Gå til innhold

Gått fra stryk til bestått etter klage(Høyere utdanning) ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. er i en svært vanskelig situasjon, har fått F i et fag jeg trenger å bestå for å få graden min. Er ikke enig i denne sensuren, har derfor, etter å ha fått begrunnelse klaget.

Sensor mener Del 1= F og del 2= E.

Noen andre som har klaget og fått bestått? Jeg forstår at det ikke endrer min sak, men det hadde vært fint med andres erfaringer vedrørende dette. Det kan forsåvidt være svar fra de som har fått stryk og IKKE fått medhold i klage også.

TAKK!

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har klaget på en stryk og fått den endret til en E.

Anonym poster: c32889bcd182e117bad8389dc8e52636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra F til D når jeg klaget.

Anonym poster: 2757265794f273f673e4607e94f10a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått fra stryk til E, kan ikke beskrive hvor lettet og lykkelig jeg var,.

Anonym poster: c5cdd540b777e7bc413f01354e8f95bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har strøket, så har du jo ingenting å tape på å klage. Om du derimot hadde fått E feks kan du jo faktisk risikere å stryke om du klager. Har hørt om dem som har gått ned i karakter etter å ha klaget..

Anonym poster: 36b3227805556cec9e75b485cc768668

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du allerede har strøket, så har du jo ingenting å tape på å klage. Om du derimot hadde fått E feks kan du jo faktisk risikere å stryke om du klager. Har hørt om dem som har gått ned i karakter etter å ha klaget..

Anonym poster: 36b3227805556cec9e75b485cc768668

Neida, det vet jeg, har klagd for lenge siden, var jo ikke tvil om det. Jeg bare lurer på hvordan oddsene mine er, sånn "statistisk", hvor mange som opplever at slike klager går igjennom. er så utrolig mye som står på spill for meg nå..

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det vet jeg, har klagd for lenge siden, var jo ikke tvil om det. Jeg bare lurer på hvordan oddsene mine er, sånn "statistisk", hvor mange som opplever at slike klager går igjennom. er så utrolig mye som står på spill for meg nå..

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Jeg har gått fra E til C 3 ganger, samt gått fra E til F en gang, og da tok jeg den opp igjen og fikk en D.

Så ja, det er mulig at det går begge veier. Men om man har en sterk følelse på at det er helt på jordet det første sensor har bedømt, så klag! :)

Anonym poster: 19562453f438b3a113d6bb06e16010e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting står på spill - siden du allerede har strøket. Det kan ikke gå dårligere enn det?

Anonym poster: 846d17ad2f0eccc565cc702d80ebe229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått fra D til C en gang og fra D til E en gang. Vet om flere som har klaget seg ned i karakter, men når du først har strøket er det ikke noe poeng i å ikke klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk en gang fra D til stryk en gang også, så det er jo ganske ofte det ser ut til at de sensorene er litt ute på bærtur.. Det eneste som bekymrer meg er at denne sensoren er kjent blandt studentene for å være streng, har også selv vært misfornøyd med kar. han har satt før, MEN- ingen av de 2 gangene fikk jeg medhold i klagen.. Redd for at det samme skal skje denne gangen. Så ja, ja jeg vet jeg ikke har noe å tape, men jeg er så usikker hvor det bærer denne gangen, tidligere har det ikke stått så mye på spill både med tanke på graden og økonomisk. Det blir virkelig himmel eller helvete..

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra E til B i et fag jeg hadde forrige semester.

Mye av grunnen tror jeg ligger i at klagebrevet som jeg sendte var på over 15 sider og jeg hadde satt meg grundig inn i høgskolens eksamensreglement, så sensor fikk sikkert sjokk! :fnise:

Endret av Rægs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra F til B i et fag jeg hadde forrige semester.

Mye av grunnen tror jeg ligger i at klagebrevet som jeg sendte var på over 15 sider og jeg hadde satt meg grundig inn i høgskolens eksamensreglement, så sensor fikk sikkert sjokk! :fnise:

Det er ganske drøye greier, grattis! dette her er blind sensur da, sensor skal ikke vite karakter, hvem som sensurertel el. på denne. desverre synes jeg da, for jeg skulle argumentert ganske heftig på den.

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mitt inntrykk er jo nesten at flere som klager på stryk går opp til E enn de som ikke får medhold.

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Jeg gikk fra stryk til C en gang. Var helt sjokka :P Skrev bare at jeg mente besvarelsen var for strengt vurdert ifht. sensorveiledningen, noe jeg jo mente den var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke skoler går dere som får kommentere karakteren på? På NTNU får man bare fylle ut et skjema med krav om begrunnelse og deretter et skjema om klage på sensurvedtak. Den nye sensoren skal ikke vite hvem som klager eller hvilken karakter som er satt før.

Edit: Man kan legge ved grunnlag for klage, men det blir ikke sendt videre til den nye sensoren, så jeg har aldri sett poenget med å gjøre det.

Endret av Fantomina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme på min høgskole. Men ved UiO må man skrive en begrunnelse, men de aller fleste studieinsitusjoner praktiserer blind sensur nå. Det kan se ut til at det bedrer sjansene til å gå opp i karakter:

http://universitas.no/leserbrev/55763/bomskudd-om-klageordning

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Hvilke skoler går dere som får kommentere karakteren på? På NTNU får man bare fylle ut et skjema med krav om begrunnelse og deretter et skjema om klage på sensurvedtak. Den nye sensoren skal ikke vite hvem som klager eller hvilken karakter som er satt før.

Man kan ringe og be om begrunnelse de fleste steder, f.eks. UiB, der jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ringe og be om begrunnelse de fleste steder, f.eks. UiB, der jeg går.

Alle har krav på begrunnelse for sensur.

Anonym poster: 8512d8b01929a11323292f3ab710a8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har krav på sensur, men man må be om det innen tre uker etter at man har fått karakteren. Der jeg går får man ikke begrunnet klaget, skjemaet er for kort til det.

Anonym poster: 846d17ad2f0eccc565cc702d80ebe229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...