AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #21 Skrevet 14. mai 2013 Reglene er annerledes i dag ja. Hvis du skal til den borterste avkjørselen, til venstre, da blinker du til venstre til du er ved eller akkurat kjørt forbi siste avkjørsel til høyre før du skal ut. Du har også større rundkjøringer, i Sverige har de en god del slike, som er så store at du faktisk må blinke deg over i riktig fil. Anonym poster: 483c95d994b51adf56decc0a47d10473 2
kathen Skrevet 14. mai 2013 #22 Skrevet 14. mai 2013 irriterer meg og grønn over alle som ikke vil bruke blinklysene,spesielt i rundkjøringer! Det er ikke effektivt med rundkjøring når alle driter i blinklys. eller plasserer seg feil for den skyld. syns det kan bli lovpålagt å blinke inn i rundkjøringer,rundkjøring blir jo poengløs når man ikke gjør det. Og hvorfor streker de ikke opp inni rundkjøringene så folk virkelig skjønner at det er to felt?
kathen Skrevet 14. mai 2013 #23 Skrevet 14. mai 2013 Min kjørelærer sa at man ALDRI skal blinke inn i rundkjøringen, samme hvor man skal. Man blinker seg kun ut av rundkjøringen, og dermed skal det kun blinkes til høyre når man er i en rundkjøring. Anonym poster: bbebc5dfa022c36723a069324fb18326 så rart og få beskjed om at man ikke skal det, jeg lærte at jeg skulle gjøre det. Men det er ikke lovpålagt. 2
stripen Skrevet 14. mai 2013 #24 Skrevet 14. mai 2013 Problemet med mange rundkjøringer her i landet er at de er så små at dersom man skal til venstre, og kun blinker ut når man kommer så langt, så skaper man farlige situasjoner fordi at de som kommer i mot ikke kan se at den andre bilen skal til venstre. Da må de som kommer i mot bråbremse fordi at noen andre helt plutselig svinger til venstre uten å gi tegn til at de skal der. På grunn av de små rundkjøringene må de som kommer i mot bremse ned og nesten stoppe i tilfelle noen skal svinge til venstre. Dette skaper veldig dårlig trafikkflyt fordi det bremses opp hele tiden. Er det ikke viktig for folk å vise at man skal krysse en annen bils bane? Konsekvensen av å ikke vise dette kan faktisk være en kollisjon. Hvorfor er det så vanskelig å blinke inn i rundkjøringen for å vise hvor langt rundt man skal? Når man da kommer dit man skal kjøre ut, så blinker man ut. Da viser man de som kommer i mot hvor langt inn i rundkjøringen man skal (sånn at de kan vite om de skal stoppe eller ikke), og man viser de også hvor man skal kjøre ut.
Petra75 Skrevet 14. mai 2013 #25 Skrevet 14. mai 2013 Hadde vært stas å høre fra de som konsekvent nekter å blinke, og få vite årsaken til hvorfor de ikke gidder. 2
missdior Skrevet 14. mai 2013 #26 Skrevet 14. mai 2013 Jeg kjørte opp for to år siden og lærte da at det ikke er noen regel for å blinke inn i rundkjøringen, så jeg gjør ikke det. Folk burde klare å plassere seg rett, uansett om det er en liten rundkjøring eller ikke. Jeg blinker alltid, uansett egentlig. Selv når det ikke er andre biler der. Og ja, det er middelaldrende menn i dyre biler som konsekvent IKKE blinker! (pappa.... stefar... bror...) 2
KaDust Skrevet 14. mai 2013 #27 Skrevet 14. mai 2013 Jeg også irriterer meg grønn over dette, spesielt hvis jeg skal inn i en rundtkjøring, det kommer bil og han svinger første til høyre. ARGHHH DA KUNNE JO JEG KJØRT OGSÅ! Jeg er veldig flink til å blinke selv da, men samboer derimot..
Larsern Skrevet 14. mai 2013 #28 Skrevet 14. mai 2013 Min kjørelærer sa at man ALDRI skal blinke inn i rundkjøringen, samme hvor man skal. Man blinker seg kun ut av rundkjøringen, og dermed skal det kun blinkes til høyre når man er i en rundkjøring. Anonym poster: bbebc5dfa022c36723a069324fb18326 Det var før. For en som kommer inn mot rundkjøring så er det veldig greit å få signal om bil i rundkjøring tenker å kjøre ut eller fortsette forbi. I litt større rundkjøringer så ser man ikke dette nødvendigvis på hjulstilling og hastighet. Samtidig så vet man da også i flerfelts rundkjøringer at vedkommende tenker å bruke innerste fil (man er ikke pålagt å bruke innerste fil selv om man skal rundt, men det er god praksis).
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #29 Skrevet 14. mai 2013 Jeg blinker ikke inn i rundkjøringer. Jeg mener at hvis man legger seg riktig så kan man ikke ta feil av om man skal rett frem eller til venstre. Men mange klarer ikke dette og da blir det farlig. Så merking i rundkjøringer tror jeg hadde gjort seg. Vi har ingen små rundkjøringer her hvor jeg bor, vi har vanlige og store. Jeg blinker alltid ut av rundkjøringen da. Anonym poster: 778f96d96af507b2cc19bcecbab201ea 1
Petra75 Skrevet 14. mai 2013 #30 Skrevet 14. mai 2013 Men det tar vel ikke drepen for dere å blinke inn i rundkjøringen, selv om det ikke er påbudt? Man gir jo bare informasjon til sine medtrafikanter. For eksempel i en rundkjøring med to felt - skal du helt rundt kan jeg faktisk svinge til høyre uten at jeg MÅ vente på deg.
Larsern Skrevet 14. mai 2013 #31 Skrevet 14. mai 2013 Jeg blinker ikke inn i rundkjøringer. Jeg mener at hvis man legger seg riktig så kan man ikke ta feil av om man skal rett frem eller til venstre. Men mange klarer ikke dette og da blir det farlig. Så merking i rundkjøringer tror jeg hadde gjort seg. Vi har ingen små rundkjøringer her hvor jeg bor, vi har vanlige og store. Jeg blinker alltid ut av rundkjøringen da. Anonym poster: 778f96d96af507b2cc19bcecbab201ea Etter den logikken så trenger man ikke lyssignal i veikryss eller fartsøkningsfelt eller ved fletting heller da fordi man likevel vet hvor de andre skal? Greia er også at dersom det ikke er opplyst, eller dårlig opplyst rundkjøring så ser du hverken hjulstillingen eller plasseringen på biler utenfor lyskjeglene (som er veldig sannsynlig i rundkjøringer) godt nok. I verste fall så er det smør på flesk, i beste fall så forhindrer det misforståelser. 4
missdior Skrevet 14. mai 2013 #32 Skrevet 14. mai 2013 Men altså, i en rundkjøring med to felt så skal man jo ligge til venstre om man skal helt rundt, og til høre om man skal av på første eller andre avkjørsel. Burde ikke være noe problem det altså! 2
Petra75 Skrevet 14. mai 2013 #33 Skrevet 14. mai 2013 Men det er likevel anbefalt å blinke inn i rundkjøringer også. Er det egentlig noe problem å blinke inn?? 1
missdior Skrevet 14. mai 2013 #34 Skrevet 14. mai 2013 Men det er likevel anbefalt å blinke inn i rundkjøringer også. Er det egentlig noe problem å blinke inn?? Jeg har lært at jeg ikke skal gjøre det, og jeg trenger ikke gjøre det når jeg ligger riktig plassert 3
loffen Skrevet 14. mai 2013 #35 Skrevet 14. mai 2013 Jeg har lært at jeg ikke skal gjøre det, og jeg trenger ikke gjøre det når jeg ligger riktig plassert Samme her! Og jeg blinker ALLTID ut! Blir så forbannet når folk ikke gjør det! 3
Petra75 Skrevet 14. mai 2013 #36 Skrevet 14. mai 2013 http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Se da spesielt: Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Det er bedre med for mye informasjon enn for lite. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2013 #37 Skrevet 14. mai 2013 Jeg blinker ikke inn i rundkjøringer. Jeg mener at hvis man legger seg riktig så kan man ikke ta feil av om man skal rett frem eller til venstre. Du er en kvinne, sant? Anonym poster: 483c95d994b51adf56decc0a47d10473
Yesterday Skrevet 14. mai 2013 #38 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Jeg har ikke lagt merke til hvilke kjønn som ikke bruker blinklys, følger mer med på veien enn hvordan sjåføren ser ut. Selv har jeg laget meg den vanen at jeg alltid blinker når jeg skal, uansett om det er helt øde og ikke en annen bil i nærheten, fordi da husker jeg alltid å blinke når det er biler i nærheten, eller jeg trenger ikke huske det, det er programmert! Irriterer meg og over de som ikke blinker! Min kjørelærer sa at man ALDRI skal blinke inn i rundkjøringen, samme hvor man skal. Man blinker seg kun ut av rundkjøringen, og dermed skal det kun blinkes til høyre når man er i en rundkjøring. Anonym poster: bbebc5dfa022c36723a069324fb18326 Jeg ble fortalt av min kjørelærer for 6 år siden at man helst skal blinke inn, men at det ikke er påbudt, så jeg måtte alltid gjøre det når jeg kjørte med han. Jeg kuttet det ut når jeg fikk lappen men blinker alltid ut. Endret 14. mai 2013 av Yesterday
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 14. mai 2013 #39 Skrevet 14. mai 2013 De fleste som først blinker i rundkjøringer blinker jo altfor sent. Setter pris på blinking, men har sluttet å bry meg nå, jeg tar det med ROH.
Samaysa Skrevet 14. mai 2013 #40 Skrevet 14. mai 2013 (endret) Rundkjøringer er ikke vanskelige og jeg mener at så lenge man plasserer seg riktig, er det ikke noe problem så lenge man blinker før man kjører ut (altså når man er like ved den nest siste avkjørselen før man skal svinge av) Har sjelden sett folk som skal i den innerste filen blinke, og har erfart at dette egentlig skaper mer forvirring ettersom få er klar over hva den som gjør dette egentlig mener. Her er en fin side for de av dere som føler dere usikre på rundkjøringer (selv om det ikke er det denne tråden egentlig handler om): http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Endret 14. mai 2013 av Samaysa 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå