AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Før jeg begynner får jeg vel avklare at jeg ikke vet hva jeg prater om. Så er det sagt. Her er "problemstillingen". Har tatt et par "tester" på nettet nå. Det jeg har kommet fram til er at jeg på ca. 7/10 spørsmål havner på "verste" alternativ, og kun 1/10 på "best/nest best". Men ingen har noensinne trodd at jeg har ADHD etter jeg var 5. Jeg sliter veldig med konsentrasjonen, følge med osv. men jeg vet det er forventet av meg, og derfor må man bare bite tennene sammen og holde ut til man er ferdig på jobb e.l. Det finnes ingen medisinske tester man kan ta for å påvise/avkrefte ADHD. Altså det er ingenting galt med "oss" fysisk. Så hvordan kan man da si at det er en sykdom? (evt. en psykisk lidelse, men ikke en sykdom) Har lest noen artikler om at f.eks dysleksi kan påvises ved blodprøver, men finnes ingenting slikt for ADHD, men det er alikevel en god unnskylding for å være en skikkelig drittunge. Hva synes dere andre? Er ADHD en like god unnskyldning for dårlig oppførsel som f.eks en psykose? Eller en like god fraværsgrunn som blindtarmbetennelse? Anonym poster: 60750dde44432ee11bbf272cb15a75b9
KaDust Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Man vet ikke så mye om ADHD enda, men det er funnet ut at barn med ADHD har redusert virkning av dopamin i hjernen. Hvem vet, kanskje det er en mikroskopisk feil i hjernen som ingen har klart å finne enda hos oss med ADHD. Nå er det mange ting som kan forklare dårlig konsentrasjon da, OCD, bipolar lidelse osv., så det at noen konsentrer seg dårlig kan ikke alene avgjøre om de har ADHD eller ikke. At man har ADHD er selvfølgelig ikke en god unnskyldning for å oppføre seg dumt, jeg har det selv og kan påstå at jeg har vært rene englebarnet hele livet. Kvinner og menn reagerer annerledes på diagnosen og jeg kan ikke prate for menn, men helt ærlig tror jeg at den dårlige oppførselen kommer av enten dårlig barneoppdragelse eller av at personene har andre problemer også. Søstra mi har en sterkere grad av ADHD enn meg, men hun oppfører seg ikke dårlig likevel, hun bare utagerer mer enn det jeg gjør. Har også 2 fettere med ADHD og de sliter mye på skolen, blir fort sinte osv. men fortsatt ingen dårlig oppførsel der heller. Men når det er sagt så er ADHD en psykiatrisk diagnose, så det er vel en form for psykose. 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Du kan ikke diagnosistisere deg selv på nett. Jeg har også "skåret" lett ADHD pga en annen sykdom jeg har. Altså - jeg vet jeg ikke har ADHD, men en annen fysisk sykdom med noen sammenfallende symptomer. At det ikke finnes en test betyr ikke det samme som at en sykdom ikke finnes. Når det er sagt, er det godt mulig at for mange får diagnosen ADHD i dag, men det er ikke det samme som at den ikke finnes. Og til deg over her: ADHD er ikke en form for psykose, og det er heller ikke slik at alle psykiatriske diagnoser er en form for psykose. Men blodprøve for dysleksi??? Tviler. Anonym poster: 77de3ba380cbd2d22e4a8d4944b3da68 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Kreft. Sykdom eller tull? Anonym poster: 77de3ba380cbd2d22e4a8d4944b3da68 3
KaDust Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Du kan ikke diagnosistisere deg selv på nett. Jeg har også "skåret" lett ADHD pga en annen sykdom jeg har. Altså - jeg vet jeg ikke har ADHD, men en annen fysisk sykdom med noen sammenfallende symptomer. At det ikke finnes en test betyr ikke det samme som at en sykdom ikke finnes. Når det er sagt, er det godt mulig at for mange får diagnosen ADHD i dag, men det er ikke det samme som at den ikke finnes. Og til deg over her: ADHD er ikke en form for psykose, og det er heller ikke slik at alle psykiatriske diagnoser er en form for psykose. Men blodprøve for dysleksi??? Tviler. Anonym poster: 77de3ba380cbd2d22e4a8d4944b3da68 Vet jo at det ikke er det, men psykose er jo en unormal tilstand av sinnet. Det er ADHD også, det var for å sette det litt på spissen.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 Vet jo at det ikke er det, men psykose er jo en unormal tilstand av sinnet. Det er ADHD også, det var for å sette det litt på spissen. Selv om du setter det på spissen, er det ikke mer riktig. Anonym poster: 77de3ba380cbd2d22e4a8d4944b3da68
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Det er ingen medisinske tester som kan bevise noen psykiske lidelser. Om medisinene hjelper, hvorfor er diagnosen viktig? Er mange mennesker som "takker gud" for ritalinen sin. De hadde ikke kunnet hatt et normalt liv uten. Anonym poster: a73cc4cb2cc704cab6c1f3221d594db6 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Sønnen vår har ADHD. Det er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. Men han/vi må jobbe ekstra hardt for at han skal fungere "normalt" ("god oppførsel"). Medisiner, rutiner, orden, grenser, osv. Anonym poster: c2ea0ce2ca4adaa80e580132c62fc5f1 2
frøkna Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 Jeg vet ikke om jeg ville kalt det en sykdom, men en tilstand eller visse personlighetstrekk som mange har og som ikke samsvarer med samfunnets normer og regler. Asperger er også under denne kategorien. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Jeg vet ikke om jeg ville kalt det en sykdom, men en tilstand eller visse personlighetstrekk som mange har og som ikke samsvarer med samfunnets normer og regler. Asperger er også under denne kategorien. Godt beskrevet, noe slikt jeg var ute etter. TS Synes bare det er litt for mange som gjør faenskap og sier "ADHD" og forventer et klapp på skulderen for at huset ikke er brent ned enda... Anonym poster: 60750dde44432ee11bbf272cb15a75b9 3
Gjest Marsvinet Skrevet 24. april 2013 #11 Skrevet 24. april 2013 ADHD er en diagnose, ikke en sykdom.
Gjest Riskjeks Skrevet 24. april 2013 #12 Skrevet 24. april 2013 ADHD er ingen sykdom slik som f.eks kreft (som i et innlegg over), så det er bare tull å sammenligne. Det er veldig forskjellig hva fagfolk mener ADHD er. Noen påstår det er en nevrologisk sykdom, andre mener psykisk. Atter andre hevder det er en sosial konstruksjon - en "boks" man putter mennesker med varierene symptomer i fordi man ikke finner på noe bedre. Dette kan sammenlignes med f.eks fibromyalgi og ME/kronisk utmattelsessydrom. Hva er dette egentlig? Vage diagnoser stilt på informasjon om sprikende symptomer og eliminasjonsmetoden.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2013 #13 Skrevet 24. april 2013 Kreft. Sykdom eller tull? Anonym poster: 77de3ba380cbd2d22e4a8d4944b3da68 haha,se selv. http://image.asbestos.com/images/meso-exposure-diagram.jpg Anonym poster: 2c0c0064c3201ac4b8750596b8553a09
Miller Skrevet 24. april 2013 #14 Skrevet 24. april 2013 Jeg vet ikke om jeg ville kalt det en sykdom, men en tilstand eller visse personlighetstrekk som mange har og som ikke samsvarer med samfunnets normer og regler. Asperger er også under denne kategorien. Jo, det er en sykdom. Hvorfor tror du medisiner fungerer mot adhd? Nervesignalene i hjernen til de med adhd går for sakte, noe som fører til nedsatt impulskontroll. Ritalin gjør at nervesignalene går raskere. 2
Gjest WendyClear Skrevet 24. april 2013 #15 Skrevet 24. april 2013 Vet jo at det ikke er det, men psykose er jo en unormal tilstand av sinnet. Det er ADHD også, det var for å sette det litt på spissen. Psykose er betegnelsen på alvolige sinnslidelser som innebærer virkelighetsbrist. ADHD kommer utenfor denne gruppen og regnes som en utviklingsforstyrrelse (kan også kalles et syndrom, framfor sykdom). Psykoser har heller ikke fysiske symptomer eller tester som gir fysiske "bevis", utredningen går her også på personens egne opplevelser som ved ADHD.
Gjest WendyClear Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 ADHD er ingen sykdom slik som f.eks kreft (som i et innlegg over), så det er bare tull å sammenligne. Det er veldig forskjellig hva fagfolk mener ADHD er. Noen påstår det er en nevrologisk sykdom, andre mener psykisk. Atter andre hevder det er en sosial konstruksjon - en "boks" man putter mennesker med varierene symptomer i fordi man ikke finner på noe bedre. Dette kan sammenlignes med f.eks fibromyalgi og ME/kronisk utmattelsessydrom. Hva er dette egentlig? Vage diagnoser stilt på informasjon om sprikende symptomer og eliminasjonsmetoden. Psykiatri innebærer også nevrologisk abnormalitet.. Alle diagnoser er jo "båser" vi putter folk i når de har mange like symptomer. Båsene har som funksjon å gi mennesker som kommer inn med samme symptomer behandling som har vist seg å fungere på andre med samme problemer. Dette gjelder fysiske så vel som psykiske lidelser. Forskjellen blir vel heller at psykiske lidelser ikke har de samme testene som klart kan vise hvor sykdommen stammer fra, det blir derfor vanskelig å si om folk faktisk lider av en og samme ting og hva denne "tingen" er. 2
frøkna Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Jo, det er en sykdom. Hvorfor tror du medisiner fungerer mot adhd? Nervesignalene i hjernen til de med adhd går for sakte, noe som fører til nedsatt impulskontroll. Ritalin gjør at nervesignalene går raskere. At mennesker endrer adferd med sentralstimulerende stoffer gjør det ikke en sykdom. I hvert fall ikke i min bok. Jeg ville også endret adferd om jeg tok ritalin, det gjør ikke at jeg har en sykdom for det.
Miller Skrevet 24. april 2013 #18 Skrevet 24. april 2013 At mennesker endrer adferd med sentralstimulerende stoffer gjør det ikke en sykdom. I hvert fall ikke i min bok. Jeg ville også endret adferd om jeg tok ritalin, det gjør ikke at jeg har en sykdom for det. Som en person uten feil med nervesignalene i hjernen din, ville speed(ritalin) gjort deg hyper. De med adhd roer seg ned ved hjelp av speed. Sier ikke det deg noe? 2
frøkna Skrevet 24. april 2013 #19 Skrevet 24. april 2013 Som en person uten feil med nervesignalene i hjernen din, ville speed(ritalin) gjort deg hyper. De med adhd roer seg ned ved hjelp av speed. Sier ikke det deg noe? Det sier meg at mennesker ikke er skrudd sammen likt, at vi alle er forskjellige og reagerer forskjellig. Ville ikke kalt det en sykdom av den grunn. Når man tar en medisin er det ofte en lang liste bivirkninger på pakka, men langt i fra alle opplever disse bivirkningene, men noen gjør det. Er det noe som feiler de som opplever de bivirkningene? En mann kan prøve heroin en gang og ikke ha noe videre problem med det, en annen er heroinist for livet. Hjernene våre, og kroppene våre er ofte forskjellig og vi reagerer forskjellig på ting. At vi har satt folk med adhd i en bås fordi de reagerer likt på ritalin gjør det ikke en sykdom syns jeg.
Miller Skrevet 24. april 2013 #20 Skrevet 24. april 2013 Det sier meg at mennesker ikke er skrudd sammen likt, at vi alle er forskjellige og reagerer forskjellig. Ville ikke kalt det en sykdom av den grunn. Når man tar en medisin er det ofte en lang liste bivirkninger på pakka, men langt i fra alle opplever disse bivirkningene, men noen gjør det. Er det noe som feiler de som opplever de bivirkningene? En mann kan prøve heroin en gang og ikke ha noe videre problem med det, en annen er heroinist for livet. Hjernene våre, og kroppene våre er ofte forskjellig og vi reagerer forskjellig på ting. At vi har satt folk med adhd i en bås fordi de reagerer likt på ritalin gjør det ikke en sykdom syns jeg. Hva med bipolar lidelse, er det en sykdom? Det fungerer på akkurat samme måte. De med sykdommen har lignende symptomer, reagerer likt på medisiner. De med adhd og de med bipolar lidelse har problemer med å fungere i hverdagen, de får hjelp ved å gå på medisiner, fordi lidelsene skyldes feil med nervesignalene i hjernen. http://no.wikipedia.org/wiki/Sykdom
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå