Gå til innhold

Dere som kaster mat...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forbeholder meg retten til å gjøre akkurat som jeg vil, og legge skylden der jeg mener den hører hjemme. ;)

Det må da være bedre at den såkalte kjernefamilien kjøper 4 pakker á 2 kjøttkaker enn at jeg alene skal kjøpe 8 kjøttkaker og kaste de 6 jeg ikke trenger? Jeg påstår fortsatt at produsentene og butikken ikke har fått med seg at over 50 % av husholdningene i Oslo består av 1 person - samtidig som familiepakke står svært sterkt i butikkene...

Så hver gang du kjøper kjøttkaker, spiser du 2 stk og kaster resten? Dette må jo være noe av det dummeste og mest uøkonomiske jeg har hørt om.

Anonym poster: e2397db6e49fad3ae370c6fb7ddb2ffd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen, fryser.

Det virker helt ubegripelig for meg at du ikke kan legge de resterende seks i fryseren. Tom et kombiskap har plass til noen kjøttkaker ...

Enig. Når jeg bodde alene og kjøpte f.eks en kjøttbollepakke som inneholdt 30 kjøttboller, så tok jeg dem ut av originalembalasjen og porsjonerte de ut i egne poser/bokser, som jeg så puttet i fryseren. Verre er det jo ikke! Så var det bare å ta en titt i fryseren når jeg skulle finne ut hva jeg skulle ha til middag.

Slapt å bare kaste maten fordi det er mer enn man trenger der og da.

Endret av Hattifnatten
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre at den såkalte kjernefamilien kjøper 4 pakker á 2 kjøttkaker enn at jeg alene skal kjøpe 8 kjøttkaker og kaste de 6 jeg ikke trenger? Jeg påstår fortsatt at produsentene og butikken ikke har fått med seg at over 50 % av husholdningene i Oslo består av 1 person - samtidig som familiepakke står svært sterkt i butikkene...

Støtter denne. Håpløst med alle disse familiepakningene når man er bare en. Blir kastet en del her også av samme grunn. (Nei, jeg har ikke fryser. Kun kjøl og frys, der frysedelen er full av brød og poser med frosne grønnsaker. Sistnevnte kan i det minste porsjoneres ut når man trenger det, men er irriterende å ikke "kunne" bruke friske grønnsaker pga. store pakninger.)

Kaster også noe pålegg. Stort sett fordi det blir dårlig. Jeg spiser frokost og lunch og vil gjerne ha litt variasjon (type syltetøy, ost og en eller annen form for kjøttpålegg). Da blir enten osten eller kjøttpålegget skadelidende siden det ikke har ubegrenset holdbarhet når det er åpnet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne. Håpløst med alle disse familiepakningene når man er bare en. Blir kastet en del her også av samme grunn. (Nei, jeg har ikke fryser. Kun kjøl og frys, der frysedelen er full av brød og poser med frosne grønnsaker. Sistnevnte kan i det minste porsjoneres ut når man trenger det, men er irriterende å ikke "kunne" bruke friske grønnsaker pga. store pakninger.)

Kaster også noe pålegg. Stort sett fordi det blir dårlig. Jeg spiser frokost og lunch og vil gjerne ha litt variasjon (type syltetøy, ost og en eller annen form for kjøttpålegg). Da blir enten osten eller kjøttpålegget skadelidende siden det ikke har ubegrenset holdbarhet når det er åpnet.

Er det ingen mulighet for å prioritere hva som faktisk trenger å være i fryseren? Et brød blir vel spist opp fortere enn en pakke med altfor mange kjøttkaker, og kan dermed oppi plassen sin til kjøttkakene? Eller..? Enig i at produsentene kanskje kan ta til seg kritikken, men når det nå først er sånn, så kan man jo tenke på at kjøttkaker er dyrere enn brød (iallefall når du kaster en hel del av dem) og heller kan få ligge i fryseren?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om at jeg har fryser selv, er én person, og bruker dermed fryseren flittig - syns jeg fortsatt at butikkene skulle hatt et større utvalg for oss som bor alene. Tenk så mange mennesker som bor alene; studenter i min situasjon, single, enslige, folk som kanskje har en partner som arbeider off shore, og lignende. Hvorfor i huleste er det ikke bedre utvalg for oss som ønsker å kjøpe _litt_? Og om man ser på prisene vil man oppdaget at å kjøpe i store kvanta koster mindre enn i små. Kjipt det også...

For meg er det egentlig ikke et problem. Har for vane å fryse absolutt alt, og ta opp til hver middag, etc. Men det irriterer meg jo litt når jeg går i butikken og handler.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Syns det er helt horribelt at man kjøper og kjøper, og kaster det like etterpå.

En venn skulle til å kaste en hel kartong med egg fordi de hadde gått ut på dato med noen dager... da tok jeg de heller med meg hjem og brukte de.

Her kastes ikke noe mat.

Alt av skrell osv går i komposten, som igjen blir til jord og brukes i hagen.

Grønnsaker kuttes opp og fryses ned, kjøtt porsjoneres og fryses, brød skjæres opp og fryses ned

Pålegg tas ut av kartongene og legges i lufttette bokser med lokk så de holder lengre.

Lager jeg middager hvor det ofte blir rester (gryter, supper osv) så lager jeg heller ekstra mye og fryser ned enn å lage normal porsjon og kanskje ende opp med bittelitt rester.

Får jeg saus til overs så fryser jeg det ned i små bokser eller isterningsbrett. Blir melka sur så lager jeg en vaffelrøre eller noe. Vil jeg ikke bruke den med en gang så fryses røra ned...kjekt å ha om det skulle komme besøk.

Det kan være mye å tenke på for noen som ikke er vant til å leve slik, men så fort man kommer inn i rutinen så går alt på automatikk

Så flink du er! Nå ble jeg faktisk inspirert :)

Jeg har vært på KG lenge nok til å skjønne at dette kan høres sarkastisk ut, men jeg mener det altså :) Vi kaster alt for mye mat, men vi prøver å skjerpe oss, spise mer rester, og fryse ned det vi ikke spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter denne.

Godt å høre at jeg har en støttespiller.

Følte jeg ble angrepet fra alle kanter, og at jeg var alene med slike meninger. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker i Norge kaster tonnevis av mat hver dag, det som privatpersoner kaster et en dråpe i havet i forhold. Sier ikke noen av delene er riktig, bevares, bare at det er sånn:\

Men er enig i at det er vanskelig å ta vare på mat uten fryser. Har selv bare en fryseboks som jeg spiller tetris med for å få plass, og alt som KAN oppbevares en stund i kjøleskap, pizza og pomfrit f.eks. havner i kjøleskapet. Men det gjelder jo bare å planlegge litt, kanskje bytte på å invitere venner på middag for at man ikke klarer å spise opp en hel pakke kjøtkaer alene før de blir dårlige.

Selv ble jeg oppdratt av besteforeldrene mine, og har enorme problemer med å hive mat. Hører bestemor hviske meg i nakken med en gang:P Å ta vare på mat sparer jo dessuten budsjettet:) Spiser ofte rester av både chilli, mex-gryte, taco etc. til lunsj:) Mye bedre enn å knaske på knekkebrød i alle fall!

Men er enig i

Anonym poster: 389f623b2289ca6e86e5c69acf41cd6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen mulighet for å prioritere hva som faktisk trenger å være i fryseren? Et brød blir vel spist opp fortere enn en pakke med altfor mange kjøttkaker, og kan dermed oppi plassen sin til kjøttkakene? Eller..?

Et brød ja. men når jeg baker, så baker jeg tre i slengen siden det passer med størrelsen på stekeovnen og bakebollen. Når de så deles i to før jeg fryser dem, så tar de faktisk litt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster kun mat hvis det er rester som får plass i en spiseskje eller rester som blir dårlig til dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et brød i mange måneder. Kaster gjerne resten når det har ligget der 3-4 mnd. Jeg har mye gått over til halvstekte rundstykker. Har funnet en type som er grov nok. En pakke i fryseren tar ikke mye plass. Hos meg er pålegg først og fremst ost siden dette holder seg. Jeg spiser ikke syltetøy. Jeg kjøper annet pålegg, men rekker ofte ikke å spise det opp siden jeg spiser veldig lite brødmat. Jeg prioriterer grønnsaker som holder seg, men selv der så er det en grense. Jeg har diverse sauser mm som har begrenset holdbarhetsdato. Det hjelper meg ikke at det holder i 2 mnd når jeg som en enpersonshusholdning ikke klarer å bruke det opp.

Anonym poster: 5534c31454369efc17c50ba9a2cd0ca0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et brød ja. men når jeg baker, så baker jeg tre i slengen siden det passer med størrelsen på stekeovnen og bakebollen. Når de så deles i to før jeg fryser dem, så tar de faktisk litt plass.

Da er det en annen sak, ja :). Det er noe annet med de som ikke har noen annen unnskyldning. Jeg ville faktisk prioritert de litt dyrere matvarene som ikke blir spist så ofte, og som går raskere ut på dato. Det er ikke så mye man får gjort med de store forpakningene sånn med en gang. Men er som sagt enig i at det BURDE blitt tatt mer hensyn til enslige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må bruke fryseren min annerledes enn de fleste andre her inne. Jeg sliter ikke med plass i fryseren, fordi jeg stadig spiser fra den, og da blir det jo frigjort plass. Hva er poenget med å kjøpe mer mat hvis man har fryseren full?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kaster egentlig ganske lite mat, tror jeg. Selvsagt, lager jeg en halv porsjon middag for mye er det litt vanskelig å spare på, men (.. men da får gjerne hunden noe :P).. Ellers kjøper jeg det jeg tror jeg trenger, og kaster det kun om det rekker å bli dårlig før det blir tomt. Altså at jeg har spist mindre av det enn jeg tenkte. Prøver å kun kjøpe inn/ta opp det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Jeg tror jeg må bruke fryseren min annerledes enn de fleste andre her inne. Jeg sliter ikke med plass i fryseren, fordi jeg stadig spiser fra den, og da blir det jo frigjort plass. Hva er poenget med å kjøpe mer mat hvis man har fryseren full?

Ja, jeg er også litt overrasket, men tror det går mer på rutiner og vane enn reell plassmangel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ikke minst veldig ufint å kaste mat med tanke på at mange ikke har mat.

Anonym poster: 74376068ddabf5df394b4ee85f9d04b4

det er dette jeg pleier å si når jeg har lagt for mye mat på fatet og allerede er stappmett: "tenk på barna i afrika!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er helt horribelt at man kjøper og kjøper, og kaster det like etterpå.

En venn skulle til å kaste en hel kartong med egg fordi de hadde gått ut på dato med noen dager... da tok jeg de heller med meg hjem og brukte de.

Her kastes ikke noe mat.

Alt av skrell osv går i komposten, som igjen blir til jord og brukes i hagen.

Grønnsaker kuttes opp og fryses ned, kjøtt porsjoneres og fryses, brød skjæres opp og fryses ned

Pålegg tas ut av kartongene og legges i lufttette bokser med lokk så de holder lengre.

Lager jeg middager hvor det ofte blir rester (gryter, supper osv) så lager jeg heller ekstra mye og fryser ned enn å lage normal porsjon og kanskje ende opp med bittelitt rester.

Får jeg saus til overs så fryser jeg det ned i små bokser eller isterningsbrett. Blir melka sur så lager jeg en vaffelrøre eller noe. Vil jeg ikke bruke den med en gang så fryses røra ned...kjekt å ha om det skulle komme besøk.

Det kan være mye å tenke på for noen som ikke er vant til å leve slik, men så fort man kommer inn i rutinen så går alt på automatikk

Jeg synes du var veldlig flink og flere burde gjøre som deg :)

Men det var bare en ting jeg reagerte litt på. Bruker du sur melk i vafler? Klumpete melk? Sikkert greit nok det, men synes det var litt ekkelt at du serverer dette til gjester som ikke er klar over hva de faktisk spiser.

Anonym poster: 56356743187b7ae263122a5a9a99ba36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MamaQuilla

Jeg synes du var veldlig flink og flere burde gjøre som deg :)

Men det var bare en ting jeg reagerte litt på. Bruker du sur melk i vafler? Klumpete melk? Sikkert greit nok det, men synes det var litt ekkelt at du serverer dette til gjester som ikke er klar over hva de faktisk spiser.

Anonym poster: 56356743187b7ae263122a5a9a99ba36

Man kan fint bruke sur melk/rømme på denne måten, det er et velkjent husmortriks.

:)

Endret av MamaQuilla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å gjøre akkurat som jeg vil, og legge skylden der jeg mener den hører hjemme. ;)

Den retten har du, og den har jeg vel heller ikke argumentert mot såvidt jeg kan se. Ikke har jeg nødvendigvis dømt deg nedenom og hjem heller, men jeg synes ikke skyldplasseringen din henger på greip. Du tar valget om å kjøpe den upraktiske pakningen, du tar valget om å bare bruke to kjøttkaker om gangen, du tar valget om å ikke fryse de som blir igjen, du tar valget om å ikke spise resten før de blir dårlige. Skolebokeksempel på kognitiv dissonans.

Anonym poster: 8e3445d18b6cd328ca6ed2fae9ed49e3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart mye sløseri blant folk.

Man kan ikke forvente at alle type mat skal finnes i små porsjoner (f.eks. 2 kjøttkaker).

Hovedgrunnen til at det ikke finnes små pakninger er nok opplagt fordi matprodusentene ikke ønsker å selge mindre for å gjøre folk fornøyd. Så kyniske er det naturligvis, det er bevist mange-mange ganger.

De som ikke orker å "styre" med å åpne fryseren har for mye penger eller er fryktelig lat.

Mange ønsker vel heller å la seg friste til å kjøpe nytt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...