Gå til innhold

Noen som har opplevd hallusinasjoner? Har et spm...


Høgga

Anbefalte innlegg

Jeg har narkolepsi, så hypnagoge og hypnapompe hallusinasjoner er en del av livet mitt. Det kan være fryktelig skremmende, frem til man skjønner hva som faktisk skjer, etter det er man livredd når det står på, men kommer raskt ut av det når man kommer til seg selv.

De verste hallusinasjonene er faktisk de som er "hverdagslige". "Har jeg sagt i fra om det, egentlig?", "Sendte jeg den meldingen?", "Var h*n virkelig så bitch i går?" etc.

Hypnagoge hallusinasjoner: Hallusinasjoner er livaktige og ofte uhyggelige sanseopplevelser som forekommer i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Hypnagog betegner det som skjer i det man sovner eller døser. Syns - og hørselsopplevelser er vanlig, og noen opplever lukt og berøring. Lignende opplevelser kan forekomme i det man våkner, og da kalles det hypnapompe hallusinasjoner. Hallusinasjoner ved narkolepsi kan inntreffe både ved innsovning om kvelden og ved sterk søvnighet og overgang til søvnanfall om dagen. Symptomet forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi og opptrer gjerne sammen med søvnparalyse.

Endret av Rosalie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fleecejakke

Hallusinerte etter medisiner på sykehuset. Var en kjip opplevelse, men det slipper taket etterhvert. Du må bare prøve å forsone deg med at medisiner kan ha den effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de tingene som fremprovoserer "lucid dreaming" hos meg er å plutselig sove et par timer midt på dagen, mot kvelden, våkne og være våken 1-2 timer og så legge seg igjen til normal tid. Da skjer det nesten bestandig! Virker som hjernen og sinnet er uthvilt, mens kroppen sovner til rutine tid på normal måte. Så da virker det som det har skjedd noen "feilkoblinger" mellom sinnet og kroppen. Kroppen går inn i dyp søvn og sinnet er kjempe våkent.

Det pleier å skje med meg spesielt når jeg leser til prøver, eksamener, er oppe og leser ekstra lenge og har kanskje fått i meg en eller to energi drikker. Jeg syns i grunnen dette er en ubehagelig opplevelse, fordi jeg vil helst at hele meg skal sove når jeg først sovner. Må liksom streve med å vekke meg selv fra denne tilstanden og prøve å sovne inn på nytt. Iblant skjed det flere ganger til etter hverandre, men da kan jeg hjelpe meg selv med å være våken litt til og kanskje stå opp igjen og gjøre noe annet først. Det kan være slitsomt. Lurer på om kan ha en arvelig disposisjon for det her, for jeg har en mor og en søster som beskriver noe av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Luicid dreaming og søvnhallusinasjoner er to forskjellige ting. Forenklet kan man si at luicid dreaming er å være våken i en drøm, mens søvnhallusinasjoner er å drømme mens man er våken. I luicide drømmer innser man at man er i en drøm og kan gjerne styre det som skjer videre. Søvnhallusinasjoner er stort sett ikke så hyggelige. Man våkner og ser rommet rundt seg, men man kan gjerne ikke bevege seg. Det er vanlig å se skumle skikkelser og å tro at man skal dø. Jeg synes det kan sammenliknes med feberfantasier (fra mine personlige erfaringer).

Har hatt begge deler og synes den ene er fin, mens den andre er forjævlig :fnise: Spesielt når man ikke vet at det finnes og at det er normalt/ufarlig.

Kjenner meg veldig igjen i å bli litt forvirret rundt søvn og drømmer. Sliter veldig med søvnfylla (sleep drunkenness) og da lager hjernen min gode unnskyldninger for å gjøre det den vil eller ikke våkne. Hvis du våkner nå, så tar aliens over jorden, drømmer at jeg står opp, drømmer at jeg er på skolen, at jeg har fått fri/flyet er avlyst/eksamen utsatt, vekkerklokken er en drage som må drepes, klorer du opp armen din (ved utslett), så overlever kattungene etc.

Tror også at jeg har gjort ting fordi jeg har drømt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang var jeg i en sånn tilstand da jeg var 15 år gammel og gikk faktisk ut av sengen og ut av rommet mitt, så traff jeg på en mann jeg kjente som hadde dødd av kreft for 2 måneder siden. Jeg snakket med han ute på kjøkkenet mitt og jeg spurte han hvordan det var å være død. Han fortalte at det var deilig å være død og sa at jeg kom til å få et fantastisk liv. Deretter sa han at han hadde beskjed om at min mor ikke kunne komme i bursdagsselskapet mitt dagen etter fordi hun var på vei til en annen by for å treffe slekninger, noe jeg ikke visste om på forhånd. Da jeg våknet opp fra det her, ble jeg med en gang kjemperedd fordi jeg hadde "drømt" om en død person! Jeg begynte til å med å skjelve :P Men så klarte jeg å roe meg etterhvert og betrygge meg at det bare var en drøm og at det sikkert bare var tull den beskjeden om at mor ikke kunne komme til selskapet mitt. Men gjett hva! Dagen etter, på min bursdag, ringer mamma på formiddagen og forteller at hun er på vei til den byen med bil for å treffe de slektningene og kunne da altså ikke komme i selskapet mitt likevel. Da ble jeg jo bare enda mer forvirret... Var det bare en drøm?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hindsight_bias

Anonymous poster hash: c8cd3...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...