objektiv vurdering) skal du sykmeldes helt eller delvis og må i så fall kontakte legen igjen.

Jeg skjønner forsåvidt godt at det å sitte hjemme på fulltid i en helt ny jobb er en betydelig belastning for arbeidsgiver. Du har ikke kommet inn i miljøet og blitt tilstrekkelig kjent med folk, oppgaver, kultur etc. I de fleste tilfeller vil det etter min oppfatning være ganske uholdbart for arbeidsgiver.

Men hvor lenge har du vært sykmeldt? Jeg trodde avventende sykmelding kun skulle bli gitt i arbeidsgiverperioden, og får inntrykk av at dette har vart lengre enn som så?

Takk for godt svar.

1. Jeg trodde også at slik avventende sykemelding kun kunne brukes i arbeidsgiverperioden, men tydeligvis kan det i noen tilfeller brukes lenger. Iallfall påstår legen det (?)

2. Jeg har snakket med både lege og NAV, og begge sier at med min stilling bør ikke dette være noe problem. Jeg er vel egentlig enig - ser den sosiale delen av det, men så lenge jeg utfører jobben min (jeg har nå levert den beste brosjyren de har hatt på flere år og fått masse ros for det), er det vel prestasjonene mine som teller? Sjefen min har i tillegg vært sykemeldt, så jeg har ikke hatt noen å spørre om råd når jeg har lurt på noe, alt har jeg funnet ut av selv.

3. Jeg fikk sykemelding i perioden 1 juni - 30 juli.

4. Legen sier at arbeidsgiver må tilrettelegge arbeidet i henhold til arbeidsmiljøloven og vil i slutten av måneden kun gi meg en attest hvor mine fysiske problemer er beskrevet temmelig konkret. (Kjipt for meg selvfølgelig, men sånn er det nå).

5. Arbeidsgiver sa til meg: Vi ønsker at du skal be om 100 prosent sykemelding den uken eventet vårt foregår. I så fall må jeg si til legen at jeg er sykere enn jeg er - og det tør jeg faktisk ikke. Har et godt forhold til legen min som er basert på tillit. Det er helt greit hvis de ikke vil tilrettelegge akkurat det, men som legen sier (og som jeg har sagt tre ganger før): da må de si at de ikke kan tilrettlegge. Dette er en IA-organisasjon så de skal i utgangspunktet tilrettelegge mye. Hvis de ikke kan tilrettelegge må de dokumentere det overfor NAV, det er ikke jeg som skal gå til legen og si at jeg er sykere enn jeg er.

Den vanlige tilretteleggingen med at jeg jobber hjemmefra til daglig er ikke noe problem for arbeidsgiver så jeg skjønner ikke hvorfor det er tema i tråden en gang.

Anonymous poster hash: ae763...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...