Gå til innhold

Gått fra stryk til bestått etter klage(Høyere utdanning) ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke skoler går dere som får kommentere karakteren på? På NTNU får man bare fylle ut et skjema med krav om begrunnelse og deretter et skjema om klage på sensurvedtak. Den nye sensoren skal ikke vite hvem som klager eller hvilken karakter som er satt før.

Studerer på BI.

Hvis man kun sender inn klageskjemaet får man mest sannsynlig ny vurdering, ettersom det står på skjemaet at det skal også sendes inn en skriftlig begrunnelse om hvorfor man klager på den opprinnelige karakteren.

Er også anbefalt at man søker om karakterbegrunnelse først, og deretter søker om å få en ny vurdering.

På BI kan man kun klage én gang, og en klage kan ikke påklages. Vet ikke om dette gjelder andre steder, men regner med det. Derfor er det greit å sette seg ned og skrive en svært god klage, ettersom (slik jeg ser det) man har veldig lite å tape.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er musikk i mine ører! dere som har gått fra stryk til bestått, var det blind sensur? dvs at dere ikke skulle levere inn begrunnelse for klaget og at sensor ikke visste tidligere karakter?

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min skole var det åpen sensur første gang jeg gikk fra Stryk til E og andre gang det skjedde var det blind sensur. Det er håp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er musikk i mine ører! dere som har gått fra stryk til bestått, var det blind sensur? dvs at dere ikke skulle levere inn begrunnelse for klaget og at sensor ikke visste tidligere karakter?

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Ja, det var det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gutt på samme studie som meg, klagde på at han fikk en B (mente selv at han skulle få A for oppgaven), endte opp med at han fikk en C.

Anonym poster: b70785f13e88fc5dbdd1518bcfa28156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg gikk fra stryk til C ved å klage.

Jeg ville uansett klaget da du ikke har noe å tape på det :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt om en til som gikk fra stryk til B! ikke at jeg tror dèt kommer til å skje da men.. stoler ikke helt på sensuren alltid.

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lavngard

En gutt på samme studie som meg, klagde på at han fikk en B (mente selv at han skulle få A for oppgaven), endte opp med at han fikk en C.

Anonym poster: b70785f13e88fc5dbdd1518bcfa28156

Til pass for honom. Ein lyt godta den karakteren ein får. Klaging er ein uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til pass for honom. Ein lyt godta den karakteren ein får. Klaging er ein uting.

Dummeste jeg har hørt. Siden sensorer bare er mennesker vil det forekomme avvik og urettmessig bedømming. det kan være ytre faktorer som at sensor har en dårlig dag, det kan være sensor har en subjektiv oppfatning av hva som er positivt og negativt med besvarelsen som ikke korrelerer med hva en annen sensor mener. Feil skjer og kommer til å fortsette og skje, fordi, igjen. Vi har med mennesker og gjøre. Mener du selv du har fått en urettferdig og altfor streng sensurering så er det dumt ikke og klage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Lavngard

Dummeste jeg har hørt. Siden sensorer bare er mennesker vil det forekomme avvik og urettmessig bedømming. det kan være ytre faktorer som at sensor har en dårlig dag, det kan være sensor har en subjektiv oppfatning av hva som er positivt og negativt med besvarelsen som ikke korrelerer med hva en annen sensor mener. Feil skjer og kommer til å fortsette og skje, fordi, igjen. Vi har med mennesker og gjøre. Mener du selv du har fått en urettferdig og altfor streng sensurering så er det dumt ikke og klage.

Men i på sikt vil det verta om lag rett samla sett. Det er jo ikkje slik at ein aldri får "for god" karakter, det går nok like mykje begge veger. Resultatet er at dei som klager mykje i snitt får betre karakterar enn dei bør ha, samanlikna med dei som ikkje gjer det. Det bør komma fram på vitnemålet kor mange "klagekarakterar" dei har, slik at ev. arbeidsgjevarar kan legga dette til grunn ut frå korleis dei ev. vel å vurdera denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i på sikt vil det verta om lag rett samla sett. Det er jo ikkje slik at ein aldri får "for god" karakter, det går nok like mykje begge veger. Resultatet er at dei som klager mykje i snitt får betre karakterar enn dei bør ha, samanlikna med dei som ikkje gjer det. Det bør komma fram på vitnemålet kor mange "klagekarakterar" dei har, slik at ev. arbeidsgjevarar kan legga dette til grunn ut frå korleis dei ev. vel å vurdera denne informasjonen.

Har du noen kilde på at en i snitt for bedre karakter ved å klage? ved de fleste studieinstitusjoner praktiseres blind sensur, dermed får klageren en helt nøytral vurdering av sin besvarelse på nytt. Personlig har jeg hovedsaklig behold original karakter ved klage, dernest har jeg gått ned like mange ganger som opp ved ny sensur og dette vet jeg gjelder mange andre tilfeller også. Dersom denne ordningen ikke hadde vært rettferdig så hadde den ikke blitt praktisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt om 2 til som gikk fra stryk til D. Førstegangssensur er ikke alltid rettferdig.

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei. er i en svært vanskelig situasjon, har fått F i et fag jeg trenger å bestå for å få graden min. Er ikke enig i denne sensuren, har derfor, etter å ha fått begrunnelse klaget.

Sensor mener Del 1= F og del 2= E.

Noen andre som har klaget og fått bestått? Jeg forstår at det ikke endrer min sak, men det hadde vært fint med andres erfaringer vedrørende dette. Det kan forsåvidt være svar fra de som har fått stryk og IKKE fått medhold i klage også.

TAKK!

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Hvordan gikk det med klagen din??? jeg venter på svar på min, har også klaget på en F jeg mener er fullstendig feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det med klagen din??? jeg venter på svar på min, har også klaget på en F jeg mener er fullstendig feil!

Jeg fikk desverre ikke medhold. MEN. Jeg fikk innpass av et annet fag jeg hadde fra før av i stedet så det endte heldigvis godt, med skoleplass og det hele! masse lykke til! vet hvordan du har det!

Anonymous poster hash: 8512d...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gikk fra D til C en gang. Mente jeg hadde skrevet mer en bra nok for å få en C så jeg klagde. Er i grunn vanskelig å vite akkurat hvilke svar de vil ha på eksamen til de forskjellige spørsmålene, men slik er det no for alle.

Så er det heller ikke slik at alle falulteter faktisk har en fasitt på oppgavene sine, men sensorene bare diskuterer seg i mellom og kommer fram til at, ja, dette var en B. Helt latterlig spør du meg. Burde jo ha et objektivt system hvor det ikke er rom for subjektive tolkninger. Skal man få 10/10 poeng på oppgaven burde man ha tatt med de spesefikke tingene som kreves for det.

Skrev en litt sint melding til hun ene sensoren en gang da jeg spurte om begrunnelse for karakter. Var ganske tydelig at hun ikke hadde giddet og sett noe særlig på det og bare skrev en generell melding hun sikkert hadde på copy --> paste, i begrunnelsen jeg fikk.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sensor foretrekker jeg blind sensur. Når studenten som har strøket skriver at de fortjener bedre karakter fordi de har lest hver kveld hele semesteret er det virkelig ikke til studentens beste. Der hvor sensor kan lese klagen er det best for studenten å holde seg saklig.

Ellers har jeg både gitt ny sensur hvor studenten har gått opp noen karakterer, og sensur hvor studenten har gått ned eller blitt der den er. I fag hvor det finnes et svar med to streker under har jeg aldri forandret en sensur.

Når jeg selv var student klaget jeg ved en anledning og gikk fra F til B. Der var jeg mer enn sikker i min sak for å si det sånn.



Anonymous poster hash: 87ce0...b77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk desverre ikke medhold. MEN. Jeg fikk innpass av et annet fag jeg hadde fra før av i stedet så det endte heldigvis godt, med skoleplass og det hele! masse lykke til! vet hvordan du har det!

Anonymous poster hash: 8512d...8c3

takk :) det gikk bra! gikk fra F til D :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...