Gå til innhold

Fortjener egentlig lærere 12 uker ferie i året?


Cessa74

Anbefalte innlegg

Når man jobber dagen lang, året rundt, med det som ofte er uoppdragne drittunger, da fortjener man 12 ukers ferie, ja.

På akkurat det punktet har du et poeng. Når man jobber på ungdomsskole eller vgs (især visse yrkesfaglinjer) er det vanskelig å unngå å treffe borti noen drittunger. Og det var også en av grunnene til at jeg til slutt kom til at — hvorfor kaster jeg bort mine evner på dette?

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare til å se på beskrivelsen av hva han/hun gjorde i jobben, for å se hva slags lærer vedkommende er. Satt litt en søndag kveld, kopierte opp noe greier i friminuttet, dro hjem kl. 14 hver dag? Det forteller meg at personen var en elendig lærer. Og regner med at alle andre lærere gjør jobben like dårlig.

God pedagogikk koster tid, intelligens og hardt arbeid.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

Haha, nå har jeg svart på dette allerede. Dine argumenter for at jeg var en dårlig lærer er.. ja, det er ingen argumenter.

-At jeg dro hjem kl 14 de fleste dager, hva betyr det? Jeg jobbet i alle friminutter, tok aldri lunsjpause, og dermed kunne jeg gå hjem tidligere. I tillegg jobbet jeg nok litt mer enn jeg liker å huske om kveldene. Og av den grunn er jeg en dårlig lærer? Morsom, du.

-Det virker ikke som at du skjønner at jo mer intelligent man er som lærer, jo mindre tid behøves totalt sett. Den dyktigste læreren jeg har hatt, senere kollega, bruker altfor lite tid på lærerjobben i forhold til det han skal. Han er fremdeles blant de dyktigste i landet på sitt felt, har skrevet mange av de lærebøkene som er mest brukt på vgs i dag i sitt fag.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen: har du jobbet som faglært lærer? I 100 %, fast stilling? Og har du vært kontaktlærer?

Jeg er utdannet lektor i matematikk/historie. Jeg jobbet i 4 år i skolen, de siste årene på to skoler samtidig, i et halvt år i 140 % stilling totalt sett (jeg jobbet IKKE over 60 timer i uka!), men i snitt ca. 120 % totalt på én gang. At jeg kunne gjøre dette var fordi jeg var involvert i hvordan oppsettet av timeplanen skulle bli. Det var jo kombinatorikk, og med min fagbakgrunn var jeg den som hadde best forutsetninger for å kunne løse utfordringer knyttet til å få alt av ønsker osv til å gå opp.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spiderpig

Jeg har vokst opp med en far som er lektor på høyskole og en mor som er lærer på ungdomsskolen.

Jeg vet veldig godt hvor mye jobb det er for lærere etter "endt arbeidsdag" og jeg mener uten tvil at de fortjener en lang ferie! :)

Endret av Spiderpig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er lærer på videregående, og har en helvetes mengde papirarbeid han må sitte med i feriene, noen ganger, han trenger ferie han er trossalt langt inne i 60 årene. Ser på han at han er sliten og lei, fordi ha hadde fått den værste klassen på hele skolen, så ja han fortjener virkelig feriene han får.! Så den som tror at lærere har så jævla mye ferie tar feil!

All respekt til lærerne:)

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er lærer på videregående, og har en helvetes mengde papirarbeid han må sitte med i feriene, noen ganger, han trenger ferie han er trossalt langt inne i 60 årene. Ser på han at han er sliten og lei, fordi ha hadde fått den værste klassen på hele skolen, så ja han fortjener virkelig feriene han får.! Så den som tror at lærere har så jævla mye ferie tar feil!

Dette ble litt rart mot slutten. Først skriver du at han fortjener virkelig feriene han får. Så antyder du at lærere ikke har mye ferie. Make up your mind!

For øvrig får de som er "langt inne i 60-årene" en ekstra uke ferie sammenlignet med yngre lærere.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bombe at det skulle komme et sånt innlegg.

Nå kom jeg rett fra mastergrad i matematikk, med 11 A, 11 B og 2 C (kan skje den beste) i løpet av masterstudiet. Jeg hadde også en del naturfag, samt historie. Fordelen jeg hadde var at jeg faglig sett ikke hadde behov for å tilegne meg noe spesielt med kunnskap. Den hadde jeg allerede. Andre på lærerværelser satt med nesen i bøkene for å selv forstå det de skulle lære elevene best mulig. Jeg slapp det, kunnskapen var der (i all hovedsak, jeg kunne ikke ALT).

De skolene jeg har jobbet ved har aldri hatt en kapasitet som meg i matematikk. Når jeg skriver "de skolene" betyr det at jeg jobbet ved to skoler, samtidig. Jeg jobbet i snitt ca. 120 % stilling, på det meste i et halvår 140 %.

Resultatene ved eksamen, nasjonale prøver (sammenlignet med resultater fra 5. klasse) var på et nivå de aldri har sett og sikkert ikke kommer til å se igjen. De andre lærerne som hadde realfag brukte meg som støtte i ett, og da jeg fant meg en ny jobb i det private næringslivet etter 4 år var det en solid skuffelse både blant rektor(er), kolleger, elever og foreldre. Det kommer fremdeles spørsmål om ikke jeg vil komme tilbake, senest i vår kom det et brev fra tidligere arbeidsgiver der de informerte om at det var stillinger ledig.. Det første halve året etter jeg sluttet ble jeg bombardert med meldinger fra tidligere elever om hvor håpløs erstatter de hadde fått. Og så videre.

Dette er ikke spesielt viktig, poenget er at du tar kraftig feil i dine fordommer mot meg.

Det jeg derimot skal erkjenne, er at med min faglige bakgrunn og til det å være matematikklærer, så er det mest trolig mindre arbeidsmengde påkrevd enn for de fleste lærere. Men nå er det en landsomfattende undersøkelse jeg refererer til, som viser et snitt på en Jagland, altså 36,9 arbeidstimer i uka, ikke mine egne erfaringer.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Du slapp med andre ord unna alle oppgavene de fleste andre lærere sitter med, fra sosiale utfordringer til samarbeid med offentlige instanser. Du fikk i tillegg legge opp din egen timeplan, slapp kontaktlæreransvar, slapp foreldretimer. Bra for deg. Hadde skolen vært lagt opp på denne måten, ville elevene våre hatt en sjanse til å hevde seg: Dyktige faglærere som bruker tiden på å lære bort fag. Sånn er det ikke.

Anonymous poster hash: 32475...9f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå har jeg svart på dette allerede. Dine argumenter for at jeg var en dårlig lærer er.. ja, det er ingen argumenter.

-At jeg dro hjem kl 14 de fleste dager, hva betyr det? Jeg jobbet i alle friminutter, tok aldri lunsjpause, og dermed kunne jeg gå hjem tidligere. I tillegg jobbet jeg nok litt mer enn jeg liker å huske om kveldene. Og av den grunn er jeg en dårlig lærer? Morsom, du.

-Det virker ikke som at du skjønner at jo mer intelligent man er som lærer, jo mindre tid behøves totalt sett. Den dyktigste læreren jeg har hatt, senere kollega, bruker altfor lite tid på lærerjobben i forhold til det han skal. Han er fremdeles blant de dyktigste i landet på sitt felt, har skrevet mange av de lærebøkene som er mest brukt på vgs i dag i sitt fag.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Dette stemmer ikke nødvendigvis. Den dyktigste norsklæreren jeg noen gang har møtt, jobbet mer enn han fikk betalt for. Han har også vært med på å skrive flere lærebøker, og han satte norskfaget i et større perspektiv også for elevene. En ting er at han klarte å få med seg selv den mest uinteresserte eleven. Noe annet, som han selv syntes var større, var de gangene elevene sendte brev til ham etter gjennomført vgs. der de takket ham for at han fikk dem til å tenke.

De fleste lærere kan bare drømme om å bli like dyktig som ham.

Etter fylte 55 sluttet han å sitte oppe om natta for å rette stiler, for dette var det umulig å få tid til i løpet av arbeidsdagen. Han var den første som svingte inn på parkeringsplassen litt før sju, og det var glissent med biler da han svingte ut mellom fem og seks om ettermiddagen.

Dessverre gikk han nå av med førtidspensjon fordi helsa ikke tåler mer av all jobbingen. Det er et tap for skolen, elevene og skolenorge nå som han ikke arbeider mer.

Anonymous poster hash: 13501...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oreokaka

På akkurat det punktet har du et poeng. Når man jobber på ungdomsskole eller vgs (især visse yrkesfaglinjer) er det vanskelig å unngå å treffe borti noen drittunger. Og det var også en av grunnene til at jeg til slutt kom til at — hvorfor kaster jeg bort mine evner på dette?

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

Det er mange drittunger på barneskolen også. I tillegg må man jo omtrent "oppdra" ungene på barneskolen. Og hvorfor gidde? For når du kommer gjennom på en av disse elevene, så gleder det deg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke nødvendigvis.

Anonymous poster hash: 13501...d72

Jeg har aldri ment eller skrevet at ingen som jobber minst det de i henhold til arbeidstidsavtalen skal kan være dyktige lærere. Mitt poeng var at det finnes mange svært dyktige lærere som jobber langt mindre enn de skal, uten at det på noen som helst måte går ut over elevene.

Anonymous poster hash: 8f10f...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... jeg skal ikke forsvare at lærere har ekstremt mye arbeid. Kan godt hende de ikke "fortjener" så mye fri som de har hvis man regner på det. Jeg har ikke regna på det, så jeg aner egentlig ikke.

Men det man kan spørre om er vel hva lærerne skal gjøre i disse feriene istedenfor å ha fri? Man kan jo ikke akkurat tvinge ungene til å ha sommerskole heller så alle landets lærere skal få jobbet litt ekstra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...