Gå til innhold

Sliter med navnevalg...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes du sa de var amerikanske, jeg? Du kan bruke Kristin, Helen(a), Maria/e, Ellen, Nora, Tora, Magnus, Nils, Fredrik, Jon, Alexander ++++

Anonymous poster hash: a92a5...7cd

Det er engelsktalende.

Og om du er fra USA, england, australia eller india, så lenge du snakker engelsk, så betyr fanny akkurat det det betyr...

kan like godt kalle jentungen kusa da..

Anonymous poster hash: a8ddf...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vilma2000

Jeg ville søkt på de amerikanske navn-sidene, noen av dem er veldig bra. De har lister over alt mulig: kjendisnavn, topp 100-navn, sjeldene navn, gamle navn, nye navn osv osv. Jeg fant mitt guttenavn på den amerikanske topp 100-lista, men er bare 7 stykker som heter det i Norge:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Stella, Luna, Ariana, Madison, Lynn, Maya, Scarlett, Nevaeh?

Eller Mason, Parker, Dominic, Jayden, Cameron, Chase?



Anonymous poster hash: 3cbfe...c40
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Edenia? Kaia?



Anonymous poster hash: 3cbfe...c40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med (...) Madison, (...) Scarlett, Nevaeh?

Eller Mason, Parker, Dominic, Jayden, Cameron, Chase?

Anonymous poster hash: 3cbfe...c40

Hvordan i alle dager skal disse fungere på norsk? :klo:

"Hei, æ heitte Mæddisen!"

"Hei, i e Skarrlett!"

"Eg hetar Mæis'n, kem e du?"

"Eg heite Chæis."

...og ved Cameron ser jeg bare for meg Cameron Diaz.

--

Alva og Ines er pent på jenter, Aron funker på en gutt (dog det er litt oppbrukt i det siste), av de du, TS, nevnte.

Anonymous poster hash: 921a6...f42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager skal disse fungere på norsk? :klo:

"Hei, æ heitte Mæddisen!"

"Hei, i e Skarrlett!"

"Eg hetar Mæis'n, kem e du?"

"Eg heite Chæis."

...og ved Cameron ser jeg bare for meg Cameron Diaz.

--

Alva og Ines er pent på jenter, Aron funker på en gutt (dog det er litt oppbrukt i det siste), av de du, TS, nevnte.

Anonymous poster hash: 921a6...f42

Jeg har ingen problemer med å få de til å fungere på norsk. Akkurat som jeg ikke har noe problemer med Mohammed, Ahmed, Aisha, Sajad, Azra, Osman, Xiang, Li Hua, Kamran, Akita, Keiko, Abdullah, Efrat, Lee, Oris, Esmed, Nathan, og alle de andre jeg kjenner som ikke har "solide, norske navn" i min omgangskrets. Men jeg skjønner ut fra ditt forsøk på fonetisk skrivemåte at du kanskje ikke har så mange med utenlandske navn i din omgangskrets?

Og at Cameron Diaz er det eneste du forbinder med navnet Cameron, betyr vel heller at du har en litt innsnevret verden ;)

Anonymous poster hash: 3cbfe...c40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med å få de til å fungere på norsk. Akkurat som jeg ikke har noe problemer med Mohammed, Ahmed, Aisha, Sajad, Azra, Osman, Xiang, Li Hua, Kamran, Akita, Keiko, Abdullah, Efrat, Lee, Oris, Esmed, Nathan, og alle de andre jeg kjenner som ikke har "solide, norske navn" i min omgangskrets. Men jeg skjønner ut fra ditt forsøk på fonetisk skrivemåte at du kanskje ikke har så mange med utenlandske navn i din omgangskrets?

Og at Cameron Diaz er det eneste du forbinder med navnet Cameron, betyr vel heller at du har en litt innsnevret verden ;)

Anonymous poster hash: 3cbfe...c40

Det er jo ikke det at ikke nordmenn er i stand til å uttale navnene. "Problemet" - som selvfølgelig handler utelukkende om personlig preferanse - er det er utrolig kleint med norske barn av norsk avstamning som løper rundt med engelske navn. Småunger som heter Kevin og Brian, for eksempel - de har jo vært med en stund. Madison og Jayden og de andre som ble nevnt har samme effekt i mitt hode - griseharry, med andre ord.

Anonymous poster hash: 64a3f...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter skikkelig med navnevalg. Jeg har rett og slett for mange kriterier som skal følges og er altfor kresen. Ja jeg er så fullstendig klar over det selv, og innrømmer det gjerne.

1) Navnet skal ikke være, eller ha vært på topplistene de siste året.

2) Det skal heller ikke være sånn sukkersøtt navn som plutselig har eksplodert de siste årene. Sånn typisk unge alenemødre navn (Beklager, måtte ty til stereotype for å forklare meg.)

3) Det skal selvfølgelig ikke kunne mobbes

4) Ikke ha et stygt kallenavn. Som f.eks mackenzie som garantert kommer til å bli kalt mc'ern når hun kommer på ungdomskolen.

5) Må kunne utales pent på både engelsk og norsk. Har amerikansk familie så det er viktig.

6) det blir to etternavn, så det er viktig at navnet er kort og lett. Ikke så mange stavelser helst

Så er det det at jeg får assosiasjoner med folk jeg kjenner som har et navn jeg f.eks blir foreslått.

1) liker jeg ikke vedkommende, så er det jo ikke sjans for at jeg kaller ungen min opp etter h*n.

2) liker jeg vedkommende, er det for nært til å kalle ungen opp.

Konklusjon... kanke kjenne noen som heter det.

De navnene jeg derimot liker, er ofte så amerikanske da, at det ikke blir fine når man skal si de på norsk.

De gubben liker da.. er sånt som adrian, mads, kristine osv :kvalm: Han er så kjeeeedelig

Ja jeg er fullstendig klar over at jeg er superkresen... og at ungen min mest sannsynlig kommer til å ende opp med å bli tildelt et navn fra staten :fnise:

heldigvis har vi en del mnd igjen... :murvegg:

Anonymous poster hash: a8ddf...077

Edvard, William, Nelly, Sophie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er engelsktalende.

Og om du er fra USA, england, australia eller india, så lenge du snakker engelsk, så betyr fanny akkurat det det betyr...

kan like godt kalle jentungen kusa da..

Anonymous poster hash: a8ddf...077

Sannhet med modifikasjoner. Uten at jeg husker hvilken som er britisk og hvilken som er amerikansk, så kan fanny som slang bety både "rumpe"/"stumpen", og "kuse", som du sa.

Altså, ganske uskyldige "She fell right on her fanny!" og grovere brukt om kjønnsorgan.

Uansett upassende navn..;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvsagt ikke det samme som å kalle ungen sin "kusa," ettersom Fanny faktisk er et vanlig navn.

Har forøvrig kun hørt "fanny" som i "She fell on her fanny," til småbarn.

Sånn sett er jo Randy verre ettersom det betyr "kåt," men ingen ser rart på noen som heter det likevel. Kanskje med unntak av tullete besserwissere.



Anonymous poster hash: 921a6...f42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir selvsagt ikke det samme som å kalle ungen sin "kusa," ettersom Fanny faktisk er et vanlig navn.

Har forøvrig kun hørt "fanny" som i "She fell on her fanny," til småbarn.

Sånn sett er jo Randy verre ettersom det betyr "kåt," men ingen ser rart på noen som heter det likevel. Kanskje med unntak av tullete besserwissere.

Anonymous poster hash: 921a6...f42

Når man ikke vil at ungen skal blir mobba for navnet sitt, så kaller man ikke ungen for fanny, med engelsktalende slektniner, når det faktisk betyr både rompe og kjønnsorgan.

Det er uansett et grusomt navn uansett hvor "ordentlig" det er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Teodor på fødselsattesten, og så kaller dere ham for Teddy i dagliglivet? Samtidig virker dere litt mer kontinentale og ikke så bondske.

Selv er jeg ikke så fan av å gi barnet et navn på papiret og kalle det noe annet. Blir litt utstillingsbilkkje over det.

"Røedstoppens Sweetest little thing, også kalt Bolla..."

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nikita - ikkje for vanlig, nett lik uttale på begge språk, ikkje sukkersøt eller oppbrukt.

Eva - knall fint, ikkje poppis, men kan jo hende du kjenner nokon med det navnet

Ellinor/ Eleanor - nydelig

Fiona

Norske Even og engelske Evan er jo nested nett like i uttalen, bare til å velge ein og holde seg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita - ikkje for vanlig, nett lik uttale på begge språk, ikkje sukkersøt eller oppbrukt.

Eva - knall fint, ikkje poppis, men kan jo hende du kjenner nokon med det navnet

Ellinor/ Eleanor - nydelig

Fiona

Norske Even og engelske Evan er jo nested nett like i uttalen, bare til å velge ein og holde seg til den.

Nikita er kjempefint! Nevøen min heter det :)

Anonymous poster hash: 061c5...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita er kjempefint! Nevøen min heter det :)Anonymous poster hash: 061c5...8e3

Knall fint, eg studerte med ei jente som het det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall fint, eg studerte med ei jente som het det.

Ja, det kan vel brukes på begge kjønn. I Russland er det vanligst blant gutter.

Anonymous poster hash: 061c5...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...