Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ADHD, Biopolar, Asberger osv er alle klassifisert som personlighetsforstyrrelser under ICD-10 trodde jeg.....

Anonym poster: 5f158d544819b11e99f98ba499c51bce

Det stemmer ikke. Personlighetsforstyrrelser er noe helt annet. ADHD er klassifisert under hyperkinetiske forstyrrelser, bipolar er klassifisert under affektive forstyrrelser og Asperger er klassifisert under gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Personlighetsforstyrrelser er klassifisert under personlighetsforstyrrelser.

Anonym poster: f2b2be2f723c94868a866bcc89c4bcf4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men mange leger/psykiatere mener jo det handler om psykososiale faktorer, og det er slett ikke enighet om at det er medfødt/arvelig. Les den siste artikkelen... ADHD er vel "arvelig" på samme måte som fedme.

Når det gjelder nevrologi: Da mener du at schizofreni, bipolar lidelse osv er nevrologiske sykdommer. Det tror jeg mange psykiatere/psykologer er uenige i.... Hvorfor er behandlingen da (i tillegg til medisiner) terapi? En person med MS eller epilepsi (nevr. sykdommer) trenger da ikke å gå til psykolog/psykiater for å behandle sykdommen sin...

ADHD er ikke "arvelig", det er arvelig uten hermetegn. Behandling hos psykiater/psykolog går ikke ut på å kurere sykdommen. Det handler om å lære å leve med sykdommen på en best mulig måte. Og ofte kan man f.eks ha utviklet angst pga problemene som sykdommen har medført, og angsten kan behandles.

• Liker 2
Gjest WendyClear
Skrevet

Det stemmer ikke. Personlighetsforstyrrelser er noe helt annet. ADHD er klassifisert under hyperkinetiske forstyrrelser, bipolar er klassifisert under affektive forstyrrelser og Asperger er klassifisert under gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Personlighetsforstyrrelser er klassifisert under personlighetsforstyrrelser.

I ICD-10 finnes ikke diagnosen ADHD, den kalles der hyperkinetiske forstyrrelser (med ulike subtyper) og er å finne under "atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som vanligvis oppstår i barne- og ungdomsalder". ADHD finnes altså ikke i diagnosemanualen som brukes i det norske helsevesenet, men svært mange behandlere støtter seg til DSM-IV (som nå kommer med ny utgave der Aspergers faller bort).

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk betyr jo nettopp det; ikke-fysisk/ikke kroppslig. Nevrologiske sykdommer er jo i høy grad fysiske sykdommer.

Er det religion vi diskuterer?

Anonym poster: 2c11b7ec3b635e21ea734d5a3cf5bf4d

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest Riskjeks
AnonymBruker
Skrevet

http://www.psycholog...tion_ref_map=[]

Interessant. Franske vs amerikanske leger/psykiatere. i USA ses ADHD på som nevrologisk, i Frankrike som psyko-sosialt.

Ja, dette syns jeg var en interessant artikkel, og har noen gode poenger. Man bør kartlegge barnas miljø for å se om man kan ta i noen tak der, før man velger medisinering. Man bør vurdere barnas kosthold.

Min erfaring tilsier at et barn med ADHD trenger veiledende retningslinjer og grenser. Men jeg tror ikke at man kan "utrydde" ADHD ved å komme fra et hjem som er styrt med jernhånd. Forfatteren nevner flere punkter som er kontroversielle sett fra et norsk ståsted, for eksempel at 4 måneder gamle babyer gråter seg gjennom natten for å lære å sove, og at det er OK å klapse et barn dersom det er i oppfostringsøyemed. Hvordan skal dette hjelpe mot ADHD? Hva lærer et barn med ADHD når det er OK å disiplinere noen ved bruk av slag?

Jeg tror at ADHD er nevrologisk, men at et dårlig psykososialt miljø gjør det vanskeligere for noen å lære seg å håndtere sin egen diagnose. Jeg tror dette går hånd i hånd.

Anonym poster: b9d1e60e6f3619b0a1d719fb5f00f31f

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja, dette syns jeg var en interessant artikkel, og har noen gode poenger. Man bør kartlegge barnas miljø for å se om man kan ta i noen tak der, før man velger medisinering. Man bør vurdere barnas kosthold.

Min erfaring tilsier at et barn med ADHD trenger veiledende retningslinjer og grenser. Men jeg tror ikke at man kan "utrydde" ADHD ved å komme fra et hjem som er styrt med jernhånd. Forfatteren nevner flere punkter som er kontroversielle sett fra et norsk ståsted, for eksempel at 4 måneder gamle babyer gråter seg gjennom natten for å lære å sove, og at det er OK å klapse et barn dersom det er i oppfostringsøyemed. Hvordan skal dette hjelpe mot ADHD? Hva lærer et barn med ADHD når det er OK å disiplinere noen ved bruk av slag?

Jeg tror at ADHD er nevrologisk, men at et dårlig psykososialt miljø gjør det vanskeligere for noen å lære seg å håndtere sin egen diagnose. Jeg tror dette går hånd i hånd.

Anonym poster: b9d1e60e6f3619b0a1d719fb5f00f31f

Jeg tror heller ikke man kan disiplinere bort uønsket adferd (i alle fall ikke på en god måte), men jeg tror absolutt at altfor mange er diagnostisert med ADHD, og at disse i overveiende grad kommer fra hjem med div psykososiale problemer. Som jeg har nevnt før, tror jeg det kan sammenlignes med f.eks fedme - det er "arvelig", men stort sett mer sosialt enn genetisk.

At ADHD kan være en "blanding" kan nok hende, men at det er en ren nevrologisk sykdom, går jeg i alle fall ikke med på.

AnonymBruker
Skrevet

Joda. Men det betyr ikke at psykisk og nevrologisk sykdom er det samme.

Svart hvitt tankegang. Det er ingen absolutte skiller mellom det ene og det andre.

Ta for eksempel en sykdom som du ikke definerer som en nevrologisk sykdom, bipolar lidelse. Denne responderer bra på medisiner utviklet mot epilepsi, en sykdom som er nevrologisk.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Svart hvitt tankegang. Det er ingen absolutte skiller mellom det ene og det andre.

Ta for eksempel en sykdom som du ikke definerer som en nevrologisk sykdom, bipolar lidelse. Denne responderer bra på medisiner utviklet mot epilepsi, en sykdom som er nevrologisk.

Det er jeg klar over. Men dette har mer med farmasiindustrien å gjøre - det lages ikke legemidler kun for én sykdom/lidelse, fordi det lønner seg bedre å lage bredspektrede medikamenter som fungerer mot "litt av hvert".

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg klar over. Men dette har mer med farmasiindustrien å gjøre - det lages ikke legemidler kun for én sykdom/lidelse, fordi det lønner seg bedre å lage bredspektrede medikamenter som fungerer mot "litt av hvert".

Det var ikke sånn at lamictal (som jeg går på) ble "laget for begge deler" av farmasiindustrien. Lamictal ble laget som epilepsimedsin, og pasientene rapporterte at det hjalp på humøret. Derfor brukes det også til bipolare.

Samme med allergimedisiner, det viste seg at noen av de fungerte som sovemedisin..

Anonym poster: a73cc4cb2cc704cab6c1f3221d594db6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå bare babler du. Epilepsimedisin ble utviklet spesifikt for epilepsi. Senere fant man ut at medisinen også hadde god effekt på bipolar. Et annet eksempel er en medisin som opprinnelig ble brukt mot høyt blodtrykk, men som senere viste seg å en interessant bivirkning: Redusering av hårtap!

Det fins mange andre eksempler også.

ADHD medisiner er bredspektrede, noe gamle medisiner som regel er. Moderne medisiner for eksempel SSRI virker mye mer spesifikt, men da mer på depresjon/angst lidelser.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...