Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Er det forresten andre her inne som våkner om morgenen med store planer for dagen. Skal både trene, handle, gjøre ærender, vaske badet osv, og ved slutten av dagen har endt opp med å bare sitte i sofaen å bysse, amme og se dårlig formiddagstv?!

Kjenner jeg blir helt sprø! Blir helt tiltaksløs av å gå hjemme å trø :wow:

Selv om jeg selvsagt har en av verdens deiligste baby å ta meg av....

Jepp. Lang liste, men etter å ha kommet hjem fra trilleturen, så er det amming også lunsj også er det plutselig akkurat så vidt energi til å rydde kjøkkenet slik at det ikke er bomba når gubben kommer hjem..

De siste dagene har vesla nesten ikke tatt flaske i det hele tatt. Håper dette betyr at melkeproduksjonen min nå er er kommet skikkelig igang. Hun har fulle tissebleier og avføring nesten hver dag (er vist ikke farlig med sjeldnere avføring når de går på MME). Hun er og ganske aktiv når hun er våken, pludrer, sparker og knirker. Noen som har opplevd at de ikke lenger trenger å gi MME eller kjenner som har kunnet slutte med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det forresten andre her inne som våkner om morgenen med store planer for dagen. Skal både trene, handle, gjøre ærender, vaske badet osv, og ved slutten av dagen har endt opp med å bare sitte i sofaen å bysse, amme og se dårlig formiddagstv?!

Kjenner jeg blir helt sprø! Blir helt tiltaksløs av å gå hjemme å trø :wow:

Selv om jeg selvsagt har en av verdens deiligste baby å ta meg av....

Oh, yes. Skulle gjerne ha gjort masse, men ender som regel med at jeg er fornøyd om jeg får satt på og hengt opp en klesvask. Er som regel ikke mange minutter hun ikke er på meg på en eller annen måte i løpet av dagen. Skal si tiden flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke begynt med leggerutiner på lillesøster. Husker at vi først begynte med det gradvis fra 4 mnd alder. Det gikk veldig fint. Nå er hun så liten at det ikke helt har fått stabilisert seg, og det sies at det tar litt tid før kroppen begynner å produsere de hormonene som er forbundet med soving og oppvåkning ved kveld og morgen.

Marenogaron, hvor fikk du tak i spesialsmokken? jenta vår tar ikke smokk og jeg freaker snart ut.. smokken har vært gull verdt med storebror....

Fikk link nå:

http://prematuursite.nl/

Vi har den grønne som sitter fast i et kosedyr (som det står fra 38 uker på). Men vi måtte klippe av kosedyret, for hun slo bare smokken ut av munnen når hun veivet med armene. Tips: Hold deg under 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at jeg i dag har gjort to relativt vellykkede kjøp. Det ene er smokk fra NUK som jenta tar mye bedre enn smokken fra MAM. Det andre er et babynest (kjøpte av en som lager de). Jenta ligger nå og sover i babynestet med smokken i munnen :laugh:

Charlie28: du er nok ikke alene om å ha en del planer som ikke lar seg gjennomføre. Synes jeg har vært heldig hvis jeg har fått til å lage middag en dag. Husarbeidet er nedprioritert om dagen, men tenker at dette er noe som går seg til etterhvert.

Jeg har forresten gjort et annet vellykket kjøp i det siste: Caboo carrier. Jenta roer seg fint i denne og de siste kveldene har derfor vært roligere. Tar henne i de når hun blir urolig og da roer hun seg som regel. Virker som om hun nyter å være i den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Lang liste, men etter å ha kommet hjem fra trilleturen, så er det amming også lunsj også er det plutselig akkurat så vidt energi til å rydde kjøkkenet slik at det ikke er bomba når gubben kommer hjem..

De siste dagene har vesla nesten ikke tatt flaske i det hele tatt. Håper dette betyr at melkeproduksjonen min nå er er kommet skikkelig igang. Hun har fulle tissebleier og avføring nesten hver dag (er vist ikke farlig med sjeldnere avføring når de går på MME). Hun er og ganske aktiv når hun er våken, pludrer, sparker og knirker. Noen som har opplevd at de ikke lenger trenger å gi MME eller kjenner som har kunnet slutte med det?

Jeg ga i en periode mme etter hvert brystmåltid. Trappet ned på dette og ga kun en kveldsflaske. Den er også avviklet nå.

Utover det så tror jeg ikke at jeg kjenner andre som har gått fra flaskemating til bryst. Men en venninne som er helsesøster sier at dette er måten å øke produksjonen på: legge de ofte til brystet, gjerne annenhver time, så evt spe på med mme. Høres ut som om det går rette veien med deg og dere hvis målet er fullamming! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga i en periode mme etter hvert brystmåltid. Trappet ned på dette og ga kun en kveldsflaske. Den er også avviklet nå.

Utover det så tror jeg ikke at jeg kjenner andre som har gått fra flaskemating til bryst. Men en venninne som er helsesøster sier at dette er måten å øke produksjonen på: legge de ofte til brystet, gjerne annenhver time, så evt spe på med mme. Høres ut som om det går rette veien med deg og dere hvis målet er fullamming! :)

Målet er å fullamme ja, er så himla mye mas med flasker og pulver og termos og temp og slik. Er så greit å bare kunne gi pupp;) De siste dagene så har hun bare tatt en flaske, og likevel sover hun 6-7 timer i strekk om natta. Sliter litt med at hun har skaffet seg en favoritt side, så hun er litt skeiv, prøver å få henne til å snu hodet andre veien. Ellers går det greit. Hun skriker lite, smiler og pludrer en del, det er våte bleier og hun sovner greit av seg selv. Føler virkelig at hun er verdens snilleste baby^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet er å fullamme ja, er så himla mye mas med flasker og pulver og termos og temp og slik. Er så greit å bare kunne gi pupp;) De siste dagene så har hun bare tatt en flaske, og likevel sover hun 6-7 timer i strekk om natta. Sliter litt med at hun har skaffet seg en favoritt side, så hun er litt skeiv, prøver å få henne til å snu hodet andre veien. Ellers går det greit. Hun skriker lite, smiler og pludrer en del, det er våte bleier og hun sovner greit av seg selv. Føler virkelig at hun er verdens snilleste baby^_^

Oi, det var mange timer søvn i strekk. Tror jenta vår har sovet max 4 timer i strekk. Men hun sovner med en gang hun har spist om natten, så det er jo greit.

Jeg er selv veldig fornøyd med å ha fått til ammingen av samme grunn. Synes det var litt stress med flaske, men hvis man må så finner man jo lure rutiner på det også. Har en plan om å forsøke å vedlikeholde at hun tar flaske. Da blir det litt lettere for meg å gjøre andre ting hvis jeg vil og at pappa kan være igjen hjemme med jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en litt forsinket 6 ukers kontroll idag og veksten er fin^_^ Men hun har utviklet en favorittside så nå er hodet ganske så skeivt, så helsesøster ville henvise til fysioterapeut. Prøver å få henne til å ligge mer på andre siden og la henne ligge på magen litt når hun er våken og under oppsyn. Legen misstenker at hun muligens har hoftedysplasi, så han ville henvise til ultralyd. Håper alt er i orden.

Ellers er hun blitt veldig glad i å kommunisere, pratet lenge med oldemoren sin om søndagen, som hun selvfølgelig syntes var kjempe stas. Hun vil helst se vesla minste en gang i uka. Helst to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er ultralyd av hoftene rutinekontroll. Heldigvis ikke noe feil med dem. Men hun har litt navlebrokk - har blitt gradvis større i det siste. Håper det stopper snart.

De to siste nettene har hun bare våknet for å die tre ganger - tjoho :D Meeen hun vil plutselig ikke sove på dagen. I dag var hun superovertrøtt og grinete, det eneste som hjalp var å bære henne. Så nå er vi nettopp kommet hjem fra to timers tur i ergobabyen (første gang jeg bruker den). Så nå håper jeg at hun har sovet godt og blir enklere å legge i natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på en litt forsinket 6 ukers kontroll idag og veksten er fin^_^ Men hun har utviklet en favorittside så nå er hodet ganske så skeivt, så helsesøster ville henvise til fysioterapeut. Prøver å få henne til å ligge mer på andre siden og la henne ligge på magen litt når hun er våken og under oppsyn. Legen misstenker at hun muligens har hoftedysplasi, så han ville henvise til ultralyd. Håper alt er i orden.

Så bra at de noen steder tar rutinemessig ul for å avdekke hoftedysplasi, og så fint at dere Amens får dette sjekket ut nå. Kjenner noen hvor dette først ble oppdaget svært sent.

Førstemann hadde tydelig favorittside og ble ganske skjev, selv om vi bevisst prøvde å bytte liggeposisjoner fra første stund. Vi lånte etterhvert en pute med en hodegrop som skulle forbedre og forhindre videre hodeskjevhet. Synes det fungerte godt, sammen med et regime rundt liggeposisjoner og øvelser vi fikk av fysioterapeut og manuell terapeut. Tror den puten kostet ca. 500,- om det er verdt det kan jeg ikke uttale meg om siden vi kun lånte en, men det kan jo være greit å kjenne til.

Har noen av dere fått dreisen på spedbarninnlegget i Ergoebabyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenten min har fått påvist hoftedysplasi og fikk pute på dag tre som skal sitte på i 3 mnd. Etter det er hun forhåpentligvis frisk :) Puten er noe dritt, regntøystoff som gjør at hun blir klam under og lite klær som passer, men jeg er veldig glad for at det ble oppdaget og behandlet så tidlig. Alle kvinner i min familie har hatt hoftedysplasi, så derfor ble det tatt ultralyd selv om legen som sjekket fysisk mente hun så fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenten min har fått påvist hoftedysplasi og fikk pute på dag tre som skal sitte på i 3 mnd. Etter det er hun forhåpentligvis frisk :) Puten er noe dritt, regntøystoff som gjør at hun blir klam under og lite klær som passer, men jeg er veldig glad for at det ble oppdaget og behandlet så tidlig. Alle kvinner i min familie har hatt hoftedysplasi, så derfor ble det tatt ultralyd selv om legen som sjekket fysisk mente hun så fin ut.

Fint at det ble oppdaget så tidlig, da er vist prognosene gode. Men det vet du sikkert bedre enn meg;)

Håper vi får time snart slik at behandlingen kan starte så tidlig som mulig om hun har det. Får vondt i hjertet av å tenke på muligheten for at hun må ligge i strekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere fått dreisen på spedbarninnlegget i Ergoebabyen?

Ja, jeg synes jeg får det til ganske bra. Er det noe spesielt du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at det ble oppdaget så tidlig, da er vist prognosene gode. Men det vet du sikkert bedre enn meg;)

Håper vi får time snart slik at behandlingen kan starte så tidlig som mulig om hun har det. Får vondt i hjertet av å tenke på muligheten for at hun må ligge i strekk...

Det er jo heldigvis fremdeles tidlig at det blir oppdaget ved 6 uker, så du får forhåpentligvis pute du også om det er hoftedysplasi. Forøvrig kan jeg anbefale gruppen Putekrigerne på Facebook, der der det gode råd å få fra andre som har kommet lenger i behandlingen og har mer erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo heldigvis fremdeles tidlig at det blir oppdaget ved 6 uker, så du får forhåpentligvis pute du også om det er hoftedysplasi. Forøvrig kan jeg anbefale gruppen Putekrigerne på Facebook, der der det gode råd å få fra andre som har kommet lenger i behandlingen og har mer erfaring :)

Takk^_^

Håper det kommer innkalling til ultralyd snart, er ikke kjekt å gå sånn å ikke vite...

Håper det går bra med vesla di, tenker på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes jeg får det til ganske bra. Er det noe spesielt du tenker på?

Hvor tidlig tok du den i bruk? Småen her blir helt fra seg hver gang jeg prøver. Begynner å hyle, bare jeg legger henne i innlegget. Eldstemann var på sin side begeistret for ergoen og den ble brukt daglig i månedsvis. Men da begynte vi først å bruke den senere (og uten innlegget).

(Bæresjalet derimot liker hun heldigvis veldig godt, så jeg har egentlig ikke noe å klage på..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor tidlig tok du den i bruk?)

Da han var ca en måned. Hender han hyler litt når han blir lagt i innlegget, men det gir seg fort når jeg begynner å gå. Sovner som oftest innen få minutter :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da han var ca en måned. Hender han hyler litt når han blir lagt i innlegget, men det gir seg fort når jeg begynner å gå. Sovner som oftest innen få minutter :)

Puh, i dag gikk det "fint", hun sovnet etter to minutter i ergoselen og ligger nå og sover i innlegget :-) Det eneste jeg reagerte på var hodet hennes og posisjonen det fikk. Det ble nærmest begravd i brystet mitt. Men godt mulig vi må øve mer og at dette går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, i dag gikk det "fint", hun sovnet etter to minutter i ergoselen og ligger nå og sover i innlegget :-) Det eneste jeg reagerte på var hodet hennes og posisjonen det fikk. Det ble nærmest begravd i brystet mitt. Men godt mulig vi må øve mer og at dette går seg til.

Hodet havner sånn her også, men hun får puste godt likevel. Det kommer jo frisk luft til på begge sider av hodet. Du kan evt prøve å få henne til å sove med smokk (men smokken vil gnage litt mot brystet ditt) eller få henne til å sove med hodet mot siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som bruker ergobaby utendørs enda? Hva kler dere i så fall på baby i dette været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...