Gå til innhold

Fortjener egentlig lærere 12 uker ferie i året?


Cessa74

Anbefalte innlegg

Er nok forøvrig MANGE yrkesgrupper som fortjener "mer fri" - tenker spesielt på sykepleiere i full stilling som ikke har tid til hverken å spise eller tisse ila arbeidsdagen, pålagt overtid osv osv.. :glare:

Jobber i hjemmesykepleien ved siden av lærerstudiet, og vet akkurat hvor hektisk det kan være der og. Likevel har de FRI når de drar hjem fra jobb. Veldig forskjellige yrker :)

Anonymous poster hash: 9cb96...d5a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får IKKE mulighet for mer enn 3 uker sammenhengende ferie om sommeren, og de får sjelden velge NÅR heller; det blir enten tidlig ferie (fra 22 juni), midten, eller slutten av sommeren - og neste år må man ta til takke med ferie i en av de andre bolkene.

Syns bare denne forskjellen er urimelig høy..

Har du tenkt på at lærere heller ikke kan velge når de skal ha ferie? Lærere må faktisk ha ferie akkurat fem uker om sommeren og kan kanskje, hvis de er heldig, reise bort i vinter- eller påskeferie. Spontane billigturer til syden kan lærere bare glemme.

Anonymous poster hash: fc10c...977

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Er nok forøvrig MANGE yrkesgrupper som fortjener "mer fri" - tenker spesielt på sykepleiere i full stilling som ikke har tid til hverken å spise eller tisse ila arbeidsdagen, pålagt overtid osv osv.. :glare:

Men hvorfor sette to yrkesgrupper opp mot hverandre? Det er jo snakk om to helt forskjellige yrker! Begge er helt nødvendige, så begge bør ha gode arbeidskår. Og selvfølgelig bør alle ha mulighet til å tisse og spise i løpet av en arbeidsdag. Men hvorfor sette dem opp mot hverandre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye enkelte lærere jobber er nok forskjellig. Men vil bare presisere at det ikke er 12 uker avspasering, de har 5 uker ferie de som alle andre offentlig ansatte (og andre med skikkelig tariffavtale).

Anonymous poster hash: 81e0a...4e9

Litt OT, men ...: Nei, faktisk har vi bare fire uker ferie i året. Den femte ferieuken ga vi til Kristin Clemet i 2005(?) mot å beholde lønnstrinnene vi hadde da hun overførte oss fra stat til kommune. De resterende ukene en lærer har "ferie" er (pålagt) avspasering som følge av pålagt overtid hver uke hele året ellers. Alle arbeidstakere har et antall årstimer man skal jobbe, og dette antall timer gjelder også lærere. Forskjellen er at lærere har et komprimert arbeidsår, altså jobber vi lenger hver uke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg tok virkelig feil - og syns jo sånn sett at det var mange fine og (heldigvis) saklige svar. Mener ikke å sette to yrkesgrupper mot hverandre heller, men når argumenter om at lærere må holde ut så mye stress og press i jobben, så fikk det meg til å tenke på sykepleiere ; )

Sorry "dumt" innlegg!

Endret av Cessa74
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg tok virkelig feil - og syns jo sånn sett at det var mange fine og (heldigvis) saklige svar. Mener ikke å sette to yrkesgrupper mot hverandre heller, men når argumenter om at lærere må holde ut så mye stress og press i jobben, så fikk det meg til å tenke på sykepleiere ; )

Sorry "dumt" innlegg!

Jeg synes du er tøff, jeg da. Selvfølgelig er det vanskelig å vite alt når man ikke jobber som lærer, men jeg opplever at man ikke kan stille mange lærere noen som helst spørsmål om ferie/overtid osv. uten å få hugget av hodet.

Anonymous poster hash: b34e7...2e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du er tøff, jeg da. Selvfølgelig er det vanskelig å vite alt når man ikke jobber som lærer, men jeg opplever at man ikke kan stille mange lærere noen som helst spørsmål om ferie/overtid osv. uten å få hugget av hodet.

Anonymous poster hash: b34e7...2e0

Ikke så veldig rart egentlig, siden det stadig er noen som gnåler om hvor heldige lærere er som har så lang ferie. Det er også vanlig å le hånlig av at lærerne kaller det "avspasering" når de har fri utenom ordinær ferie. Jeg vil tro min sykepleiervenninne hade blitt en smule bisk om jeg hadde sagt at jeg misunnet hennes jobb siden hun alltid får fri en dag etter arbeidshelg. Det får nemlig ikke jeg. Det hender flere ganger i løpet av skoleåret at vi jobber helg (altså må møte opp på jobb, ikke "bare" sitte hjemme og jobbe) men ikke får noen avspasering verken rett før eller rett etter helga. Vi jobber altså 12 dager i strekk og da gjerne med litt ekstra kveldsarbeid i tillegg disse to ukene. Selvsagt hjelper det litt å få ekstra avspaseringsdager spredt rundt i skoleåret men når du er på det mest slitne hjelper det ganske lite å vite at man får det igjen til sommeren som er flere måneder unna.

Hvis læreryrket hadde vært så fritt og behagelig hadde ikke så mange lærere sluttet og omskolert seg til andre yrker.

Anonymous poster hash: fc10c...977

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktlæreren min på VGS er lektor. Snakket med henne om dette, og hun jobber helt sykt mye på ettermiddagene, så ja, jeg synes virkelig de fortjener fri så mye, for de jobber jo faktisk like mye som alle andre.



Anonymous poster hash: 02f2a...b42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig rart egentlig, siden det stadig er noen som gnåler om hvor heldige lærere er som har så lang ferie. Det er også vanlig å le hånlig av at lærerne kaller det "avspasering" når de har fri utenom ordinær ferie. Jeg vil tro min sykepleiervenninne hade blitt en smule bisk om jeg hadde sagt at jeg misunnet hennes jobb siden hun alltid får fri en dag etter arbeidshelg. Det får nemlig ikke jeg. Det hender flere ganger i løpet av skoleåret at vi jobber helg (altså må møte opp på jobb, ikke "bare" sitte hjemme og jobbe) men ikke får noen avspasering verken rett før eller rett etter helga. Vi jobber altså 12 dager i strekk og da gjerne med litt ekstra kveldsarbeid i tillegg disse to ukene. Selvsagt hjelper det litt å få ekstra avspaseringsdager spredt rundt i skoleåret men når du er på det mest slitne hjelper det ganske lite å vite at man får det igjen til sommeren som er flere måneder unna.

Hvis læreryrket hadde vært så fritt og behagelig hadde ikke så mange lærere sluttet og omskolert seg til andre yrker.

Anonymous poster hash: fc10c...977

Jada jada, men du valgte dette yrket. Kanskje folk forstår litt bedre om lærerne kan forklare seg mer saklig, og ikke komme med en masse syting og selvmedlidenhet.

Anonymous poster hash: b34e7...2e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor og har jobbet på ungdomsskole, videregående og nå på høgskole. På høgskolen har vi 5 ukers ferie i året og 37,5 t. arbeidsuke. Jeg foretrekker dette langt over de ekstra ukene avspassering og all den tiden jeg brukte ettermiddager og helger på arbeid, forberedelser, rettinger og for ikke å snakke om alle foreldresamtaler og pålagte møter, som vi hadde på både ungdomsskolen og vgs.



Anonymous poster hash: f6ece...7bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Som sagt; jeg tok virkelig feil - og syns jo sånn sett at det var mange fine og (heldigvis) saklige svar. Mener ikke å sette to yrkesgrupper mot hverandre heller, men når argumenter om at lærere må holde ut så mye stress og press i jobben, så fikk det meg til å tenke på sykepleiere ; )

Sorry "dumt" innlegg!

Det er noe som heter at det ikke finnes dumme spørsmål. ;) Jeg synes det er flott at du spør.

Og jeg er enig i at sykepleiere også har mye stress og press, så jeg forstår tankegangen din. Noe av det slitsomme med læreryrket er at det er vanskelig å koble av. Selv om arbeidsdagen i teorien er ferdig klokken 16, så er man ikke nødvendigvis ferdig av den grunn. Som flere har nevnt, man kan ha både planlegging, retting og diverse som MÅ gjøres. Jeg har feks brukt helt latterlig mange kveldstimer på klipping, av alle mulige ting.:ler: Små ting som det tar også tid. I tillegg kan det være flere som har behov for å få tak i deg etter arbeidstid. Det er en del av det å jobbe med mennesker, og en lærer har "ansvar" for ganske mange. En annen side av det å jobbe med mennesker, og kanskje spesielt barn og unge, er også det at det er vanskelig å bare skru av det mentale når du går hjem. Har du en elev du er bekymret for, så skrur ikke tankene seg automatisk av når klokka blir 16.

Sykepleierne på sin side har ugunstige arbeidstider og turnus. Men jeg ser for meg at de ikke må ta med seg like mye av arbeidsoppgavene hjem? Bekymringer og sånn kan nok være noe av det samme, men når du går hjem, så er det andre som er på jobb. Pasienten trenger ikke å ringe deg for å få svar på noe, og man må vel ikke utføre rent praktiske arbeidsoppgaver, som stell ect, på fritiden.

Uansett, begge er viktige yrkesgrupper, som vi er avhengig av. Så begge fortjener gode arbeidsforhold, som gjør at de orker å bli i jobben, og anerkjennelse for å gjøre en viktig jobb. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jobber 50% som norsklærer på en videregående skole. En vanlig arbeidsuke for en lærer skal være på 43,25 timer – grunnet avspasering. Jeg skulle ha hatt en vanlig arbeidsuke på 21-22 timer. Reelt sett jobber jeg mellom 25-30 timer, selv om jeg får betalt/avspasering for 50%. Jeg har hittil aldri hatt en «ferie» uten at jeg har jobbet med skolen.

Det skjønner jeg godt virker merkelig hvis man selv aldri har jobbet som lærer – eventuelt vært gift med en. Jeg kan godt skrive litt om mine arbeidsuker for å vise hva jeg kan bruke tiden til.

Som norsklærer for to klasser på ca. 30 elever hver, skal jeg sette tre karakterer på hver elev: Muntlig, sidemål og hovedmål. For at jeg skal ha noe grunnlag for denne karakteren, må hver elev ha minst to vurderinger i hver termin. I løpet av et skoleår må jeg ha forberedt og rettet minst 360 vurderinger. I tillegg skal alle elevene ha terminkarakterer/standpunktkarakterer (180 stk) hver jul og sommer.

Alle skriftlige vurderinger jeg gir til elever, blir gitt tilbake rettet og med kommentarer. I tillegg gir jeg en helhetlig vurdering på produktet, med tips om hva som er bra, og hva som kan gjøres bedre. Jeg gir elevene både muntlig og skriftlig tilbakemelding, og alle vurderinger blir dokumentert skriftlig. Det er selvsagt forskjell på hvor lang tid jeg bruker på hver besvarelse, det kommer an på min retteform, på hvor lang/komplisert teksten er, på hvor mange feil det er (... det er forskjell på å rette en tekst med over 100 nynorskfeil og 10 nynorskfeil for å ta et banalt eksempel …) etc. Med nedlasting av tekst, kommentarskriving, dokumentering, ev. utskrift kan vi i snitt regn at hver vurdering tar 30-60 minutter. La oss si 45 minutter. En bunke med hovedmålsvurderinger fra en klasse pleier å ta meg mellom 20-25 timer med arbeid i etterkant, noe kortere med muntlige vurderinger, noe lengre med sidemålsvurdering.

Så har vi undervisningen. Jeg bruker mye tid på forberedelse (og evaluering i etterkant). Jeg tenker ut ulike måter å presentere stoffet på, tilpasser oppgaver, leser meg opp på stoffet, forkaster noen metoder, setter opp planer, og legger ut skriftlig i forkant.Jeg evaluerer også timene mine jevnlig. Hva fungerte/hva fungerte ikke - og hvorfor. Hva vil jeg gjøre annerledes neste gang, hva bør jeg forandre.

Så har vi kontakt med elevene. Det går fra sosiale ting, til faglige ting. Elever ringer og mailer både i og utenfor arbeidstiden. Eller dukker opp på kontoret. Noen ganger fordi de har problemer hjemme, noen ganger fordi de ikke forstår hvorfor de fikk den karakteren, andre ganger fordi de ikke skjønner beskjeder jeg har lagt ut/ikke har tak på stoffet de snart skal ha prøve i/lurer på skoleting generelt etc. Andre ganger fordi de ikke har grunnlag for karakter, utsatte prøver, elevsamtaler. Alle elever skal ha fagsamtale minst en gang i halvåret. Det må også inn.Da må jeg lese meg opp på elevens utvikling, trekke ut hovedpunkter, finne hva eleven bør jobbe med, og tipse om hvordan.

Andre ting jeg gjør er å følge opp byråkrativelde, samarbeide med andre lærere, - og en rekke andre ting. Følge opp prosjekter som skolen arrangerer f.eks.

En «vanlig» arbeidsuke for meg som jobber 50% kan fylles på denne måten:

6-10 timers forberedelse til undervisning/etterkant av undervisning.

8 timer undervisning.

3-4 timer med møter (med ulike seksjoner, skole, samarbeidende lærere)

3-5 timer byråkrati (legge ut ting, sende varsler, dokumentere fravær, dokumentere andre ting, kontakte elever, lærerprosjektarbeid)

3-5 timer «annet». Kan være alt mulig fra fagsamtaler, til dobbeltretting av andre elevers vurderinger, lese ting som kanskje kan brukes til neste måneds tema, dra i butikken og kjøpe griller og premie til klasseutflukt, samtale med elevers andre lærere, møter om et kommende prosjektarbeid, samtale med fagleder om en utfordring, rydde i klasserom fordi du glemte å si til elevene at de måtte gjøre det, se gjennom et par filmer/lese bøker for å se om de kan brukes i undervisningen, lage et spesialtilpasset opplegg til en elev som sliter faglig etc.

2-3 timer generell faglig oppdatering.

0-25 timers retting

… Og sikkert andre ting jeg ikke kommer på i farten. Jeg har i hvert fall holdt øye med tiden jeg bruker, og kan forsikre alle bekymrede der ute at jeg jobber langt mer enn jeg får betalt/avspasering for, dvs at jeg har en stillingsprosent på 50%, og jobber mellom 25-30 timer i uken.

Jeg tar meg heller aldri «helt fri» fra jobben. En ting er at jeg er veldig glad i jobben min, en annen ting er at sånn er det når man jobber med mennesker. Ringer en elev meg klokken syv på kvelden, tar jeg den samtalen, får jeg plutselig en ide til et undervisningsopplegg mens jeg er ute en tur, skriver jeg den ned. Sjekker ut pedagogiske forum på fritiden for å få gode tips, melder meg på kurs jeg tenker kan komme til nytte. På kveldstid er det helt vanlig at jeg sender mailer, gjerne til andre lærere: Hva med den timen til onsdag, har du tenkt på den teksten der, hvordan gjør dere dette, hvilket nivå ligger denne teksten på.

Jeg er veldig glad i både høstferie og vinterferie, men det skal sies at jeg aldri har hatt en ferie uten at jeg har med arbeid som skal gjøres. Ofte legges prøvene til før ferien, så mine ferier består av en eller to bunker, som tilsvarer fra 20-40 timers arbeid. Synes det er flott – for da får jeg rettet intensivt.

Nå høres dette kanskje ut som nok et klagende innlegg fra en lærer. Men jeg elsker altså jobben min. Jeg synes den er variert og spennende, jeg synes det er utrolig givende å undervise, jeg er glad i elevene mine og kollegaene mine. Og jeg synes jeg har verdens viktigste jobb. I tillegg er jobben min (dette gjelder ikke alle lærerstillinger) veldig fleksibelt lagt opp. For meg er det viktig. Og jeg strekker meg virkelig langt for å gi best mulig undervisning til mine elever. Jeg avlyser helgeavtaler med venner for at elevene mine skal få tilbake besvarelsene tidsnok. Jeg har sittet med høy feber og tenkt ut alternative undervisningsopplegg fordi elevene ikke får vikar.

Så dette er ikke en klage – det er ment som en realitetsorientering på at det finnes mange lærere der ute som jobber som bare det for å gi best mulig undervisning. Og på hvor demotiverende det er å få slengt etter seg at jeg er lat - når jeg vet at jeg jobber langt mer enn de fleste i den 50% stillingen jeg har.

Det finnes helt sikkert mange dårlige lærere – for all del. Pass på at dere ikke jager vekk alle de andre i heksejakten ..!



Anonymous poster hash: 32475...9f6
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har da ikke ferie i 12 uker? Hvor har du fått det fra? Link? :vetikke:



Anonymous poster hash: f2634...186
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt delt når det kommer til dette. Mitt inntrykk er at noen lærere jobber mye mer enn de skal og fortjener all den ferien de kan få. Andre lærere jobber knapt en vanlig arbeidsuke.

Jeg har til nå vært faglærer på en barneskole, og jeg jobber det jeg skal. Verken mer eller mindre (i snitt, noen uker er så klart travlere enn andre). Er nyutdannet, så bruker mye tid på å forberede undervisning og finne fram i jungelen av oppgaver og lærestoff. En dag i uken har vi felles utviklingstid, en annen dag har vi teamarbeid. Utenom dette disponerer jeg tiden selv. Er ikke kontaktlærer, så har ingenting med foreldrene å gjøre, forbereder ingen møter osv. Er med på foreldremøtene, men det er bare 2 ganger i året. Har heller ikke ansvaret for elever med for eksempel IOP, så er svært lite dokumentasjonsarbeid.

Jobber mye tidlig i uka, og kan gå hjem rett etter undervisningen på fredager. Syns jobben min er fleksibel, jeg velger selv når jeg vil utføre arbeidet (utenom undervisningen og samarbeidstid). Sitter på jobb til jeg er ferdig, og tar ikke med jobben hjem. Så klart tenker jeg mye på elevene, og hjernen jobber så klart etter kl 16 med å komme på kreative løsninger osv, men det regner jeg ikke som jobb.

Mine kollegaer er svært varierte. Noen (spes. dem som ikke er kontaktlærere) forbereder fagene i en fei, deltar på det de må, også går de hjem. Andre sitter tilsynelatende døgnet rundt og putler med ting. Noen er også ineffektive når de er på jobb (stikkord: kaffepauser).

Syns de fleste som svarer i sånne tråder er ungdomsskole/vgs-lærere, gjerne i norsk. Forstår veldig godt at all rettingen tar tid! Barneskolelærere tror jeg derimot jobber det de skal. Er man skikkelig effektiv på jobb, skal det ikke være nødvendig å sitte ettermiddager og helger (utenom av og til i særlig hektiske perioder).

Jeg er klar over at kontaktlærere har mye mer å gjøre enn meg, så min situasjon er litt luksus. Tror likevel jeg skal få unnagjort jobben på "normert tid" når jeg blir kontaktlærer. Telefoner på kveldstid må man regne med, men kommer ikke til å sitte i helgene og gjøre rettearbeid o.l. Det gjør jeg på jobb, har tross alt en del timer selvstendig tid der om jeg er fokusert og effektiv.

Læreryrket er veldig hektisk og man er ganske pumpa når elevene går hjem. Trenger feriene for å hente meg inn igjen og møte dem igjen med friskt mot. Ferie gjør godt både for barna og oss voksne! Om jeg tror lærere jobber så mye mer enn alle andre derimot? Nei.... (Igjen: Snakker om barneskolen, er kun der jeg har jobbet). Kjæresten min, som er ingeniør, jobber minst like mye.



Anonymous poster hash: 7a84f...fd7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Med all respekt for lærere som gjør en uvurderlig viktig jobb i samfunnet - er ikke ute etter å "disse" yrkesgruppen i det hele tatt, men klarer virkelig ikke å forstå at de mener de har SÅ mye overtid at det utgjør 7 uker sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie, + fri alle røde dager/pinsehelg...Tilsammen 12 uker ferie !!

Har en venninne som er lærer på barneskolen, hun har arbeidstid fra 08-15. Allikevel hisser hun seg kraftig opp når dette temaet diskuteres. Hun mener konferansetimer og foreldremøter + litt papirarbeid innimellom på kveldstid rettferdiggjør all denne ferien.

Ta feks en sykepleier da; som må jobbe dag, kveld, natt - hver 3 helg, minst halvparten av alle røde dagene, MÅ jobbe enten jul eller nyttår + vakter i romjul osv. De får IKKE mulighet for mer enn 3 uker sammenhengende ferie om sommeren, og de får sjelden velge NÅR heller; det blir enten tidlig ferie (fra 22 juni), midten, eller slutten av sommeren - og neste år må man ta til takke med ferie i en av de andre bolkene.

Syns bare denne forskjellen er urimelig høy..

I tillegg syns jeg de siste tre ukene på skolen før sommerferien er total uten undervisninsgfaktor, og barna slutter undervisningen enten kl 13 eller kl 14 gjennom hele skoleåret.

Hva med å få heldagskole og 6 uker sommerferie? Tror barna ville hatt bedre uttelling faglig av dette!

rettelse. vi får fire... Ellers er jeg enig med deg

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det faglige, er en lærer også helsesøster, sykepleier (noen lærere har utdeling av medisiner daglig), ekteskapsrådgiver til foreldre som ringer utenom arbeidstid med personlige peoblemer, psykolog osv. Et spennende yrke :)

Anonymous poster hash: 711d1...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jada jada, men du valgte dette yrket. Kanskje folk forstår litt bedre om lærerne kan forklare seg mer saklig, og ikke komme med en masse syting og selvmedlidenhet.

Anonymous poster hash: b34e7...2e0

Kanskje du er litt i overkant var for "syting"? Jeg syter aldri til folk da jeg er strålende fornøyd med jobben til tross for at jeg er gørrsliten i perioder (men det er jo de fleste med full jobb). Men jeg har derimot hørt mye syting om hvor heldig lærerne er som har så mye fri i forhold til andre og da tar jeg selvsagt meg selv og mine likesinnede i forsvar.

Alle jobber har sine utfordringer men i denne tråden er det læreryrket som blir tatt opp og dermed det vi "syter" om.

Anonymous poster hash: fc10c...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt når det kommer til dette. Mitt inntrykk er at noen lærere jobber mye mer enn de skal og fortjener all den ferien de kan få. Andre lærere jobber knapt en vanlig arbeidsuke.

Jeg har til nå vært faglærer på en barneskole, og jeg jobber det jeg skal. Verken mer eller mindre (i snitt, noen uker er så klart travlere enn andre). Er nyutdannet, så bruker mye tid på å forberede undervisning og finne fram i jungelen av oppgaver og lærestoff. En dag i uken har vi felles utviklingstid, en annen dag har vi teamarbeid. Utenom dette disponerer jeg tiden selv. Er ikke kontaktlærer, så har ingenting med foreldrene å gjøre, forbereder ingen møter osv. Er med på foreldremøtene, men det er bare 2 ganger i året. Har heller ikke ansvaret for elever med for eksempel IOP, så er svært lite dokumentasjonsarbeid.

Jobber mye tidlig i uka, og kan gå hjem rett etter undervisningen på fredager. Syns jobben min er fleksibel, jeg velger selv når jeg vil utføre arbeidet (utenom undervisningen og samarbeidstid). Sitter på jobb til jeg er ferdig, og tar ikke med jobben hjem. Så klart tenker jeg mye på elevene, og hjernen jobber så klart etter kl 16 med å komme på kreative løsninger osv, men det regner jeg ikke som jobb.

Mine kollegaer er svært varierte. Noen (spes. dem som ikke er kontaktlærere) forbereder fagene i en fei, deltar på det de må, også går de hjem. Andre sitter tilsynelatende døgnet rundt og putler med ting. Noen er også ineffektive når de er på jobb (stikkord: kaffepauser).

Syns de fleste som svarer i sånne tråder er ungdomsskole/vgs-lærere, gjerne i norsk. Forstår veldig godt at all rettingen tar tid! Barneskolelærere tror jeg derimot jobber det de skal. Er man skikkelig effektiv på jobb, skal det ikke være nødvendig å sitte ettermiddager og helger (utenom av og til i særlig hektiske perioder).

Jeg er klar over at kontaktlærere har mye mer å gjøre enn meg, så min situasjon er litt luksus. Tror likevel jeg skal få unnagjort jobben på "normert tid" når jeg blir kontaktlærer. Telefoner på kveldstid må man regne med, men kommer ikke til å sitte i helgene og gjøre rettearbeid o.l. Det gjør jeg på jobb, har tross alt en del timer selvstendig tid der om jeg er fokusert og effektiv.

Læreryrket er veldig hektisk og man er ganske pumpa når elevene går hjem. Trenger feriene for å hente meg inn igjen og møte dem igjen med friskt mot. Ferie gjør godt både for barna og oss voksne! Om jeg tror lærere jobber så mye mer enn alle andre derimot? Nei.... (Igjen: Snakker om barneskolen, er kun der jeg har jobbet). Kjæresten min, som er ingeniør, jobber minst like mye.

Anonymous poster hash: 7a84f...fd7 .

Jeg er barneskolelærer, og har vært det i ti år. Jeg har jobbet som både faglærer og kontaktlærer, og jeg har jobbet på flere skoler.

Jeg tror nok at du til en viss grad har rett i at noen lærere jobber det de skal, andre mer. Sånn er det i alle yrker. Jeg tror også at det er sånn at noen lærere jobber mindre enn de skal, men sånn er det også i alle yrker. Det jeg derimot ikke er enig med deg i, overhode, er det jeg har uthevet i innlegget ditt. Og jeg frykter at du vil få deg en real overraskelse den dagen du eventuelt blir kontaktlærer for en klasse. Husk at da har du gjerne flere fag (og følgelig større for- og etterarbeidsmengde), samt at du har alle evalueringer av elevene, alt "administrativt" arbeid, og alt ansvar. Det er forsvinnende lite av min arbeidsdag som faktisk går til planlegging av undervisning, i alle fall av den tiden jeg tilbringer på kontoret. I løpet av de 10 årene jeg har jobbet som lærer har denne endringen vært radikal. Mens jeg tidligere kunne konsentrere meg om for- og etterarbeid, må jeg i dag bruke brorparten av tiden på dokumentasjon. I tillegg går det avsindig mye tid til hjem-skole-samarbeid. Utviklingssamtalene, som gjennomføres to ganger i året, tar meg (med en klasse med 20 elever)20 timer å forberede, samt minst 10 timer å gjennomføre, for å ta et konkret eksempel.

Er jeg ineffektiv? Tja, det er noe med selvinnsikt i dette, men jeg anser meg selv som både strukturert og effektiv, og får ofte høre at jeg er det. Allikevel har jeg enda til gode å ha en gjennomsnittlig arbeidsuke som er under 43,5 timer. Min mann er heller ikke lærer (dog ikke ingeniør, men nesten), og jobber også mye. Forskjellen er at han kan ta det han jobber utover 37,5 timer i uken ut som avspasering (eller overtidsbetaling, dersom han blir pålagt å jobbe overtid).

"Om jeg tror lærere jobber så mye mer enn alle andre derimot? Nei.... (Igjen: Snakker om barneskolen, er kun der jeg har jobbet)."skriver du. Jeg tror hverken TS eller vi som har svart i tråden har ment at lærere nødvendigvis jobber så mye MER enn andre. Men det mange ikke forstår, og ikke er klar over (fordi vi lærere ikke er flinke nok til å formidle det på en saklig måte?) er at vi jobber LIKE MYE som alle andre, men har et komprimert arbeidsår. Altså jobber jeg det antall årstimer jeg skal på færre uker enn det en annen yrkesutøver i samme stillingsprosent gjør. Derfor har vi fri i mye av elevenes skoleferier.

PS: Jeg har her tatt høyde for at du er faglærer i et par-tre fag og på maks et par trinn, og ikke har 10 ulike fag på 7 ulike trinn. Hvis du har sistnevnte OG rekker all planlegging av det opplegget, samt evaluering av alle de elevene, bøyer jeg meg i støvet over effektiviteten din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa er lærer på vgs. Han jobber MYE.

Hver kveld retter han prøver/innleveringer, forbereder morgendagen, lager prøver/oppgaver ol. I juleferien retter han tentamen (?) som elevene hadde i desember. I juni har elevene hans eksamen, og dette innebærer mye jobb for han også. I tillegg er han sensor på andre skoler. I august før elevene begynner på skolen, er det masse å gjøre. Sette seg inn i pensum, forberede osv. Påsken går også til retning, da elevene ofte har store prøver før ferier.

I tillegg er det mye papirarbeid, møter, elever som ringer, foreldre som ringer, bekymringer (elever som slutter å spise, mistet bestevenn, havnet i koma ol).

Mange synes læreryrket virker slækt, men tro meg, lærere er noen helter!!

Anonymous poster hash: a5255...d03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at de har mye ferie. Når barna har fri har de ingenting å jobbe med, bortsett fra ulike papirer, sikkert. Men det tar de vel hjemme. De kan jo ikke jobbe når det ikke er noe å jobbe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...