Jens Skrevet 21. mai 2013 #21 Skrevet 21. mai 2013 Stakkars barn. Ikke bare må det være igjen helt til sist på sfo hver dag i tillegg blir det forlatt helt alene. Håper dette er tull, hvis ikke, bytt arbeidstid!!!!Ærlig talt. Hvor gøy tror du det er for en 6 åring å måtte stå i minus 20 grader alene i mørket hver dag hele vinteren!!???? 1
Inertia Skrevet 21. mai 2013 #22 Skrevet 21. mai 2013 Da jeg jobbet i SFO hadde vi noen barn som relativt ofte ble hentet et kvarter for sent. Jeg, som var singel og mest «fri» ble da stående igjen med disse barna de fleste gangene. Foreldrene var alltid takknemlige, men jeg fikk lange dager da bussen derfra gikk en gang hver halvtime og jeg som regel da måtte vente en halvtime ekstra. Du må tilrettelegge med jobben så du får hentet barnet ditt, ellers vil denne ordningen føre til at samvittighetsfulle ansatte blir stående igjen og det vil ta kort tid før dette blir tatt opp med dere foreldre hvis dette skjer hver dag. Ingen ansatte forlater et så lite barn i skolegården med en mobil, det sier seg selv. 3
fruBeist Skrevet 21. mai 2013 #23 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Jeg vokste opp i tiden der det ikke var påbudt med bilbelter. Mamma og pappa røyka i Volvoen med vinduene klin igjen og broren min fikk ris på rompa når han gjorde noe galt. Vi lekte ved elva uten tilsyn, men jeg vokste opp likevel. True story, men jeg ville aldri ha gjort det samme med mine barn. Overhodet ikke. Saken er at nå vet man bedre. Så om en eller annen stakkar på Kvinneguiden klarte seg alene fra 6-årsalderen eller en annen mener at man er curlingmamma for at man passer på og tar ekstra hensyn til barna, vel så spiller det ingen rolle. I mine øyne er en 6-åring langt fra klar til verken å bevege seg alene i trafikk og så absolutt ikke for å være alene eller stå i mørket (det blir vinter) i en skolegård og vente. Jeg vet at små barn overhodet ikke har noen god oppfatning av tid. 5 minutter, 15 minutter? De aner ikke. Jeg har sett barn som har ventet i 5 minutter og blitt nesten hysteriske fordi de tror at mamma og pappa ikke kommer. De som ber deg om å la barnet klare seg selv kan umulig ha barn selv. Det var jeg som nevnte curlingforeldre. Det finnes mange måter å være curlingforeldre på. Ikke alt er negativt Som du sier, vi vet bedre nå. Når man tenker på kidnapping og overgrep så er ikke dette nye fenomen. Vi bare hører mere om det nå enn på 80-tallet. Husker jo vi som barn til stadighet ble advart mot røde kassebiler og lignende. Eller bortføringen av Therese fra Fjell i Drammen. Nå har det blitt mer legitimt å snakke om det om man har blitt utsatt for noe man ikke skal som barn. Dette ble veldig på siden av tema men... Nå har ikke jeg barn selv (enda) men om de en dag kommer hadde jeg og neppe latt min 1. klassing vente alene i skolegården etter SFO. Om redusert arbeidstid hadde vert vanskelig hadde jeg prøvd å få til en ordning med noen av de andre foreldrene. For eksempel henting på rundgang så hjelper man hverandre. Det er sikkert flere som setter pris på litt hjelp. Alternativt kan man jo betale en ansvarsfull 7. klassing noen kroner for å følge barnet hjem, i kombinasjon med litt telefonkontakt. Endret 21. mai 2013 av fruBeist 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #24 Skrevet 21. mai 2013 Jeg tipper at dette ikke er øsnkelig for foreldrene heller, men at de ikke har noe valg! Det er ikke alle som bare kan endre arbeidstid, eller gå før. Alle jobber er rett og slett ikke fleksible. I tilegg har man gjerne noe reisetid mellom jobb og SFO. I en drømmeverden hadde man hatt råd til å jobbe redusert, vært hjemmeværende, men desverre så er ikke dette mulig for de aller fleste. Jeg sier så absolutt JA til 6 timersdag for småbarnsforeldre, det hadde løst enormt mye problemer i forhold til henting/levering i bhg og SFO. Vi har ett samfunn som krever at begge foreldrene jobber, men åpningstidene i sfo og bhg er ikke tilrettelagt for at det nødvendig vis går like bra... Jeg sitter alene sisste timen på ettermidagsvakt på jobben, skulle jeg bare forlatt akuttmotaket 30 min før senvakten kom, for å rekke sfo???? Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb 2
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2013 #25 Skrevet 21. mai 2013 Å hente på rundgang var vanleg kutyme då mine barn var små. Då gjekk vi tidlegare heim ein dag, og dei andre dagane henta dei andre foreldra etter tur. Barna hadde nøkkel og låste seg inn heime, eller blei med andre heim, etter avtale. Når det var fint ver var det berre å dille rundt i hagen til vi kom, ei lita stund etter. Dette er midt i Oslo, innanfor ring 2.
Løvetanten Skrevet 21. mai 2013 #26 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Jeg synes foreldre skylder barna sine såpass at de ikke lar de være i barnehage eller SFO fra det åpner til det stenger. Det er galskap å utsette en liten unge for noe sånt. Kall meg curlingmamma, hønemor eller hysterisk, men man lar ikke et barn ha lengre arbeidsdag enn seg selv- hver dag hele uka. Da MÅ man finne en annen løsning, og det er opp til de voksne å vri hodet. 9 timer på skolen, 3 timer med mamma og pappa derav mesteparten går bort i middag, lekser, kveldsstell, morgenstress, 12 timer i senga. Endret 21. mai 2013 av Løvetanten 6
Gjest gjest Skrevet 21. mai 2013 #27 Skrevet 21. mai 2013 Jeg synes foreldre skylder barna sine såpass at de ikke lar de være i barnehage eller SFO fra det åpner til det stenger. Det er galskap å utsette en liten unge for noe sånt. Kall meg curlingmamma, hønemor eller hysterisk, men man lar ikke et barn ha lengre arbeidsdag enn seg selv- hver dag hele uka. Da MÅ man finne en annen løsning, og det er opp til de voksne å vri hodet. 9 timer på skolen, 3 timer med mamma og pappa derav mesteparten går bort i middag, lekser, kveldsstell, morgenstress, 12 timer i senga. Helt enig! Skammelig og egentlig totalt uakseptabelt.
Jens Skrevet 21. mai 2013 #28 Skrevet 21. mai 2013 jeg syns det verste er at denne forelderen faktisk vurderer å la sin 6 åring være alene i skolegården i mørket hver dag hele vinteren, for du vet at det blir mørkt allerede kl 1500??!!! Skam deg, stakkars unge. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #29 Skrevet 21. mai 2013 Jeg synes foreldre skylder barna sine såpass at de ikke lar de være i barnehage eller SFO fra det åpner til det stenger. Det er galskap å utsette en liten unge for noe sånt. Kall meg curlingmamma, hønemor eller hysterisk, men man lar ikke et barn ha lengre arbeidsdag enn seg selv- hver dag hele uka. Da MÅ man finne en annen løsning, og det er opp til de voksne å vri hodet. 9 timer på skolen, 3 timer med mamma og pappa derav mesteparten går bort i middag, lekser, kveldsstell, morgenstress, 12 timer i senga. Jeg er helt enig er det er forferdelig trist, men kansje du kan fortelle TS hvordan hun skal få til dette?? Det er ikke alle som har råd til jobbe redusert, det er heller ikke alle som kjenner folk i nærheten som kan ta seg av ungen hver ettermiddag... Og det er faktisk ikke "bare bare" å få seg en ny (fleksibel) jobb heller.... Kanjse samfunnet snart burde skjønne at dette ikke er bra, og tilretelegge litt mer for at man skal kunne slippe dette, uten å tape økonomisk. Jeg kommer nok til å haven i samme situasjon som TS om få år, men jeg lar nok ungene få gå hjem i stedet for å stå å vente i skolegården.... Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb 1
Løvetanten Skrevet 21. mai 2013 #30 Skrevet 21. mai 2013 (endret) Jeg er helt enig er det er forferdelig trist, men kansje du kan fortelle TS hvordan hun skal få til dette?? Anonym poster: 6eb3666e552eacddd2615cbe99cc2deb Nei, det er ikke mitt problem å løse, men jeg kan love deg at hadde dette vært meg så hadde jeg funnet en måte. Jeg vet ikke hvilke ressurser TS kan dra veksler på eller hvordan hun og faren jobber. Hvordan de har det med familie, venner etc. Det er TS som må gjøre det beste for sitt barn, og ikke en tilfeldig dame på internett som skal ta seg av det Det handler ikke om at jeg ikke skjønner at det kan være vanskelig. Klart jeg skjønner det, og jeg har selv vært i klemma mer enn en gang. Men jeg løste det til det beste for barnet selv om det betød en helsikes mange krumsprang for meg og faren. Endret 21. mai 2013 av Løvetanten
Gjest Marmot Skrevet 21. mai 2013 #31 Skrevet 21. mai 2013 Kanjse samfunnet snart burde skjønne at dette ikke er bra, og tilretelegge litt mer for at man skal kunne slippe dette, uten å tape økonomisk. Hvordan mener du egentlig samfunnet skal tilrettelegge for småbarnsforeldre mer enn de gjør allerede? Vi har lang og fleksibel permisjon, og etterpå har vi rett på redusert arbeidstid. Jeg kan ikke tenke meg noen som ikke har råd til å redusere arbeidstiden sin med 15 minutter hver dag for å rekke SFO. Å være småbarnsforeldre har flere økonomiske fordeler (foreldrefradrag og barnetrygd f.eks.), det må jo finnes en grense et sted for hvor mye man skal legge til rette. 2
Gjest gjest Skrevet 21. mai 2013 #32 Skrevet 21. mai 2013 Hvordan mener du egentlig samfunnet skal tilrettelegge for småbarnsforeldre mer enn de gjør allerede? Vi har lang og fleksibel permisjon, og etterpå har vi rett på redusert arbeidstid. Jeg kan ikke tenke meg noen som ikke har råd til å redusere arbeidstiden sin med 15 minutter hver dag for å rekke SFO. Å være småbarnsforeldre har flere økonomiske fordeler (foreldrefradrag og barnetrygd f.eks.), det må jo finnes en grense et sted for hvor mye man skal legge til rette. Vil tro måten samfunnet ordner dette på etterhvert er ved å utvide åpningstider. Døgnåpen bhg/sfo/heldagskole. En kan gjerne fnyse av det men på dette området tror jeg bare vi vil nærme oss Kina mer og mer. At barna i fremtiden kanskje bare vil være hjemme i helgene ser jeg ikke på som usannsynlig. Min oldemor opplevde dette siden de bodde langt unna skolen og hun hadde det grusomt:( Har slettes ikek tro på at samfunnet, og de voksne generelt vil endre dette slik at det blir til barnas beste. Når det er sagt syns jeg absolutt ikke dette er samfunnet sin oppgave i det hele tatt. Det er ingen menneskerett å få barn, men når en har fått dem må en ta valg som gjør at en ivaretar dem. Å elte dem i skolegården når SFO stenger er ike å ivareta barna sine. En annen ting er at barna får lenger dag enn foreldrene, og i tillegg har de lekser når de kommer hjem.
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2013 #33 Skrevet 21. mai 2013 Når det er sagt syns jeg absolutt ikke dette er samfunnet sin oppgave i det hele tatt. Det er ingen menneskerett å få barn, men når en har fått dem må en ta valg som gjør at en ivaretar dem. Kvar går grensa då, meiner du? Bør foreldra (som regel mora) vere heime heile tida, unntatt når barnet er på skule? Kva trur du det ville gjort med samfunnsøkonomien? Hovudårsaka til den høge produktiviteten og velstandsauken i Norge er faktisk at kvinnene er i arbeid.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2013 #34 Skrevet 21. mai 2013 Kvar går grensa då, meiner du? Bør foreldra (som regel mora) vere heime heile tida, unntatt når barnet er på skule? Kva trur du det ville gjort med samfunnsøkonomien? Hovudårsaka til den høge produktiviteten og velstandsauken i Norge er faktisk at kvinnene er i arbeid. Nåh, det var vel å ta litt i.. Hovedårsaken til den høye produktiviteten og velstandsøkningen er faktisk oljen, og ikke det at mange norske kvinner er i arbeid. Rett skal være rett! Anonym poster: 57a00dbd7f322e07b7c9c5966044d929
Løvetanten Skrevet 21. mai 2013 #35 Skrevet 21. mai 2013 Spiller ingen rolle hvem som tilpasser arbeidstiden så lenge det gjør at ungen får slippe å være på oppbevaring fra 7-5. At en forelder ovehodet vurderer noe slik som TS bør være nok til å gi enhver ståpels og det sier mer om TS enn om "samfunnet i dag".
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2013 #36 Skrevet 21. mai 2013 Kvar går grensa då, meiner du? Bør foreldra (som regel mora) vere heime heile tida, unntatt når barnet er på skule? Kva trur du det ville gjort med samfunnsøkonomien? Hovudårsaka til den høge produktiviteten og velstandsauken i Norge er faktisk at kvinnene er i arbeid. Tja, kvinnene er like mye i arbeid PGA velstandsøkningen;-) Det ene følger det andre- enkel samfunnsøkonomi det. Ingen trenger være hjemme, men de fleste klarer seg med 80 % inntekt i en periode mens barna er små. Hvem som er hjemme/ tilpasser arbeidstiden bryr meg fint lite. Når det gjelder slike ting er barnas behov viktigst, ikke kjønnskampen!
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2013 #37 Skrevet 21. mai 2013 Nåh, det var vel å ta litt i.. Hovedårsaken til den høye produktiviteten og velstandsøkningen er faktisk oljen, og ikke det at mange norske kvinner er i arbeid. Rett skal være rett! Anonym poster: 57a00dbd7f322e07b7c9c5966044d929 For kvar enkelt familie er det sjølvsagt kvinna si auka lønnsinntekt som har gitt større disponibel inntekt. Produktiviteten vert målt for fastlands-Norge spesielt, og der spelar den auka arbeidsinnsatsen frå kvinnene ei vesentleg rolle. Du finn meir info om oljeinntektene sin andel av nasjonalformua her: http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/oa_201001/04prod.pdf
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2013 #38 Skrevet 21. mai 2013 Tja, kvinnene er like mye i arbeid PGA velstandsøkningen;-) Det ene følger det andre- enkel samfunnsøkonomi det. Ingen trenger være hjemme, men de fleste klarer seg med 80 % inntekt i en periode mens barna er små. Hvem som er hjemme/ tilpasser arbeidstiden bryr meg fint lite. Når det gjelder slike ting er barnas behov viktigst, ikke kjønnskampen! For meg handlar det ikkje om kjønnskamp, det handlar om kva eg er god til. Eg er langt betre til å vere jurist enn til å vere heildagsmor. Helgemor og deltidsmor, frå fem om ettermiddagen om ni om morgonen, er eg mykje betre på.
Gjest navnelapp Skrevet 21. mai 2013 #39 Skrevet 21. mai 2013 Tja, kvinnene er like mye i arbeid PGA velstandsøkningen;-) Det ene følger det andre- enkel samfunnsøkonomi det. Hæ? Les det ein gong til, og tenk igjennom om du syns dette heng på greip. Korleis skal velstandsauken få fleire kvinner i arbeid?
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2013 #40 Skrevet 21. mai 2013 Hæ? Les det ein gong til, og tenk igjennom om du syns dette heng på greip. Korleis skal velstandsauken få fleire kvinner i arbeid? At velstandsøkningen fører til at flere jobber henger helt på greip som du kaller det. Tror du virkelig ikke at en faktor påvirker en annen?;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå