Gå til innhold

SFO etter stengetid

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

For meg handlar det ikkje om kjønnskamp, det handlar om kva eg er god til. Eg er langt betre til å vere jurist enn til å vere heildagsmor. Helgemor og deltidsmor, frå fem om ettermiddagen om ni om morgonen, er eg mykje betre på.

Med andre ord handler det om deg og ikke barna.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Med andre ord handler det om deg og ikke barna.

Det må du gjerne hevde, men poenget er vel at eg hadde ikkje vore ei god mor for mine barn viss eg skulle vere heime med dei døgnet rundt til dei var tre, altså i seks år til saman. Eg ville gått på veggen, og dei ville vore understimulerte og misfornøgde. Dei hadde det mykje betre i barnehagen etter fylte eitt år. Vi har ein nær og god relasjon, det har ingenting med det å gjere, men eg egnar meg ikkje til døgnkontinuerleg omsorg, og det trur eg ikkje eg er åleine om. Og eg trur heller ikkje det gjer meg til eit dårleg menneske.

• Liker 1
Skrevet

(Har ikke lest alle svarene du har fått, bare de første)

Hva med å snakke med foreldrene til noen andre som går på samme sfo og spørre om de kan ta ham/henne med hjem til dem, og så kan du evt. hente barnet hos dem når det kommer hjem? Sånn gjorde foreldrene mine det med meg da jeg gikk i barnehagen. Eneste problemet er hvis de har planer noen dager så de ikke får det til, men da går det an å høre med noen andre.

Men det beste er vel hvis en av dere får redusert arbeidstid!

Gjest Riskjeks
Skrevet

Nåh, det var vel å ta litt i.. Hovedårsaken til den høye produktiviteten og velstandsøkningen er faktisk oljen, og ikke det at mange norske kvinner er i arbeid. Rett skal være rett!

Anonym poster: 57a00dbd7f322e07b7c9c5966044d929

Les litt historie, så finner du ut at velstandsøkningen/produksjonen i Norge begynte lenge før oljen.

Det har mange sammensatte årsaker (men kvinner i lønnet arbeid er helt klart blant dem), men oljen er altså ikke svaret på alt. Det er en innarbeidet myte.

• Liker 1
Gjest TinaT
Skrevet

Men hvorfor er det så mye verre nå enn før??

Vi var ganske mange "nøkkelbarn" i min klasse. som alle gikk hjem etter skoletid, og var alene frem til foreldrene kom hjem... Vi hadde lært veien, og at vi måtte passe oss for bilene.

Det er nemlig ikke alle jobber det er mulig å gå før i... Dessuten tror jeg barn klarer veldig mye mer enn vi foreldre tørr å la dem prøve...

Jeg kommer nok til å la mine barn gå hjem fra skolen selv helt fra starten av!

Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb

TS skriver at de bor midt i byen.

Tidene forandrer seg - fordi om det var trygt da vi var små så vil ikke det si at det er like trygt idag.

Aldri i livet om jeg hadde latt min 5-6 åring gå alene hjem fra skolen og hjem til et tomt hus.

Hvem som helst kan se at et lite barn låser seg inn alene og kan lett presse seg inn ... ting kan skje, selv midt på dagen.

Jeg opplevde selv å bli forfulgt på vei hjem fra skolen da jeg var barn, og det var for mange herrens år siden .. men det skremte vettet av meg og preget meg i årevis etterpå.

Så nei - jeg hadde ikke latt min første-klassing gå alene hjem fra skolen. Hvis det var problem så hadde jeg redusert arbeidstiden for en periode.

Gjest Roskva
Skrevet

Syns det er trist at barn skal sitte på skole hele dagen, for så måtte være på sfo til stengetid...skjønner at foreldre må jobbe, men syns det er trist for barna som får så "lite" tid med foreldrene når de kommer hjem.

Hadde heller aldri latt en 6 åring gå alene hjem eller stått igjen alene i skolegården. Barn kan fort bli uoppmerksomme og kan fort kjede seg, dermed kan mye skje.

Ville nok bedt om å få tilpasset arbeidstiden, gjerne slik at det er mulig å hente barnet et kvarter før stengetid fremfor et kvarter etter.

Selv lot jeg og eksen barna gå hjem fra skolen, men skolen lå like ved huset så vi kunne følge med på dem når de kom, vi lot dem heller aldri være alene hjemme uansett hvor kort tid det var for, da ble det avtalt at de ble med venner hjem de få gangene vi ikke var hjemme til skoleslutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...