Gå til innhold

Vrang 11 åring!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tolker det som at hun kommer fra Sunnmøre, og at hun kanskje skriver litt dialekt?! Uansett, det er jo helt irrelevant.. I det første innlegget prøver hun å få hjelp til problemene hun har med 11-åringen sin, men når hun da bare får pepper er det vel bare naturlig å forsvare seg selv? Det at hun skriver om alt det som er bra og hyggelig i andre innlegg, er vel for å få frem at de er en helt vanlig familie med både opp-og nedturer. Ingen familier har bare dårlige eller bare gode stunder..

Anonym poster: c73bd984d731a3a9dce73cd85e783abd

Sunnmøre: ja. dialekt: ja.

Mann kjenner ikkje en person pga ett innlegg. At eg dessvere var skikkeleg langt nede då eg skreiv inn her merkast på innlegget ja.. Eg var på gråten faktisk... For eg skjønna ikkje at ei jente plutseleg kan snu sånn på helen berre sånn utan vidare.. For ho er til vanleg ei utruleg jente. Og plutseleg kan ho bli skikkeleg frekk. Ho er som sagt komt i puberteten...! Like tidleg som det mora hennar va. I går satt vi å snakka om sminke og guttevennar! Halleluja sei eg berre... Eg sa til ho at: -sminke treng ikkje ei så fin jente som du og kjæreste når mann er 11år! ta heller å vent litt... Og då sa ho at: ja, ho ville ikkje ha kjærlighetssorg når ho var så ung. (og då pusta no eg letta ut sjølvsagt) Men ALLE hadde jo det.... då måtte eg berre flire...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sunnmøre: ja. dialekt: ja.

Mann kjenner ikkje en person pga ett innlegg. At eg dessvere var skikkeleg langt nede då eg skreiv inn her merkast på innlegget ja.. Eg var på gråten faktisk... For eg skjønna ikkje at ei jente plutseleg kan snu sånn på helen berre sånn utan vidare.. For ho er til vanleg ei utruleg jente. Og plutseleg kan ho bli skikkeleg frekk. Ho er som sagt komt i puberteten...! Like tidleg som det mora hennar va. I går satt vi å snakka om sminke og guttevennar! Halleluja sei eg berre... Eg sa til ho at: -sminke treng ikkje ei så fin jente som du og kjæreste når mann er 11år! ta heller å vent litt... Og då sa ho at: ja, ho ville ikkje ha kjærlighetssorg når ho var så ung. (og då pusta no eg letta ut sjølvsagt) Men ALLE hadde jo det.... då måtte eg berre flire...

Prøv å ikke bry deg om alle de usaklige svarene her inne, som du sier, så blir det feil å dømme noen ut fra et par innlegg i et forum. Ingen kan forstå helt hvordan du og din familie har det. Det høres ut som du og datteren din har et fint forhold som kan snakke om gutter og sminke sammen, le og ha det koselig.. :) Prøv å ta vare på de gode stundene, og husk dem når det stormer som verst. Når hun blir vrang, tenk på alle hormonene som herjer i den unge kroppen, og prøv å gå tilbake til den tiden du selv kom i puberteten. Jeg husker i hvert fall at jeg hadde problemer med å kontrollere følelsene mine da, men det går heldigvis over ;)

Anonym poster: c73bd984d731a3a9dce73cd85e783abd

• Liker 1
Skrevet

Vil takke for alle seriøse svar her inne og støtte. Det varmar skikkeleg. :)

Veldig godt å få en bekreftelse over at det ikkje KUN er vi som har det sånn.

Det at folk skriver at eg må skaffe meg psykisk hjelp og at ikkje rart jenta mi ikkje vil vere heime er veldig ondt sagt. MEN eg bryr meg ikkje om det.. Eg får ofte bekreftelse over at eg har flotte og flinke barn. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 11 år som trur ho er ei dronning.

Lyger meg og sambuaren min opp i ansiktet heile tida. Lyge om absolutt alt!

Og har null respekt for oss.

Ho gjer ingenting før ho får beskjed om det.

Rommet hennar ser ut som ett dass...og eg trur ho har stjelt so inni hampen med godteri og eter alt ho kjem over. Fann i dag en pakke med tacoløfser under senga! Sikkert lagt på seg 10kg dei siste mnd.

Ho lyger tilogmed når eg og sambuar sett oss ned ilag med ho å pratar om "livets realitetar"

Ikkje kjem ho heim når ho skal heller.....sånn som no... 1t ekstra borte vekk.

Ho har også ett natte"problem" Tissar på seg.

Ho brukar bleier då.....er ofte eg har funne ca. 15 bleier under senga hennar som STINKAR! En gong inni mellom alle reine klea hennar i skapet.

Eg blir kvalm....

Alt er likegyldig....husarrest, at eg trua med å ta vekk aktivitetar, tv, pc, mobil...etc.

Er det eg som overreagera?

Eg er trøtt å sliten....forferdeleg lei meg. Har 2 jenter til. Ei på 4år og ei på 4 mnd.

Har fortalt ho at det er ikke ditta eg hadde sett føre meg når eg valgte å få ungar. Eg vil heller bruke tida til å gjere artige ting sammen med dei, men sånn som det er no. Så er vi KUN heime.....fordi ho eldste gjer kun ugang....

Håpar noken kan hjelpe meg her...gje meg noken tips... Føle eg har gjordt alt.

1. når det kommer til tissing. jeg vet ikke hvor mye hun drikker på kvelden men kanskje ikke gi henne mer og drikke etter 7! Mange barn forsetter og tisse om natten fordi de drikker mye om kvelden.

2. lyving. du har nok sikkert allerede skjønt når hun lyver. man ser det på øyner, kroppen og måten de snakker! ALDRI si hvordan du ser at hun lyver, men si at du vet det for du har dine metoder ^^straff henne uansett om hun bryr seg eller ikke! eventuelt vær litt hardere

Kanskje og at du ikke skal gi tilbake tingene hennes før du ser en forbedring! da vi hun til slutt skjønne at hun må oppføre seg for å ha goder.

3. Rote rommet: dette er vel kanskje litt ekkel, men tru med og ligge drite henne ut på facebook o.l sosiale sider! ( rommet mitt var ryddig etter den trusselen, nå var dette bare klær da ) ta frem bleien under sengen ligg det fram ta et bilde send det til henne! dette er nok sikkert noe hun er flau over, men hun kan bruke 2 kalorier å kaste dem i bosset!

4. stjeling: dette kan jeg ikke så mye om men kan prøve og gi noen tips som kanskje kan hjelpe. er det lokalbutikk hun stjeler av så ta med papir o.l og SPAREBØRSEN hennes og dra henne med deg på butikken. fortell hva hun har gjort og at hun skal betale for dette av egen lomme. dette vil gjøre henne ganske flau og de ansatte er nå klar over hvordan hun er! Og hun vil vite at de vet!

Er det hjemme hun tar godteri fra, så ville jeg ikke jeg ha noe liggende, vil dere som familie ha noe godis så kjøp det den dagen!

straff henne! det er viktig, om hun ikke bryr seg straff henne litt hardere!

Lykke til, håper noe av dette hjelper =)

Anonym poster: 176e129d879083b6d1c4e7313a9afa68

AnonymBruker
Skrevet

1. når det kommer til tissing. jeg vet ikke hvor mye hun drikker på kvelden men kanskje ikke gi henne mer og drikke etter 7! Mange barn forsetter og tisse om natten fordi de drikker mye om kvelden.

2. lyving. du har nok sikkert allerede skjønt når hun lyver. man ser det på øyner, kroppen og måten de snakker! ALDRI si hvordan du ser at hun lyver, men si at du vet det for du har dine metoder ^^straff henne uansett om hun bryr seg eller ikke! eventuelt vær litt hardere

Kanskje og at du ikke skal gi tilbake tingene hennes før du ser en forbedring! da vi hun til slutt skjønne at hun må oppføre seg for å ha goder.

3. Rote rommet: dette er vel kanskje litt ekkel, men tru med og ligge drite henne ut på facebook o.l sosiale sider! ( rommet mitt var ryddig etter den trusselen, nå var dette bare klær da ) ta frem bleien under sengen ligg det fram ta et bilde send det til henne! dette er nok sikkert noe hun er flau over, men hun kan bruke 2 kalorier å kaste dem i bosset!

4. stjeling: dette kan jeg ikke så mye om men kan prøve og gi noen tips som kanskje kan hjelpe. er det lokalbutikk hun stjeler av så ta med papir o.l og SPAREBØRSEN hennes og dra henne med deg på butikken. fortell hva hun har gjort og at hun skal betale for dette av egen lomme. dette vil gjøre henne ganske flau og de ansatte er nå klar over hvordan hun er! Og hun vil vite at de vet!

Er det hjemme hun tar godteri fra, så ville jeg ikke jeg ha noe liggende, vil dere som familie ha noe godis så kjøp det den dagen!

Ja, krig kan jo også fremstå som en løsning for noen.... mens for andre fremstår det bare som ødeleggende... Gå til krig mot sitt eget barn,,, jeg vet ikke helt.

Jeg mener det går an å ta foreldrerollen på alvor, og det er mange positive måter å være tydelig på.

Du er voksen, du bør ta ansvar, være en voksen, være forelder.. og du må finne ut hvordan du kan gjøre dette.

Lykke til

Anonym poster: 977a6f5df0e406458d84fa3d952b6385

Skrevet

Jeg håper virkelig ikke dette er metoder som mange bruker..... Skjønner ikke hvordan noen kan innbille seg at dette er barneoppdragelse.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, krig kan jo også fremstå som en løsning for noen.... mens for andre fremstår det bare som ødeleggende... Gå til krig mot sitt eget barn,,, jeg vet ikke helt.

Jeg mener det går an å ta foreldrerollen på alvor, og det er mange positive måter å være tydelig på.

Du er voksen, du bør ta ansvar, være en voksen, være forelder.. og du må finne ut hvordan du kan gjøre dette.

Lykke til

Gå til krig mot sitt egent barn?

når ble disiplin krig?

straff er en selvfølge ved dårlig oppførsel!

som TS sier så har hun prøvd det meste.

Etter min menig så hjelper det ikke og kose og dulle ved dårlig oppførsel, man oppnår ikke respekt av det!

Dette er kanskje en måte TS kan bruke for at datteren åpner øynene litt..

hadde dette vært meg hadde hun nå bare hatt en seng og noen klær på rommet sitt, dårlig oppførsel skal ikke belønnes, men straffes.

• Liker 1
Skrevet

Gå til krig mot sitt egent barn?

når ble disiplin krig?

straff er en selvfølge ved dårlig oppførsel!

som TS sier så har hun prøvd det meste.

Etter min menig så hjelper det ikke og kose og dulle ved dårlig oppførsel, man oppnår ikke respekt av det!

Dette er kanskje en måte TS kan bruke for at datteren åpner øynene litt..

hadde dette vært meg hadde hun nå bare hatt en seng og noen klær på rommet sitt, dårlig oppførsel skal ikke belønnes, men straffes.

Man kan aldri kreve respekt, kun fortjene det. Hørt om "øyetjenere"? Du beskriver i alle fall en fin metode for å få nettopp det!

Skrevet

Beklager...men eg kjem aldri til å bruke nettet til å true med...

Eg har lært ho det at nettet er ingen spøk og ho har faktisk kun tilgang til nettet når eg er til stede på mi datamaskin...ho har ikkje si eiga, så det blir dobbelmoral viss eg begynde å seie at eg skal legge ut

ting om ho på nettet.... Det er for meg heilt frykteleg.

Einaste eg legg ut er bilder av jentene mine på min facebookprofil frå kjekke turar osv..

For meg blir det faktisk mobbing...og inga straff..... :sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

Eg har lært ho det at nettet er ingen spøk og ho har faktisk kun tilgang til nettet når eg er til stede på mi datamaskin...ho har ikkje si eiga, så det blir dobbelmoral viss eg begynde å seie at eg skal legge ut

Einaste eg legg ut er bilder av jentene mine på min facebookprofil frå kjekke turar osv..

nei jeg hadde aldri lagt det ut, men truet ja..

Jeg selv var en rotekopp som liten, når en åpnet soveromsdøren var det så mye klær på golvet (skapet helt tomt) at du gikk 1 meter opp for å komme deg inn.

Min far tok bilde sendte det til min mor ( hadde da ikke snakket med henne på nesten 6 mnd) hun sendte bilde til meg sa så flink du er å rydde ^^ du har 3 timer på deg å rydde ellers ligger dette på facebook..

Jeg har aldri i mitt liv kommet så fort hjem ^^

AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg! :-)

Skrevet

Tru kva foreldra trua med før når nettet ikkje fanst.....

Nei, nettet held eg vekke ifrå ditta styret her.

Som foreldre er vi rollefigurar, ein må tenke over 2 gonga kva mann faktisk sei og gjer ovanfor ungane.

Som f.eks dei Norske lover.....viss foreldra ikkje held seg til dei, og ungane ser det. Kva signal gjer vi dei då???

Berre eit spm til ettertanke..

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss ein vil at barnet skal vere ærleg så må ein tenke over korleis ein tek imot ærlege svar. Har barnet gjort noko gale, du oppdagar det og det vert ein konfronterande og hissig situasjon så lærer ho at her gjeld det å halde kjeft. Her gjeld det å kome seg unna med alle middel, blånekte, skulde på andre, kva som helst eigentleg. Eg sluttar aldri å la meg overraske over kva skritt folk (både vaksne og barn) går til for å sleppe at andre vert sinte på dei.

Viss du derimot tek imot ærlege svar (også om ting som er gjort feil) på ein open og roleg måte lærer ho at det ikkje er nødvendig å lyge. Du blir ikkje sint. Du kjeftar ikkje og smell med dørene. Du taklar det på ein ordentleg måte, og hjelper henne med ting ho kan gjere for å kome seg ut av den vanskelege situasjonen. Dei aller fleste situasjonar let seg nemleg rydde opp i, det er berre ikkje alltid så lett å sjå vegen ut av uføret når ein står midt oppe i det.

Når det gjeld tjuveri så er jo dette og noko ein må snakke om. Ho må lære å spare til det ho har lyst på. For å spare må ho bruke vekepengar, og ho må kanskje prøve å få seg ein jobb. Det går an å hjelpe eldre med innkjøp, ein kan lufte hundar for hundeeigarar som er på jobb heile dagen, eller ein kan rydde varer og panteautomatar på Rema. Å straffe gong på gong har heilt tydeleg ingen effekt, det gjer berre at heile situasjonen (og kommunikasjonen) går i lås.

Skrevet

Eg er ikkje den typen som blese seg opp for at ho har gjordt noke galt, men eg blir fort sint når ho lyger..

Å slemre med dører er barnsleg..

AnonymBruker
Skrevet

nei jeg hadde aldri lagt det ut, men truet ja..

Jeg selv var en rotekopp som liten, når en åpnet soveromsdøren var det så mye klær på golvet (skapet helt tomt) at du gikk 1 meter opp for å komme deg inn.

Min far tok bilde sendte det til min mor ( hadde da ikke snakket med henne på nesten 6 mnd) hun sendte bilde til meg sa så flink du er å rydde ^^ du har 3 timer på deg å rydde ellers ligger dette på facebook..

Jeg har aldri i mitt liv kommet så fort hjem ^^

For en bedriten mor du har. Dette er ikke barneoppdragelse i det hele tatt. Følger du de reglene du selv satt opp lenger oppe kommer du til å feile stort som mor.

Anonym poster: 2f186e12703a31bd2f9a8602fddadec7

AnonymBruker
Skrevet

For en bedriten mor du har. Dette er ikke barneoppdragelse i det hele tatt. Følger du de reglene du selv satt opp lenger oppe kommer du til å feile stort som mor.

Mine foreldre failet ikke da :D

*fast jobb

*veldig ryddig

*stjeler ikke (har aldri gjort heller)

*respekt for både min mor og far, egentlig alle

den har ikke failet i våres familie ihvertfall

AnonymBruker
Skrevet

takk veldig snilt av deg ;)

Skrevet

Herregud...veit ikkje kva eg skal tru...kom nettopp frå foreldresamtale på skulen!!

Er verre enn kva eg trudde :`(

AnonymBruker
Skrevet

Annonym med jenta på 11 som blir utredet av ppt.

Uffda, er du siker på du ikke vil ringe helsesøter for en prat? Hun er der for deg og jenta di.

Du kan ta en prat uten dattera di vet om det, og helsesøster kan også komme på skolen for å ta en prat med jenta di, uten at hun vet du er involvert også.

Ta kontakt du og be henne om hjelp. Det er ikke farlig, og det er ingen som vil kladre deg for din datters oppførsel. Kan være greit å ha noen og prate med, som kan komme med gode råd til deg :)

Anonym poster: cb83d9d7c34884b2809a488a9b2a5e66

Skrevet

Ho hadde fortalt til ei anna i klassa heime med ho ilag med foreldra hennar at eg kun var ilag med sambuar pga pengane!!

Snakka masse om sex...kjærestar...

At den biologiske faren hennar hadde kidnappa ho inn i en skog å skulle drepe ho!

pluss pluss....

herregud....vi bur i ei lita bygd..!! Eg er totalt sjokkert. Eg ba ho gå å legge seg...for eg va for sint til

å snakke til ho i kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...