Gå til innhold

must-haves ved høyskolestart!


^me^

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må selvsagt ha en datamaskin for å kunne skrive oppgaver og rapporter, men med mindre du har tenkt å studere noe som krever spesiell programvare (og da trenger du i all sannsynlighet PC, ikke Mac) som du bruker daglig på skolen synes jeg den bør få bli igjen hjemme.

På skolen er min mening at det mest hensiktsmessige er penn og papir for notering og skribling, samt et kompakt og enkelt nettbrett som for eksempel iPad mini (eller tilsvarende Android-produkter) som du kan bruke som oppslagsverktøy til å se på forelesningsmateriale, oppgavetekster og til å slå ting opp på nettet.

Realiteten er at du nok må bruke første semester til å finne ut hva som fungerer for deg. Det er dumt å kaste bort tid og penger på forhånd på ting som viser seg å ikke fungere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt ha en datamaskin for å kunne skrive oppgaver og rapporter, men med mindre du har tenkt å studere noe som krever spesiell programvare (og da trenger du i all sannsynlighet PC, ikke Mac) som du bruker daglig på skolen synes jeg den bør få bli igjen hjemme.

På skolen er min mening at det mest hensiktsmessige er penn og papir for notering og skribling, samt et kompakt og enkelt nettbrett som for eksempel iPad mini (eller tilsvarende Android-produkter) som du kan bruke som oppslagsverktøy til å se på forelesningsmateriale, oppgavetekster og til å slå ting opp på nettet.

Realiteten er at du nok må bruke første semester til å finne ut hva som fungerer for deg. Det er dumt å kaste bort tid og penger på forhånd på ting som viser seg å ikke fungere for deg.

Kommer an på hva du skal studere :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos nettbrett så er Galaxy Tab 10.1 på tilbud til 1495 hos Elkjøp denne uken. Stort og godt nettbrett med penn til å ta notater med osv.

Men igjen, tenk over hva du syntes er behagelig. For min del kan jeg fint kjøre en hel sekk full i bærbar elektronikk. Men da har jeg og en klar plan på hvordan jeg bruker det, ingen grunn til å bruke penger på noe du ikke trenger. Spesielt som student!

Og JohnS, penn og papir er helt elendig til å notere på sammenlignet med verktøy som feks Mindmanager eller liknende. Å kunne få ett skikkelig system i notatene sine samtidig som man har dem tilgjengelige på ett utall forskjellige enheter er rett og slett bare deilig.

Endret av Black March
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du skal studere :opplyser:

Derfor det står "i alle sannsynlighet". Dette betyr ikke det samme som "må", selv om jeg har forståelse for at norsk kan være vanskelig. De fleste studier der programvare er en del av det daglige studiet er av en teknisk karakter og har programvare som kun finnes for Windows eller undervisning rettet mot Windows-versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og JohnS, penn og papir er helt elendig til å notere på sammenlignet med verktøy som feks Mindmanager eller liknende. Å kunne få ett skikkelig system i notatene sine samtidig som man har dem tilgjengelige på ett utall forskjellige enheter er rett og slett bare deilig.

Du synes det er helt elendig. Det er derfor man må bruke tid på å finne ut hvordan det faktisk er å studere og hva som passer best for en selv. Det hjelper lite hva andre synes er best.

Min erfaring med studenter er at datamaskiner på forelesninger som regel har motsatt effekt av ønsket og at med mindre man er over gjennomsnittet interessert i data, blir notater gjort der som regel klønete, dårlig organisert og lite oversiktlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor det står "i alle sannsynlighet". Dette betyr ikke det samme som "må", selv om jeg har forståelse for at norsk kan være vanskelig. De fleste studier der programvare er en del av det daglige studiet er av en teknisk karakter og har programvare som kun finnes for Windows eller undervisning rettet mot Windows-versjonen.

Been there, done that. Måtte selge min Mac da jeg begynte på teknologistudier, den var ubrukelig i studiesammenheng.

Anonymous poster hash: 93eb0...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor det står "i alle sannsynlighet". Dette betyr ikke det samme som "må", selv om jeg har forståelse for at norsk kan være vanskelig. De fleste studier der programvare er en del av det daglige studiet er av en teknisk karakter og har programvare som kun finnes for Windows eller undervisning rettet mot Windows-versjonen.

Hehe. Godt poeng!

Skal lese litt nøyere neste gang. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er helt elendig. Det er derfor man må bruke tid på å finne ut hvordan det faktisk er å studere og hva som passer best for en selv. Det hjelper lite hva andre synes er best.

Min erfaring med studenter er at datamaskiner på forelesninger som regel har motsatt effekt av ønsket og at med mindre man er over gjennomsnittet interessert i data, blir notater gjort der som regel klønete, dårlig organisert og lite oversiktlige.

Nei, helt objektivt så er penn og papir som verktøy håpløst utdatert. Det er mange som trives med det, men det er ærlig talt kun en gammel vane som er vond og vende. Og samtidig så har du helt rett i at mange bruker datamaskinene sine på en håpløst inneffektiv måte, men de samme personene ville nok ha organisert papirene sine tilsvarende dårlig. ;p

Bare sånn for å sitere noen som snakker om feks evernote:

If you haven’t yet heard about Evernote, then you must be living in the Dark Ages, as it is probably one of the most useful apps of all time, not just for students. Evernote is a cloud-based note-making application which syncs across all platforms. The application is also available for Windows, Android, iOS, Blackberry, Palm and Windows Mobile.

I tillegg til det har du jo feks brainstorming apps som mindmanager, som er det jeg selv bruker mest. Med den så kan du jo feks organisere temaene og ta notater basert på hva som blir snakket om i stedet for å bare ta notater i hytt og pine. Da er det lett å gå tilbake til forrige tema og legge til noen notatet hvis det skulle være nødvendig.

Men uansett, poenget mitt er ikke at man bør bruke enten papir, PC, evernote, eller noe annet. Og det er jo altid bedre å bruke det man selv jobber best med. Men helt objektivt, så er en PC eller en tablet ett mye mer optimalt arbeidsverktøy i forhold til å bruke penn og papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that. Måtte selge min Mac da jeg begynte på teknologistudier, den var ubrukelig i studiesammenheng.

Anonymous poster hash: 93eb0...46a

Det går altids an å kjøre windows på en Mac, i tillegg til OS X.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en snerten 11,6" ordentlig PC (med 8GB ram, intel core i5 prosessor osv - altså ingen svak mini-PC) i fjor høst. Denne PC'en har god batteritid (noe som ikke betyr så mye, ettersom alle auditorier har stikkontakter under bordplaten, det er stikkontakter på hver lesesalsplass og grupperommene er rikt utstyrt med stikkontakter), og er liten og lett, slik at jeg faktisk gidder å dra den med på forelesning hver dag. I tillegg starter den opp på et par sekunder fra dvalemodus og lager lite støy. Siden den har ganske kraftig maskinvare kjører jeg lett både Word, Wimp/Spotify, Firefox/nettleser og Photoshop samtidig på den. Til tross for sin lille størrelse er den altså et godt arbeidsjern ;)

Denne PC'en har definitivt lettet studiehverdagen for meg :) Jeg noterer ned direkte inn på pdf-filene fra forelesningen, og siden jeg skriver veldig raskt på PC klarer jeg å notere ned mye mer enn jeg gjør for hånd. I tillegg ser det finere ut, jeg kan gå inn og endre notatene i etterkant, og ikke minst: jeg har alle notater tilgjengelig til enhver tid - hvis jeg sitter i en forelesning, i en kollokvie eller for den saks skyld på flyet, så er det bare å søke opp det jeg lurer på. Jeg kan til og med sjekke notatene fra forrige semester eller forrige år, hvis det er noe jeg har glemt derfra og må sjekke opp, uten å måtte bla i permer og papirer. Veldig snedig!

Må innrømme at jeg likevel pleier å printe ut alle notatene mine og putte dem i en perm, fordi jeg hater å lese lenge på skjermen. Dessuten er det så godt å ha en stor perm eller tre hvor alt jeg skal kunne til eksamen ligger samlet.

Hvis man føler at man rekker å notere ned alt man trenger på forelesningen når man gjør det for hånd, og hvis man klarer å holde orden i papirene etterpå, så er det jo ikke noe i veien for å gjøre det på gamlemåten. Det er i alle fall ingen vits i å kjøpe seg en fancy Mac til 10k for å sitte på Facebook under alle forelesningene, slik jeg har sett noen gjør :)



Anonymous poster hash: a7591...6d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

En perm og en god sekk. Printeren støvet ned og blekket tørket. Kalenderen ble brukt første uka. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke lot meg overtale til å kjøpe nettbrett eller fancy pc, til og med de i klassen som har dette nøyer seg med penn og papir til studiene, så tar de frem nettbrettet når det er facebook-tid. Kjæresten min bruker galaxy note mye på jobb, og jeg ser jo at det hadde vært veldig tungvint for meg som student, som ofte trenger å se på flere notatark og grafer samtidig. Så kan papir være så utdatert det bare vil.

Poenget er å vente med de dyre kjøpene til du VET du trenger de - og det vet du ikke før du har studert noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I våre forelesningssaler er det ikke lagt opp til at du har plass til pc under forelesning. Men den er kjekk å ha til gruppearbeid og lignende.

For meg er must haves en god sekk til pc og bøker samt et åpent sinn :)



Anonymous poster hash: 7b413...c71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke dyrt der, da? Jeg skal sjekke ut utvalget i morgen! Nå ser jeg for meg en stoor fiiin kalender henge over skrivebordet på veggen...! Takk for svar :)

Ebay :D

Til TS, jeg syntes sånne gule post-it lapper er kjekt å ha. Man kan skrive notater fra hver side man leser og klistre til boken. En annen ting er en mini whiteboard. Jeg har kjöpt en og den kan jeg bruke til å skrive notater på.

Anonymous poster hash: 664cd...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er at du nok må bruke første semester til å finne ut hva som fungerer for deg. Det er dumt å kaste bort tid og penger på forhånd på ting som viser seg å ikke fungere for deg.

Sier meg enig i dette. Det er tydelig ut fra denne tråden av folk prioriterer vidt forskjellige ting, og det er jo et resultat av at de har funnet sin egen greie :) Dette kommer jo an på hva man skal studere og hvordan forelesninger og øvinger er lagt opp på ditt studium.

Kanskje finner du ut av du liker best å notere for hånd? Eller at du skriver så omfattende notater at du må ta det på PC? Kanskje kjøper du post- its for hundrevis av kroner i håp om å lage tankekart og greier, men ender opp med å ikke bruke det.

Tror man kan si at the basics er åpenbare ting som et sted å bo, en laptop, pensumbøker og en sekk å ha dem i. Så tar du det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...