Gå til innhold

Bilder i kampen mot særskriving og uttalefeil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Facebook er det to grupper som belyser et meget viktig tema. Det er mange som må lære seg forskjellen på "å jule nissen" og "julenissen". Ta en titt!

Anonym poster: d73bd5cc232a5a908d1e6908e2b2dba4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Denne typen orddeling er ikke vanskelig å lære seg. På norsk er regelen enkelt og greit at navnet på ting alltid skrives i ett ord. Unntak fra denne regelen er ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns også det bør være en kamp mot og/å feil. Jeg får fnatt hver gang jeg ser feilen :P

Samme med orddelingsfeil.

Men uttalefeil kjemper jeg ikke så veldig mye imot siden jeg sier kj som sh selv. :fnise: Men det har jeg gjort hele livet mitt, og det eneste folk gjorde med det var å erte meg. Faren min hadde det samme, men han fikk hjelp med det. Folk får bare finne seg i det at jeg gjør det, for det er ikke så mye å gjøre med det. Det hjelper ikke å gi meg timer i kj-uttale under middagen eller på vors når vi skal ha det gøy. Spander heller time på meg hos profesjonell hvis det er så ille. :P

Men jeg er nok mest grammatikk nazi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

Til og med jeg, som ikke akkurat skriver feilfritt selv, irriterer meg grønn over folk som har haugevis av særskrivingsfeil! Jeg synes det er så veldig godt gjort å ikke klare å høre at "hår frisyre" og diverse andre ord ikke skal skvises sammen til ett ord! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det bør være en kamp mot og/å feil. Jeg får fnatt hver gang jeg ser feilen :P

Samme med orddelingsfeil.

Men uttalefeil kjemper jeg ikke så veldig mye imot siden jeg sier kj som sh selv. :fnise: Men det har jeg gjort hele livet mitt, og det eneste folk gjorde med det var å erte meg. Faren min hadde det samme, men han fikk hjelp med det. Folk får bare finne seg i det at jeg gjør det, for det er ikke så mye å gjøre med det. Det hjelper ikke å gi meg timer i kj-uttale under middagen eller på vors når vi skal ha det gøy. Spander heller time på meg hos profesjonell hvis det er så ille. :P

Men jeg er nok mest grammatikk nazi.

Du har to "orddelingsfeil" i innlegget ditt, så du burde ikke irritere deg altfor mye over andre. For øvrig synes jeg det er rimelig usjarmerende at du bruker et helt innlegg på å forsvare dine egne språklige utfordringer, men fortsatt klager over andre. Er det bare dine "feil" som kan forsvares med basis i grunnleggende mestringsproblemer?

Anonym poster: f80037b8565f0ce0260b3ad860a30955

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes gruppa er et godt tiltak. Jeg irriterer meg til stadighet av slik språklig forfall. Det morsomme er at jeg ser flere av vennene mine på facebook "liker" siden. Mange av disse burde egentlig ikke forstå humoren, da de deler ord i hytt og gevær selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på orddelingsfeil og særskriving? Er det bare orddellingsfeil som har fått et nytt navn?

Anonym poster: 2a685d71165b43b2e9e4537f1c25bc67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to "orddelingsfeil" i innlegget ditt, så du burde ikke irritere deg altfor mye over andre. For øvrig synes jeg det er rimelig usjarmerende at du bruker et helt innlegg på å forsvare dine egne språklige utfordringer, men fortsatt klager over andre. Er det bare dine "feil" som kan forsvares med basis i grunnleggende mestringsproblemer?

Anonym poster: f80037b8565f0ce0260b3ad860a30955

Hehe ja når du sier det så legger jeg merke til det :fnise: Men det betyr ikke at jeg ikke kan være irritert over det selv. Jeg har vanligvis minimalt med grammatikkfeil, men de dukker nå opp en gang iblant.

Jeg er nok mest irritert over de som har ekstremt mye feil og som ikke har en god grunn til det. Litt småfeil her og der gjør ikke noe, det er og/å jeg syns er verst egentlig.

Men blir ikke du litt irritert av deg selv hvis du gjør noe feil? :)

Det er jo en diskusjon om uttalefeil også, jeg trodde det var lov å si sin mening om det? Mange tror at jeg sier "sh" fordi jeg syns det er kult og fordi jeg liksom skal være fjortiss, det er et argument mange kommer med. Men mange kan ikke noe for det. Vet at mange ikke kan noe for at de skriver feil heller, sånn som de med dysleksi, og utlendinger som har lært seg norsk. Men jeg får litt vondt i sjela når jeg ser det når folk ikke har en grunn til å skrive forjævlig norsk.

Men hvis du blir sinna av å ha meg her så skal jeg forsvinne så sjela di får fred ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på orddelingsfeil og særskriving? Er det bare orddellingsfeil som har fått et nytt navn?

Anonym poster: 2a685d71165b43b2e9e4537f1c25bc67

Orddeling er når du deler et ord med bindestrek fordi du ikke får plass til hele ordet på linjen. Særskriving er når du deler sammensatte ord, som "jule tre" og ikke juletre, "oppussings prosjekt" og ikke oppussingsprosjekt, etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orddeling er når du deler et ord med bindestrek fordi du ikke får plass til hele ordet på linjen. Særskriving er når du deler sammensatte ord, som "jule tre" og ikke juletre, "oppussings prosjekt" og ikke oppussingsprosjekt, etc.

Hm. Det tror jeg jeg er litt uenig i, gitt. Denne siden har for eksempel eksistert i mange år og har tatt opp eksakt samme problem.

Anonym poster: 2a685d71165b43b2e9e4537f1c25bc67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det tror jeg jeg er litt uenig i, gitt. Denne siden har for eksempel eksistert i mange år og har tatt opp eksakt samme problem.

Anonym poster: 2a685d71165b43b2e9e4537f1c25bc67

Hva er du uenig i? Der står det "eller særskriving, som det egentlig heter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det tror jeg jeg er litt uenig i, gitt. Denne siden har for eksempel eksistert i mange år og har tatt opp eksakt samme problem.

Anonym poster: 2a685d71165b43b2e9e4537f1c25bc67

Den har "feil" navn fordi de som står bak den ikke visste hva det egentlig het.

Strengt talt er orddelingsfeil et samlebegrep for alle tilfeller der ord deles (eller ikke deles) feil, mens særskrivingsfeil omhandler en spesiel type av disse feilene.

De meste vanlige typene feil er i rekkefølge:

1. Særskrivingsfeil der man deler opp ord som egentlig er sammensatte.

2. Orddelingsfeil ved linjeskift der man deler et ord over to linjer feil. Det skal alltid være bindestrek og det er ikke vilkårlig hvor man deler ordet. I tillegg er det dårlig typografi å ha stor variasjon i linjelengde fordi man ikke deler lange ord, selv om det ikke er språklig feil.

3. Samskrivingsfeil der man feilaktig skriver et ord sammensatt når det egentlig skal være to. Ikke et stort problem i forhold til 1 og 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DE samme som har laget det som er nå kommet på twitter og.

Masse artige bilder :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DE samme som har laget det som er nå kommet på twitter og.

Hva slags setning er det der.

KSNWGcs.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DE samme som har laget det som er nå kommet på twitter og.

Masse artige bilder :-P

link plz?

Anonym poster: cad70f8a0b3d360937a156470dc5b5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...