Gå til innhold

Samboer jobber overtid hver jævla dag..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Cartman

Det er selvfølgelig to sider av saker med mye overtid. Når man blir bedt om å jobbe så indikerer det jo at man blir stolt på, man anses som en som får jobben gjort og at en er pålitelig. Det er selvfølgelig positivt. Men det kan også gå for langt. Kjenner mange i min bransje (IT bransje, systemutvikling og nettverk) som i begynnelsen fikk litt ekstra oppgaver som i seg selv var uproblematisk, men som endte opp med å jobbe døgnet rundt og ble utbrent. Da var det ingen som takket dem, de fikk sparken.

Man skal i det hele tatt passe seg for å tøye strikken for langt, for blir man syk som følge av det er det i mange tilfeller rett ut. Da må man også sørge for å sette grenser for seg selv, for man har alt å tape hvis man blir satt utenfor arbeidslivet på grunn av sykdom/utbrenthet. Anonymous poster hash: ff50a...d3d

Jeg snakker om normale arbeidskontrakter. Selvfølgelig finnes det ekstreme tilfeller som Viasat support arbeiderne som ble tvunget til å jobbe overtid og hele tida ble truet med sparken. De jobbet vell gjennom et bemanningsbyrå og det finnes mange dårlige bemanningsbyråer. Denne saken dreier seg om oljeindustrien, som stort sett er seriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner hvordan dette er. Samboeren min jobber også veeeldig mye overtid. Har hendt i travle uker at han jobber 24 timer i strekk, sover i 5 timer, jobber 16 timer igjen. Ofte drar han før jeg står opp og kommer hjem etter jeg har lagt meg. Vi bor sammen og det kan ofte gå mange dager uten at jeg ser ham.

Han jobber langt over det som er lovlig da. Sjefen bryr seg tydeligvis ikke og sier at samboeren min er den eneste som kan gjøre jobben (han er den eneste som har tatt visse kurs osv.). Fryktelig slitsomt, og det er ingenting jeg kan gjøre.

Han får heller ikke vite hvor mye arbeid det er før samme dagen. Hender flere ganger i uka at jeg sitter klar hjemme med middag og han ringer og sier at han ikke kommer hjem før langt på natt. Like skuffende hver gang...



Anonymous poster hash: 675a7...954
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cartman, on 24 Jun 2013 - 14:01, said:

Jeg snakker om normale arbeidskontrakter. Selvfølgelig finnes det ekstreme tilfeller som Viasat support arbeiderne som ble tvunget til å jobbe overtid og hele tida ble truet med sparken. De jobbet vell gjennom et bemanningsbyrå og det finnes mange dårlige bemanningsbyråer. Denne saken dreier seg om oljeindustrien, som stort sett er seriøs.

Ja, det er forskjell på bedriftskultur, men mange av de jeg kjenner begynte døgnjobbingen med helt ordinær moderat overtid. Problemet oppstår om man ikke er bevisst på grenser, for en slik situasjon kommer gjerne litt etter litt. Man bør selvsagt være fleksibel, men fleksibilitet skal gå begge veier. Anonymous poster hash: ff50a...d3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Ja, det er forskjell på bedriftskultur, men mange av de jeg kjenner begynte døgnjobbingen med helt ordinær moderat overtid. Problemet oppstår om man ikke er bevisst på grenser, for en slik situasjon kommer gjerne litt etter litt. Man bør selvsagt være fleksibel, men fleksibilitet skal gå begge veier. Anonymous poster hash: ff50a...d3d

Klart det. Jeg tror ikke vi er uenige egentlig :)

Bare i dag fikk jeg over 10 timer ekstra arbeid neste måned :) og jeg liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...