AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #1 Skrevet 20. mai 2013 Vi har en førsteklassing til høsten, som skal gå på SFO. Vi jobber begge slik at vi vil få problemer med å rekke SFO før stengetid, men klarer å være der ca 15 min etter. En mulighet blir da at h*n kan gå alene hjem. Vi har kort vei til skolen, men det er midt i byen og på trafikkert vei, så jeg ønsker ikke at de sender barnet hjem alene. Ettersom en av oss vil klare å være på SFO ca et kvarter etter stengetid, tenker jeg at den beste og tryggeste løsningen er at h*n venter alene i skolegården til vi kommer. Jeg tenker kanskje også at vi da kjøper mobiltelefon som kan slås på når SFO stenger, så vi kan prate sammen når vi er på vei. Hva tenker dere, er det en dårlig idé? Hvordan ville dere løst dette, og tror dere SFO vil reagere negativt på en slik løsning? Anonym poster: 6e5b7398d22779b1f770bc6663c1977e
absinthia Skrevet 20. mai 2013 #2 Skrevet 20. mai 2013 Du har rett til å få tilrettelagt arbeidstiden din slik at du rekker å hente barnet på SFO. 10
Løvetanten Skrevet 20. mai 2013 #3 Skrevet 20. mai 2013 (endret) Og jeg hadde aldri maktet å gå fra en førsteklassing alene i skolegården klokken 5 om ettermiddagen om jeg hadde jobbet på SFO. Jeg synes dere skal ta en prat med respektive arbeidsgivere for tilrettelegging av arbeidstiden som det nevnes over her. Endret 20. mai 2013 av Løvetanten 10
Redbull Skrevet 20. mai 2013 #4 Skrevet 20. mai 2013 Hadde bedt om redusert arbeidstid ja. Aldri om jeg hadde latt en 1 klassing være alene 15-20 minutter hver dag, heller ikke latt henne gått hjem alene. 3
Enyya Skrevet 20. mai 2013 #5 Skrevet 20. mai 2013 Må si meg enig med de andre her. Dere må få tilrettelagt arbeidstiden. Tror neppe de ansatte på sfo synes det er noe særlig å etterlate en 6 åring i skolegården når de går for dagen. Og å la han gå alene i mye trafikk er heller ikke greit når han er så liten. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #6 Skrevet 20. mai 2013 Jeg jobber i en SFO og ville aldri gått fra et så lite barn etter stengetid nei. Helt ærlig så har jeg ventet med 2 og 3 klassinger mange ganger og. Anonym poster: 821f21f87fe7191a8081b52e50b314ef
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #7 Skrevet 20. mai 2013 Hadde definitivt fått redusert arbeidstid ja! Dere har begge rett på det. Et kvarter hver dag fordelt på dere to merker dere ikke så mye til. Eventuelt kan dere redusere litt mer slik at ungen ikke får så lange dager, og heller prøve å få overtid, ekstravakter e.l. for å kompensere. Anonym poster: b6841390cac68fe6c0348de480c2ee09 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #8 Skrevet 20. mai 2013 Kan ikke skjønne hvorfor barnet ikke skal kunne gå hjem selv? En 6 åring bør kunne veien til/fra skolen, også får dere øve på trafikkreglene og se seg god til begge sider, før man går over gaten.... Jeg hadde 15 min å gå hjem fra skolen, på en trafikert vei, det var ikke noe problem. Jeg gikk alene både til og fra, og var alene hjemme ca 3 timer hver ettermiddag.... Dette er faktisk ikke mange år siden, så jeg er ganske sikker på at dagens barn også kan klare dette! Venting i skolegården kan jo bli kjedelig, og jeg skjønner at det da vil føles vannskelig for de ansatte å gå hjem. Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb 6
Løvetanten Skrevet 20. mai 2013 #9 Skrevet 20. mai 2013 Kan ikke skjønne hvorfor barnet ikke skal kunne gå hjem selv? En 6 åring bør kunne veien til/fra skolen, også får dere øve på trafikkreglene og se seg god til begge sider, før man går over gaten.... Jeg hadde 15 min å gå hjem fra skolen, på en trafikert vei, det var ikke noe problem. Jeg gikk alene både til og fra, og var alene hjemme ca 3 timer hver ettermiddag.... Dette er faktisk ikke mange år siden, så jeg er ganske sikker på at dagens barn også kan klare dette! Venting i skolegården kan jo bli kjedelig, og jeg skjønner at det da vil føles vannskelig for de ansatte å gå hjem. Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb Hvis jeg hadde visst at en 6-åring i klassen til mitt barn hadde gått hjem alene langs sterkt trafikerte veier og vært alene hjemme 3 timer daglig hadde jeg tatt affære. Det er ikke ok. 1
Avalon Skrevet 20. mai 2013 #10 Skrevet 20. mai 2013 Da jeg gikk på barneskolen hadde man ikke SFO. Jeg hadde 1,6 km til og fra skolen. Ikke en særlig trafikert vei, men noen biler var det jo. Jeg fikk ikke gå hjem alene fra skolen før jeg var 8år. Selv om jeg kunne veien.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #11 Skrevet 20. mai 2013 Hvis jeg hadde visst at en 6-åring i klassen til mitt barn hadde gått hjem alene langs sterkt trafikerte veier og vært alene hjemme 3 timer daglig hadde jeg tatt affære. Det er ikke ok. Men hvorfor er det så mye verre nå enn før?? Vi var ganske mange "nøkkelbarn" i min klasse. som alle gikk hjem etter skoletid, og var alene frem til foreldrene kom hjem... Vi hadde lært veien, og at vi måtte passe oss for bilene. Det er nemlig ikke alle jobber det er mulig å gå før i... Dessuten tror jeg barn klarer veldig mye mer enn vi foreldre tørr å la dem prøve... Jeg kommer nok til å la mine barn gå hjem fra skolen selv helt fra starten av! Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb 7
Gjest Riskjeks Skrevet 20. mai 2013 #12 Skrevet 20. mai 2013 Hvis jeg hadde visst at en 6-åring i klassen til mitt barn hadde gått hjem alene langs sterkt trafikerte veier og vært alene hjemme 3 timer daglig hadde jeg tatt affære. Det er ikke ok. Det blir da ikke 3 timer alene hjemme hvis det er slik at foreldrene vil hente 15 min etter stengetid? Det blir vel heller slik at ungen er hjemme rett før eller samtidig med foreldrene. Noe jeg ikke ser noe problem med når skoleveien er kort og trygg. 3
fruBeist Skrevet 20. mai 2013 #13 Skrevet 20. mai 2013 Godt eksempel på curlingforeldre. Greit at jeg starta i 1. klasse som 7 åring, men det var aldri snakk om kjøring og henting på skolen annet enn meget unntaksvis. Nøkkelbarn var jeg og i relativt ung alder. Har dere noen i nærheten han skal gå i klasse/SFO sammen med, som det går an å alliere seg med? Noen han kan ta følge med hjem? 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #14 Skrevet 20. mai 2013 Men hvorfor er det så mye verre nå enn før?? Vi var ganske mange "nøkkelbarn" i min klasse. som alle gikk hjem etter skoletid, og var alene frem til foreldrene kom hjem... Vi hadde lært veien, og at vi måtte passe oss for bilene. Det er nemlig ikke alle jobber det er mulig å gå før i... Dessuten tror jeg barn klarer veldig mye mer enn vi foreldre tørr å la dem prøve... Jeg kommer nok til å la mine barn gå hjem fra skolen selv helt fra starten av! Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb For det første var de aller fleste her 1 år eldre når vi begynte på skolen. 6-åringene begynte ikke på skoen før i 1997. For det andre er det et helt annet samfunn i dag enn på 1980-90 tallet. Ikke nødvendigvis biler på veien som er det farligste, dessverre. Det var også mange nøkkelbarn i min klasse, men de fleste hadde maks 400 meter å gå hjem, ingen bilvei. Som sagt, alle var minimum 7-8 år (ikke mange i 1 klasse). Husker også at en del hadde 'dagmamma'/praktikant. En voksen som kom å passet oss etter skolen. På vår skole i Oslo får barna faktisk ikke lov av skolen å gå hjem alene. Enten skal de følges/hentes eller være med i gågrupper. I alle fall de første årene er det sånn. Relativt lang og trafikkert vei. Mine skal også gå til og fra skolen, men i gågrupper med andre barn. Synes for øvrig at dun skriver hovedinnlegget bør finne en annen og bedre løsning. Kl. 17 er jo ganske sent i utgangspunktet, så jeg ville ikke latt mitt barn stå å vente etter stengetid da. Anonym poster: 61ea03b3ed8ab2fb3fd420c8dd37e04e 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #15 Skrevet 20. mai 2013 Det blir da ikke 3 timer alene hjemme hvis det er slik at foreldrene vil hente 15 min etter stengetid? Det blir vel heller slik at ungen er hjemme rett før eller samtidig med foreldrene. Noe jeg ikke ser noe problem med når skoleveien er kort og trygg. Herregud, les alle innlegg da. Det er forskjellige historier det skrives om her. Ene er om barnet til hun første som skriver (barnet må vente i 15 minutt) Andre er ei som skriver om sin barndom og at hun var alene i ca 3 timer etter skoletid. Anonym poster: 61ea03b3ed8ab2fb3fd420c8dd37e04e
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #16 Skrevet 20. mai 2013 Jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem at en førsteklassing venter i et kvarter etter SFO. Så lenge SFO har den avtalen med foreldrene, så er det greit. De som jobber på SFO har ansvar for elevene mens de er der, og krysser av for om elevene blir hentet, går hjem alene osv. Om en elev skal bli hentet kan ikke de som jobber på SFO gå fra dem, men om avtalen til foreldrene er at barnet skal vente i skolegården, bør det gå helt greit. Anonym poster: df85ea015335093294c9a725e4f484fc
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2013 #17 Skrevet 20. mai 2013 Men hvorfor er det så mye verre nå enn før?? Vi var ganske mange "nøkkelbarn" i min klasse. som alle gikk hjem etter skoletid, og var alene frem til foreldrene kom hjem... Vi hadde lært veien, og at vi måtte passe oss for bilene. Det er nemlig ikke alle jobber det er mulig å gå før i... Dessuten tror jeg barn klarer veldig mye mer enn vi foreldre tørr å la dem prøve... Jeg kommer nok til å la mine barn gå hjem fra skolen selv helt fra starten av! Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb Er du under 20 år? Hvis ikke så husk at unger begynner et år tidligere nå enn før i tiden. Jeg ville aldri sluppet løs en 5-6 åring, for de kan gjerne være 5 år i første klasse nå, løs i byen for å gå hjem selv. Anonym poster: 821f21f87fe7191a8081b52e50b314ef 1
org Skrevet 20. mai 2013 #18 Skrevet 20. mai 2013 Hva vil det utenkelige skulle skje: ungen alene i skolegården - blir passet opp av en/ ei fremmed med uvennlige hensikter? Uff. Det der hadde jeg ikke turt.
Løvetanten Skrevet 21. mai 2013 #19 Skrevet 21. mai 2013 Jeg vokste opp i tiden der det ikke var påbudt med bilbelter. Mamma og pappa røyka i Volvoen med vinduene klin igjen og broren min fikk ris på rompa når han gjorde noe galt. Vi lekte ved elva uten tilsyn, men jeg vokste opp likevel. True story, men jeg ville aldri ha gjort det samme med mine barn. Overhodet ikke. Saken er at nå vet man bedre. Så om en eller annen stakkar på Kvinneguiden klarte seg alene fra 6-årsalderen eller en annen mener at man er curlingmamma for at man passer på og tar ekstra hensyn til barna, vel så spiller det ingen rolle. I mine øyne er en 6-åring langt fra klar til verken å bevege seg alene i trafikk og så absolutt ikke for å være alene eller stå i mørket (det blir vinter) i en skolegård og vente. Jeg vet at små barn overhodet ikke har noen god oppfatning av tid. 5 minutter, 15 minutter? De aner ikke. Jeg har sett barn som har ventet i 5 minutter og blitt nesten hysteriske fordi de tror at mamma og pappa ikke kommer. De som ber deg om å la barnet klare seg selv kan umulig ha barn selv. 8
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2013 #20 Skrevet 21. mai 2013 Hadde redusert arbeidstiden. Ingen ansatte vil forlate et barn i skolegården og stakkars barn for noen lange dager det blir.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå