Gå til innhold

Har du opplevd rare situasjoner når du forteller om ditt yrke/ hva du studerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier. For litt forskjellig tilbakemelding alt fra: Har du gått tre år på høyskole for å tørke rumper? til: du må være snill!

Jeg er ikke spesielt snill (men tålmodig med pasientene selvsagt) og ikke tørker jeg noe særlig rumper heller, har mye papirarbeid og litt pasientrettet arbeid. Får også relativt ofte spørsmål om hva slags sykdommer og rariteter folk har og de vil gjerne bli diagnosert. Men da smiler jeg bare å sier de får kontakte fastlegen for jeg kan ikke diagnosere.



Anonymous poster hash: 51fbd...78b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan føles det da?

Anonymous poster hash: b12b2...8da

Det føles så bra.

Anonymous poster hash: 9aa75...6b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet som, og har tidligere jobbet som frisør og opplevde da at mange ble veldig bevisst på håret sitt :fnise: Sånn sett kjenner jeg meg igjen i det tannlegestudenten skriver. Folk glattet liksom på håret sitt under samtalen videre.

Har senere tatt en annen utdannelse og jobber nå i psykiatrien. Mange som spør mye om det, om de jeg jobber med er "skikkelig gale" og sånn. Pleier å si at de bare er sånn passe gale. De jeg jobber med er ikke farlige for andre, de er mest farlige for seg selv.



Anonymous poster hash: a426f...b20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som tannlegeassistent og har dermed opplevd litt morsomme ting, spesiellt med fulle folk. Den typiske er at folk gaper så høyt de bare kan for å vise meg en tann det er noe galt med(ising,smerter,en flekk osv.) og lurer på hva som er galt. Aller helst vil folk at jeg skal putte fingeren inni å kjenne på tannen :sjokkert:

Jeg svarer jo bare, som sant er, at jeg ikke er tannlege og at de får bestille seg en time hos tannlegen sin for å få h*n til å se på problemet.

Har også opplevd det samme som ts, at noen blir veldig bevisst på tennene sine og virker nesten flaue over dem. Utrolig mange må også poengtere at det er aaaaalt for lenge siden sist de var hos tannlegen, uten at jeg i det hele tatt har spurt om noe i nærheten av det.

Folk er rare :fnise:

Anonymous poster hash: 6d736...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at jeg jobber med mennesker med psykiske lidelser får jeg ofte høre at jeg må være så snill og god en person.

Altså, selvsagt så gjør jeg så godt jeg kan med menneskene jeg jobber med, men det er jo ikke sånn at jeg er sendt fra himmelen for å hjelpe folk som har det vanskelig, som tydeligvis noen tror...

Endret av miaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er medisinstudent og får ofte spørsmål om jeg vet hva som feiler de med de symptomene de har. Føler iblant at jeg holder på å bli fastlegen til familien min... Ellers er det slik at når jeg møter noen ukjente og jeg sier jeg studerer medisin blir reaksjonen: WOW!



Anonymous poster hash: b022e...f71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utdannet sosionom. Har fått reaksjon som: å, ja - du er en sånn en du! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater spørsmålet "hva gjør du for tiden da?" "neei.. Jobber og studerer." "Hva jobber du med?" "*tenker; NEEI, spør meg om studiene i stedet!!* .. Telefonselger."

Får alltid en del "morsomme" reaksjoner på det gitt. Det som stort sett går igjen er "ja, bare du ikke ringer meg så." ehh.. joda. Neste gang jeg kommer på jobb så skal jeg lete opp nr'et ditt og ringe deg. Driter i hva jeg selger, og at jeg har 0 kontroll på listene, skal ringe deg uansett. Bare fordi jeg elsker å plage folk.. :sarkasme:



Anonymous poster hash: 6ff96...489
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fysioterapeut. Får ofte høre:

- "Da er du vel flink til å massere?"

- "Oia, du er en sånn spreking du?"

- "Jeg har vondt i (sett inn ønsket kroppsdel), hva kan det være?"

- "Da må du ha vært veldig flink på skolen" (oftest fra pasienter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelyne

Jeg er utdannet journalist, og har jobbet i flere større medier, blant annet Dagbladet. Da jeg jobbet i Dagbladet orket jeg en periode ikke å si at jeg jobbet der, selv om jeg jobbet i featureavdelingen (som har de dyktigste skribentene), opplevde jeg ofte at folk spurte om jeg ikke skammet meg over å ha en jobb "som alle kunne ha." Nå jobber jeg i det private næringsliv og er heldigvis ikke like "interessant" lenger.

Synes mer synd på samboeren som er advokat, og som stadig opplever at folk spør ham om alt mellom himmel og jord. Det nytter ikke å forklare at han har spesialisert seg innen skatterett/shipping, heller, for alle mener jo at han må vite noe om deres problemstilling. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er programmerer og opplever stadig at folk flakker med blikket og ser forvirret ut, eller stiller meg spørsmål om word og excel (wtf :P )



Anonymous poster hash: 264e8...de5
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som er lege. Menn ble alltid skremt av det, så hver gang hun ble spurt om hva hun jobber med, så sa hun bare at hun jobber på sykehus. Åja, du er hjelpepleier? Nei, "hostlegehost" :laugh:



Anonymous poster hash: 3b086...d4c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer siv.ing. og når jeg forteller det til folk som spør, er svaret alltid "oh, du må være smart!" eller "du er veldig smart,du?" (hva skal jeg svare på det, da).



Anonymous poster hash: 25b75...7e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer siv.ing. og når jeg forteller det til folk som spør, er svaret alltid "oh, du må være smart!" eller "du er veldig smart,du?" (hva skal jeg svare på det, da).

Anonymous poster hash: 25b75...7e8

"YUP! Kunne ha vært astronaut hvis jeg ville. NASA ba på sine knær om å få meg til å jobbe hos dem, men jeg takket nei til fordel for den jobben jeg har nå."

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater spørsmålet "hva gjør du for tiden da?" "neei.. Jobber og studerer." "Hva jobber du med?" "*tenker; NEEI, spør meg om studiene i stedet!!* .. Telefonselger."

Får alltid en del "morsomme" reaksjoner på det gitt. Det som stort sett går igjen er "ja, bare du ikke ringer meg så." ehh.. joda. Neste gang jeg kommer på jobb så skal jeg lete opp nr'et ditt og ringe deg. Driter i hva jeg selger, og at jeg har 0 kontroll på listene, skal ringe deg uansett. Bare fordi jeg elsker å plage folk.. :sarkasme:

Anonymous poster hash: 6ff96...489

Jeg hadde heller ingen kontroll på listene, men jeg kunne ringe hvem jeg ville og selge til hvem jeg ville. Men det funker dårlig om det ikke er nytegning av abonnement og lignende!

Jeg er programmerer og opplever stadig at folk flakker med blikket og ser forvirret ut, eller stiller meg spørsmål om word og excel (wtf :P )

Anonymous poster hash: 264e8...de5

Ja, sleit de med makroprogrammeringa i regnskapet da eller? ;)

Jeg jobber som støttekontakt, og folk sier alltid at "det er så bra at vi har sånne som deg, så empatisk og tålmodig, som tar vare på andre!". Aner aldri hva jeg skal svare, så sier at jeg som regel får minst like mye tilbake fra dem som de får fra meg.

I tillegg studerer jeg noen innen IT/data, og da er det alltid en eller annen som har printer-, telefon- eller pc-trøbbel som tror jeg kan forklare dem problemet der og da, uten og se på det, slik at de skjønner hva de skal gjøre når de kommer hjem :fnise:

Anonymous poster hash: d5f2c...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier jeg jobber i Nordsjøen får jeg først et drøss med: Å, du har fri hele tiden, og har sykt bra betalt for ikke å gjøre noe. Folk mener det er skandaløst hvor bra vi har det, hvor godt vi tjener og ikke minst at vi har ferie hele året.

Når jeg svarer med at; ja det er bare til å søke seg ut. Får jeg svar som, jeg kunne aldri tenke meg å være vekke fra familien så lenge om gangen. Og så går man jo glipp av mye annet som påske, jul, bursdager, konfirmasjoner, barnedåper, bryllup, podens fotballkamp , enkelte begravelser og slikt. Kunne ikke tenke meg jobben din selv om jeg fikk slengt den etter meg. Hadde ikke tatt helikoptervelten, heller ikke satt meg i et helikopter. Vil hvertfall ikke jobbe oppå en tikkende bombe, et ettertraktet terrormål etc...



Anonymous poster hash: c70ee...51a
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

samfunnsviter. de fleste ser bare spørrende på meg. lurer på hva det er, hvorfor jeg er utdannet innen et fagfelt hvor man ikke får jobb osv.

jeg sier aldri til motsvar at:

- jeg kunne aldri tenkt meg sykepleieryrket med turnusarbeid sammen med andre damer som baksnakker hele tiden

- eller siv.ing hvor jeg måttet sitte med vanskelig matte hele dagen

her går fordommene begge veier som hos alle andre ;)



Anonymous poster hash: 31ed8...b91
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskap, og der døde samtalen, folk blir blasse i blikket, og man må redde samtalen med å si noe om været eller noe. :Nikke:

Møter en sjelden gang personer som sier, aha, tallknuser, og flirer :biggrin:



Anonymous poster hash: 0244c...bb6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer siv.ing. og når jeg forteller det til folk som spør, er svaret alltid "oh, du må være smart!" eller "du er veldig smart,du?" (hva skal jeg svare på det, da).

Anonymous poster hash: 25b75...7e8

Jeg får akkurat samme reaksjon! Mange sier også "ooiii, det må være vanskelig!" Hva svarer man på det? "Ja, det er dritvanskelig"? eller "nesjda, halve omgangskretsen min studerer siving, så det er jo ikke så stor prestasjon"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer mer mer! :popcorn:

Jeg har studert litteratur dette året, og hver gang noen spør meg hva jeg gjør og jeg svarer at jeg studerer litteratur får jeg flakkete blikk og den "åja, du er en grå mus som ikke gjør noe annet enn å sitte med nesen i bøkne dagen lang...." De skulle bare visst. BARE VISST. Og som regel blir de fryktelig overrasket :danse:

Jeg jobber også som vikarlærer på barneskolen jeg gikk på + en annen, og her om dagen hadde jeg 7- trinn. I friminuttet satt jeg på arbeidsplassen til læreren jeg var vikar for, og det satt to andre der. Hun ene spør hva jeg ønsker å utdanne meg som, og jeg svarer lærer, 1. til 7. trinn. Hvorpå hun andre svarer "er du sikker på det?" Ehm..... ja.........? Også fortsetter hun å klage over læreryrket, over hvor slitsomt det er og håpløst og at du alltid tar med jobben hjem osv osv.

Hvorfor er du remdeles lærer om du hater yrket ditt så mye? :vetikke: OG har det slått deg at en jente på 21 år (som allerede har jobbet som lærervikar i halvannet år) kanskje vet hva hun selv ønsker å bli? Uten at en bitter dame på over 50 skal prøve å forandre meningen min. Hun(bitter, lei lærer som ikke burde finnes på skolen) er jo en av grunnene til at jeg ønsker å bli lærer! :blomst:

Kjerring. :laugh:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...