Gå til innhold

Sliter med valg av hunderase, cavalier eller ikke?


Lumos

Anbefalte innlegg

Jeg så den nederste videoen. Mitt ønske var ikke å diskutere sykdommer, avl, dårlige oppdrettere osv. Jeg har ikke god kunnskap om sykdommene blandt rasen. Det er sant. Men jeg kjenner gemytt, lynne, personlighet osv på rasen. Jeg viste kun at sykdommene er eksisterer blandt Cavalieren. Derfor jeg ville informere om en seriøs oppdretter.

Synd siden helse er så veldig viktig ved valg av hund. Ikke bare for hundens og ens egen del, men jeg synes også det går på moral rett og slett. Det er noe av grunnen til at jeg ikke vil støtte oppdrett av enkelte raser. Men meg om det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sett på buhunden da? Nydelig rase som fremdeles er temmelig fri for sykdommer.

De er veldig energiske og intelligente. De trenger mye trim og input ellers blir de frustrerte. Ligner litt på Border Collie på det viset, men har ikke det intense gjeterinnstinktet som bordiene har.

Helsa på buhundene skal være bra, ja.

Anonym poster: 2fdea953fc3d1d41801817ccf71a395e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, har visst hva syringomyelia går ut på, men å faktisk se en video som viser hvordan hunder med dette har det var helt sinnsykt. Greier ikke å se hele en gang, skjønner ikke at mennesker kan være så egoistiske at avlen får fortsette slik som det gjør.

TS, jeg vil i hvert fall anbefale whippet. Har hatt samme ønsker som deg, og fant dermed frem til den rasen. I tillegg er de ofte ikke så veldig interessert eller pågående (bjeffer lite også) på ukjente mennesker og hunder, men veldig knyttet til menneskene de kjenner. Ikke så glad i å gå lange turer i regnvær og snøstorm, det passer meg utmerket - eneste ''minus'' er at de må kles på litt under enkelte værforhold. Men det er jo fort gjort, det da. Blir alltid med på langturer når jeg ønsker det! En frisk rase som krever litt mindre stimuli enn en buhund. Min hunds eneste krav er å få være med oss så mye som mulig, og å få løpe litt fra seg et par dager i uken :-) Nå er det jo ikke alle som er så glad i utseende på mynder, er ofte veldig enten-eller, men det er jo ikke det viktigste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle de informative responsene :)

Dersom noen vet om seriøse og flinke oppdrettere som har hovedfokus på god helse så må de gjerne sende meg en PM, jeg vet hvordan det er å miste en hund til sykdom alt for tidlig, og vil til det lengste unngå det med min neste hund!

Whippeten høres om som en hyggelig rase, jeg skal lese mer om den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørsi og Liljeskogen skal visstnok være aktive scannere (for syringomyelia), uten at jeg vet dette sikkert.

Hadde selv en cavalier for en del år siden, denne fikk tidlig påvist bilyd på hjertet, og hadde i tillegg jevnlige hyleanfall (har i ettertid lurt på om dette kan ha vært syringomyelia..). Måtte til slutt avlives, men veterinærene mente den uansett ikke ville blitt særlig gammel på grunn av bilyden. Har veldig lyst på en ny, men kommer ikke til å kjøpe på grunn av alle sykdommene. Det var helt grusomt å ta avgjørelsen om avliving, og vil så godt det lar seg gjøre unngå det i framtiden...

http://www.syringomyelia.no

Anonym poster: 46f5f79e0c05957d63cd61fc2bc0dc5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en skam at det i det hele tatt avles på Cavalier. Helt ufattelig at ikke norske myndigheter forbyr avl på denne rasen. Jeg vil gå så langt som å si at de som kjøper denner rasen er med på å støtte opp under tortur av dyr.

Anonym poster: 91bbda135b44cbe7b48bb9cf53935c05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en cavalier, så ta deg god tid. Google og les om oppdrettere. Står det noe om noen så kommer det ofte opp. Gå gjerne på utstillinger å se. Spør og grav hos de som gidder å svare. Det må da finnes flere friske cavalierer enn de to jeg har møtt!

Vi kjøpte chihuahua før noen måneder siden, det er det samme der. De avler for å tjene penger. Jeg spurte oppdretteren om noen spørsmål for å se hva hun svarte.

Jeg vil ikke ha en morsom kombinasjon av moren og faren, den må være perfekt!

Anonym poster: fce71937cf7b5efbf5c3036b997e6185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...