Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

Akkurat. Du prater mot dine egne "argumenter"...

Hvordan prater jeg i mot mine egne argumenter? Jeg forsøkte å vise at ingen vitenskaper er upåvirket av samfunnet de eksisterer i. Hverken psykologi, medisin, astronomi eller noe annet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener nå at man er ganske trangsynt om man ikke forstår at alle mennesker funker likt som det selv. Jeg har adhd, og for at jeg skal kunne fungere likt som hvermannsen så må jeg ta medisin :) Sånn er det bare, og slik kommer det nok til å være i overskuelig framtid.

• Liker 2
Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg mener nå at man er ganske trangsynt om man ikke forstår at alle mennesker funker likt som det selv. Jeg har adhd, og for at jeg skal kunne fungere likt som hvermannsen så må jeg ta medisin :) Sånn er det bare, og slik kommer det nok til å være i overskuelig framtid.

Signerer den! :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig for en med ADHD å være vinglete ang følelser, altså en dag elsker han meg for neste være usikker?

Anonym poster: a4ec116556be66df5907337f31981dd9

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det foreligger ganske klare beviser for at det er en sykdom. Det jeg derimot er uenig i er å kalle så og si alle personlighetstrekk for sykdommer, tilstander og syndromer. Jeg syns det bidrar til å frigjøre de som har disse sykdommene/personlighetstrekkene fra ansvar for de alltid vil bli unnskyldt pga. diagnosen sin samtidig som de selv tror at de ikke kan gjøre noe med det, og de fortsetter dermed å handle i tråd med diagnosen sin mens de venter på å bli "kurert"(vet ikke om noen har sett South Park episoden der Randy Marsh tror han er alkoholiker).

AnonymBruker
Skrevet

Det er enda en sånn tullesykdom i samfunnet der den som roper høyest og lager mest bråk skal få belønning og et fortrinn i form av et bra dopingmiddel.

Anonym poster: b94720893f4f7ff9aa662d7c0b4e3cf1

Det er jo ikke det, fordi de som faktisk ikke har dette fysiske "avviket" i hjernen ikke vil respondere bra på de medisinene.

Anonym poster: bf36fb97a82bf8de7a8f6259b87cf020

Gjest Blomst83
Skrevet

Det foreligger ganske klare beviser for at det er en sykdom. Det jeg derimot er uenig i er å kalle så og si alle personlighetstrekk for sykdommer, tilstander og syndromer. Jeg syns det bidrar til å frigjøre de som har disse sykdommene/personlighetstrekkene fra ansvar for de alltid vil bli unnskyldt pga. diagnosen sin samtidig som de selv tror at de ikke kan gjøre noe med det, og de fortsetter dermed å handle i tråd med diagnosen sin mens de venter på å bli "kurert"(vet ikke om noen har sett South Park episoden der Randy Marsh tror han er alkoholiker).

Det er jeg enig i! Sykdom eller ikke så må man stå til ansvar for sine handlinger.

Skrevet

Det er jo ikke det, fordi de som faktisk ikke har dette fysiske "avviket" i hjernen ikke vil respondere bra på de medisinene.

Dette er en utbredt misforståelse!

De som ikke har ADHD blir faktisk også mer konsentrerte av f.eks Ritalin , forskjellen er at de ikke merker det like godt fordi forskjellen på å være normalt konsentrert til å bli mer enn normalt konsentrert er mindre enn å være svært ukonsentrert til å bli konsentrert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All vitenskap lar seg påvirke av holdninger ellers i samfunnet, da. Det er gjensidig påvirkning mellom vitenskap og kulturelle/økonomiske/sosiale osv faktorer. Det handler ikke bare om oppdagelse av ny kunnskap, det handler også om hvorvidt det er "rom" i samfunnet for å akseptere den nye kunnskapen. Både forskning og lovgivning er former for opinionsdannelse som påvirker hverandre.

Om det er samfunnsvitenskap og humanoria du mener, så kan jeg til dels være enig. Mindre så i realfaglige retninger.

At man kaller det vitenskap betyr ikke alltid at man benytter seg av vitenskapelig metode, desverre.

Anonym poster: 2c11b7ec3b635e21ea734d5a3cf5bf4d

Gjest Riskjeks
Skrevet

Om det er samfunnsvitenskap og humanoria du mener, så kan jeg til dels være enig. Mindre så i realfaglige retninger.

At man kaller det vitenskap betyr ikke alltid at man benytter seg av vitenskapelig metode, desverre.

Realfaglig vitenskap er også preget av samfunnsmessige forhold (regner med du aksepterer astronomi som realfag...).

AnonymBruker
Skrevet

Realfaglig vitenskap er også preget av samfunnsmessige forhold (regner med du aksepterer astronomi som realfag...).

Sa ikke at det var upåvirket, bare mindre så. På grunn av vitenskapelig metode har man en mye fastere "base" som gjør f.eks naturvitenskapen vanskeligere å motsi. Men det er så klart mennesker som må tolke resultatene uansett. De vil alltid være påvirkelige, og det er jo en del av det å være menneske på godt og vondt.

Man kan vel si at vitenskapelig metode er en feilrettingsmekanisme menneskehjernen sårt trenger, men ikke alltid bruker.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Resultatene fra realvitenskaplig forskning er jo mindre påvirkelige enn andre. Men det er bare mennesker som kan utføre forskningen, og hva de forsker på, og hvordan de tolker funnene, er i like stor grad preget av samfunnsmessige forhold som annen forskning.

AnonymBruker
Skrevet

Resultatene fra realvitenskaplig forskning er jo mindre påvirkelige enn andre. Men det er bare mennesker som kan utføre forskningen, og hva de forsker på, og hvordan de tolker funnene, er i like stor grad preget av samfunnsmessige forhold som annen forskning.

Nøyaktig hva er problemet med forskning inni psykiatrien, vil si at den ligge på samme nivået som realfagsforskning. Ihvertfall biologi. De utfører eksperimenter på et mye mer vitenskapelig nivå enn samfunnsforskning.

Anonym poster: a73cc4cb2cc704cab6c1f3221d594db6

Skrevet

Feil.

Hvorfor tror du studenter på prestisjestudier doper seg med ritalin og andre amfetaminer før eksamener, ol? Fordi det ikke virker fordi de ikke har ADHD? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Feil.

Hvorfor tror du studenter på prestisjestudier doper seg med ritalin og andre amfetaminer før eksamener, ol? Fordi det ikke virker fordi de ikke har ADHD? :fnise:

For at de skal holde seg våkne og få masse energi.. Det er ikke derfor de med adhd tar ritalin. Det er en helt forskjellig virkning og forskjellige doser.

• Liker 2
Gjest WendyClear
Skrevet

For at de skal holde seg våkne og få masse energi.. Det er ikke derfor de med adhd tar ritalin. Det er en helt forskjellig virkning og forskjellige doser.

De tar det for å skjerpe hjernen, øke konsentrasjonen og derfor kunne jobbe lenger med stoffet. Det har samme virkning på personer med ADHD, men når en har konsentrasjonsproblemer vil ikke hjernen bli like "skjerpet" som hos en person med en normal eksektutiv funksjon. Dette betyr ikke at virkningen er annerledes, men heller at opplevelsen kan være noe annerledes. Det sier ikke noe om at de biologiske forholdene hos personene er annerledes, det forskes fortsatt og er ikke enighet om hvorvidt nevrologien hos personer med ADHD er annerledes enn hos mennesker uten diagnosen.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er vel uenighet om hvorvidt ADHD i det hele tatt ER en nevrologisk sykdom. Det trenger jo ikke være det for at medisiner som ritalin skal kunne ha effekt. Medisiner har jo effekt på personer med psykisk sykdom også (og all annen sykdom).

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel uenighet om hvorvidt ADHD i det hele tatt ER en nevrologisk sykdom. Det trenger jo ikke være det for at medisiner som ritalin skal kunne ha effekt. Medisiner har jo effekt på personer med psykisk sykdom også (og all annen sykdom).

Nei, det er det faktisk lite uenighet om.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Nei, det er det faktisk lite uenighet om.

Kilder?

Diagnosen stilles jo ikke ved undersøkelse av hjernen, men ved beskrivelse av symptomer. Man kan derfor ikke være sikker på noe slikt. Andre nevrologiske sykdommer, som f.eks epilepsi, er jo en helt klar diagnose som stilles ved undersøkelse av hjernen (EEG, MR osv), i tillegg til anfallene som observeres. Ved ADHD kan man hverken se uregelmessigheter i hjernen ELLER observere fysisk avvikende adferd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kilder?

Diagnosen stilles jo ikke ved undersøkelse av hjernen, men ved beskrivelse av symptomer. Man kan derfor ikke være sikker på noe slikt. Andre nevrologiske sykdommer, som f.eks epilepsi, er jo en helt klar diagnose som stilles ved undersøkelse av hjernen (EEG, MR osv), i tillegg til anfallene som observeres. Ved ADHD kan man hverken se uregelmessigheter i hjernen ELLER observere fysisk avvikende adferd.

Det er vel du som må komme med kilder, siden det var din påstand at det er uenighet.

Det er ganske stor enighet om at psykiske lidelser som Schizofreni, bipolar etc. handler om feil med nervesignalene i hjernen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...