Gå til innhold

Bilder i kampen mot særskriving og uttalefeil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags setning er det der.

KSNWGcs.gif

:fnise::hug::vin::plystre::biggrin::sprettert: :fise: :kyss::rodmer::hakeslepp::sikle::yvonne::daane:

Anonym poster: 808f3839049970bf8bb8490a24f15fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den har "feil" navn fordi de som står bak den ikke visste hva det egentlig het.

Strengt talt er orddelingsfeil et samlebegrep for alle tilfeller der ord deles (eller ikke deles) feil, mens særskrivingsfeil omhandler en spesiel type av disse feilene.

De meste vanlige typene feil er i rekkefølge:

1. Særskrivingsfeil der man deler opp ord som egentlig er sammensatte.

2. Orddelingsfeil ved linjeskift der man deler et ord over to linjer feil. Det skal alltid være bindestrek og det er ikke vilkårlig hvor man deler ordet. I tillegg er det dårlig typografi å ha stor variasjon i linjelengde fordi man ikke deler lange ord, selv om det ikke er språklig feil.

3. Samskrivingsfeil der man feilaktig skriver et ord sammensatt når det egentlig skal være to. Ikke et stort problem i forhold til 1 og 2.

Orddeling (ved linjeslutt) må ikke forveksles med særskriving av sammensatte ord (bensin stasjon). Du kan selv styre orddeling i dine dokumenter ved å bruke automatisk orddeling (som må kontrolleres etterpå), eller sette inn myke bindestreker manuelt. På den måten kan du unngå orddelinger som tid-suttrykk, nynors-kordbok, anførsel-stegn og supers-piss.

Man kan dele et ord ved betydningsbærende og/eller lett gjenkjennelige deler av ord:

kunn-skap (ikke kunns-kap), pre-senil, bil-ene, nett-kvalitet (ikke nettk-valitet), nett-auksjon (ikke net-tauksjon), film-frik

Orddeling etter prefikser (an-melde) og før suffikser (kjærlig-het) hører inn under denne regelen.

Særskriving kalles det når flerleddete uttrykk skrives atskilt (i dag); sammenskriving kalles det når flerleddete uttrykk skrives i ett (hentesveis). Sammensatte ord (som hentesveis og løsnese) skal ikke ha mellomrom i norsk. Mange tror at orddeling er det samme som særskriving.

kilde: korrekturavdelingen.no

g særskriving

Orddeling og særskriving

Ord må delast av og til, men ofte blir det feil.

Orddeling og særskriving minner om kvarandre, men i språklæra dreier det seg gjerne om to ulike ting.

Når det ikkje er plass til å skrive meir på ei linje, kan vi dele eit ord med bindestrek før vi skifter over til ny linje:

lin-

je

røyk-

fritt

Slik orddeling ved linjeskift er det reglar for. Det må vere minst to stavingar i eit ord for at vi kan dele det. Vi kan dele ordet ved å la éin konsonant og éin vokal gå over til neste linje (lin-je, hiks-ta, ek-sem-pel), eller vi kan dele mellom ledda i ordet (røyk-fritt, eks-emp-el).

Orddelingsfeil er t.d. «rik-savis», «hik-ste» og «ordd-eling».

Særskriving vil seie å skrive samansette ord i to eller fleire ord. Det er ein vanleg skrivefeil i dag at ord som skal skrivast i eitt, blir skrivne i to ord: «røyk fritt» i staden for «røykfritt», «kjempe bra» for «kjempebra».

kilde: språkrådet

Anonym poster: ab918bdd5975ce3941e6ba3038ceeda1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor du vil med det innlegget. Det står jo akkurat det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor du vil med det innlegget. Det står jo akkurat det jeg sa.

:bryllup::rodmer:

Anonym poster: 808f3839049970bf8bb8490a24f15fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inggolf

:bryllup::rodmer:

Anonym poster: 808f3839049970bf8bb8490a24f15fb4

Jaaaa! La oss arrangere en bryllups fest!

Dere kommer til å bli et fint kjæreste par!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa! La oss arrangere en bryllups fest!

Dere kommer til å bli et fint kjæreste par!

Ja-aaaa...? Hvis han vil ha meg? :rodmer::yvonne::hjerte::sexy:

Anonym poster: 808f3839049970bf8bb8490a24f15fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg syns også det bør være en kamp mot og/å feil. Jeg får fnatt hver gang jeg ser feilen :P

Samme med orddelingsfeil.

Men uttalefeil kjemper jeg ikke så veldig mye imot siden jeg sier kj som sh selv. :fnise: Men det har jeg gjort hele livet mitt, og det eneste folk gjorde med det var å erte meg. Faren min hadde det samme, men han fikk hjelp med det. Folk får bare finne seg i det at jeg gjør det, for det er ikke så mye å gjøre med det. Det hjelper ikke å gi meg timer i kj-uttale under middagen eller på vors når vi skal ha det gøy. Spander heller time på meg hos profesjonell hvis det er så ille. :P

Men jeg er nok mest grammatikk nazi.

Eventuelt grammatikknazi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiumsjunkie

Jeg blir flau over bildene som liksom skal illustrere orddelingsfeil. Har et par på FB som legger dem ut. Bleeh, de samme nautene har flust av skrivefeil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...