Tibbie Skrevet 18. mai 2013 #41 Skrevet 18. mai 2013 Forstår ikke hva du mener. Mener du at sex med en sovende person ikke er voldtekt? Jo, det er voldtekt om personen er bevistløs fra starten av... Om hun ikke har fått gitt sitt samtykke. DET STÅR I LOVEN AT DET ER FORBUDT Å HA SEX MED BEVISSTLØSE PERSONER, DET ER POSTET ET UTDRAG TIL DEG ALLEREDE. Å nekte å lese andres innlegg er elendig debattskikk, kan du prøve å gjøre det? Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a Jo, jeg har lest loven. Den sier at det er voldtekt dersom personen er bevistløs, som gjør at de ikke kan gi sitt samtykke til sex. Om jeg og kjæresten min er full under "le sexy time", og jeg sovner, så har jeg jo gitt mitt samtykke om at sexen er ok. At jeg er med i spillet. Jeg har ikke "motsatt meg handlingen". Beklager, om hun dette handler om hadde meldt det inn som voldtekt, hadde hun ikke vunnet saken... (Men hun lo jo bare av det, og føler seg ikke som et offer. Kan det da være voldtekt?) 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #42 Skrevet 18. mai 2013 Jo, det er voldtekt om personen er bevistløs fra starten av... Om hun ikke har fått gitt sitt samtykke. Jo, jeg har lest loven. Den sier at det er voldtekt dersom personen er bevistløs, som gjør at de ikke kan gi sitt samtykke til sex. Om jeg og kjæresten min er full under "le sexy time", og jeg sovner, så har jeg jo gitt mitt samtykke om at sexen er ok. At jeg er med i spillet. Jeg har ikke "motsatt meg handlingen". Beklager, om hun dette handler om hadde meldt det inn som voldtekt, hadde hun ikke vunnet saken... (Men hun lo jo bare av det, og føler seg ikke som et offer. Kan det da være voldtekt?) Nei, det er voldtekt om hun ikke har bedt om det på forhånd. Å knulle noen mens de er bevisstløse ER voldtekt, hvorfor du fortsetter å hevde noe annet er meg en gåte. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a
Tibbie Skrevet 18. mai 2013 #43 Skrevet 18. mai 2013 Du Tibbie, før du driter deg mer ut: Tibbie skrev 18 mai 2013 - 02:14: Du syns synd på meg?! Jo, du er dømmende. Du har ingen grunn til å syns synd på meg. Ja, hva om han fortsetter om neste kjæreste sovner under akten? Det er ikke voldtekt. JO, det er det. Står i loven tom ------- Det jeg svarte på var at det står i loven at det er forbudt å ha sex med bevisstløse personer. OK? Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a Og jeg sier at den gjelder når du ikke har fått sjangs til å gi ditt samtykke. Om voldtekten startet mens du var bevistløs. Om du startet sexen, har du jo gitt dit samtykke! 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #44 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Beklager, om hun dette handler om hadde meldt det inn som voldtekt, hadde hun ikke vunnet saken... Nå er du på fullstendig på villspor. Det at det er vanskelig å bevise voldtekt og få noen dømt betyr ikke at grunnlaget for anmeldelsen er feil. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a Endret 18. mai 2013 av Niennas
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #45 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Og jeg sier at den gjelder når du ikke har fått sjangs til å gi ditt samtykke. Om voldtekten startet mens du var bevistløs. Om du startet sexen, har du jo gitt dit samtykke! Om jeg sovner har jeg ikke gitt det om jeg ikke har diskutert dette med ham på forhånd og bedt om at han skal knulle meg mens jeg sover. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a Endret 18. mai 2013 av Niennas 1
Gjest Cheeky Kunt Skrevet 18. mai 2013 #46 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Jo, jeg har lest loven. Den sier at det er voldtekt dersom personen er bevistløs, som gjør at de ikke kan gi sitt samtykke til sex. Om jeg og kjæresten min er full under "le sexy time", og jeg sovner, så har jeg jo gitt mitt samtykke om at sexen er ok. At jeg er med i spillet. Jeg har ikke "motsatt meg handlingen". Beklager, om hun dette handler om hadde meldt det inn som voldtekt, hadde hun ikke vunnet saken... (Men hun lo jo bare av det, og føler seg ikke som et offer. Kan det da være voldtekt?) Når du sovner er du ute av stand til å gjøre motverge, selv om du har gitt samtykke til handlingen (men det var kun i sex i våken tilstand du samtykket til). Om en kvinne midt under sex bestemmer seg at hun ikke vil mer, er mannen nødt til å slutte med en gang hun sier det, ellers blir det voldtekt derifra. Dette punktet er det en del som ikke vet om. Samme prinsippet gjelder når du sovner, da er du ikke i stand til å si nei hvis han gjør noe med deg som du i våken tilstand ikke vil at han skal gjøre. Endret 18. mai 2013 av Cheeky Kunt 4
Tibbie Skrevet 18. mai 2013 #47 Skrevet 18. mai 2013 (endret) Nå er du på fullstendig på villspor. Det at det er vanskelig å bevise voldtekt og få noen dømt betyr ikke at grunnlaget for anmeldelsen er feil. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a Men nå snakker vi om loven, ikke om etikk (da det er individuelt; både personlig og religionsbasert). Endret 18. mai 2013 av Niennas 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #48 Skrevet 18. mai 2013 Jeg begynner faktisk å gråte av at folk åpenbart mener det er helt greit å knulle videre på noen som sover, «for hun sa jo ja da hun var våken». KG makter virkelig å ta fra meg siste rest av troen på mennesker. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #49 Skrevet 18. mai 2013 Jeg begynner faktisk å gråte av at folk åpenbart mener det er helt greit å knulle videre på noen som sover, «for hun sa jo ja da hun var våken». KG makter virkelig å ta fra meg siste rest av troen på mennesker. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a Gråte Anonym poster: fe6d2dfa4431d0e94646f20aec3b6afd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #50 Skrevet 18. mai 2013 Gråte Anonym poster: fe6d2dfa4431d0e94646f20aec3b6afd Ja, jeg gjør det. Du får beklage om jeg har empati med folk som blir misbrukt på ulike vis, det være seg av en som hopper frem fra en busk eller en kjæreste de er glad i. Jeg synes faktisk det er verre å lese om jenter som forsvarer slikt fordi «vi er jo sammen, han må jo få tømt seg når han har startet, tihihi». Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a 3
Tibbie Skrevet 18. mai 2013 #51 Skrevet 18. mai 2013 Ok, folkens. Slå av caps locken og hold usaklige fornærmelser for dere selv. Noen anklager meg for at jeg syns voldtekt er ok, noe jeg IKKE gjør. Jeg sier at jeg ikke mener det er voldtekt om kjæresten min hadde fortsatt om jeg hadde sovnet under sex. Det er min mening, så ingen kan angripe dette. Det andre er dette med loven. Med den i ryggen, så er det ikke voldtekt om jenta har gitt sitt samtykke til sex (selv om hun dupper av). Men, der i mot, så ER det voldtekt om jenta er bevistløs fra første jokk, da hun ikke har fått gitt sitt samtykke. En annen ting loven sier (som ikke er ok), er at et "NEI!" ikke definerer voldtekt. Om jenta hadde våknet og sagt at hun ikke vil ha sex med han mer (at hun heller vil sove eller noe), hadde det ikke vært voldtekt før det kommer vold i bildet. DET er lovens mening, ikke min... Det ble så mange som ga meg replies, og jeg ble lei av å gjenta meg selv. Derfor denne posten. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #52 Skrevet 18. mai 2013 Det andre er dette med loven. Med den i ryggen, så er det ikke voldtekt om jenta har gitt sitt samtykke til sex (selv om hun dupper av). Men, der i mot, så ER det voldtekt om jenta er bevistløs fra første jokk, da hun ikke har fått gitt sitt samtykke. Fullstendig feil. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #53 Skrevet 18. mai 2013 Her er paragrafen i sin helhet: (p) 192. Den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv, straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år. Straffen er fengsel i minst 3 år dersom a) den seksuelle omgang var samleie, eller b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang. Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom a) voldtekten er begått av flere i fellesskap, b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år. http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html Det vil si at man må enten fremkalle en slik tilstand (bevisstløs) eller være grovt uaktsom (gå bort til noen som er bevisstløs). Anonym poster: 2b8ddf07d17ad5829c2af50a8b679650
Tibbie Skrevet 18. mai 2013 #54 Skrevet 18. mai 2013 Om en kvinne midt under sex bestemmer seg at hun ikke vil mer, er mannen nødt til å slutte med en gang hun sier det, ellers blir det voldtekt derifra. Dette punktet er det en del som ikke vet om. Feil. Jeg henviser til min nylige post. "En annen ting loven sier (som ikke er ok), er at et "NEI!" ikke definerer voldtekt. Om jenta hadde våknet og sagt at hun ikke vil ha sex med han mer (at hun heller vil sove eller noe), hadde det ikke vært voldtekt før det kommer vold i bildet. DET er lovens mening, ikke min..." Jeg mener det skal være nok å nekte sex med ord, men det mener dessverre ikke loven... :/ 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #55 Skrevet 18. mai 2013 Her er paragrafen i sin helhet: (p) 192. Den som a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv, straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år. Straffen er fengsel i minst 3 år dersom a) den seksuelle omgang var samleie, eller b) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang. Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom a) voldtekten er begått av flere i fellesskap, b) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år. http://www.lovdata.n...22-010-023.html Det vil si at man må enten fremkalle en slik tilstand (bevisstløs) eller være grovt uaktsom (gå bort til noen som er bevisstløs). Anonym poster: 2b8ddf07d17ad5829c2af50a8b679650 Nei, det betyr at: Straffen er fengsel i minst 3 år Altså angis strafferammen! Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #56 Skrevet 18. mai 2013 Straffen skjerpes altså om man gjorde offeret bevisstløs, det betyr IKKE at man er frikjent for handlingen. Man får derimot strengere straff. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #57 Skrevet 18. mai 2013 Nei, det betyr at: Straffen er fengsel i minst 3 år Altså angis strafferammen! Du skjønner deg ikke på jus tydeligvis. Det er fordi uten straff er loven meningsløs. Det er som å si at "det er forbudt å stjele, men det får ingen konsekvenser om du gjør det". Det er først når betingelsene for straff er oppfylt at en kan dømmes etter loven. Anonym poster: 2b8ddf07d17ad5829c2af50a8b679650 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #58 Skrevet 18. mai 2013 Du skjønner deg ikke på jus tydeligvis. Det er fordi uten straff er loven meningsløs. Det er som å si at "det er forbudt å stjele, men det får ingen konsekvenser om du gjør det". Det er først når betingelsene for straff er oppfylt at en kan dømmes etter loven. Anonym poster: 2b8ddf07d17ad5829c2af50a8b679650 Det lovutdraget sier er at sex med bevisstløse personer er forbudt og straffen blir strengere om man forårsaket det, altså dopet eller slo ned vedkommende. Å ha sex med noen som sover er per definisjon forbudt, angis helt i begynnelsen det Ikke prøv å hersk med at jeg ikke forstår jussen, dette blir for dumt. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #59 Skrevet 18. mai 2013 Og må få legge til, «grov uaktsonhet» betyr IKKE at man det kun gjelder om du går bort til et sovende menneske og knuller på det. Ærlig talt. Anonym poster: c292b6eee6f1b08d26bcaa05d763093a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2013 #60 Skrevet 18. mai 2013 Loven er der for å beskytte de som virkelig har blitt voldtatt. Ikke for å åpne for at alle kan beskylde hvem som helst for voldtekt. De som mener de har blir voldtatt får anmelde da. Så får de som ikke mener at de er blitt voldtatt fortsette livene sine uten noen skade skjedd. Tror dere virkelig at voldtekstproblematikken blir bedre av at vi setter inn kjærestene og samboerne våre for teknikaliteter? Anonym poster: 3b95e6d7219d3460d9ec35cf3a368b3e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå