Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er vel du som må komme med kilder, siden det var din påstand at det er uenighet.

Det er ganske stor enighet om at psykiske lidelser som Schizofreni, bipolar etc. handler om feil med nervesignalene i hjernen.

Anonym poster: a73cc4cb2cc704cab6c1f3221d594db6

Du mener m.a.o at Schizofreni osv er nevrologiske sykdommer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du mener m.a.o at Schizofreni osv er nevrologiske sykdommer?

Jeg mener det er feil med nervesignalene i hjernen på visse områder.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg mener det er feil med nervesignalene i hjernen på visse områder.

Er ikke det en definisjon på nevrologisk sykdom?

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det en definisjon på nevrologisk sykdom?

Jo.. Ble litt usikker på om du forstå det.

De tidsskriftene du linker til er en del av en debatt som går i mot det de fleste psykiatere er enige om, sånn er det rundt alt vitenskapelig.

Fra wiki som du linket til:

Den er medfødt og opptrer både hos barn og voksne, kvinner og menn.

Det er i følge wiki et fakta at adhd er medfødt, noe som medfører at det ikke handler om psykososiale årsaker.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Jo.. Ble litt usikker på om du forstå det.

De tidsskriftene du linker til er en del av en debatt som går i mot det de fleste psykiatere er enige om, sånn er det rundt alt vitenskapelig.

Fra wiki som du linket til:

Den er medfødt og opptrer både hos barn og voksne, kvinner og menn.

Det er i følge wiki et fakta at adhd er medfødt, noe som medfører at det ikke handler om psykososiale årsaker.

Men mange leger/psykiatere mener jo det handler om psykososiale faktorer, og det er slett ikke enighet om at det er medfødt/arvelig. Les den siste artikkelen... ADHD er vel "arvelig" på samme måte som fedme.

Når det gjelder nevrologi: Da mener du at schizofreni, bipolar lidelse osv er nevrologiske sykdommer. Det tror jeg mange psykiatere/psykologer er uenige i.... Hvorfor er behandlingen da (i tillegg til medisiner) terapi? En person med MS eller epilepsi (nevr. sykdommer) trenger da ikke å gå til psykolog/psykiater for å behandle sykdommen sin...

Endret av Riskjeks
AnonymBruker
Skrevet

Men mange leger/psykiatere mener jo det handler om psykososiale faktorer, og det er slett ikke enighet om at det er medfødt/arvelig. Les den siste artikkelen... ADHD er vel "arvelig" på samme måte som fedme.

Det du må skjønne med at noe er arvelig, er at det ikke trenger å utvikles hos alle som har genanlegg for det. Ting som skjer rundt et barn kan føre til at den arvelige sykdommen som ligger latent blir utviklet.

Arv og miljø er i samspill.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det du må skjønne med at noe er arvelig, er at det ikke trenger å utvikles hos alle som har genanlegg for det. Ting som skjer rundt et barn kan føre til at den arvelige sykdommen som ligger latent blir utviklet.

Arv og miljø er i samspill.

Joda. Men det betyr ikke at psykisk og nevrologisk sykdom er det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Feil.

Hvorfor tror du studenter på prestisjestudier doper seg med ritalin og andre amfetaminer før eksamener, ol? Fordi det ikke virker fordi de ikke har ADHD? :fnise:

Jo men er det ikke slik da, at ritalin i utgangspunktet er en medisin som fungerer slik at noen impulser (eller hva det nå heter) går "fortere" - slik at man vanligvis blir mer oppvakt, gira osv av den. Men hos de med adhd så går disse impulsene for tregt slik at de blir hypre, rastløse etc, og ved å få ritalin så "normaliseres" disse impulsene.

Veldig kronglete forklart, men ja, poenget er vel der.

Anonym poster: bf36fb97a82bf8de7a8f6259b87cf020

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda. Men det betyr ikke at psykisk og nevrologisk sykdom er det samme.

Om du definerer feil med nervesignalene som en nevrologisk sykdom, er psykisk sykdom nettopp det. Det er feil med nervesignalene i hjernen. Det produseres for lite/for mye av enkelte transmitterstoffer for eksempel.

Hva tror du psykisk betyr? Skade på sjelen?

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Om du definerer feil med nervesignalene som en nevrologisk sykdom, er psykisk sykdom nettopp det. Det er feil med nervesignalene i hjernen. Det produseres for lite/for mye av enkelte transmitterstoffer for eksempel.

Hva tror du psykisk betyr? Skade på sjelen?

Psykisk betyr jo nettopp det; ikke-fysisk/ikke kroppslig. Nevrologiske sykdommer er jo i høy grad fysiske sykdommer.

AnonymBruker
Skrevet

Psykisk betyr jo nettopp det; ikke-fysisk/ikke kroppslig. Nevrologiske sykdommer er jo i høy grad fysiske sykdommer.

Fysisk og psykisk påvirker hverandre ekstremt. Sykdommer som bipolar, adhd og schizofreni handler om kjemi i hjernen. Altså nervesignaler. Det er det stor enighet om. Placebo-effekt er noe psykisk som påvirker det psykiske. etc.

Skrevet

Sønnen min skal medisineres nå. Han klarer ikke henge med en full dag på skolen, 4 timer, så både kontaktlærer og jeg er enige at han burde prøve ut dette før han faller helt av.

AnonymBruker
Skrevet

ADHD, Biopolar, Asberger osv er alle klassifisert som personlighetsforstyrrelser under ICD-10 trodde jeg.....

Anonym poster: 5f158d544819b11e99f98ba499c51bce

AnonymBruker
Skrevet

ADHD, Biopolar, Asberger osv er alle klassifisert som personlighetsforstyrrelser under ICD-10 trodde jeg.....

Nei, det er de ikke. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er de ikke. :)

Så hva er de klassifisert som under WHO ICD da?

AnonymBruker
Skrevet

Under forskjellige ting. Ingen av de er personlighetsforstyrrelser.

Jeg elsker slike presise svar!

:ironi:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker slike presise svar!

:ironi:

Beklager, men jeg føler ikke for å gå inn å lete. Du får gå inn selv. Det er uansett ikke personlighetsforstyrrelser.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om slike diagnoser har psykiske symptomer har de jo fysiske årsaker. ADHD viser seg f.eks på eeg-målinger hvor ADHD-hjerner har for lite av de raskeste hjernebølgene. Og schizofreni ser ut til å være en degenerativ hjernesykdom. Hjerneskanninger av schizofrene hjerner viser tydelige skader med et gradvis større tap av grå substans. I følge denne artikkelen kan bipolare hjerner også ha problemer med for lite grå substans: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090116073803.htm

Anonym poster: f2b2be2f723c94868a866bcc89c4bcf4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...