Gå til innhold

Noen her som jobber ved siden av høyskolestudier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spør fordi jeg har søkt meg inn på høyskole for første gang nå, har skjønt at det er vanlig å få rundt 7000 i mnd fra studielån/stipend. Likevel, skal flytte et sted der jeg er bekymret for at leia kan komme oppimot 5000 og har lyst til å tjene litt ved siden av så jeg føler at ting går litt mer på skinner, og likevel ha tid til å konse meg om skolearbeid.

Hvor mye/mange prosent er det forsvarlig å jobbe? Burde jeg søke meg inn på 50% stilling eller vil det være å slite seg ut? Erfaringer? Har jobbet 50% til dags dato mens jeg har tatt opp fag fra videregående, men det har som regel gått bra selv om det har vært slitsomt av og til. Men regner med at det sikkert blir mer å gjøre på høyskole.

Mulig jeg stiller dumme sps, men har hatt en lang fortid som syk og har dermed ikke hatt normal studieprogresjon, så føler det har vært litt vanskelig for meg å "innhente" meg fort nok på alt jeg må tenke på. Tar også i mot andre gode råd fra erfarne studenter ;) hilsen meg :)



Anonymous poster hash: 35a67...a83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wei Wei

For utenlandske studenter, for eksempel, tillater UDI å jobbe 50% ved sined av studiene. De mener det er forsvarlig og ikke bør gå over akademiske resultatene.

Jeg har jobbet både 50 og 80% ved siden av studiene. Ikke noe problem, men da var det lite tid til livet ellers. Samtidig var det godt å ikke ha noe som helst studielån og starte voksenlivet med en god del egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor på NTNU mener at studenter ikke skal jobbe. Helst ikke på sommeren engang. Og om man jobber, så skal det være en studierelevant jobb.

Men det lar seg jo ikke gjøre. Hva skal du studere? Mye obligatorisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker studielederen på studiet mitt sa første skoledag at vi var fulltidsstudenter og ikke skulle ha jobb ved siden av... det går sikkert an, men vil absolutt anbefale å jobbe ved siden av. jeg ser for meg at 50% kan bli litt mye, men det kommer jo an på hvor strukturert du er. det kommer helt an på hvordan studiet er lagt opp. vi har bare obligatorisk undervisning og da blir det vanskelig å jobbe veldig mye på dagtid f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ved siden av studiene. Ca 50 %. Annenhver helg og en dag i uken - pluss litt ekstra her og der. Det er mye, men det går stort sett bare utover fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg jobber ved siden av mastergrad på universitet. Nødvendig økonomisk, da vi har hus. Det går fint, men jeg skulle ønske jeg slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber ved siden av studiene. Ca 50 %. Annenhver helg og en dag i uken - pluss litt ekstra her og der. Det er mye, men det går stort sett bare utover fritiden.

Hvordan får du det til å bli 50% ? Jeg jobber tre dager i uken og annenhver lørdag, og jeg ligger på 40%.

Men til TS; jeg jobber som sagt 40% på siden, og det går veldig greit. Det kan bli litt mye innimellom, men så lenge man har tid til å lese i tillegg til jobben burde det gå bra. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til å bli 50% ? Jeg jobber tre dager i uken og annenhver lørdag, og jeg ligger på 40%.

Men til TS; jeg jobber som sagt 40% på siden, og det går veldig greit. Det kan bli litt mye innimellom, men så lenge man har tid til å lese i tillegg til jobben burde det gå bra. Lykke til!

Da jobber du kanskje korte vakter? En hel vakt (8 timer) i uka er ca 20%. Om du jobber 3 8-timers vakter i uka tisvarer det ca 60% stilling, og om du jobber annenhver lørdag i tillegg er du opp ei ca 70% stilling.

Anonymous poster hash: 4f5ae...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Jeg har jobbet ca 70%, men kommer til å gå ned til 50% da jeg føler 70 blir veldig mye i tillegg til fulltidsstudier. Kommer til å jobbe 2 1/2 dager i uken i snitt, noe som passer fint i forhold til mitt studie, men skulle gjerne hatt en jobb som var mer relevant for den utdanningen jeg tar i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jobber du kanskje korte vakter? En hel vakt (8 timer) i uka er ca 20%. Om du jobber 3 8-timers vakter i uka tisvarer det ca 60% stilling, og om du jobber annenhver lørdag i tillegg er du opp ei ca 70% stilling.

Anonymous poster hash: 4f5ae...f8c

Jeg jobber 5-7 timers vakter, litt forskjellig. Men brukeren jeg siterte er jo ikke oppe i 50% uansett da, hvis h*n jobber en dag i uka og avogtil i helgene? Dette er jo ren avsporing, jeg er bare nysgjerrig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg mener det avhenger av hva du skal studere og hvor viktig det er med gode karakterer. På enkelte studier går det fint, på andre studier er det vanskelig om man ønsker å gjøre det bra.

Det skal imidlertid sies at man lett blir ineffektiv når man har store mengder med tid til rådighet.

Selv jobber jeg heller som et dyr i ferier, slik at jeg har råd til å være fulltidsstudent. Det er også lurt å spare mest mulig av første utbetaling på studielånet, slik at du kan fordele det utover resten av året.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vixanne

Jeg studerte et kreativt fag og jobbet mellom 20-80 prosent hele studietida. For min del var det nødvendig for å åpne for jobbmuligheter etterpå. Samboeren, som gikk et profesjonsstudium slapp det stresset (men hadde til gjengjeld høøøye krav til akademiske resultater) og hadde internships på slutten av studiet.

Selv synes jeg det gikk helt greit å jobbe, men det gjør jo noe med prioriteringene. Jeg festet lite under studiene og var nok mer asosial enn de fleste (hadde nok med jobb, samboer, katter og venner jeg hadde fra før).

Optimalt skulle jeg gjerne jobbet mindre, men jeg ønsket ikke å jobbe i x antall år i irrelevante jobber og selge tjenestene mine for nesten ingenting etter fullførte studier så da valgte jeg bort friheten i studietida. Har ikke angret - selv om jeg selvfølgelig ofte misunnet dem som kom friske og opplagte på forelesninger :)

Endret av Vixanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du smart og effektiv, kan du fint jobbe ved siden av hvis du studerer et lett fag. De fleste høyskolefag krever lite, så da kan du fint jobbe en del. Men hvis du er mindre smart, bør du heller ikke jobbe hvis du studerer på høyskole. Kjipt hvis jobben går ut over studieprogresjon.



Anonymous poster hash: b20e3...450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med en husleie på 5000 kr i måneden (inkl strøm og internett) så trenger jeg 8500 - 9000 i måneden for å klare meg godt. Forutsatt at jeg ikke har noen større uforutsette utgifter, og jeg ikke må bruke alle pengene jeg får utdelt i august / januar, så klarer jeg meg veldig godt på studielån og stipend alene. Men det hjelper allikevel på å jobbe 2-4 dager i måneden, går fint å jobbe 10-12 og men da begynner det å gå ut over andre ting.



Anonymous poster hash: 976ed...31e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på studiene hvor mye man kan jobbe. Det er ganske irriterende å måtte gjøre gruppeoppgaver når nesten alle arbeidstidspunkter klæsjer med noen i gruppen som må jobbe da, selv om jeg skjønner at noen har større utgifter enn andre.



Anonymous poster hash: de0fa...17e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Tror det spørs litt hva du skal studere :) Jeg går førskolelærer, som (etter min mening) er et forholdsvis enkelt studium. Jeg klarer helt fint å jobbe 50 % uten at det går utover studiene.

Skoledagene mine er 3-4 timer lange, og jeg får da noen timer til lekser før 5 timer på jobb.

Skal du derimot gå sykepleier, ingeniør eller lignende, tror jeg det blir litt vanskeligere, med mindre du er ekstremt strukturert/ikke har tenkt å ha et sosialliv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som flere har nevnt kommer det helt an på hvordan studiet ditt er lagt opp, studiebelastningen, og ikke minst livssituasjonen din. Jeg jobbet 120% de siste to årene ved siden av et fireårs 75% studie. Kullansvarlig anbefalte ingen å jobbe over 50%, men når man er aleneforsørger uten andre stønader enn 5000,- fra Lånekassen så hjelper det lite hva de mener er OK, jeg fullførte med gode nok resultater.

Starter på et 100% toårs masterstudie til høsten og er nødt til å jobbe 100% ved siden av for at det skal gå rundt økonomisk den første tiden, håper å kunne gå ned til 80% på år 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Litt inspirasjon: http://www.dn.no/talent/article2136557.ece

:)

- Først leste jeg hele pensumet. Det var som å trene i en annen idrett enn den jeg skulle konkurrere i, sier Ida Øian (26) og tar en slurk av drikkeflaska på Sats Ila i Oslo.

Hun har akkurat gjort ferdig fem års jusstudier, og kan telle på en hånd hvor mange ganger hun har vært innom skolen. Parallelt med studieløpet har hun studert idrett grunnfag og stort sett jobbet fulltid. Hun trener også bodyfitness, driver en antidopingblogg og holder seg til en streng diett og daglig trening. Den avsluttende masteroppgaven ble unnagjort på seks uker samtidig som hun hadde fulltidsjobb som konsulent ved retts- og påtaleavdelingen på Politihuset i Grønland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du det til å bli 50% ? Jeg jobber tre dager i uken og annenhver lørdag, og jeg ligger på 40%.

Men til TS; jeg jobber som sagt 40% på siden, og det går veldig greit. Det kan bli litt mye innimellom, men så lenge man har tid til å lese i tillegg til jobben burde det gå bra. Lykke til!

Jobber både lørdag og søndag. Så jobber jeg en dag i uken. Fulle skift. Ikke bare noen timer. I snitt blir det to dager i uken og utgjør 40%. Så tar jeg noen ekstra vakter her og der. Så jobber jeg i tillegg litt hos min søster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber både lørdag og søndag. Så jobber jeg en dag i uken. Fulle skift. Ikke bare noen timer. I snitt blir det to dager i uken og utgjør 40%. Så tar jeg noen ekstra vakter her og der. Så jobber jeg i tillegg litt hos min søster

Dersom du jobber tre dager i uken og det er fulle skift, utgjør jo det en 60% stilling. Så kommer annenhver lørdag i tillegg. Da ligger du på 70 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...