Gå til innhold

Trondheim

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan meddele at etter å ha bodd på Buran, Møllenberg, Ilsvika/Ila og Selsbakk har jeg nå bodd 2 år på Stubban (Nidarvoll). Og dette er første stedet jeg har vært borti med minimal gjennomkjøringstrafikk, null hærverk, aldri hørt om tyveri i boder/garasjer osv, folk setter fra seg sykler ulåst foran boligene, de fleste boliger har større hager enn jeg har sett mange andre steder, det er godt med områder i mark, idrettsanlegg osv, godt med kollektivtransport (10 min til munkegata). Om det er en indikasjon er ungene også høflige og flyr rundt og har det gøy sammen. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig Buran/Lademoen er på bedringens vei, men jeg hater å bo her. Vi flytter med en gang vi vinner en budkrig. Skyting utenfor vinduet, hjemmelagde bomber oppi gata, krangling og dop og brannutrykning flere ganger i uken. Jeg syns også dette er en ghetto. Parken er fin å leke i når det ikke står tvilsomme folk inni buskene (i trappen opp til sklia). Liker ikke å bo her med barn.

Anonymous poster hash: 8b1d4...88c

AnonymBruker
Skrevet

Personlig er jeg veldig glad i sør-sida, dvs Flatåsen, Saupstad, Tiller og de delene. Det er mye snobberi og folk som tror det er bare sosialklienter og kriminelle der, men det stemmer ikke. Selvfølgelig, noe er det alltid, det gjelder overalt. Det er mye bra unger og ungdommer her, de har mange lekekamerater og får være mye ute i nabolaget, siden det er bilfritt og trygt. Har også godt inntrykk av Kolstad og Flatåsen skole (jeg har vært innom mange forskjellige skoler gjennom jobben, så har grunnlag for å mene det).

Anonymous poster hash: daf78...a4e

• Liker 1
Skrevet

Personlig er jeg veldig glad i sør-sida, dvs Flatåsen, Saupstad, Tiller og de delene. Det er mye snobberi og folk som tror det er bare sosialklienter og kriminelle der, men det stemmer ikke. Selvfølgelig, noe er det alltid, det gjelder overalt. Det er mye bra unger og ungdommer her, de har mange lekekamerater og får være mye ute i nabolaget, siden det er bilfritt og trygt. Har også godt inntrykk av Kolstad og Flatåsen skole (jeg har vært innom mange forskjellige skoler gjennom jobben, så har grunnlag for å mene det).

Anonymous poster hash: daf78...a4e

En kan selvsagt føle svært mye, tro har man også lov til å gjøre - og det er lett å være lokalpatriot med romantisk blikk på ens eget hjemsted. Men statistisk sett er nivået på elevene på skolene langt dårligere, antallet analfabeter som går ut fra ungdomsskolene langt høyere, antallet voldsepisoder ved skolene, mengden kriminalitet av typen tyveri, hærverk, ran osv høyere og andelen rusmisbrukere og utrykninger for husbråk langt høyere i disse områdene enn gjennomsnittet i Trondheim. 

Det er noe som heter anekdotiske bevis, og det blir innen debatt ansett som en usaklig avsporing. Selv om du ikke føler og observerer dette selv er det altså et ufravikelig faktum basert på overnevnte statistikk. Dette skyldes selvsagt at disse områdene er de med flest antall gamle blokker, med lavest boligprisvekst, med flest kommunale boliger, med flest ikke-vestlige innvandrere osv. Hvis et område blir nedslagsfelt for lavt utdannede, vanekriminelle, rusmisbrukere, psykisk syke, uføretrygdede, arbeidsledige, mennesker uten lokal språklig og kulturell kunnskap blir dette alltid resultatet. 

Selv kommunens ansatte ved oppvekstkontoret advarte om at svært mange av barna og de ansatte ved barnehagene ikke snakket norsk når en lette etter barnehageplass blant annet. 

Skrevet

Jeg blør for Trondheim sør, så anbefaler Flatåsen. Fin variasjon av blokkleiligheter, rekkehus og eneboliger. Fine grøntområder, skog, lekeplasser, trygge veier, kort vei til butikker. Flatåsen kan heller ikke sammenlignes med f.eks Saupstad og Kolstad - det er stor forskjell på disse områdene selv om de er noen meter unna hverandre. 

Er selv vokst opp på Risvollan og Liker både Risvollan, Nardo og Nidarvoll godt også. Risvollan er mye roligere nå enn da jeg vokste opp (Risvollrampen, haha) hvor det var en del skyting, knivstikking, dop og festing. Ikke bare-bare å finne en død person med sprøytene liggende ved siden av i oppgangen når man er 12 år. True story. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i østbyen, og anbefaler det! Berg, Blomsterbyen, Tyholt. Mange barn bor her, det er stort sett tomannsboliger med hager rundt (i allefall i det prissjiktet småbarnsforeldre kan ha råd til), og det er gangavstand til sentrum, noe som er veldig viktig for oss. Selv om vi ikke går til byen hver dag, så er det noe med å føle at man ikke trenger å flytte uti gokk/bydeler lengre unna selv om man har barn.

Persaunet/Strindheim er også fine områder, synes jeg. Det er mange skoler i dette området, og jeg har ikke hørt noe negativt om noen av dem.

Anonymous poster hash: 998ee...105
AnonymBruker
Skrevet

En kan selvsagt føle svært mye, tro har man også lov til å gjøre - og det er lett å være lokalpatriot med romantisk blikk på ens eget hjemsted. Men statistisk sett er nivået på elevene på skolene langt dårligere, antallet analfabeter som går ut fra ungdomsskolene langt høyere, antallet voldsepisoder ved skolene, mengden kriminalitet av typen tyveri, hærverk, ran osv høyere og andelen rusmisbrukere og utrykninger for husbråk langt høyere i disse områdene enn gjennomsnittet i Trondheim.

Det er noe som heter anekdotiske bevis, og det blir innen debatt ansett som en usaklig avsporing. Selv om du ikke føler og observerer dette selv er det altså et ufravikelig faktum basert på overnevnte statistikk. Dette skyldes selvsagt at disse områdene er de med flest antall gamle blokker, med lavest boligprisvekst, med flest kommunale boliger, med flest ikke-vestlige innvandrere osv. Hvis et område blir nedslagsfelt for lavt utdannede, vanekriminelle, rusmisbrukere, psykisk syke, uføretrygdede, arbeidsledige, mennesker uten lokal språklig og kulturell kunnskap blir dette alltid resultatet.

Selv kommunens ansatte ved oppvekstkontoret advarte om at svært mange av barna og de ansatte ved barnehagene ikke snakket norsk når en lette etter barnehageplass blant annet.

Siden du snakker om anekdotiske bevis så regner jeg med di har det motsatte, altså konkrete bevis på det du hevder her om vold, hærverk, ran o.l. Ellers blir det jo bare komisk.

Anonymous poster hash: fbbca...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...