Gå til innhold

Sliter med valg av hunderase, cavalier eller ikke?


Lumos

Anbefalte innlegg

I mange år nå har jeg lest meg opp på cavalier king charles spaniel, og jeg blir bare mer og mer skeptisk... Alle sykdommene som dukker opp er så fæle, og jeg blir så lei meg når jeg ser at rasen har blitt helt ødelagt av all avlen. Likevel så føler jeg at cavalieren er den rette rasen for min familie, temperament, lynne, størrelse, pelsstell, alt er helt perfekt, hadde det ikke vært for sykdommene.

Hva ville dere hundefolk gjort? Ville dere satset på en knallgod oppdretter som fokuserer på sunne dyr og godt lynne, eller rett og slett funnet en ny rase? Det har vært drømmen med en cavalier i så mange år, at jeg synes det hadde vært veldig leit å måtte velge en annen rase.

Aner ikke hva jeg skal gjøre! :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge også seriøse oppdrettere avler frem dyr som har en skalle som er mindre enn selve hjernen slik at de går med konstante smerter og etter hvert vokser på seg hjerneskader pga dette så hadde det absolutt ikke blitt en cavalier!

Hvilke kriterier setter dere til størrelse, pelsstell, lynne, osv? Det er sikkert mange andre raser som passer inn også.

Anonym poster: b289eed3c41d20c1147a60dd77fe3101

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, utrolig trasig at det er slik med skallen til hunden, hvorfor i alle dager skal hodet være så lite... Skjønner det ikke altså.

Størrelsen bør være sann ca. som cavalieren, helst ikke mye mindre iallfall. Vi kan gjerne børste den opp til en gang om dagen, men jeg vil ikke være avhengig av å dra til salong (klippe/nappe/barbere). Den må generelt være svært glad i folk og andre dyr, tåle mye omgang med barn og eldre, og ikke kreve mange timer stimulans om dagen. Samtidig må den tåle en fjelltur og en joggetur i ny og ne. Vi vil ikke ha en "brukshund" (jakt, vokt etc), og det kan ikke være en dominerende rase.

Det finnes jo sikkert andre raser, men det finnes jo så himla mange at jeg går meg helt vill i jungelen. Også har jeg satt meg litt fast i cavalieren tror jeg... Har prøvd mange forskjellige rasevelgere, men det er mest fjas tror jeg, får som oftest opp forskjellige raser alt etter hvilken test det er :P

Edit: Langt fra det viktigste kriteriet, men jeg liker godt utseendet til cavalieren, hengeører, pelsen og søte øyne, hehe...

Endret av Lumos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på buhunden da? Nydelig rase som fremdeles er temmelig fri for sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en titt på buhunden! Takker :)

Veterinærene mine har buhunder og jeg har falt fullstendig for denne rasen etter å ha møtt hundene deres. Skulle jeg ha hatt flere hunder, hadde buhunden vært på topp tre listen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såpass, så kjekt :) Kan lite om den rasen, jeg får lese litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange år nå har jeg lest meg opp på cavalier king charles spaniel, og jeg blir bare mer og mer skeptisk... Alle sykdommene som dukker opp er så fæle, og jeg blir så lei meg når jeg ser at rasen har blitt helt ødelagt av all avlen. Likevel så føler jeg at cavalieren er den rette rasen for min familie, temperament, lynne, størrelse, pelsstell, alt er helt perfekt, hadde det ikke vært for sykdommene.

Hva ville dere hundefolk gjort? Ville dere satset på en knallgod oppdretter som fokuserer på sunne dyr og godt lynne, eller rett og slett funnet en ny rase? Det har vært drømmen med en cavalier i så mange år, at jeg synes det hadde vært veldig leit å måtte velge en annen rase.

Aner ikke hva jeg skal gjøre! :klo:

Jeg ville da gått for rasen, men valgt oppdretter ekstremt nøye. De er nydelige :)

Anonym poster: bac065a99f1971ed71d1511c695c7fe7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren er en nydelig rase, så det er utrolig synd at det er så mye sykdommer på den! Var selv inne på tanken om å skaffe meg cavalier, men endte opp med en annen rase med få sykdommer. Buhunden som noen foreslo er jo også en nydelig rase! En jeg jobber sammen med hadde en som ble 17 år gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :)

Hvordan er cocker spanielen i forhold til cavalieren, er der noen store forskjeller? Har du cocker selv? :)

Ikke lett dette altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :)

Hvordan er cocker spanielen i forhold til cavalieren, er der noen store forskjeller? Har du cocker selv? :)

Ikke lett dette altså!

Jeg har en av hver. :) Begge er omplasseringshunder, jeg ville ikke skaffet meg en cavaliervalp, nettopp på grunn av helseproblemene.

Cockeren trenger litt mer pelsstell, men ellers merker jeg liten forskjell. De har selvsagt egne personligheter, men temperament, lynne, treningsbehov og kosebehov er veldig likt. Begge er hengivne, glade og kosete hunder og elsker lange turer. Cavalieren er mer skeptisk i møte med fremmede, både mennesker og hunder, men der tror jeg det er de dårlige opplevelsene med den tidligere eieren som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Cavalier! Hun er helt nydelig. Har hatt henne i 10år nå, og aldri hatt noen sykdommer. Hun fyller 11år i desember, og er fortsatt frisk og rask. Men jeg kjøpte henne av en ekstremt seriøs oppdretter som nå har 20års erfaring med rasen. Begge foreldrene hennes er Champions. I tillegg har hun vært med pappa masse på jakt, så hun har vært på mange gode lange turer, noe jeg tror er en av årsakene til den gode helsen hennes. De har et helt hærlig gemytt. Snillere rase finner du ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, så artig med en av hver, da har du jo skikkelig bra erfaring med begge :) Tror jeg må lese litt mer om cockeren, kanskje den kan være aktuell. Jeg har liksom "alltid" sett for meg en cavalier, så jeg tror jeg har litt vanskelig for å omstille meg, hehe.

Så bra at cavalieren din er frisk, envakkerdag! Hyggelig å høre at cavalieren kan bli gammel :) Er det lov å spørre om hvilken oppdretter du brukte? Ta det gjerne på PM om du ikke vil legge det ut her i "offentligheten." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart, jeg kjøpte av Kirsten Sømåen. Hun holder til å brumundal. Hun står på Cavalier King Charles Spaniel sin oppdretterliste:) Jeg kan virkelig med hånden på hjerte anbefale henne på det sterkeste! Hun er veldig anerkjent for Cavalierene sine. Hør med henne om hun skal ha fler kull snart, om du er interessert. Jeg tror ikke du finner en mer seriøs oppdretter en henne:)

Dette blir sikkert slettet, men jeg må som tidligere valpeformidler i Norsk Cavalierklubb si meg sterkt uenig i at denne oppdretteren er så veldig "seriøs". Hun har holdt på en del år ja - men som resten av "gjengen" i den oppdretterklubben har jeg ikke spesielt mye godt å si om hensynet til helse og gemytt. Utseende er dessverre det som gjelder og bortforklaringer på helseproblemer i rasen. Trist men sant.

Anonym poster: 64be8d8d481ab9f4dbc65d6dce4d20af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet også at lederen av klubben ofte nekter valpekjøpere å komme inn i huset når de henter valpen. Altså, de får ikke engang slippe inn for å se hvordan hundene har det. Enkelte av oppdretterene i klubben har nå så mange hunder at de står oppstablet i bur.

Jeg har fulgt flere av oppdretterene siden begynnelsen av 2000-tallet og sett hvordan de begynte med ærlige hensikter mht helse, men nå har blitt rene valpefabrikkene.

Anonym poster: 64be8d8d481ab9f4dbc65d6dce4d20af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? :( Noe så trist... Utrolig trasig om det er sant at det finnes valpefabrikker i Norge som driver på slik. Det skal ikke være enkelt for en nybegynner i denne hundekjøpsverden! Hvis de i klubben driver på sånn, de som man liksom skal stole på, hvem skal man vende seg til da.

Endret av Lumos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kranie vs hjerne er en ting, men det vi ser mest av på dyreklinikken er jo rett og slett at nesten alle cavalierene har hjerteproblemer, desverre. Når vi ser at det er en cavalier som kommer så tar vi det nesten som gitt at de har bilyd på hjertet og blir positivt overraska hvis ikke. I tillegg er det ofte andre problemer som går igjen, spesielt med ører, analsekker osv. Det er utrolig synd, for det er helt fantastiske fine hunder, perfekt lynne og størrelse og fin til familie. Men de er rett og slett avla i stykker. :/

Anonym poster: 62bde709700cd41b0824af29bb276e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir sikkert slettet, men jeg må som tidligere valpeformidler i Norsk Cavalierklubb si meg sterkt uenig i at denne oppdretteren er så veldig "seriøs". Hun har holdt på en del år ja - men som resten av "gjengen" i den oppdretterklubben har jeg ikke spesielt mye godt å si om hensynet til helse og gemytt. Utseende er dessverre det som gjelder og bortforklaringer på helseproblemer i rasen. Trist men sant.

Anonym poster: 64be8d8d481ab9f4dbc65d6dce4d20af

Hva mener du?? Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med henne og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...