Gå til innhold

Hvis en person har mastergrad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke det er så spesielt å ha mastergrad. Jeg skriver på masteroppgaven min nå, og de fleste venner tar også master. Kan være det blir

annerledes når jeg blir ferdig med studiet og kommer ut i det "virkelige" livet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det er noe spesielt i å ta en mastergrad, flertallet av medelevene mine på videregående skal ta mastergrader. Ganske klart flertall også. Jeg ser ikke opp til folk med mastergrader.

Samtidig er det klart jeg kan bruke folks utdanningsvalg/karrierevalg som et moment i vurderingen av hva slags personer de er. Vil ikke unnlate å bli kjent med dem av den grunn, men jeg har jo som regel mer til felles med mine medstudenter enn jeg har med bilmekanikere, selv om bilmekanikere gjør en viktig og ålreit jobb jeg ikke ser ned på.

Anonym poster: 9b9cf37187ddbb919d979d1b9a135cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som elsker å studere og får veldig mye ut av det, men det gjør meg mest glad for å ha universitetsutdannelse er at det har gjort det tydelig for meg hvor lite såkalte eksperter egentlig vet. Man har teorier og synser i vei, og beviser handler stort sett om at det virker logisk eller høres fornuftig ut.

Har nettopp fullført bachelor i økonomi og filosofi, og økonomi er kanskje det faget jeg syns er mest tullete. Det har som mål å studere og kalkulere hvordan verden henger sammen, og ender med å måtte simplifisere alt til det ugjenkjennelige for at det skal passe inn i modellene deres, og tar deretter alle resultater for god fisk. Et eksempel er neoklassisk økonomi's syn på arbeidsledighet - siden en av forutsetningene for modellen de har laget er at markedet er ufeilbarlig forklarer de arbeidsløshet med at folk ønsker å være arbeidsløse, og driter i at undersøkelser viser at det i mange tilfeller ikke er jobber å få. Nå er jo ikke alle økonomer enige i akkurat denne modellen, heldigvis, men jeg mener at folk generelt burde være mer skeptiske til hva folk med universitetsutdannelse lirer ut av seg og forventer å bli behandlet som eksperter. Fordi jeg er langt i fra noen ekspert på noe som helst selv om jeg studert mye forskjellig og har veldig gode karakterer. Og jeg tviler på at jeg kommer til å vite alt når jeg blir ferdig med doktorgrad for den saks skyld (hvis jeg kommer så langt da).

Det du har gått kaller ikke jeg økonomi men hjernevask i likhet med de fleste humanistiske fag på norske skoler.

Hele tåkefyrstepratet ditt om økonomifag sier alt jeg trenger å vite. Du viser der også en manglende forståelse av marked og funksjoner.

Anonym poster: a24233b4094db782e90948d7971bcbe3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en mastergrad i et forholdsvis nytt hf-studium. Jeg ble henvist av en professor til å søke på nettopp det studiet. Blant annet fordi det utdannes en mer konkret stilling. Jeg ser også fremover. Jeg vil "revolusjonere" hvordan man ser på ting når jeg er ferdig. Derfor skal jeg ha meg en jobb. Arbeidsledighet er roten til alt ondt, og der vil jeg ikke være.

Anonym poster: 7494729ae132b4e5934fe13235efc5a0

Det store spørsmålet er om disse jobbene finnes i privat sektor?

Anonym poster: a24233b4094db782e90948d7971bcbe3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har gått kaller ikke jeg økonomi men hjernevask i likhet med de fleste humanistiske fag på norske skoler.

Hele tåkefyrstepratet ditt om økonomifag sier alt jeg trenger å vite. Du viser der også en manglende forståelse av marked og funksjoner.

Anonym poster: a24233b4094db782e90948d7971bcbe3

Lol. Det du skriver er jo bare en gavepakke til den du siterer, da h*n nettopp tar for seg de som er (for) skråsikre på økonomiske modeller. De fleste humanistiske fag og spesielt filosofi dreier jo seg absolutt rent faglig ikke om hjernevask, da tviler jeg på at du har tatt et slikt fag før. Rent faglig er det jo helt kurant, men det er selvsagt en kjensgjerning at det er svært vanskelig å få seg jobb innen slike fag nå til dags, med mindre man går steinhardt for doktorgrad innen faget eller ønsker å bli lærer.

Anonym poster: 90c7b204634160cced694cac85f0c183

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er om disse jobbene finnes i privat sektor?

Anonym poster: a24233b4094db782e90948d7971bcbe3

Det gjør de, men det er altså veldig få av dem. Du skal som regel være ekstremt god i et humanistisk fag for å kapre slike jobber, evt. ha kontakter.

Anonym poster: 90c7b204634160cced694cac85f0c183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke banalt å ha en master? Hva slags uttalelse er det egentlig?

Men enig med mange andre her; en master i humaniora er ikke like "imponerende" som en realfagsmaster

Anonym poster: fe0630d803d3723e66e0116a92f21570

Er det ikke trivielt å ha en master da? Det syns jeg.

Anonym poster: 9f8b7117312497c39241d3987c59e6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Etter hva min far sier, han er professor i matematikk, så kan man ikke sammenligne historisk-filosofiske fag med realfag.

Selvfølgelig - rent faglig. Det er også stor forskjell innenfor humanistiske/samfunnsvitenskaplige fag.

Når folk skriver at de synes humanistiske fag er tull og bortkastet blir jeg oppgitt. Dra nå ikke alle under samme kam i hvert fall. Jeg studerer historie, og hvis noen synes det faget er noe bortkastet tull, vil jeg rett og slett påstå at de er noen idioter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke trivielt å ha en master da? Det syns jeg.

Anonym poster: 9f8b7117312497c39241d3987c59e6dd

Såklart ikke! Utdanning er verdifullt og bra for samfunnet.

Anonym poster: fe0630d803d3723e66e0116a92f21570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

For å svare på spørsmålet, ser jeg ikke opp til en person kun pga mastergraden, men jeg anerkjenner jo absolutt den jobben det er. Ser opp til personen hvis han/hun er spesielt engasjert og flink på sitt fagfelt.

Jeg forstår ikke dette pratet om at "alle" har mastergrad. Ingen av mine venner/kjente har det, de eneste jeg kjenner er et av mine søsken (og etterhvert snart meg selv da).

Endret av Riskjeks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i det hele tatt, egentlig heller tvert om etter å ha vært ute for x antall leger, økonomer og jurister som er late, uinspirerte og kunnskapsløse. Blant annet.

Jeg ser opp til mennesker som jobber hardt, har god arbeidsmoral og gjør ting skikkelig - samtidig som de er gode mennesker som viser omtanke for andre.

Anonym poster: 833fd354738aa716f9400b9538356697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser opp til de som brenner for jobben sin. Om du så har doktorgrad, bachelor, fagbrev eller er ufaglært er ikke det utslagsgivende.

Selv har jeg snart doktorgrad, og er stolt av det, men forventer ikke å bli tilbedt av den grunn ;)

Anonym poster: 66cdcac1af250bd0ed52dcdbfffb1361

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår, men det bli

Anonym poster: 9f8b7117312497c39241d3987c59e6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såklart ikke! Utdanning er verdifullt og bra for samfunnet.

Anonym poster: fe0630d803d3723e66e0116a92f21570

Hvem har sagt at det ikke er verdifull og bra for samfunnet? Jeg sa trivielt (hverdagslig).

Anonym poster: 9f8b7117312497c39241d3987c59e6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se opp til er kanskje ikke riktig beskrivelse, men jeg respekterer folk med mastergrad høyere enn folk uten. En person med mastergrad må ha noe i topplokket, en viss dose av akademisk kompetanse og evnen til å arbeide hardt og strukturert. Jeg tenker at en mastergrad er et bevis på en del kvaliteter (selv om mange mastergrader er dårlige og tullete).

At "alle" har master stemmer ikke. Er vel en plass mellom 30-40% som har høyere utdanning, mao en tredjedel av befolkningen. Hvor mange av dem som tar master vet jeg ikke, men vil tippe kanskje en tredjedel? Maks... På min utdanning var det bare 10-20% som gikk videre til master.

Det vil si at mindre enn 10% av befolkningen har mastergrad, det er langt fra alle. I studentvennegjengen min har mange mastergrad, men i den andre vennegjengen min har de fleste ikke studiekompetanse engang. Noen få har høyskole, og kun en har master. Kommer nok veldig an på hvilket miljø man er i. Noen steder er det en selvfølge å ta master, mens andre steder blir man sett på som tidenes geni bare man skaffer seg studiekompetanse.

Syns det er en uting å ha holdninger som "næsh, en mastergrad er da ingenting!?". Ingenting er liksom godt nok. Skal hele verden ta doktorgrad? I følge mange er jo det piece of cake også... Å respektere noen for hardt arbeid syns jeg bare er positivt:)

Anonym poster: 4eb9c1672c16a2633d7d429ce25acd50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det er siving så gjør jeg det

Her i Trondheim er det siving'er over alt. Har sluttet å imponere meg. Selv om jeg har sett en del av bøkene til naboen og det er virkelig hardt stoff. Men det er forskjell på sivingutdannelser også. Er mer imponert over marin eller nano, not so much av indøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Førøvrig imponeres jeg mest av hardt arbeid (for jeg er dårlig på det selv) og resultater. Ikke potensielle evner og en halvgjort megalang utdannelse (for det har jeg selv og vet hvor mye man kan slippe unna med hvis man er utspekulert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, alle som tar humanistiske fag har jeg null respekt for, om du så har gått 50år på skole.

Skal selv kombinere ingeniør og økonomi. Tenker den kombinasjonen gjør dere ville i buksa!!! hahahahhahahaha

Anonym poster: b49f386edf8c3f5a21dd61a5955d680e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i den forstand at vedkommende har jobbet hardt for å oppnå

en krevende utdanning, noe som viser målbevissthet og vilje til å

gjøre en innsats for noe.

Men samtidig vet jeg at vedkommende kan være like uvitende/udugelig

innen andre områder enn sitt spesifikke fagfelt som alle andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, alle som tar humanistiske fag har jeg null respekt for, om du så har gått 50år på skole.

Skal selv kombinere ingeniør og økonomi. Tenker den kombinasjonen gjør dere ville i buksa!!! hahahahhahahaha

Anonym poster: b49f386edf8c3f5a21dd61a5955d680e

Null respekt ja. Ikke uvanlig fra den kanten.

Ville i buksa? Næsj, du er ikke nærheten av å være hot engang.

Anonym poster: 7494729ae132b4e5934fe13235efc5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...