Gå til innhold

Å si "lille venn" til folk på samme alder


Gjest Marsvinet

Anbefalte innlegg

Jeg får seriøst innvendige spasmer om noen kaller meg lille venn. Da vrenger det seg! Bodde i kollektiv med en som kalte meg "vennen" i ny og ne, og jeg hata det. Fikk han kjapt til å slutte i etterkant av et voldsomt nachspill han og en annen hadde på en vanlig hverdag hvor jeg skulle opp grytidlig neste morgen. Dette var langt fra første gang de hadde nach og begeret var mer enn velfylt. "Skal du prate til meg med kallenavn bruker du navnet mitt, det er det jeg har blitt tildelt" sa jeg. Skal si dere pipa fikk en annen låt :P Han kalte meg aldri vennen igjen. Nei, å bruke vennen min er ikke noe voksne folk sier om hverandre for å være hyggelige, det kan til nød benyttes mellom kjærester. Men ikke andre relasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan knapt kalles hersketeknikk når det er ment humoristisk blandt venner, når de i tillegg akkurat har sagt noe som hører hjemme i en vits =D Folk må slutte å være så høye på seg selv. Hvis du sier noe teit må det være lov for venner å utnytte denne idiotien for å le litt...

Men nå er ikke dette ment som humoristisk. Dersom det hadde vært det, hadde begge partene vært klar over det.

Anonym poster: 98b4b233456e4bc167d4244414bbcc76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er ikke dette ment som humoristisk. Dersom det hadde vært det, hadde begge partene vært klar over det.

Anonym poster: 98b4b233456e4bc167d4244414bbcc76

Nettopp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som søtt, det kommer ann på tonefallet. Om det er en krangel, ser jeg på det som hersketeknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig uproft å si slikt til folk, spesielt i jobbsammenheng.

Anonym poster: 7da4f7c0c11137c7039caed902555ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Veldig, veldig uproft å si slikt til folk, spesielt i jobbsammenheng.

Anonym poster: 7da4f7c0c11137c7039caed902555ddf

Ikke like etter at de har sagt: "Det skal ikke du bry det lille hodet ditt med".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg HATER at folk kaller meg lille venn, har hatet det siden jeg var liten. tror ikke jeg noensinne har hørt folk bruke det som noe annet enn en hersketeknikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke å bli kalt lille venn, ikke når noen trøster meg en gang. For meg føles det nedlatende, selv om de som ikke sier det ikke mener det sånn. Men de fleste som kjenner meg vet godt at jeg ikke liker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier av og til lille venn til lillebroren min som er nesten like gammel som meg. Kan også si det til venner og kjæreste, men da sier jeg det med kjærlighet.

Som regel blir "lille venn" brukt som hersketeknikk så man skal være veldig bevisst på det om andre sier det til deg.

Anonym poster: bcea1a79a988373fa24390a194dfcd77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja du kaller deg selv mye penere og sier hun ikke har like fin kropp osv, kanskje hun merker den nedlatende holdningen din.

Anonym poster: a9f4d68c9432905be04e3a32ebb135af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Noen har litt for god selvtillit.... Men ikke bry deg om henne du, lille venn, hun er bare et fleskeberg uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese, spesielt fordi jeg har noen som ofte sier "vennen" til meg, eller f.eks "Hei, skjønne ....", eller kan si f.eks "takk, min skjønne". Jeg vet 100% sikkert at det ikke er nedlatende ment, men posistivt ment.

Men jeg kan forstå at noen kan bruke det nedlatende, spesielt "lille venn", men hva så? Da sier man bare fra at man ikke vil bli kalt det, eller man sier ingenting. Det er ikke noe å la seg ta på vei for. Du kan tenke det, føle det, men la nå være å bli noe oppbrakt av det.

Takk, en som forstår at alt ikke er ment i verste mening. :blomst:

Takk, så fint av deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan knapt kalles hersketeknikk når det er ment humoristisk blandt venner, når de i tillegg akkurat har sagt noe som hører hjemme i en vits =D Folk må slutte å være så høye på seg selv. Hvis du sier noe teit må det være lov for venner å utnytte denne idiotien for å le litt...

Det er ikke snakk om å være høy på seg selv, men slike folk som må bruke slike hersketeknikker er ufattelig irriterende. Det vitner om usikkerhet fordi man ikke klarer å hevde seg på en moden og konstruktiv måte. De som må ty til "lille venn" i diskusjoner eller for å forsøke å være bedre (som slår totalt feil vei) har tapt for lengst.

Anonym poster: 47d9b22bd387d7127fd95c5600478931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en venninde utbryter: "hei, lille venn" og klemmer deg når hun ser deg. Er det hersketeknikk eller er det å være hyggelig?

Anonym poster: 306761b0689bc87ce1c64d9ba8ee1105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Såklart er det hersketeknikk.

Man prøver å sette andre under seg selv i rang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke snakk om å være høy på seg selv, men slike folk som må bruke slike hersketeknikker er ufattelig irriterende. Det vitner om usikkerhet fordi man ikke klarer å hevde seg på en moden og konstruktiv måte. De som må ty til "lille venn" i diskusjoner eller for å forsøke å være bedre (som slår totalt feil vei) har tapt for lengst.

Anonym poster: 47d9b22bd387d7127fd95c5600478931

men lille venn, du må ikke ta alt i verste mening. Noen av oss liker å ha det litt morsomt vet du. og da ofte på bekostning av andre. spesielt andre som tar ting for seriøst ;-)

Anonym poster: 4404f994930cb46428247a29ef342c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men lille venn, du må ikke ta alt i verste mening. Noen av oss liker å ha det litt morsomt vet du. og da ofte på bekostning av andre. spesielt andre som tar ting for seriøst ;-)

Anonym poster: 4404f994930cb46428247a29ef342c5a

Hater sånne mennesker som skal være så ille morsomme i upassende situasjoner og med fremmede. Kommer ikke på noe som er mer flaut eller sosialt tilbakestående. Det som plager meg er at disse menneskene tror de har så mye humor og er så morsomme, mens de i virkeligheten kommer med så dårlig "spøker" som "lille venn". og hvis ikke du ler,er du bare kjedelig! javelja.

Anonym poster: 585977325e3029bdb706517120ba3baa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...