Gå til innhold

Sykemeldt kollega på hagesenteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærleik

Kan du utdype hva de lette kontoroppgavene er?

Kanskje hun har psykiske problemer som mange her foreslår? Kanskje hun nettopp har mistet noen eller er i prosessen til å miste? Kanskje hun sliter psykisk på bakgrunn av dårlig arbeidsmiljø? Det kan være mange grunner til at hun er sykmeldt, og at du lager en tråd om det på et forum for å høre om dette er noe du skal fortelle sjefen, er for meg hårreisende. For alt du vet, kan sjefen og din kollega ha et avtale -og dette har du ingenting med. Det foregår mye privat som man ikke deler på jobb, bl.a for å opprettholde det profesjonelle. Tidvis skjer det ting i livet som gjør at man ikke klarer å yte 120% i yrkessammenheng, og det kan ta tid å hente seg inn igjen.

Jeg tror det kan være lurt å ha fokus på ditt eget liv, så kan hun ha fokus på sitt :-)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvordan du kan vurdere å si dette til sjefen? Som flere andre har nevnt, så trenger man ikke være sengeliggende når man er sykmeldt. Det kan være mange grunner til at hun trengte å sykmelde seg.

Jeg har et spørsmål som er ganske relevant til det som blir diskutert. Samboeren min har en veldig tung, fysisk jobb og sliter nå mye med ryggen. Derfor har han blitt sykemeldt noen ganger (korte perioder) på grunn av dette. De periodene han er sykemeldt, nekter han stort sett å dra på butikken, og i det hele tatt bevege seg utenfor husets fire vegger på dagtid. Han er redd for at sjefen eller kollegaer skal se han gjøre ting mens han er sykmeldt. Han mener at da får han sparken. Ærlig talt. Det er vel ikke sånn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor jobber med såkalte lette kontoroppgaver. Hun var i lengre tid 100% sykemeldt grunnet frozen shoulder og tennisalbue, da dette hindret henne i å jobbe med mus og tastatur. Skulle hun virkelig murt seg inne i denne perioden og aller nådigst beveget seg utendørs når hun skulle til behandling eller måtte handle dagligvarer? Da tror jeg min mor hadde havnet på lukket avdeling rimelig raskt... Havearbeid er for henne ren terapi, og hun belastet arm og skulder på en helt annen måte i haven enn på jobb.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hva de lette kontoroppgavene er?

Kanskje hun har psykiske problemer som mange her foreslår? Kanskje hun nettopp har mistet noen eller er i prosessen til å miste? Kanskje hun sliter psykisk på bakgrunn av dårlig arbeidsmiljø? Det kan være mange grunner til at hun er sykmeldt, og at du lager en tråd om det på et forum for å høre om dette er noe du skal fortelle sjefen, er for meg hårreisende. For alt du vet, kan sjefen og din kollega ha et avtale -og dette har du ingenting med. Det foregår mye privat som man ikke deler på jobb, bl.a for å opprettholde det profesjonelle. Tidvis skjer det ting i livet som gjør at man ikke klarer å yte 120% i yrkessammenheng, og det kan ta tid å hente seg inn igjen.

Jeg tror det kan være lurt å ha fokus på ditt eget liv, så kan hun ha fokus på sitt :-)

Det er en kjensgjerning at nordmenn er langt mer sykelige og legger seg raskere ned enn folk fra andre land.

Hvorfor er det sånn?

Har vi dårligere helsetilstand enn andre?

Tåler vi mindre påkjenninger?

Eller er det som nå også myndighetene har funnet ut - at vi har for gode sykelønnsordninger?

Jeg tror det siste er rett.

Og depresjon? Er det virkelig noen som mener at folk blir bedre av å være hjemme enn på jobb hvis de lider av mildere depresjoner? Til og med leger mener at det er til det beste å faktisk komme seg på jobb.

Anonymous poster hash: e01df...579

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dømmende du er. Kanskje hun har en psykisk lidelse, eller noe annet som ikke synes på utsiden. Du må forstå at disse menneskene har godt av å komme seg ut!



Anonymous poster hash: 86c05...31f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ikke noe troll! Men blir irritert over at enkelte bare går og sykemelder seg. Vi jobber ikke på noe aldershjem så det er ikke tungt arbeid. Hadde sikkert fint gått an å jobbe litt. Når hun går på hadesenter kan hun også jobbe litt.

Anonymous poster hash: ef311...602

Vet du hva hun er sykemeldt for?

Som andre sier her, så kan man fint være sykemeldt men også klare å dra og handle på butikken.

Jeg kjenner selv ei som ble sykemeldt fra både studie og jobb fordi hun var utbrent. Hva gjorde hun? Trente, gikk på tur, red på hest, dro på kafe og slappet av med venner. Sånt hjelper om man er utbrent, og noen av disse aktivitetene gjorde hun på et senter. Hun ble oppfordret til å gjøre det samme da hun hadde "fri" og var hjemme også.

Kan hende hun har en ryggskade? Min far var sykemeldt pga ryggskade, og innimellom kunne han ta seg en tur ut om smertene ikke var for ille en dag. Bedre det enn at han ble liggende i senga bare fordi han var sykemeldt. Folk kan ha sykdommer der de er fine og friske en dag, men være i et smertehelvete den neste.

At du kommer frem til at legen har jugd og at kollegaen juger sier bare mest om deg selv. Slutt å vær ute etter å ta folk. Hvis du mener det er så enkelt å sykemelde seg, så kan du vel bare gå og gjøre det selv? Finn ut hvem legen hennes her, bytt til ham, og spør etter sykemelding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dømmende du er. Kanskje hun har en psykisk lidelse, eller noe annet som ikke synes på utsiden. Du må forstå at disse menneskene har godt av å komme seg ut!

Anonymous poster hash: 86c05...31f

Ja, og da kunne de vel "kommet seg ut" til jobben et par timer pr dag? Synes det er en uting å sykemelde seg på ukevis, og så ser man at dem er i full vigør på hagesenteret. Som ab over skriver, vi har kanskje litt for gode sykelønnsordninger i dette landet. En person som er sykemeldt i 3 uker, la oss di at vedkommede følte seg frisk onsdag i den tredje uka. Vilke vedkommede skaffet friskmelding for resten av uke 3? Neppe. De får jo sin lønn uansett. Men vi andre må jobbe overtid for å ta unna deres jobb. Skulle vært mye vanskeligere å få full sykemelding. Skulle vært pliktig oppmøte på arbeidsplassen hvis personen var istand til det. Kanskje ville det blitt mindre sykefravær av det. Karer du å plante klarer du også å møte opp på jobben.

TS

Anonymous poster hash: ef311...602

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett vet ingen hvorfor hun er sykemeldt

Anonymous poster hash: ef311...602

Nei, og derfor vet du heller ikke hvorfor hun kan dra på hagesenteret. Hadde du visst at hun var sykmeldt på grunn av ryggskade og du så at hun drev og bygde mur i hagen så kunne du nok med god samvittighet tipset sjefen. Men du vet ikke hva som feiler henne, å besøke et hagesenter betyr ikke automatisk at hun er i stand til å utføre arbeidsoppgavene sine.

Jeg ble sykmeldt for betennelse i armen pga statiske bevegelser i min kontorjobb. Dumme meg så bet jeg tenna sammen og dro tilbake i jobb for tidlig, hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg nok blitt raskere frisk, i stedet måtte jeg sykmeldes igjen. Skulle min sykmeldingsgrunn bety at jeg ikke fikk lov til å bruke beina og gå ut av huset? Klart jeg kunne dratt på jobb og f.eks. lest bøker, men tro det eller ei, sånne oppgaver finnes ikke på min arbeidsplass.

Du har visst misforstått hva sykmelding betyr; det betyr at man ikke kan utføre jobben sin. Kunne alle arbeidsgivere trylle frem alternative arbeidsoppgaver på momangen hver gang noen ble sykmeldt fra sine, så kunne nok flere unngå 100% sykmelding. Men sånn er det i realiteten ikke. Veldig merkelig at du ikke vet såpass.

Anonymous poster hash: 9c9f1...ede

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er på arbeidsavklaringspenger, likevel smiler jeg og ler, og hilser på naboene når jeg krøker meg til postkassa for å hente brevene mine, jeg burde vel vært skutt.



Anonymous poster hash: 9d1ca...95e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og derfor vet du heller ikke hvorfor hun kan dra på hagesenteret. Hadde du visst at hun var sykmeldt på grunn av ryggskade og du så at hun drev og bygde mur i hagen så kunne du nok med god samvittighet tipset sjefen. Men du vet ikke hva som feiler henne, å besøke et hagesenter betyr ikke automatisk at hun er i stand til å utføre arbeidsoppgavene sine.

Jeg ble sykmeldt for betennelse i armen pga statiske bevegelser i min kontorjobb. Dumme meg så bet jeg tenna sammen og dro tilbake i jobb for tidlig, hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg nok blitt raskere frisk, i stedet måtte jeg sykmeldes igjen. Skulle min sykmeldingsgrunn bety at jeg ikke fikk lov til å bruke beina og gå ut av huset? Klart jeg kunne dratt på jobb og f.eks. lest bøker, men tro det eller ei, sånne oppgaver finnes ikke på min arbeidsplass.

Du har visst misforstått hva sykmelding betyr; det betyr at man ikke kan utføre jobben sin. Kunne alle arbeidsgivere trylle frem alternative arbeidsoppgaver på momangen hver gang noen ble sykmeldt fra sine, så kunne nok flere unngå 100% sykmelding. Men sånn er det i realiteten ikke. Veldig merkelig at du ikke vet såpass.

Anonymous poster hash: 9c9f1...ede

Og veldig merkelig at du ikke vet at arbeidsgivere skal tilrettelegge arbeidet for folk som har restarbeidsevne.

Fordi om du er sykemeldt pga vond arm, så klarer du sikkert å hjelpe folk, rydde, hjelpe nyansatte .. man trenger ikke legge seg hjemme i ukevis av den grunn.

Anonymous poster hash: e01df...579

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig takknemlig jeg er for at nettopp du _ikke_ er min kollega. Jeg slet med store fødselsdepresjoner, med en varighet på over to år. Jeg hadde null sjans til å komme meg på jobb, til og med basale ting som det å dusje og spise ble vanskelig. Når jeg hadde gode dager var det siste jeg ville brukt dem på var å gå på jobb. Da stelte jeg i hagen, dro på kino, gikk en tur i skogen osv.

Jeg håper aldri du kommer i den situasjonen der du blir møtt med samme holdningen som du selv innehar. Det unner jeg virkelig ikke min værste fiende.



Anonymous poster hash: ca50a...051
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veldig merkelig at du ikke vet at arbeidsgivere skal tilrettelegge arbeidet for folk som har restarbeidsevne.

Fordi om du er sykemeldt pga vond arm, så klarer du sikkert å hjelpe folk, rydde, hjelpe nyansatte .. man trenger ikke legge seg hjemme i ukevis av den grunn.

Anonymous poster hash: e01df...579

Problemet er at mange arbeidsgivere ikke et interessert i å tilrettelegge for restarbeidsevne, det krever for mye. Og man må ofte gå på topp og pengene går da likevell ut av vinduet for bedriften.

Anonymous poster hash: 494de...402

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og veldig merkelig at du ikke vet at arbeidsgivere skal tilrettelegge arbeidet for folk som har restarbeidsevne.

Fordi om du er sykemeldt pga vond arm, så klarer du sikkert å hjelpe folk, rydde, hjelpe nyansatte .. man trenger ikke legge seg hjemme i ukevis av den grunn.

Anonymous poster hash: e01df...579

Og enda mer merkelig at du ikke vet at det er forskjell på teori og praksis. Man kan påby tilrettelegging så mye som bare det, men dersom det ikke lar seg gjøre så lar det seg ikke gjøre. Jeg kunne ikke gjøre mine oppgaver med betennelse i armen. Mine kollegaer kunne sikkert ha oppkonstruert noe jeg kunne gjort med én arm og to bein, men det hadde de uansett ikke hatt tid til. Ryddig hadde vi det også. Og ingen nyansatte å lære opp.

Nei, jeg la meg ikke hjemme i ukevis, jeg bevegde meg faktisk utendørs til tider, tror jammen jeg var innom en butikk eller to og. Jeg hadde ikke betennelse i beina nemlig ;)

Det jeg derimot IKKE gjorde, var de bevegelsene som skaffet meg betennelsen. Og noen andre bevegelser hadde ikke arbeidsgiveren min nytte av.

Registrerer at du fortsatt ikke skjønner hva sykmelding betyr..

Anonymous poster hash: 9c9f1...ede

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og enda mer merkelig at du ikke vet at det er forskjell på teori og praksis. Man kan påby tilrettelegging så mye som bare det, men dersom det ikke lar seg gjøre så lar det seg ikke gjøre. Jeg kunne ikke gjøre mine oppgaver med betennelse i armen. Mine kollegaer kunne sikkert ha oppkonstruert noe jeg kunne gjort med én arm og to bein, men det hadde de uansett ikke hatt tid til. Ryddig hadde vi det også. Og ingen nyansatte å lære opp.

Nei, jeg la meg ikke hjemme i ukevis, jeg bevegde meg faktisk utendørs til tider, tror jammen jeg var innom en butikk eller to og. Jeg hadde ikke betennelse i beina nemlig ;)

Det jeg derimot IKKE gjorde, var de bevegelsene som skaffet meg betennelsen. Og noen andre bevegelser hadde ikke arbeidsgiveren min nytte av.

Registrerer at du fortsatt ikke skjønner hva sykmelding betyr..

Anonymous poster hash: 9c9f1...ede

Jeg jobber også på kontor - men jeg skal love deg at vi har bruk for folk selv om de ikke kan skrive på PC ..

Hos oss sitter verdien av arbeidet i kunnskapene vedkommende har tilegnet seg og de kunnskapene har vi god bruke for bestandig ..

Det er ingen seriøse arbeidsgivere som lar resten av arbeidsstokken jobbe overtid for å ta igjen arbeidet til den syke når de kan bruke vedkommende på andre måter enn de vanligvis gjør. Et firma taper penger for hver da en arbeidsgiver er syk og fraværende.

Anonymous poster hash: e01df...579

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også provosert med tanken på at enkelte mennesker kanskje er sykemeldte uten at det er noen god nok grunn medisinsk sett. Det er et økende problem i landet med hyppige sykemeldinger. Men på den andre siden kan ikke vi som utenforstående vite hvorfor noen er sykemeldte. Det er en sak mellom hver person og fastlegen, og evt. arbeidsgiver etter hvert.

F.eks. har jeg en kollega som har vært sykemeldt store deler av halvåret. Hun har gjennomført et prøverørsforsøk og var sykemeldt et par uker i forbindelse med medisinering og selve uttaket og innsetting. Dette resulterte i svangerskap utenfor livmoren, noe som ble oppdaget ganske sent. Hun måtte da ha en omfattende operasjon og ble sykemeldt lenge etterpå, både av fysiske og psykiske årsaker. Dersom man kun ser på henne nå, ser det ikke ut til at hun feiler noe. Men psykisk vet jeg at hun fortsatt sliter. Legen har gitt henne streng beskjed om å komme seg ut mer og gjøre forskjellige aktiviteter, og nettopp det å gå på et hageesenter kan være en slik aktivitet. Husk at vi har ingen rett til å vite hvorfor en kollega er sykemeldt. Vanskeligvis opplyser min leder om sykemelding blant kollegaene våre, og om det er noe uskyldig som en planlagt operasjon av kneet, får vi som regel vite årsaken. Dersom vi ikke får oppgitt noen årsak, er det nok fordi den er av en mer privat karakter. Det kan være alt fra en psykisk lidelse, depresjon, problemer i ekteskapet/med barna/med øvrig familie, problemer relatert til en graviditet osv. Mange som er sykemeldte ønsker virkelig å komme tilbake på jobb, men klarer av ulike årsaker ikke å gjøre det. De er ikke heldige som har "fri" til å gå på f.eks. hagesenteret. Det er vi som er friske nok til å jobbe som er heldige.



Anonymous poster hash: e66ff...19c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også på kontor - men jeg skal love deg at vi har bruk for folk selv om de ikke kan skrive på PC ..

Hos oss sitter verdien av arbeidet i kunnskapene vedkommende har tilegnet seg og de kunnskapene har vi god bruke for bestandig ..

Det er ingen seriøse arbeidsgivere som lar resten av arbeidsstokken jobbe overtid for å ta igjen arbeidet til den syke når de kan bruke vedkommende på andre måter enn de vanligvis gjør. Et firma taper penger for hver da en arbeidsgiver er syk og fraværende.

Anonymous poster hash: e01df...579

Hvordan du har det på din jobb hjelper ikke på TS sin kunnskap om hvorvidt kollegaen kan dra til et hagesenter selv om hun er sykmeldt.

Anonymous poster hash: 9c9f1...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle vært mye vanskeligere å få full sykemelding. Skulle vært pliktig oppmøte på arbeidsplassen hvis personen var istand til det. Kanskje ville det blitt mindre sykefravær av det. Karer du å plante klarer du også å møte opp på jobben.

TS

Anonymous poster hash: ef311...602

Her har jo noen med medisinsk kompetanse vurdert det til at hun IKKE er i stand til det. Herregud, kan ikke folk begynne å passe sine egne saker..

Endret av Mija
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er ikke all sykdom som synes! Min mor har ME og er uføre, var sykemeldt lenge først, men hun kan likevel være frisk nok til å feks trene av og til! Jeg som har en kronisk bekkensykdom har vært nylig sykemeldt noen uker, men noen dager var selvfølgelig bedre enn andre, da tok jeg bla tattovering, men følte meg ikke skyldig i det hele tatt for det. Må gå an å tenke litt lenger enn å bare bli sur fordi din kollega klarer å gå ut døren, du burde heller være glad på hennes vegne, at hun smiler er et tegn på at hun i alle fall ikke har det HELT jævlig. Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere gjentar hverandre! Når 14 stk allerede har sagt det samme, trenger ikke 17 til gjenta det.

Jada, jada. Alle sykdommer vises ikke, det har TS sikkert fått med seg nå.

Men vi må ikke glemme at i Norge er det ekstremt vanlig å ha dårlig arbeidsmoral. Folk faker sykemeldinger og skulker jobb mer enn noen sinne nå!

Det kan godt hende at det er den sykemelte som er drittsekken her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...