Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan stiller loven seg når leieboer nekter å flytte og huseier skal bo der selv? Har sagt opp leiligheten min i studiebyen og skal hjem for å jobbe. Har leid ut leiligheten min der og kontrakten gikk ut for noen dager siden.

Alt virket greit til jeg nå får en melding om at leietaker ikke har funnet seg ny leilighet allikevel. Kan jeg bare låse meg inn og begynne å bo der? Hvis ikke er jeg husløs. Jeg har stor hund og kjenner veldig få i byen jeg eier leilighet.

Anonym poster: 2e47d82901bac552d32c332093685c72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kontaktet politiet og hørt.

• Liker 12
Skrevet

Du må nok gå gjennom de rette kanaler. Det er vanskelig å få kastet ut folk.

Skrevet (endret)

Det er vanskelig, som silfen sier, å kaste ut folk. Men, om det er gjort riktig i oppsigelse og grunnen til oppsigelse er gyldig, noe det ser ut til å være, så har du iallefall ditt på det rene.

Dette er en gammel artikkel, men jeg tror den fortsatt skal være gjeldende, dvs at den nå er namsfogden/namsmannen som er "din mann" videre.

http://www.dinepenge...ieboeren/131162

Endret av hjärterdam
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig, som silfen sier, å kaste ut folk. Men, om det er gjort riktig i oppsigelse og grunnen til oppsigelse er gyldig, noe det ser ut til å være, så har du iallefall ditt på det rene.

Dette er en gammel artikkel, men jeg tror den fortsatt skal være gjeldende, dvs at den nå er namsfogden/namsmannen som er "din mann" videre.

http://www.dinepenge...ieboeren/131162

Leieboeren min har ikke oppsigelsesvern, oppsigelsen er da alltid gyldig og leieboer kan ikke protestere.

Hva skal jeg gjøre i 3mnd mens jeg venter på utkastelse? Bo på gaten? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at leieboeren har fått med seg at du kommer tilbake - og skjønner alvoret?

Jeg ville sendt en melding/epost om at du kommer hjem den og den datoen, og flytter inn i din egen leilighet. (For du har vel nøkkel?) Hvis leieboeren ikke har funnet seg noe til da, kan h*n få lov til å sove på sofaen din i et par dager, men må være ute av huset på dagtid (el mellom 08:00 og 22:00), når du skal jobbe/pusse opp/ha gjester på besøk.

Så låser du deg bare inn og tar deg til rette, så kan vi se hvor lenge leieboeren har tenkt å bli. Det kan da ikke være ulovlig? Tipper at h*n forsvinner kjapt da. Evt så kan du ha med deg noen kraftige kompiser som kan bli med deg hjem første gangen, og være hos deg litt. Sånn at ikke leieboeren prøver seg på noe.

Anonym poster: f7a6e8669fadd7633ab5436fead33d81

• Liker 3
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Er du sikker på at leieboeren har fått med seg at du kommer tilbake - og skjønner alvoret?

Jeg ville sendt en melding/epost om at du kommer hjem den og den datoen, og flytter inn i din egen leilighet. (For du har vel nøkkel?) Hvis leieboeren ikke har funnet seg noe til da, kan h*n få lov til å sove på sofaen din i et par dager, men må være ute av huset på dagtid (el mellom 08:00 og 22:00), når du skal jobbe/pusse opp/ha gjester på besøk.

Så låser du deg bare inn og tar deg til rette, så kan vi se hvor lenge leieboeren har tenkt å bli. Det kan da ikke være ulovlig? Tipper at h*n forsvinner kjapt da. Evt så kan du ha med deg noen kraftige kompiser som kan bli med deg hjem første gangen, og være hos deg litt. Sånn at ikke leieboeren prøver seg på noe.

Selvtekt er ulovlig, minner på det.

Slike ting er det best å gjøre på den rette måten, dvs. via namsmannen i verste fall.

• Liker 3
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Leieboeren min har ikke oppsigelsesvern, oppsigelsen er da alltid gyldig og leieboer kan ikke protestere.

Finn deg en billig hybel, i verste fall finner du deg hytte på en campingplass e. l. Det er det minste problemet ditt. Du har jo leieinntektene fra leiligheten din så lenge personen bor der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir jo nesten nødt til å låse meg inn, jeg har ikke noe annet sted å gå. Sendte melding for to uker siden og minnet på at kontraktstiden var gått ut. Da fikk jeg til svar at alt var greit og at leieboer skulle flytte i ny leilighet om få dager. Spurte om han var ute, for jeg kommer hjem imorgen, men da var det ikke greit allikevel.

AnonymBruker
Skrevet

Leieboere har flere rettigheter enn hva sunt er. Kan leietakeren dokumentere at h*n har større behov for å bo der enn deg kan du i verste fall risikere å måtte finne deg et annet sted å bo.

Anonym poster: 0fd3556f18a765a28f3ee369656a28ff

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leieboere har flere rettigheter enn hva sunt er. Kan leietakeren dokumentere at h*n har større behov for å bo der enn deg kan du i verste fall risikere å måtte finne deg et annet sted å bo.

Anonym poster: 0fd3556f18a765a28f3ee369656a28ff

Ja, dette er skummelt. Hadde aldri i min villeste fantasi kunne tenkt meg å drive med utleie.

Anonym poster: f47b50d74e4c32b9c13dd312669ac4e3

• Liker 1
Gjest Armule
Skrevet (endret)

Spørsmålet er jo om kontrakten er tidsbestemt eller tidsubestemt. Som jeg forstår av TS, er den tidsbestemt.

Da spiller det ingen rolle om TS skal overta boligen selv, o.l. Det har noe å si når det er snakk om oppsigelse i forbindelse med tidsubestemt kontrakt.

Om TS f.eks. ikke hadde rett til å lage tidsbestemt kontrakt (f.eks. at kontrakten var tidsbestemt under tre år), så er kontrakten automatisk tidsubestemt. Og da trer kravet om begrunnet oppsigelse inn.

Endret av Cervix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så enkelt er det ikke. Har du leid ut med tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt? Har du med i kontrakten at det gjelder utleie av egen bolig, jfr. husleieloven § 11-4?

Det er ulovlig for deg å låse deg inn selv med tanke på å bo der. Du må ta kontakt med namsmannen der leiligheten er.

Anonym poster: 23398b9ebbe6d0622e2b00e3151a407b

• Liker 1
Skrevet

Og derfor kommer jeg aldri til å leie ut... Har hørt så mange skrekkhistorier oppigjennom årene.

Hva kommer du til å gjøre TS?

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo om kontrakten er tidsbestemt eller tidsubestemt. Som jeg forstår av TS, er den tidsbestemt.

Da spiller det ingen rolle om TS skal overta boligen selv, o.l. Det har noe å si når det er snakk om oppsigelse i forbindelse med tidsubestemt kontrakt.

Om TS f.eks. ikke hadde rett til å lage tidsbestemt kontrakt (f.eks. at kontrakten var tidsbestemt under tre år), så er kontrakten automatisk tidsubestemt. Og da trer kravet om begrunnet oppsigelse inn.

Nei, kontrakten er på 4 mnd og det er helt lovlig når man er midlertidig borte fra egen bolig. Man kan avtale kortere leietid når man leier ut ved midlertidig fravær og leietaker har heller ikke oppsigelsesvern i en slik situasjon.

Så enkelt er det ikke. Har du leid ut med tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt? Har du med i kontrakten at det gjelder utleie av egen bolig, jfr. husleieloven § 11-4?

Det er ulovlig for deg å låse deg inn selv med tanke på å bo der. Du må ta kontakt med namsmannen der leiligheten er.

Anonym poster: 23398b9ebbe6d0622e2b00e3151a407b

Tidsbestemt kontrakt. Leietaker har fått skriftlig beskjed om grunn og lovgivning før avtalen ble inngått. Så jo, så enkelt er det.

Og derfor kommer jeg aldri til å leie ut... Har hørt så mange skrekkhistorier oppigjennom årene.

Hva kommer du til å gjøre TS?

Jeg vet ikke. Tenkte kanskje dere kunne komme med råd. Kommer frem imorgen ettermiddag med flyttelass og bikkje. Hotell har jeg ikke råd til og å finne et sted å leie tar lang tid med hund. Blir vel nødt til å sove ute, da. Ts

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Nei, kontrakten er på 4 mnd og det er helt lovlig når man er midlertidig borte fra egen bolig. Man kan avtale kortere leietid når man leier ut ved midlertidig fravær og leietaker har heller ikke oppsigelsesvern i en slik situasjon.

Tidsbestemt kontrakt. Leietaker har fått skriftlig beskjed om grunn og lovgivning før avtalen ble inngått. Så jo, så enkelt er det.

Jeg vet ikke. Tenkte kanskje dere kunne komme med råd. Kommer frem imorgen ettermiddag med flyttelass og bikkje. Hotell har jeg ikke råd til og å finne et sted å leie tar lang tid med hund. Blir vel nødt til å sove ute, da. Ts

Det finnes ingen campingplasser e.l. du kan bo på midlertidig? Må da gå an å få tak i et sted?

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen campingplasser e.l. du kan bo på midlertidig? Må da gå an å få tak i et sted?

Takk for tips, men de ligger så langt utenfor sentrum. Dessuten koster en hytte over 400 kr i døgnet.

Kan jo bo i telt i et skogholt, men jeg kan jo ikke ha hunden i teltet mens jeg er på jobb. Ts

Gjest MamaQuilla
Skrevet

Takk for tips, men de ligger så langt utenfor sentrum. Dessuten koster en hytte over 400 kr i døgnet.

Kan jo bo i telt i et skogholt, men jeg kan jo ikke ha hunden i teltet mens jeg er på jobb. Ts

Sånn er dessverre livet noen ganger, bedre med noen døgn på campingplass enn ingenting. Du kan finne noe annet etter hvert.

AnonymBruker
Skrevet

Vil jo tro at du har ditt på det rene når det er tidsbestemt kontrakt. Skal ikke leietaker være ute dagen kontrakten går ut a?

Anonym poster: 8564622ecd41292152207e374dc9b4d1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...