Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke folk blinklys?

Fremhevede innlegg

Gjest Tekola
Skrevet

Jeg blinker alltid. Selv om jeg er helt alene på veien. Det er så utrolig irriterende å vente på en luke, for eksempel, og så blinker personen i det h*n svinger eller ikke i det hele tatt. Også veldig fint med disse som blinker ETTER å ha svingt. :murvegg:

Det jeg har observert her i Trondheim så er det de med de dyreste bilene som driter i blinkingen. Men det kan jo være tilfeldig.

Venter også spent på en forklaring fra noen av disse som ikke blinker. Men de tør kanskje ikke skrive noe? :fnise:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg vokste opp så jeg som liten på det som var datidens "Autofil", nemlig noe som gikk på svensk tv og het "Trafikmagasinet". Der minnet de på mange ganger at man skal, "blinka först, bromsa sen". Selv om jeg bare var barnet den gang så har det brent seg fast og er noe jeg som regel husker på når jeg skal svine noe sted. Blinkersen på først, før jeg trenger å bremse, så trafikken bak vet hvorfor jeg bremser. For ja, det er irriterende med folk som plutselig bare bremser, så like før de skal svine så går blinkersen på.

Anonym poster: 483c95d994b51adf56decc0a47d10473

• Liker 5
Skrevet

Jeg tok lappen for 4-5 år siden og da var kjørelæreren min opptatt av at man både skulle blinke inn og ut av rundkjøring. Så jeg blinker fortsatt som oftest inn, og alltid ut. Også i strekninger der det er mange smårundkjøringer på strak vei, og hovedparten av bilistene skal rett frem og ikke gidder blinke (f.eks lagårdsveien-hillevågsveien i stavanger).

Syns også det kan være irriterende mange som ikke blinker for å vise at de skal kjøre av veien. Står man da i utkjørselen som kommer etter og venter på denne bilen er det veldig irriterende å se at man kunne ha kjørt ut, men ventet på bilen likevel nettopp fordi at den ikke viste tegn for at den skulle svinge av.

Skrevet (endret)

Jeg har alltid lært å blinke ut av rundkjøring. Det andre har jeg ikke hørt noe om. :vetikke: Nå kjører jeg sjelden bil da, så har ikke måttet forholde meg så mye til det. Men plasserer man seg rett, så burde det ikke være noe problem.

Endret av Cordelia
Skrevet

Det er fin oppførsel å blinke seg "inn" i en rundkjøring om man skal til venstre og det er to felter å kjøre ut i rett frem eller om rundkjøringen er så liten at man ikke automatisk kan se at personen faktisk har lagt seg innerst i rundkjøringen. Det er uansett et mye mindre problem at folk ikke blinker seg "inn" i rundkjøringer enn at folk lar være å blinke i god tid om de skal første til høyre eller blinker seg ut av rundkjøringen i god tid (dvs før de er på vei ut av den, da er det ikke mye vits lengre).

Skrevet

Det er for lite tilbud på blinklysolje for tiden. Spesielt på dyre Audi-er og BMW-er ser beholderen ut til å være veldig liten.

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

Det er for lite tilbud på blinklysolje for tiden. Spesielt på dyre Audi-er og BMW-er ser beholderen ut til å være veldig liten.

:skratte:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker blinklys kun når andre kan få noen nyttig ut av det. Enten ved å ligge bak meg eller skal ut fra en sidevei jeg har tenkt meg inn på. Og som regel ut av rundkjøringer. Og ALDRI inn i rundkjøringer da.

Anonym poster: f3c66c8d70dbd3cb6d3af55dcd8d6698

AnonymBruker
Skrevet

Det er irriterende å vente på en bil som tilsynelatende skal rett frem, også svinger den inn til høyre. Da kunne jeg jo bare kjørt til venstre!

Anonym poster: 86be6f9971167c80e0ba4b7b64237ddc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å blinke seg inn i rundkjøringer har jeg aldri forstått meg på, legger man seg riktig i forhold til hvor man skal bør ikke dette være nødvendig. Jeg lærte aldri dette da jeg øvelseskjørte, og har heller ikke tenkt å begynne med det. Når det gjelder å blinke ut av rundkjøringer skal jeg innrømme at jeg er lat når det er lite trafikk og jeg ser at det ikke er til hinder for andre at jeg ikke blinker meg ut. Noen av dere får hate meg så mye dere vil for det, jeg irriterer meg jo selv over andre som ikke blinker seg ut, men jeg vil påstå at jeg i motsetning til de som ikke blinker i det hele tatt, ser an trafikkbildet, og er det mye trafikk blinker jeg meg selvfølgelig ut for trafikkflytens del.

Det som forøvrig irriterer meg mer enn de som ikke blinker seg ut ved mye trafikk, er de som ikke klarer å blinke på rett sted til rett tid, eller de som legger seg feil i rundkjøringa. Har opplevd flere nestenulykker på grunn av dette, og da er det nesten bedre å vente litt lenger på de som ikke blinker enn å få en bil i sida.

Anonym poster: a920e09a13ef87ae71e183fa796bb19d

Gjest Reza08
Skrevet (endret)

Man må ikke, men man bør helt klart blinke inn i rundkjøringer hvis du skal så langt. Grunnen til dette er at da varsler man andre medtrafikanter om hvor man skal i god tid. Da sparer alle andre tid. Jeg blinker alltid både inn og ut. Irriterer meg over andre som ikke bruker blinklys, uansett. Andre blinker, men da selvfølgelig midt i svingen, og da er det i realiteten for sent. Skal blinkingen ha noen effekt, må du blinke i god tid i forveien. Tar kun to sekunder. Er jo en grunn til at bilene er utstyrt med denne egenskapen. Dagnes kjørelærere vil helt sikkert at du skal blinke både inn og ut.

Mange ganger har jeg stått å ventet på andre biler fordi de ikke brukte blinklyset. De skal svinge til høyre, men bruker ikke blinlys/gjør det midt inni. Hvis de ikke blinker til høyre, må man anta at de skal rett frem. Hvis personen hadde blinket før, ville han spart meg for noen sekunder. Han bruker to sekunder på å blinke, mens jeg hadde spart enda flere.

Min oppfordring til andre medtrafikkanter: Vis hensyn! Ikke kveruler hele tiden.

Endret av Reza08
Skrevet

Men altså, i en rundkjøring med to felt så skal man jo ligge til venstre om man skal helt rundt, og til høre om man skal av på første eller andre avkjørsel. Burde ikke være noe problem det altså! :)

Man er ikke pålagt å bruke innerste felt om man skal helt rundt eller ytterste felt dersom man skal rett frem eller til høyre, men det er god praksis for trafikkavviklingen. Antallet veier inn til rundkjøringen spiller også en rolle.

Er man på vei inn mot rundkjøring så er det altså en veldig grei regel å gi tegn uansett hvor man skal.

Skrevet

De eneste gangene jeg blinker i rundkjøringer er hvis jeg bytter fil når jeg skal ut, eller hvis jeg skal rett til høyre. Det finnes ikke noe mer irriterende enn å stå og vente på en som kommer fra venstre også skal han egentlig rett til høyre og ikke rett frem.

Skrevet (endret)

Man må ikke, men man bør helt klart blinke inn i rundkjøringer hvis du skal så langt. Grunnen til dette er at da varsler man andre medtrafikanter om hvor man skal i god tid. Da sparer alle andre tid. Jeg blinker alltid både inn og ut. Irriterer meg over andre som ikke bruker blinklys, uansett. Andre blinker, men da selvfølgelig midt i svingen, og da er det i realiteten for sent. Skal blinkingen ha noen effekt, må du blinke i god tid i forveien. Tar kun to sekunder. Er jo en grunn til at bilene er utstyrt med denne egenskapen. Dagnes kjørelærere vil helt sikkert at du skal blinke både inn og ut.

Mange ganger har jeg stått å ventet på andre biler fordi de ikke brukte blinklyset. De skal svinge til høyre, men bruker ikke blinlys/gjør det midt inni. Hvis de ikke blinker til høyre, må man anta at de skal rett frem. Hvis personen hadde blinket før, ville han spart meg for noen sekunder. Han bruker to sekunder på å blinke, mens jeg hadde spart enda flere.

Min oppfordring til andre medtrafikkanter: Vis hensyn! Ikke kveruler hele tiden.

Veldig ofte så blinker folk i det de skal svinge ut av rundkjøringa, det beste bør være å gi tegn i det man passerer forrige utkjøring. Jeg vet at tidligere så har det ikke blitt lært at man skal blinke til venstre dersom man skal rundt, men det henger sammen med at rundkjøringer 'egentlig' ikke er noe annet enn en tofelts enveisvei med forkjørsrett. På samme vis så er man ikke pålagt å legge seg til venstre der heller om man skal av på en senere utkjøring, men det er fortsatt god praksis ettersom man ikke opptar plass i feltet som okkuperes av de som skal ut på første utkjøring.

Endret av Larsern
AnonymBruker
Skrevet

Min kjørelærer sa at man ALDRI skal blinke inn i rundkjøringen, samme hvor man skal. Man blinker seg kun ut av rundkjøringen, og dermed skal det kun blinkes til høyre når man er i en rundkjøring.

Anonym poster: bbebc5dfa022c36723a069324fb18326

Merkelig. Min kjørelærervar helt tydelig på at dersom rundkjøringen var firearmet, skulle man blinke til venstre når man skulle til venstre (men skifte til høyre ut, selvfølgelig), ikke blinke rett frem (men til høyre ut, så bilene på vei inn kan se at de kan kjøre), og til høyre når du skaltil høyre. Ved trearmet rundkjøring skal du blinkementen venstre eller høyre. Men alltid blinke segtil høyre ut.

Ser ut som de eldre sjåførene ikke harnlært reglene for rundkjøringer i det hele tatt, ikke hvor de skal kegge seg, de presser seg ut ved å ligge innerst.

Anonym poster: b17a86a4ff0e1b23839c2731ba921d23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ipadtastatur, derfor masse skrivefeil over...

AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke pålagt å bruke innerste felt om man skal helt rundt eller ytterste felt dersom man skal rett frem eller til høyre, men det er god praksis for trafikkavviklingen. Antallet veier inn til rundkjøringen spiller også en rolle.

Er man på vei inn mot rundkjøring så er det altså en veldig grei regel å gi tegn uansett hvor man skal.

Jo det er man dersom rundkjøringen har to felt. Men ser jo stadig i Sinsenkrysset at mange burde kjørt opp på nytt.

Skrevet

Jo det er man dersom rundkjøringen har to felt. Men ser jo stadig i Sinsenkrysset at mange burde kjørt opp på nytt.

Er du sikker på dette? Jeg er ganske sikker på at det ikke er påbud om det, (altså om man bryter vegtrafikkloven og kan straffes dersom man ikke gjør det). At det er god praksis å gjøre det er det ingen tvil om, men det er stor forskjell på 'god praksis' og 'påbud'.

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på dette? Jeg er ganske sikker på at det ikke er påbud om det, (altså om man bryter vegtrafikkloven og kan straffes dersom man ikke gjør det). At det er god praksis å gjøre det er det ingen tvil om, men det er stor forskjell på 'god praksis' og 'påbud'.

Jeg er 90% sikker på at det er lovpålagt når det er tofelts rundkjøring. Kan sjekke opp senere. Eller det er noen kjørelærere her, som kan oppklare dette?

AnonymBruker
Skrevet

I krysset hvor jeg "tar av til meg" skal jeg rett fram, og opp min egen lille fillevei. Til høre og venstre går større "orntlige" veier. Jeg har der blitt kjeftet ut fordi jeg ikke brukte blinklyset.. Prøvde å forklare at jeg ikke har noe "rett fram blinker", men det gikk vist ikke inn.....

Anonym poster: 4f8245c894f6c3e2a077852799cac937

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...