Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke folk blinklys?

Fremhevede innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Denne tråden har til nå dreiet seg bare om rundkjøringer. Det er mange andre situasjoner hvor blinklys glimrer med sitt fravær.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 90% sikker på at det er lovpålagt når det er tofelts rundkjøring. Kan sjekke opp senere. Eller det er noen kjørelærere her, som kan oppklare dette?

Anonym poster: b17a86a4ff0e1b23839c2731ba921d23

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer

Fant følgende fra VG:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10012338

Til høyre i stor rundkjøring med to felt: Når du nærmer deg en rundkjøring med flere felt, er det viktig å finne ut hvilket felt du skal velge. Det venstre feltet brukes når du skal rett frem og til venstre. I dette tilfellet skal du svinge til høyre. Du er plassert i høyre felt og har blinklyset på til høyre. Du må her være oppmerksom på gangfelt både før og etter rundkjøringen.

Rett frem i stor rundkjøring med to felt: Informasjonstavlen viser at begge felt kan nyttes ved kjøring rett frem. Du har valgt høyre felt. Du ser at det er en person i gangfeltet, og må slippe vedkommende over. Når du er på høyde med nest siste avkjøring, slår du på blinklyset. Du ser nå at det ikke er noen i gangfeltet, og kan fortsette.

Til venstre i stor rundkjøring med to felt: Når du skal til venstre, skal du ligge i venstre felt. Det første du kontrollerer er gangfeltet. Deretter kan du slå på blinklys til venstre for å vise andre hvor du skal. Når det er ledig i rundkjøringen, fortsetter du, og kjører inn i venstre felt. Ved nest siste avkjørsel slår du på blinklyset til høyre, skifter deretter til høyre felt og svinger ut.

Feltskifte i stor rundkjøring: Du nærmer deg en stor rundkjøring, og skal til venstre. Legg deg inn mot midten før rundkjøringen. Når du skal skifte felt i rundkjøringen, må du bruke blinklys og se deg godt for. Det er viktig å sjekke utvendig speil og blindsonen på høyre side. Så må du tilpasse hastigheten og benytte ledig luke.

AnonymBruker
Skrevet

Dette beviser jo ikke at det er forbudt ved lov å legge seg i høyre felt om man ikke skal første eller andre til høyre? Alle er jo klar over hvordan man bør ligge, men om du skal bevise at det faktisk er slik at man ikke har lov til å kjøre hele runden rundt i høyre felt må du vise til lovtekster eller i det minste avgjørelser fra en domstol som gir presedens.

Anonym poster: 7fa9897cc07caebac6794cf663108b58

AnonymBruker
Skrevet

Dette beviser jo ikke at det er forbudt ved lov å legge seg i høyre felt om man ikke skal første eller andre til høyre? Alle er jo klar over hvordan man bør ligge, men om du skal bevise at det faktisk er slik at man ikke har lov til å kjøre hele runden rundt i høyre felt må du vise til lovtekster eller i det minste avgjørelser fra en domstol som gir presedens.

Anonym poster: 7fa9897cc07caebac6794cf663108b58

Jeg mente mer at man aldri må legge seg i venstre om man skal rett frem (eller til høyre selvsagt). Og at dersom det skjer en ulykke, så får den i venstre felt skylda om han krasjer med en i høyre felt når han bytter for å kjøre rett frem,.,

Orker ikke lete i lovdata.no akkurat nå, jeg...natta

AnonymBruker
Skrevet

I krysset hvor jeg "tar av til meg" skal jeg rett fram, og opp min egen lille fillevei. Til høre og venstre går større "orntlige" veier. Jeg har der blitt kjeftet ut fordi jeg ikke brukte blinklyset.. Prøvde å forklare at jeg ikke har noe "rett fram blinker", men det gikk vist ikke inn.....

Anonym poster: 4f8245c894f6c3e2a077852799cac937

Opplever noe av det samme når jeg kjører fra min mor og far og hjem til meg selv. Da passerer jeg et kryss hvor 95% svinger, mens jeg fortsetter rett fram. Har skjedd at folk har svingt rett foran meg fordi de forventer at jeg skal svinge; og de presterer å gi meg det onde øyet. Burde vel vært motsatt... Jeg er heldigvis forberedt på at det kan skje så rekker fint å bremse, samtidig er det greit hvis de får seg en støkk slik at de har hodt på rett plass neste gang.

Anonym poster: 23ea151a407af58d55785e4e07626e42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...