Gå til innhold

Snacks, godterier, kaker når man går på lavkarbo


Gjest Funky Punk

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk

Spiser lavkarbo og har gjort det i noen uker nå (med kun et par ganger hvor jeg har fråtset litt i mat med karbo)

Men nå har alt endret seg og jeg går konstant rundt og er sugen på noe godt! Hele tiden :(

Føler meg sulten etter hvert måltid selv om jeg spiser mye, magen romler hele tiden.

Finnes det noe som man kan kjøpe som er lite karbs i og som man kan knaske på når behovet er der? Syns liksom at jeg ser masse karbs i alt jeg har kikket på i butikken av snacks osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av snacks så kan du jo spise litt nøtter, eller Maarud Bacongull.



Anonymous poster hash: 8efaf...1fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt: Lavkarbokaker (det meste finnes i en lavkarbovariant), energibarer med sjokolade, pannacotta, bær og yoghurt

Salt: Nøtter

Det eneste jeg virkelig savner på lavkarbo er potetgull. Spiser det én gang i uken, for jeg synes det er så godt :)



Anonymous poster hash: fe2e0...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til: Ostechips! Enten alene eller med guacamole. :)



Anonymous poster hash: fe2e0...dfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Å takk for tips :)

Skal definitivt på butikken i morgen å hamstre inn litt.

Tenkte å bake litt også, men det er ikke alltid man orker å bake akkurat når man er skikkelig sugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Men når dere skriver nøtter? Er det hva som helst av nøtter?

På butikken her så har de en hylle med forskjellige nøtter fra Den lille nøttefabrikken (eller noe sånt).

Brente mandler, nøtter med sjokoladetrekk og masse vanlige nøtteblandinger

Er det noe jeg ikke burde velge? Elsker chilinøtter bl.a men vet ikke om de er bra å spise eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna alle nøtter som er tilsatt noe annet enn salt.

Sjokolade- og yoghurt-trekk er fulle av sukker, chilinøtter er gjerne vendt i melrøre før fritering osv.

Karboinnholdet varierer veldig:

(1) Valnøtter:

Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Protein 15 g Fett; 65 g Karbohydrater 7 g Energi 649 kcal)

(2) Hasselnøtter:
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi: (651 kcal) Protein: 14.1 g Karbohydrat: 6 g Fett: 63.5 g


(3) Pistasjnøtter:
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Protein 20,6g Fett 49,6g Karbohydrater 16,1g Energi: 2459 Kj (588 kcal)

(4) Paranøtter:
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi: 2818 kj (683 kcal) Protein: 14.2 g Karbohydrat: 3.1 g Fett: 68.2 g

(5) Cashew
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi: 2561kj (612kcal) Protein: 16,8g Karbohydrat: 24,4g Fett: 50,3g.

(6) Peanøtter
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi: 2489kj (595kcal) Protein: 25,1g Karbohydrat: 10,7g Fett: 50,8g

(7) Pekannøtter:
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi: (686 kcal) Protein: 9 g Karbohydrat: 4 g Fett: 71 g

(9) Pinjenøtter (her kan karbo og kalorier variere
enormt alt etter hva slags pinjenøtt det er. Tallene er snitt tall fra produsent
http://www.pinenut.com/values-species.htm)
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi 629 kcal) Protein: 11.57 g Karbohydrat: 9 g Fett: 60 g

(10) Mandler:
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi 592 kcal) Protein: 22 g Karbohydrat: 7 g Fett: 52 g

(11) Macadamianøtter:
Næringsinnhold pr. 100g. vare:
Energi: 3102kj (741kcal) Protein: 7,5g Karbohydrat: 7,8g Fett: 76,8g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brente mandler er fulle av sukker... salte peanøtter er bra, ikke noe med sjokoladetrekk, har hørt at et par chilinøtt typer skal være ok. Bare å lese på posen, der står karbohydratmengden oppført. Hasselnøtt, mandler, hvalnøtter og andre nøttetyper har viktig fett og er gode næringskilder.

Hva med lavkarbo is nå på sommeren? Det finnes mange oppskrifter på nettet. LItt styr å lage, men man kan lage en stor porsjon og ha is i mange mange dager.... Ellers er det mye gode 70% sjokolader der ute, ikke så dumt.

Ser det er listet opp en god oversikt over meg, finnes mange greie overikter på nett

Endret av Trimsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Masse tips jo :)

Skal gå gjennom alle linkene osv og sette opp en plan for tiden fremover.

Har aldri vært noe glad i godteri, men nå er jeg helt ekstremt sugen på noe godt hele tiden :fnise:

Så det blir vel til at jeg kjøper inn noen salte nøtter, noen slike barer med sjokoladetrekk også bake litt, forhåpentligvis noe jeg også kan fryse ned og ta opp hver gang jeg bare må ha noe.

Liker egentlig ikke baconcrisp og ostepop, men akkurat nå så frister til og med det :ler: Så neste gang jeg er i Sverige så kan jeg jo kjøpe med litt av det og ha i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salte mandler/nøtter lager du lett sjøl:

Kok opp mandler/nøtter i salt vann, og la dem trekke noen minutter. Slå av vannet, og tørk dem i stekeovnen.

Brente mandler kan du lage med tagatesse. Tagatesse karamelliserer godt, men vær obs på at karamellen kan bli seig.

Lavkarbomarsipan lages med mandler, egg og sukrinmelis (evt tagatesse)

Lavkarbo troika: Lag en porsjon lavkarbomarsipan, kjevle den ut og legg den i bunnen av en form. Lag sterk sukkerfri gele (F. eks Fun light med gelatin) og hell over. La stå til geleen er helt stiv og skjær i ruter som trekkes med mørk (70%) sjokolade. Hvis du vil ha den ekstra luksuriøs lager du en trøffel av 70% sjokolade som du smelter i kremfløte og heller over før du tar på sjokoladeovertrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salte nøtter og baconsvor er gode alternativ, som fleire har nevnt. Og litt mørk sjokolade kan vere greit, om du ikkje er kjempestreng på kosten.

Ellers finnes det masse oppskrifter i forskjellige blogger om du vil lage sjølv. F.eks:

Sitronfromasj

Brownie cookie

Vaniljeis

Kokos og sjokoladeis

Pavlova

Ostekake

Cupcake

Har ikkje prøvd så mange av desse sjølv, så veit ikkje om dei funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir vel til at jeg kjøper inn noen salte nøtter, noen slike barer med sjokoladetrekk også bake litt, forhåpentligvis noe jeg også kan fryse ned og ta opp hver gang jeg bare må ha noe.

Liker egentlig ikke baconcrisp og ostepop, men akkurat nå så frister til og med det :ler: Så neste gang jeg er i Sverige så kan jeg jo kjøpe med litt av det og ha i skapet.

Litt usikker på om ostepop og ostechips er det samme, trudde det var ein del karbo i ostepop??

Vist du vil ha nåke søtt kjapt lages f.eks. cupcaken i posten ovenfor på eit par minutt. Kan fort bli iltt merkelig konsistens (vertfall når eg lager), men smaken er god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ja, jeg tror jeg kanskje tenkte feil for jeg sjekket bakpå ostepop-posen på butikken og det var masse karbo i den.

Men jeg kjøpte en pose med sånn baconcrisp selvom jeg ikke er så glad i det, også har jeg en sånn sjokolade liggende i kjøleskapet som er 86% tror jeg, og den tar jeg en bitteliten bit av innimellom.

Har ikke så mye penger på kontoen akkurat nå, så får vente litt med å kjøpe inn det som trengs for å bake/lage diverse. Også hadde de tilbud på kyllinglår (4 store kyllinglår for 30:-) så det ble frokost og lunch :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Funky Punk

Omg! Fant ut hva ostechips var og testet det ut og det var jo bare sååå godt :jepp:

Og dette kommer fra ei som ikke er så glad i smeltet ost :fnise:

Dippet det i litt aioli jeg lagde her om dagen og nam, nam altså :)

Endret av Funky Punk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt favorittlavkarbogodt er å smelte sukkerfri sjokolade, helle over peanøtter i muffinsformer og la de stivne i kjøleskapet. Namme nam!

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Å sjokolade er også noe jeg craver om dagen. Helt sprøtt for jeg har aldri vært noe glad i sjokolade heller :ler:

Sukkerfri sjokolade? Kjøpes på vanlig butikk? Noen merker du anbefaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Cloettas sukkerfrie melkesjokolade (se her). Har sett den i mange butikker, f.eks Coop-butikkene.

Ellers elsker jeg denne:

cav_orange_woodies.jpg

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...