Gå til innhold

Hvis en person har mastergrad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser du opp til han/henne? Synes du han er smart/flink, eller bryr du deg ikke? Har ikke studert enda, men synes at folk med høy utdannelse er flott.

Anonym poster: 33fff89b5fbee0c6dc6ff6096510d6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cloud9

Mener å huske at mastergrad nå omtrent er på samme nivå som bachelor for et par år siden. Så det som er noe er enda et hakk opp. Jeg ser opp til professorer.

Hvis det er av interesse så er jeg på et masterstudium selv, innenfor et humanistisk fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en mastergrad er helt normal nå for tiden, så det har liten "wow!"-effekt. I tillegg er det noen mastergrader/fagområder som er mer imponerende enn andre. For all del, har man en mastergrad så er det som regel en solid utdanning, men det er som sagt ikke noe som vekker oppsikt.

Doktorgraden er den nye mastergraden, og de som tar doktorgrad synes jeg det står respekt av :)

(jeg er mastergradsstudent selv)

Anonym poster: bc25b218479841bb7ea27dd176ab6d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs innen hvilken studieretning. Med tanke på alle som utdanner seg til arbeidsledighet innen humaniora (humanistiske fag) blir jeg ofte oppgitt. Enten virker de totalt korttenkte som ikke visste at utdannelsen deres ofte er ubrukelig og ikke genererer velstand/verdier, eller de gir totalt blaffen og mener seriøst at skattebetalere med skikkelige utdannelser skal betale lønna deres.

Er de derimot ekstremt gode samt skaffer seg private jobber har jeg en annen innstilling.

Økonomer, sivilingeniører etc har jeg stor respekt for.

Anonym poster: a24233b4094db782e90948d7971bcbe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par mennesker jeg ser opp til. Men det har overhodet ingenting med utdannelsen deres å gjøre.

Anonym poster: 0c4a05b2f57117761be8f49643d640fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske at mastergrad nå omtrent er på samme nivå som bachelor for et par år siden. Så det som er noe er enda et hakk opp. Jeg ser opp til professorer.

Hvis det er av interesse så er jeg på et masterstudium selv, innenfor et humanistisk fag.

Da mener du å huske feil. Du sikter kanskje til det gamle mellomfaget.

For øvrig mener jeg å vite at mastergrad i humanistisk fag er på nivå med bachelorgrad i et realfag.

Hvis det er av interesse så har jeg selv mastergrad i et realfag, og til sammen over 500 studiepoeng høyere utdanning. Å sløse bort flere år for å ta doktorgrad for lusepenger kunne jeg sikkert gjort, men det hadde jeg ingen interesse av.

Anonym poster: b24b97fc555eaa1e855e46d609c6d2fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at mastergrad nå omtrent er på samme nivå som bachelor for et par år siden. Så det som er noe er enda et hakk opp. Jeg ser opp til professorer.

Hvis det er av interesse så er jeg på et masterstudium selv, innenfor et humanistisk fag.

Men husk humanistisk fag har jo ikke så stor prestisje som realfag. Du blir vel litt imponert over en med master i matematikk/statistikk?

Anonym poster: 780d3ee80125682ac042ff817a9f50a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnen ikke. Eller jeg ser opp til de, siden jeg selv har bachelorgrad og vet hvor tungt det kan være å studere generelt. Man har som oftest aldri fritid oppi hodet, og det er alltid noe å lese eller å skrive. Dersom man har familieliv i tillegg, så kan det være beintøft å balansere. Sånn sett ser jeg opp til de. Intellektuelt sett? Ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doktorgraden er den nye mastergraden, og de som tar doktorgrad synes jeg det står respekt av :)

Det har gått inflasjon i utdannelse, gud og hvermann har jo doktorgrader nå.

Mener å huske at mastergrad nå omtrent er på samme nivå som bachelor for et par år siden.

Da mener du å huske feil. Du sikter kanskje til det gamle mellomfaget.

Jeg tror Cloud9 også mener å si at det har gått inflasjon i titlene :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cloud9

For øvrig mener jeg å vite at mastergrad i humanistisk fag er på nivå med bachelorgrad i et realfag.

Etter hva min far sier, han er professor i matematikk, så kan man ikke sammenligne historisk-filosofiske fag med realfag.

Men husk humanistisk fag har jo ikke så stor prestisje som realfag. Du blir vel litt imponert over en med master i matematikk/statistikk?

Tja. Siden det har gått inflasjon i det å ha en master så blir jeg ikke lett imponert lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke opp til noen som kan teorien i faget sitt og kun det. Jeg ser opp til mennesker som kan faget sitt både teoretisk og praktisk. Om de har bachelor-, master- eller doktorgrad bryr meg lite. Finnes professorer som ikke kan omsette sin teori til noe praktisk, og det finnes ufaglærte innen samme fagkrets som er flinkere praktisk i jobben sin. Gjett hvem jeg ser opp til! ;)

Anonym poster: bbec604cf9667a421dc82e619e89c548

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som elsker å studere og får veldig mye ut av det, men det gjør meg mest glad for å ha universitetsutdannelse er at det har gjort det tydelig for meg hvor lite såkalte eksperter egentlig vet. Man har teorier og synser i vei, og beviser handler stort sett om at det virker logisk eller høres fornuftig ut.

Økonomer, sivilingeniører etc har jeg stor respekt for.

Anonym poster: a24233b4094db782e90948d7971bcbe3

Har nettopp fullført bachelor i økonomi og filosofi, og økonomi er kanskje det faget jeg syns er mest tullete. Det har som mål å studere og kalkulere hvordan verden henger sammen, og ender med å måtte simplifisere alt til det ugjenkjennelige for at det skal passe inn i modellene deres, og tar deretter alle resultater for god fisk. Et eksempel er neoklassisk økonomi's syn på arbeidsledighet - siden en av forutsetningene for modellen de har laget er at markedet er ufeilbarlig forklarer de arbeidsløshet med at folk ønsker å være arbeidsløse, og driter i at undersøkelser viser at det i mange tilfeller ikke er jobber å få. Nå er jo ikke alle økonomer enige i akkurat denne modellen, heldigvis, men jeg mener at folk generelt burde være mer skeptiske til hva folk med universitetsutdannelse lirer ut av seg og forventer å bli behandlet som eksperter. Fordi jeg er langt i fra noen ekspert på noe som helst selv om jeg studert mye forskjellig og har veldig gode karakterer. Og jeg tviler på at jeg kommer til å vite alt når jeg blir ferdig med doktorgrad for den saks skyld (hvis jeg kommer så langt da).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg overhodet ikke. Skal jeg "se opp" til folk på den måten må det være for ting de har utrettet i arbeidslivet og ikke graden.

Anonym poster: 16b0595c727dc37356802a3b6e9e9e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ser heller ikke opp til de med doktorgrad eller professorstilling bare fordi de har det. Sett litt for mange både i Norge og rundt omkring som driver med ren tullball og som gjør alvorlig metodologiske og konseptuelle feil selv om de burde vite bedre.

I vanlige verden ser jeg opp til de som brenner for ykret sitt og som er flinke, enten rent teoretisk eller praktsik og med eller uten mastergrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg blir ikke imponert. Holder selv på å ta femårig mastergrad i teknologi, men ser ikke opp til folk bare fordi de har mastergrad. Å ha mastergrad er ganske banalt.

Anonym poster: af60108dd10e9a75f3eb17654cc93346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig ikke opp til mennesker med doktorgrad heller, ser bare hvor mye tullete forskning som foregår.

Anonym poster: af60108dd10e9a75f3eb17654cc93346

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs innen hvilken studieretning. Med tanke på alle som utdanner seg til arbeidsledighet innen humaniora (humanistiske fag) blir jeg ofte oppgitt. Enten virker de totalt korttenkte som ikke visste at utdannelsen deres ofte er ubrukelig og ikke genererer velstand/verdier, eller de gir totalt blaffen og mener seriøst at skattebetalere med skikkelige utdannelser skal betale lønna deres.

Er de derimot ekstremt gode samt skaffer seg private jobber har jeg en annen innstilling.

Jeg tar en mastergrad i et forholdsvis nytt hf-studium. Jeg ble henvist av en professor til å søke på nettopp det studiet. Blant annet fordi det utdannes en mer konkret stilling. Jeg ser også fremover. Jeg vil "revolusjonere" hvordan man ser på ting når jeg er ferdig. Derfor skal jeg ha meg en jobb. Arbeidsledighet er roten til alt ondt, og der vil jeg ikke være.

Anonym poster: 7494729ae132b4e5934fe13235efc5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg blir ikke imponert. Holder selv på å ta femårig mastergrad i teknologi, men ser ikke opp til folk bare fordi de har mastergrad. Å ha mastergrad er ganske banalt.

Anonym poster: af60108dd10e9a75f3eb17654cc93346

Det er ikke banalt å ha en master? Hva slags uttalelse er det egentlig?

Men enig med mange andre her; en master i humaniora er ikke like "imponerende" som en realfagsmaster

Anonym poster: fe0630d803d3723e66e0116a92f21570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...