Gå til innhold

Kronprinsfamilien og Drøbak hundehotell


Nautika

Anbefalte innlegg

Dette viser jo hvor lite du kan om temaet.. "det er kun snakk om de første 8 ukene"...hallo? Det er ganske sent å starte sosialisering ved 8 ukers alder, man kan starte allerede ved 3 ukers alder! Sier ikke at det er umulig å starte ved 8 uker men det er ikke ideelt. Helt fra den ligger i magen til moren blir en valp påvirket av sine omgivelser og av stress (fra moren).

De får masse intrykk når de er små og er på drøbak hundehotell og når man får valpen hjem så kan man selv begynne med bytrening osv. Jeg syntes du skal ta deg en tur dit på valpevisning for det virker ikke som om du har vært der...!

Anonymous poster hash: 58ad1...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, det kan godt hende at vi ikke er helt enige der... Men jeg syntes allikevel at drøbak hundehotell er veldig flinke med hundene sine! Valpene og mødrene blir sett til mange ganger om dagen... De får den maten, drikka, stellet, vasking og veterinærtilsynet de trenger og valpene blir håndtert mye av de som jobber der!

Når de har valpevisning har de regler for hvordan de som er inne hos valpene skal oppføre seg med tanke på at de må sitte når de skal holde valpene osv.

De har egne lister for forfedrene til hundene de bruker i avl så det ikke skal bli innavl og de gir valpene vaksinene de skal ha. De som kjøper valper der får en egen mappe med hva de skal gjøre med valpen når den har kommet inn i huset...

Jeg syntes iallefall at dette er positive ting som folk glemmer når de sier at dette bare er en valpefabrikk som er ute etter å tjene penger...

Anonymous poster hash: 58ad1...597

Alt det der skulle da bare mangle. Men de er da vokst opp på en kennel og ikke i et privat hus går jeg ut i fra? Jeg har selv en omplasseringshund fra en slik type "valpefabrikk" og du verden så mye den måtte vennes til da den kom til meg. For ikke å snakke om alle de valpene fra Drøbak som jeg har hatt på konsultasjoner...

De har "egne lister med forferdre for å unngå innavls"... Vel, bare måten dette beskrives på gir meg grøssninger og vitner sterkt om type valpefabrikker vi finner i et stort land over Atlanteren. Stamtavle heter det forresten ;-)

Alle som kjøper valp fra en større (og mindre) oppdretter får med seg div informasjon hjem. Det er faktisk ikke noe nytt... Jeg fikk det selv tidlig på -80 tallet også. Hva som står i denne informasjonen er imidlertid det jeg reagerer på. Anbefalinger om burbruk og div. Jeg har selv snakket med eieren og hans kunnskap om hund stoppet på midten av -80 tallet. Alt som har skjedd etter det mht til hundespråk og naturlige behov ser ut til å ha gått han hus forbi.

Da jeg hentet en sterkt nedkjørt hund der for noen år siden lo han så tårene trillet da vi kjørte avgårde. I følge han "går aldri to hannhunder sammen" nemlig. Og om ikke det er uvitenhet så vet ikke jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver bittelitt med avl selv. Og jeg syns DHH er helt utrolig! At det går an å drive så uforsvarlig! Nå sier jeg ikke at jeg er den perfekte oppdretter, men jeg ser jo at det de gjør er galt! Ser på meg selv som en seriøs oppdretter, der det viktigste for meg er at hundene er friske og har/får det bra. Jeg driver hjemme, og har ALDRI flere valper enn at hvis noe skulle skje, som at en eller flere av valpene ikke blir solgt eller at jeg ikke vil selge til hvem som helst så kan jeg ta meg av dem selv. Det er ikke mulig når man får 60+ valper i løpet av ett år!

I tillegg tar hver eneste valp mye tid. De skal ha personlig oppfølging, jeg liker også å starte dotreningen og båndtrening før jeg selger dem. Det tar TID og jeg har på meste hatt 8 valper på en gang. Da skjønner jo alle at det ikke er mulig å gi valgene det de trenger når de har så mange.

Stiller meg også svært kritisk til oppfølgingen av de hundene de faktisk eier, som de avler på. Får de det de trenger? Jeg tviler sterkt. Det å drive oppdrett er tidkrevende, og hundene bør alltid være i fokus! Mine hunder skal ihvertfall ikke bli til fødemaskiner! De er en del av familien og jeg elsker dem like mye uansett om jeg setter valper på dem eller ikke!

Har forøvring kun to hunder som bor her fast og maks ett kull i året.

Anonymous poster hash: dfd26...467

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har "egne lister med forferdre for å unngå innavls"... Vel, bare måten dette beskrives på gir meg grøssninger og vitner sterkt om type valpefabrikker vi finner i et stort land over Atlanteren. Stamtavle heter det forresten ;-)

Herregud, jeg vet jo det da! -.-'

Anonymous poster hash: 58ad1...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "ser til hundene" flere ganger til dagen? Og de får jo i det minste mat, vann, og veterinær om de trenger det???

Seriøst, du som mener at dette er godt nok: Har du hund selv? Jeg håper inderlig ikke det, så uvitende du er om forsvarlig hundehold!! :kjefte:

Det skulle vært pålagt med IQ-testing for å få lov til å ha hund....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som jobber for og med dyrevelferd var dette utrolig dårlig nytt. Og det blir jo faktisk bare enda verre når man observerer at folk synes det er helt greit at valper ikke får mer enn det absolutte minimum av hva som kreves for at de skal overleve til de blir leveringklare.

Og selvfølgelig finnes det dårlig avl på rasehunder i massevis. Men av en eller annen grunn fortsetter folk å kjøpe syke valper av populære raser til tross for at det finnes, bokstavelig talt, 350 andre å velge mellom. Hvor det finnes valper som er friske og raske og lever lenge. For ikke å snakke om oppdrettere som virkelig lever og ånder for rasen sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De "ser til hundene" flere ganger til dagen? Og de får jo i det minste mat, vann, og veterinær om de trenger det???

Seriøst, du som mener at dette er godt nok: Har du hund selv? Jeg håper inderlig ikke det, så uvitende du er om forsvarlig hundehold!! :kjefte:

Det skulle vært pålagt med IQ-testing for å få lov til å ha hund....

Ok, jeg må nok omformulere meg litt... Jeg mener ikke at DHH er hundehimmelen, men at de valpene som er der har det bra og får det nødvendige tilsynet til tross for at de er så mange. Jeg sier ikke at det er det samme som om en oppdretter skulle hatt ett kull hjemme, dette er jo selvfølgelig mye bedre for valpenes del. Men nå er det jo en gang sånn at DHH driver stort med mange hunder, og de får dermed det nødvendigeste, ikke noe særlig mer enn det. (Dette er jeg fullt klar over og syntes jo at det ville vært bedre for hundene med et vanlig lite kull hjemme i et hus, men sånn er det ikke).

Ja, jeg har selv en helt nydelig og glad hund. Men det er forskjell på å ha EN hund i et hus enn å ha mange hunder på en kennel... De valpene på DHH har det bra etter forholdene, men de vil selvfølgelig aldri få det så bra og få så mye oppmerksomhet som min hund gjør hjemme hos meg! Og selv om jeg skriver at DHH ikke er så ille som dere skal ha det til, så betyr ikke det at hunden min har det dårlig...!

Anonymous poster hash: 58ad1...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg må nok omformulere meg litt... Jeg mener ikke at DHH er hundehimmelen, men at de valpene som er der har det bra og får det nødvendige tilsynet til tross for at de er så mange. Jeg sier ikke at det er det samme som om en oppdretter skulle hatt ett kull hjemme, dette er jo selvfølgelig mye bedre for valpenes del. Men nå er det jo en gang sånn at DHH driver stort med mange hunder, og de får dermed det nødvendigeste, ikke noe særlig mer enn det. (Dette er jeg fullt klar over og syntes jo at det ville vært bedre for hundene med et vanlig lite kull hjemme i et hus, men sånn er det ikke).

Ja, jeg har selv en helt nydelig og glad hund. Men det er forskjell på å ha EN hund i et hus enn å ha mange hunder på en kennel... De valpene på DHH har det bra etter forholdene, men de vil selvfølgelig aldri få det så bra og få så mye oppmerksomhet som min hund gjør hjemme hos meg! Og selv om jeg skriver at DHH ikke er så ille som dere skal ha det til, så betyr ikke det at hunden min har det dårlig...!

Anonymous poster hash: 58ad1...597

Og det er nettopp dette som ihvertfall jeg er uenig i. At en skal drive oppdrett for å tjene penger på det slik at som her; hundene ikke får den best mulige oppfølgingen. Å gå på kompromiss med dyrs velferd for å tjene penger synes jeg er forkastelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...