Gå til innhold

must-haves ved høyskolestart!


^me^

Anbefalte innlegg

hva trenger man av skoleutstyr til høyskolestart?

hva var det beste kjøpet ditt (utenom basic materiell)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stor kalender der man skriver opp forelesninger. Hvilket tema man skal jobbe med den og den dagen. Slik at man ikke lurer seg selv ved å si "jeg har egentlig ikke noe å lese idag".

Anonymous poster hash: 3c1f1...54d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En printer!

Sykt mye informasjon blir kun lagt ut på nettet, og jeg oppdaget at jeg fikk mye bedre oversikt etter at jeg kjøpte printer og fikk printet ut powerpointene til kommende forelesninger. Da gjorde jeg kun notater på siden av pp'ene jeg hadde printet ut.

På "min" høgskole var det hele tiden styr med printerne man kunne benytte der, noe som førte til kaos når alle skulle printe ut hjemmeksamener og bacheloroppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyttdytt! :popcorn: jeg trenger flere tips! :)

Hvor kan man kjøpe en billig men fin og stor kalender? Gjerne en motivasjonskalender man kan henge på veggen eller liknende, som er vanskelig å "glemme". Ikke sånn liten man har i lomma, fordi den bare glemmer jeg å bruke/mister den/later som den ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyttdytt! :popcorn: jeg trenger flere tips! :)

Hvor kan man kjøpe en billig men fin og stor kalender? Gjerne en motivasjonskalender man kan henge på veggen eller liknende, som er vanskelig å "glemme". Ikke sånn liten man har i lomma, fordi den bare glemmer jeg å bruke/mister den/later som den ikke eksisterer.

Kontorrekvisita butikker har som regel stort utvalg av kalendere. Sånne som Binders o.l. Eller staples heter det vel nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Har aldri følt det er noe jeg har hatt stort behov for utenom papir og blyant.

Men mitt beste tips er å sitte på skolen og gjøre skolearbeid. Med mindre man har en helt perfekt selvdisiplin så vil man ikke klare å gjøre like mye skolearbeid hvis man reiser hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri følt det er noe jeg har hatt stort behov for utenom papir og blyant.

Men mitt beste tips er å sitte på skolen og gjøre skolearbeid. Med mindre man har en helt perfekt selvdisiplin så vil man ikke klare å gjøre like mye skolearbeid hvis man reiser hjem.

Det er veldig sant. Dro jeg hjem rett etter forelesning, så endte det alltid opp med at jeg ble distrahert av TV, samboer.. eller den enda bedre.. sofaen.. :fnise:

Fikk gjort mye mer på skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontorrekvisita butikker har som regel stort utvalg av kalendere. Sånne som Binders o.l. Eller staples heter det vel nå...

Er det ikke dyrt der, da? Jeg skal sjekke ut utvalget i morgen! Nå ser jeg for meg en stoor fiiin kalender henge over skrivebordet på veggen...! Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sant. Dro jeg hjem rett etter forelesning, så endte det alltid opp med at jeg ble distrahert av TV, samboer.. eller den enda bedre.. sofaen.. :fnise:

Fikk gjort mye mer på skolen.

Åh, sånn var jeg også.

Så begynte jeg å gå hjem fra skolen (tok en time, halvannen). Alle sa jeg kom til å miste maasse tid på det. De tok jo bare feil - for da jeg kom hjem og etter jeg hadde laget middag var jeg klar for tre nye timer med studier. Pga turen, frisk luft og aktiviteten fikk hodet luftet seg og jeg ble motivert til å jobbe mer. Fikk ikke lyst til å se på TV, på en måte.

Så, jeg tapte ikke tid på å bruke litt lenger tid hjem. Jeg bare vant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke dyrt der, da? Jeg skal sjekke ut utvalget i morgen! Nå ser jeg for meg en stoor fiiin kalender henge over skrivebordet på veggen...! Takk for svar :)

Det er dyrt med utstyr som møbler osv da disse ofte er beregnet til firmaer osv.

Men vanlig kontorutstyr er ikke så dyrt. Ikke dyrere enn bokhandel ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dyrt med utstyr som møbler osv da disse ofte er beregnet til firmaer osv.

Men vanlig kontorutstyr er ikke så dyrt. Ikke dyrere enn bokhandel ihvertfall :)

Aaah, okei! (selv om jeg syns bokhandel er litt dyrt..... :sjenert:

Da skal jeg tråle disse butikkene i morgen og se om jeg får noe inspirasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er forskjellige, ser jeg. Jeg har i alle fall aldri hatt bruk for noen "stor kalender der man skriver opp forelesninger" - timeplanen ligger ferdig generert på internett og endres ikke så rent sjeldent, så å skrive opp alt for hånd i tillegg til at man uansett må sjekke på internett blir jo bare unødvendig tidsbruk. Jeg har heller aldri giddet å sette opp noen detaljert leseplan, jeg leser heller i forhold til det som undervises og prøver å ikke bli hengende etter. Når jeg trenger å få mer oversikt over hva jeg faktisk gjør/har gjort, så bruker jeg Excel.

Jeg hadde også printer før, men brukte den så sjeldent at blekket tørket ut mellom hver gang jeg brukte den. I løpet av et semester printer jeg ut tusenvis av powerpointslides og notater, så jeg bruker en del tid på printing. Derfor er det et lett valg å printe ut på svære kopimaskiner som printer 50-60 sider i minuttet, i stedet for å pines foran en treg liten hjemmeprinter. Vi kan printe ut ubegrenset antall sider gratis på universitetet, og selv om det er kaos i det kvarteret som er mellom hver forelesning, fungerer det veldig bra resten av døgnet...

Er heller ikke enig i at man bør sitte på skolen og lese hele tiden. Selv leser jeg veldig godt hjemme og trives med å kunne sitte der i en myk joggebukse, med litt musikk eller total stillhet rundt meg, fin utsikt ut av vinduet, mat i kjøleskapet osv :) Jeg blir mer sliten av å være på universitetet i 10 timer enn jeg blir av å lese hjemme i tilsvarende tid, og kan også være ukonsentrert i lange tider når jeg er på universitetet. Det er jo så mange trivelige folk å snakke med, sitte litt ekstra i kantina, på pauserommet, dra innom bokhandelen ++++. Jeg har ofte lange dager med undervisning uansett, slik at jeg er på skolen fra 8 til 15, så går jeg hjem og lager middag og tar en pause, kanskje trener eller ser film, og så leser jeg etterpå frem til jeg legger meg. Heller det enn å tvinge seg selv til å være på universitetet fra 8 til 18, slik som noen av de jeg studerer med!

Bottom line: prøv deg fram og finn ut hva som funker for deg. Det er nærmest ingen ting du ha. Ingen grunn til å dra på bokhandelen og hamstre inn penner, permer, skilleark, markeringstusjer, syvende sans, korrekturlakk, bokmerker osv hvis du ikke vet at du trenger det! (med mindre du bir motivert av å handle inn slike ting)



Anonymous poster hash: a7591...6d6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

Bottom line: prøv deg fram og finn ut hva som funker for deg. Det er nærmest ingen ting du ha. Ingen grunn til å dra på bokhandelen og hamstre inn penner, permer, skilleark, markeringstusjer, syvende sans, korrekturlakk, bokmerker osv hvis du ikke vet at du trenger det! (med mindre du bir motivert av å handle inn slike ting)

Anonymous poster hash: a7591...6d6

Skyldig!

Jeg trenger å SE hva jeg skal gjøre. Jeg ser ikke det på dataen på samme måte som på en kalender på veggen.

Men du har helt rett- man er forskjellige. Men hva om man ikke helt vet hva som fungerer for sin egen del - da er det kjekt med sånne tipstråder som dette :) Så derfor er ingen forslag for dumme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

For de som liker å organisere i kalendere ect, så finnes det flere gode apper. Jeg bruker sjelden kalenderen jeg kjøper, men iStudiez har jeg brukt mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg kjøper hvert år en fin kalender fra Ordning&reda, da blir jeg mer motivert til å bruke den:p Der skriver jeg opp forelesninger, hvilke øvinger som skal inn, samlinger og kollokviemøter samt tema for dem. Skriver også ned bookinger til arbeidsrom, når lesesalene er opptatt osv. Har også alt på telefonen. Har en egen seksjon for linjeforeningssaktiviteter og saker i fbm dette

- Matboks må man ha, alt for enkelt å svi av penger i kantina

- Siden jeg studerer IT har jeg ekstern harddisk som kun trenger strøm fra pc, nettbrett for å skrive notater, printer (selv om jeg bruker den sjeldent, føler jeg som IT-student bør utnytte det digitale til det maksimale), jævli bra internett hjemme, stasjonær pc med to skjermer hjemme (jobber bedre da), egen serverplass på skolen og hjemme, abonnement hos skytjeneste, samt alle mulige adaptere til skjermer og slikt

- Blogg der jeg legger ut øvingene mine, slik kan jeg se tilbake og huske mer når jeg må skrive et "folkelig" sammendrag. Hjelper også å få tilbakemelding fra medstudenter og forelesere

- PC-ladere med ulik kabellengde. Vet aldri hvor nærmeste stikkontakt er

- En god ryggsekk (bærer tungt som student)

- Smarttelefon med wifi hotspot-funksjon, kommer godt med når skolenettet er nede

- En god penn med slik gummipute rundt..

Det beste kjøpet mitt er derimot en håndholdt vifte som går på batterier, for forelesningssalene er litt utdaterte og varme...



Anonymous poster hash: 86055...7bd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg trenger er pensumbøker (kjøper det meste - for jeg liker å skrive i bøkene mine), blyant til å notere i pensumbøkene med, penner, pennal, en pakke kopipapir (til forelesningsnotater, tankekart, figurer etc), og en moleskine. Jeg liker typen med uken på en side og blankt ark på den andre, da kan jeg lage lister over det som skal gjøres. For ingenting er så motiverende som muligheten til å krysse ut noe på en to-do-list :P Og så må iallefall jeg ha en minnepinne. Og en hengelås til bokskapet, jeg elsker bokskapet mitt. Og en termokopp er veldig kjekt å ha.

Jeg kjøper ikke markeringstusjer og jeg bruker ikke permer. Jeg hater permer, istedet stapper jeg notatene mine inn i doble ordrebrett (som det tydeligvis heter). Det blir litt kaotisk, men det funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et sted å bo, penger og en sekk. Selv om man gleder seg og tripper etter å komme i gang, kan det være fornuftig å holde litt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite utenom en data med skriveprogram jeg føler er høyst nødvendig. En printer kunne vært fint å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- En datamaskin som er lett å bære med seg. Selv gikk jeg for MacBook Air, men nå har det sikkert kommet andre alternativer også.

- Skriveblokk og gode penner. Jeg hadde også en pakke med tusjpenner i ulike farger, fordi jeg tegnet mange figurer og tankekart for å få oversikt. Er ikke så teknisk anlagt, så hvis jeg skulle tegnet figurene på data, hadde jeg brukt evig lang tid.

- En mappe til å samle alt av forelesningsnotater o.l. i. Jeg sorterte de deretter i permer når jeg var ferdig med dem.

- Termokopp som ikke lekker og som man kan ha i sekken.

- Vannflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grei smarttelefon, ipad eller liknende for med kalender, todo list osv.

Sted og bo, noe av det som ødelegger mye for mange er å surre rundt i 2-3 uker å lete etter det riktige stedet de skal bo på før de faktisk klarer å finne det.

Kontroll på økonomien, finregn hvor mye penger du faktisk har tilgjengelig og er villig til å bruke. Husk at skolebøker kan koste latterlig mye!

Møt opp tidlig, er du til stede i byen du skal bo i 2 uker før skolen starter har du mye bedre muligheter til å få tak i billige (brukte) skolebøker og liknende. Samt at du kommer deg i hus og får roet litt ned før studiestart.

Anbefaler å skaffe en Macbook Air 13". Den er verdt pengene.



Anonymous poster hash: 52ba9...189
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...