Gå til innhold

Hvorfor ikke i Norge - burbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har inntrykk av at Sverige generelt er bedre på dyrevelferdslover? For eksempel er jo gullfiskboller også ulovlig i Sverige, mens i Norge blir man jo nesten oppfordret til å bruke små akvarium som dekor... :(

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sverige er så mye flinkere enn oss når det gjelder dyr! Skulle ønske vi kunne lære.

Hester får ikke gå alene, alle husdyr må snakkes til iløpet av dagen, hunder får ikke lov til å sitte alene i bil i mer enn 3 timer.. og mye mye mer..

Anonym poster: 87ddffc7ca73ac973d3e0ef24b6b7c24

• Liker 1
Skrevet

Hester får vel ikke gå alene i Norge tror jeg?

Skrevet

Når skal våre hunder være så heldige å få samme loven som i Sverige hvor det ikke er lov å sette hunder i bur uten å søke dispensasjon.

http://www.skk.se/hu...BrGGjC.facebook

Hvordan vil du oppbevare hunden i bil da?

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min går inn i buret sitt når jeg lar henne være ute alene og mistrives hvis hun må "passe" hele huset..

Skal hun ikke få være der da? :s

Anonym poster: 90108069a134d7f16cc0394122ee7f97

Skrevet

Hvordan vil du oppbevare hunden i bil da?

Om du leser linken så ser du at bur i bil naturligvis er tillatt. Jeg er da heller på ingen måte i mot å sikre hunder under transport, eller trene de til å akseptere bur i tilfelle de må være i "bur-ro" etter for eksempel en operasjon.

Forøvrig er min mening at det overhode ikke kan sammenliknes å være i bur under transport - forutsatt nødvendig tissepauser og strekke på beina - som å bruke bur som et oppholdssted i et hus. For meg er det ihvertfall ganske opplagt...

• Liker 2
Skrevet

Veldig mange valper er i bur i noen mnd om natta. Trodde dette skapte en trygghetsfølelse jeg... Hunder er også i bur i kennel...hvordan skal det løses hvis de ikke kan være i bur der?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hunden min går inn i buret sitt når jeg lar henne være ute alene og mistrives hvis hun må "passe" hele huset..

Stenger du døra til buret? Hvis ikke så er det ikke et bur som sådan men en hundeseng med vegger. Og hvis du må stenge døra så trives hunden tydeligvis ikke så mye som du tror.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjør min. Jeg har prøvd å ha henne løs i huset, og filmet henne. Hun tripper rundt og flytter på seg hele tiden. Går med halen ned og tusler. Syns ikke det er noe stas. Hun ble tilvent buret fra hun var lita. Da lå hun i buret i noen minutter, og hun har et pledd inni der som er hennes lukt på. Nå står buret i stua mi, slik at hun kan legge seg når hun ønsker. Buret er hennes fristed. Døren står alltid åpen. På morgenen før jeg drar hjemmefra legger hun seg i buret. Ikke av vane, nei, fordi noen dager, gjør hun ikke det. Men som oftest. Da ligger hun der mens jeg er borte. Har filmet henne og hun ligger inni buret hele tiden mens jeg er borte, i fred og ro, selv om at døren står åpen. Hun mistrives ikke der inne. Hun sover. I motsetning til når hun ikke har buret i nærheten og er alene.

Det er fordi at hunder "våker" og passer på det området de har... i et lite rom som et bur, er det mye lettere for dem å sove og roe seg da de har et mindre område å passe på. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, fordi tro det eller ei, men hunder er som mennesker : De venner seg til ting. Så en hund som er vant til å være løs i huset uten bur bør få være det.. men det bør ikke bli forbundt med bur i Norge, fordi svenskene skjønner ikke at buret er fint for noen hunder.. Ikke i mange timer om dagen! Tispa mi ligger i buret (med åpen dør, men jeg kunne lukket det og det hadde ikke vært noen forskjell) MAKS 4 timer. Og det er ikke snakk om hver eneste dag... en og annen dag innimellom når jeg ikke er hjemme.

Hun er en lykkelig hund... hun er rolig når hun ligger i bur i bilen fordi hun er vant til det. Min venns hund som ikke er vant med bur, er urolig og slitsom i bilen. Utrygg. Tispa mi er rolig, sover hele turen...

Valper som sover i bur på natten er vanlig. Det er sånn at de ikke skal skade seg selv, og samtidig bli vant til buret slik at de kan bruke det som et sovested senere når de er voksne hunder... Jeg ser ingenting galt med det. Husk at vi snakker korte perioder !

Anonym poster: 0344ed4f326dbc495ea5e719d5ef1263

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stenger du døra til buret? Hvis ikke så er det ikke et bur som sådan men en hundeseng med vegger. Og hvis du må stenge døra så trives hunden tydeligvis ikke så mye som du tror.

Hvordan kan du hevde at hunden ikke trives i buret hvis man må lukke døren ? Har du noen sykt brae kilder som kan bevise det du nettopp sier her?

Fordi påstanden "hunden liker ikke buret fordi den går ut av det" er ganske tynn. Husk at en liten lyd er nok til at hunden beveger seg ut av buret, for å "se" etter lyden.... betyr ikke nødvendigvis at den ikke trives

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Hvis du er nødt til å stenge dyret inne for at den ikke skal gå ut av buret så sier det seg jo selv at den ikke trives der.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er nødt til å stenge dyret inne for at den ikke skal gå ut av buret så sier det seg jo selv at den ikke trives der.

Hvordan i all verden sier det seg selv ? Bare fordi DU sier det ? ... skal vi diskutere dette ordentlig må du gi meg kilder. Og komme med gode argumenter for dine påstander. Alt jeg hører nå er bare "jeg påstår det, dermed er det riktig".

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden sier det seg selv ? Bare fordi DU sier det ? ... skal vi diskutere dette ordentlig må du gi meg kilder. Og komme med gode argumenter for dine påstander. Alt jeg hører nå er bare "jeg påstår det, dermed er det riktig".

Ærlig talt. Det er som å benekte at gresset er grønt... Om en hund beveger seg ut av buret så sier det seg nettopp at den vil ut... Å kreve kilder for det blir latterlig. Om hunden elsket å ligge pal i buret i flere timer så ville den ligge der helt frivillig, ikke fordi den ble tvunget. Om en hund ikke takler å være alene uten å bli stengt inn i et bur så har eieren gjort et stort feiltrinn i opptreningen. Men det er desverre det bur gjør med mennesker og hunder i dag. Problematferd blir bagatilisert, og passiv atferd=rolig atferd i mange hundeeieres øyne.

Bur burde blitt forbudt utenom ved transport og nødtilfeller som rehabelitering, og hundeeiere kunne gått tilbake til den tiden man faktisk måtte trene hunder til å bli trygge i de fleste situasjoner (særlig da i sitt eget hjem) valpesikre huset, og sikre for at hunden ble husren ved å ta valpen ut idet den måtte på do, istedet for å tvinge den til å holde seg eller sitte i sin egen avføring... Slik er det å ha hund. Det er en veldig god grunn for at denne 'snarveien' er ulovlig i Sverige.

Anonym poster: 4464e7b39cb89e34a18df630147fa2d4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Og om hunden gikk ut av buret pga en lyd, så ville den vel oppsøkt buret igjen? Om den likte buret så godt, mener jeg. Men det er kanskje nok en hund som ikke faller til ro i kjente og trygge omgivelser uten sin 'trygge lille hule'?

Anonym poster: 4464e7b39cb89e34a18df630147fa2d4

AnonymBruker
Skrevet

Here we go again!

Ny burdebatt gitt. Bare å vente på alle hatefulle meldinger mot de som har hundene sine i bur og "du burde aldri hatt hund" etc.

At Sverige har innført denne loven betyr veldig lite. Det er mange lover rundt omkring i verden som ikke nødvendigvis er det som er veien å gå.

Når man skal forsvare en sak man står for, vil man jo alltid støtte seg på eksempler som underbygger sine påstander. Svenske burtilhengere vil sikkert vise til norsk lov.

Det største problemet med denne loven er at den ikke bygger på noen form for dokumentasjon. Bare synsing fra dyrevernere og menneskeliggjøring av dyr. En hund er, og vil aldri bli, et menneske. Dyr er skapt til å ligge i trange omgivelser, huler, hi etc.

Vi har valp, og den elsker buret sitt. Der får den fred og går inn dit når den skal sove. Døra er åpen hele dagen, men vi lukker den om natta, når vi går og legger oss. Da skjønner den at det er natt og legger seg til å sove og sover til vi våkner. Årsaken til at vi har døra igjen om natta er at vi skal ha kontroll på at den ikke plutselig våkner og begynner å vandre. Da er det bedre at den gir lyd fra seg om den vil noe midt på natta. Men dette har ikke skjedd, siden valpen sover trygt og godt. Og den har aldri gjort fra seg i buret, noe som vitner om trygghet. Buret ligger rett utenfor soverommet vårt, og vi vil høre den minste lyd fra buret om hun begynner å bli urolig. Jeg forventer for øvrig at vi ikke blir å ha døra lukket om natta heller når valpen blir eldre.

Dessverre er det vanskelig å diskutere bur og hund. Spesielt siden burmotstandere er så nedlatende mot de som forsvarer bur og mer eller mindre anklager dem for dyreplageri.

Anonym poster: 03cd7e8b4e40875f5fe553c11cb06201

• Liker 6
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Alle dyr er da absolutt ikke skapt for å ligge trangt. For eksempel hunder. Hunder er ikke burdyr!

Hunden vår skiftet stilling og soveplass mange ganger om natten. Blant annet for å regulere temperaturen. At noen hunder blir tvunget til å ligge i ro hele natten betyr ikke at det er det som er naturlig for den

• Liker 5
Skrevet

Here we go again!

Ny burdebatt gitt. Bare å vente på alle hatefulle meldinger mot de som har hundene sine i bur og "du burde aldri hatt hund" etc.

At Sverige har innført denne loven betyr veldig lite. Det er mange lover rundt omkring i verden som ikke nødvendigvis er det som er veien å gå.

Når man skal forsvare en sak man står for, vil man jo alltid støtte seg på eksempler som underbygger sine påstander. Svenske burtilhengere vil sikkert vise til norsk lov.

Det største problemet med denne loven er at den ikke bygger på noen form for dokumentasjon. Bare synsing fra dyrevernere og menneskeliggjøring av dyr. En hund er, og vil aldri bli, et menneske. Dyr er skapt til å ligge i trange omgivelser, huler, hi etc.

Vi har valp, og den elsker buret sitt. Der får den fred og går inn dit når den skal sove. Døra er åpen hele dagen, men vi lukker den om natta, når vi går og legger oss. Da skjønner den at det er natt og legger seg til å sove og sover til vi våkner. Årsaken til at vi har døra igjen om natta er at vi skal ha kontroll på at den ikke plutselig våkner og begynner å vandre. Da er det bedre at den gir lyd fra seg om den vil noe midt på natta. Men dette har ikke skjedd, siden valpen sover trygt og godt. Og den har aldri gjort fra seg i buret, noe som vitner om trygghet. Buret ligger rett utenfor soverommet vårt, og vi vil høre den minste lyd fra buret om hun begynner å bli urolig. Jeg forventer for øvrig at vi ikke blir å ha døra lukket om natta heller når valpen blir eldre.

Dessverre er det vanskelig å diskutere bur og hund. Spesielt siden burmotstandere er så nedlatende mot de som forsvarer bur og mer eller mindre anklager dem for dyreplageri.

Anonym poster: 03cd7e8b4e40875f5fe553c11cb06201

Dette må du forklare nærmere. Den biten med at "dyr er skapt til å ligge i trange omgivelser". Mennesker foretrekker å ligge i en seng når de sover - men hverken dyr eller mennesker er skapt til å være innesperret.

Skrevet

Det samme gjør min. Jeg har prøvd å ha henne løs i huset, og filmet henne. Hun tripper rundt og flytter på seg hele tiden. Går med halen ned og tusler. Syns ikke det er noe stas. Hun ble tilvent buret fra hun var lita. Da lå hun i buret i noen minutter, og hun har et pledd inni der som er hennes lukt på. Nå står buret i stua mi, slik at hun kan legge seg når hun ønsker. Buret er hennes fristed. Døren står alltid åpen. På morgenen før jeg drar hjemmefra legger hun seg i buret. Ikke av vane, nei, fordi noen dager, gjør hun ikke det. Men som oftest. Da ligger hun der mens jeg er borte. Har filmet henne og hun ligger inni buret hele tiden mens jeg er borte, i fred og ro, selv om at døren står åpen. Hun mistrives ikke der inne. Hun sover. I motsetning til når hun ikke har buret i nærheten og er alene.

Det er fordi at hunder "våker" og passer på det området de har... i et lite rom som et bur, er det mye lettere for dem å sove og roe seg da de har et mindre område å passe på. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, fordi tro det eller ei, men hunder er som mennesker : De venner seg til ting. Så en hund som er vant til å være løs i huset uten bur bør få være det.. men det bør ikke bli forbundt med bur i Norge, fordi svenskene skjønner ikke at buret er fint for noen hunder.. Ikke i mange timer om dagen! Tispa mi ligger i buret (med åpen dør, men jeg kunne lukket det og det hadde ikke vært noen forskjell) MAKS 4 timer. Og det er ikke snakk om hver eneste dag... en og annen dag innimellom når jeg ikke er hjemme.

Hun er en lykkelig hund... hun er rolig når hun ligger i bur i bilen fordi hun er vant til det. Min venns hund som ikke er vant med bur, er urolig og slitsom i bilen. Utrygg. Tispa mi er rolig, sover hele turen...

Valper som sover i bur på natten er vanlig. Det er sånn at de ikke skal skade seg selv, og samtidig bli vant til buret slik at de kan bruke det som et sovested senere når de er voksne hunder... Jeg ser ingenting galt med det. Husk at vi snakker korte perioder !

Men dette er jo helt irrelevant.

Skrevet

Vi har ikke engang ressurser til å passe på at kvinner ikke blir voldtatt midt i sentrum i oslo. Svaret er at å innføre forbud man ikke kan følge opp kun er politisk korrekthet og vil ikke medføre noe endring i folks atferd.

Mye bedre om man bedriver forebyggende informasjonsarbeid på frivillig basis om man ønsker endringer.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...