Gå til innhold

Vrang 11 åring!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det eg meinte med " at det ikkje var dette eg såg for meg", var at eg vil at jenta mi skal oppføre seg vel.

Vil ikke dokke som foreldre at ungane skal oppføre seg då?? Eg har sagt til 11åringen min: Eg forlanga at du oppføre deg!

Eg skriver tydeleg veldig dårleg. For ungane mine er livet mitt. Det er derfor eg har fått dei.

3 nyyydelege jenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til fastlege å be om henvisning til BUP. alt tyder på at jenta har noen problemer i tilværelsen, som kanskje er for store til at dere som foreldre kan løse dem hjemme med hjelp fra KG.

Hadde ikke slike problemer som du skriver om, men noe var det, etter en lang utredning på BUP fikk jeg vite at barnet hadde Asperger, det løste mye, å vite! Jeg sier ikke at datteren din har AS, men noe er tydeligvis galt. Såpass at jeg vil ikke gå inn på noen rådgiving, det tror jeg fagfolk bør ta seg av.

Lykke til

Takk for eit seriøst svar. Ja, eg føler ho har noken problemer som er for store for meg å takle, og det blir verre å verre... Kva er Asperger??

AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig for oss her å gi deg noen svar på hva du kan gjøre, fordi ingen her kjenner hverken deg, jenta eller familiesituasjonen godt nok utifra det lille du beskriver.

Jeg synes det høres helt merkelig ut at dere ikke har fått hjelp med sengevætingen. Det er noe galt fatt når en elleveåring tisser på seg, spesielt når det startet da hun var 4, som du skriver. At dere ikke har fått hjelp til dette høres så usannsy nlig ut at jeg dessverre tenker troll.

Hvis innlegget og problematikken du beskriver er seriøst, så må dere få fastlegen til å henvise dere til bup. Vil ikke fastlegen det, så bytt fastlege. Legg alle kort på bordet angående hva dere sliter med, og ikke gi deg før dere får lovnad om ordentlig hjelp, som f.eks foreldreveiledning til dere, psykolog til jenta, og en medisinsk utredning for tisseproblemet hennes. Det som foregår hos dere er ikke normalt.

Anonym poster: 2ddef6efa2d2938cdfbe1c28988e9a71

• Liker 4
Skrevet

Asperger er en diagnose innen Autismespekteret. Varierer veldig hvordan personen er, men det mest normale symptomene er at dem er dårlig på sosiale relasjoner, tyder ikke kroppspråk, tar ting helt bokstavelig, ofte har dem en særintresse som opptar dem hele døgnet, og myye annet. Har du møtt en med AS, så har du møtt bare

en, dem er veldig forskjellige.

Du kan jo google det, jeg forsto fort at her var noe som passa på min, men det finnes andre ting og, ikke bare AS.

så det viktige her er at du tar turen til fastlegen og ber om en henvisning til BUP, for bare det at hun er sengevæter får meg til å reagere, kan det være noe psykisk? Noe du ikke vet noe om som har skjedd, noe som har traumatisert henne uten at du har oppdaga det osvosv. Kan være mye, men det bør overlates til fagfolk.

Å ikke gi deg, krev henvisning!

I mellomtiden, prøv å utnytt de fine øyeblikkene.

(sånn til slutt, kg er ikke en enkel plass å be om råd, man skal være rimelig hardhudet og selektiv i hva man vektlegger)

Skrevet

Det er umulig for oss her å gi deg noen svar på hva du kan gjøre, fordi ingen her kjenner hverken deg, jenta eller familiesituasjonen godt nok utifra det lille du beskriver.

Jeg synes det høres helt merkelig ut at dere ikke har fått hjelp med sengevætingen. Det er noe galt fatt når en elleveåring tisser på seg, spesielt når det startet da hun var 4, som du skriver. At dere ikke har fått hjelp til dette høres så usannsy nlig ut at jeg dessverre tenker troll.

Hvis innlegget og problematikken du beskriver er seriøst, så må dere få fastlegen til å henvise dere til bup. Vil ikke fastlegen det, så bytt fastlege. Legg alle kort på bordet angående hva dere sliter med, og ikke gi deg før dere får lovnad om ordentlig hjelp, som f.eks foreldreveiledning til dere, psykolog til jenta, og en medisinsk utredning for tisseproblemet hennes. Det som foregår hos dere er ikke normalt.

Hei. Det var no normalt virka det som. For fastlege sendte henvisning til sjukehuset ang. problemet. Og då fekk eg brev tilbake at det var normalt å tisse i senga heilt opp til 15år. Så sjukehuset ville ikkje ha ho inn for undersøkelse..

Kva du meinte med troll??? Nytt uttrykk for meg..

Skrevet

Asperger er en diagnose innen Autismespekteret. Varierer veldig hvordan personen er, men det mest normale symptomene er at dem er dårlig på sosiale relasjoner, tyder ikke kroppspråk, tar ting helt bokstavelig, ofte har dem en særintresse som opptar dem hele døgnet, og myye annet. Har du møtt en med AS, så har du møtt bare

en, dem er veldig forskjellige.

Du kan jo google det, jeg forsto fort at her var noe som passa på min, men det finnes andre ting og, ikke bare AS.

så det viktige her er at du tar turen til fastlegen og ber om en henvisning til BUP, for bare det at hun er sengevæter får meg til å reagere, kan det være noe psykisk? Noe du ikke vet noe om som har skjedd, noe som har traumatisert henne uten at du har oppdaga det osvosv. Kan være mye, men det bør overlates til fagfolk.

Å ikke gi deg, krev henvisning!

I mellomtiden, prøv å utnytt de fine øyeblikkene.

(sånn til slutt, kg er ikke en enkel plass å be om råd, man skal være rimelig hardhudet og selektiv i hva man vektlegger)

Takk, du virkar som en fin person.

Eg tar virkeleg vare på augeblikka <3 Dei er veldig fine. Kan vere ett problem eg har tenkt på også psykisk, men det kan eg dessvere ikkje gjere nokenting med. Den biologiske faren hennar vil ikke ha nokenting med jenta mi å gjer. Dette har tært litt på ho. Så eg veit ikkje om det hadde vert eit svar på problemet. Men eg veit jo også det at han aldri kjem til å vere der heller................................................

Og ja, eg trur kvinneguiden.no ikkje er noken vetig plass å få svar på spm sine. Så det skal eg slutte med. ;) Takk igjen.

Skrevet

Ja, her inne venter gribbene på noen som er svake nok, eller går i fella slik at de kan rive dem i filler. Man kan jo lure på hvem som har de største problemene.

Ikke bry deg så hardt om det, :klem1:

• Liker 1
Skrevet

Kanskje datteren din rett og slett er sjalu på småsøsknene sine? Og det der med å straffe - fungerer vel aldri.... Finn på noe med datteren din som bare du og henne gjør sammen. F.eks kino, bowling eller noe annet gøy som hun liker. Jeg tror sengevætingen er ett resultat av at hun savner noe....

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det var no normalt virka det som. For fastlege sendte henvisning til sjukehuset ang. problemet. Og då fekk eg brev tilbake at det var normalt å tisse i senga heilt opp til 15år. Så sjukehuset ville ikkje ha ho inn for undersøkelse..

Kva du meinte med troll??? Nytt uttrykk for meg..

Selvsagt er det ikke normalt å tisse på seg fram til man er 15 år! Jeg har en nevø som slet med sengevæting som varte fram til han var 6-7 år, da han etter endel prøving og feiling endelig fikk hjelpen som fungerte for ham. Hvis en lege har avvist henne på grunnlag av at dette er normalt, så ville jeg virkelig klaget, og bedt om en ny vurdering et annet sted. Vi har heldigvis fritt sykehusvalg.

• Liker 2
Skrevet

Hvis hun tisser i senga ville jeg heller lagt engangskladder i senga før hun la seg. Det er ikke så behagelig men kanskje ikke fullt så ydmykende for henne som å bruke bleier??? Kladden kaster du også.

Skrevet

Jeg ble kvalm av måten du fremstiller din datter

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes tissealarm for senga, som vekker henne idet hun tisser. Be om hjelp hos bandagist.

Ser at du får urimelig mye pepper her, men mener fortsatt at du må jobbe med rollen din som mor, og sette deg inn i hvordan du skal være tydelig, og oppmå kontakt og respekt. Det finnes hjelp.

Anonym poster: 977a6f5df0e406458d84fa3d952b6385

Gjest Magdalene
Skrevet

Det finnes tissealarm for senga, som vekker henne idet hun tisser. Be om hjelp hos bandagist.

Ser at du får urimelig mye pepper her, men mener fortsatt at du må jobbe med rollen din som mor, og sette deg inn i hvordan du skal være tydelig, og oppmå kontakt og respekt. Det finnes hjelp.

Dette skriver hun at de har prøvd, men at det bare gjord eat hun ble vekket hele tiden og ble uopplagt.

Skrevet

En ting eg lure på, alle dokke som svarar meg... Har dokke dette problemet i heimen og har dokke i det heile barn???

For å seie det sånn....eg og datra mi har en veldig grei dialog, hjelpe meg, ho er jo datra mi!

Men som alle "fjortissar" så laga vel dei litt opprør av og til? Eller er alle andre familiar perfekte her inne? Det synest eg er veldig merkeleg! 10% av barn har sengeveting som eit problem, tru meg eg har vert innanfor dette i mange år og veit. Datra mi syns det er like ydmykande om ho brukar bleie eller tisselaken! For ho vil jo helst vere "stor" å ikkje tisse i senga si. Vi har vert på 2 sjukehus...ikkje berre 1.

Eg har fått tilbakemeldingar om at eg gjer alt som mor...så det er rart dokke her skriver at eg trenger hjelp og må gå inn i meg sjølv osv... Eg har vert mor i 11år no... Og eg har klart meg veldig bra. Vart mor som 18 åring og har fått veldig gode tilbakemld både her å der. Så beklager, dokke klarar nok ikke psyke meg ned. Så dyktige er dokke ikkje.

Veldig glad for dei innlegga som faktisk prøvar å hjelpe datra mi. For det er ho som sliter, ikkje eg.

Eg står på sidelinja og syns synd på ho. Ho er tross alt augesteinen min.

Gjest Kaffekrus
Skrevet (endret)

Sykehuset skrev i et brev at det er normalt å tisse i senga opp til 15 år? Jeg tror ikke på deg.

Endret av Kaffekrus
  • Liker 4
Skrevet

Kanskje datteren din rett og slett er sjalu på småsøsknene sine? Og det der med å straffe - fungerer vel aldri.... Finn på noe med datteren din som bare du og henne gjør sammen. F.eks kino, bowling eller noe annet gøy som hun liker. Jeg tror sengevætingen er ett resultat av at hun savner noe....

Ho har innrømt også at ho er sjalu ja. Men dette synest eg er meget merkeleg...ho fekk alt når ho var lita, dei som er komt etter må jo ha arva alt ifrå ho m.m.. Oppmerksomhet får dei kvar dag. Vi som foreldre er alltid ilag med dei. Brukar skjelden barnevakt, og er alltid heime eller ilag med dei andre plassar. Eg vil også påstå det at eg er ei ung mor....i påska var vi ute å rente oss alle sammen på akebrett og greier... Og det var eg og ho på 11år som var "tøffast" :P Eg er inga mor som ikkje gjer noke ilag med ungane mine. Eg er den mora som leikar ilag med barna......viss mann ikkje gjer det, kva skal mann med dei då??? Alt dette er en selfølge for meg.

Vi brukar aleinetid ilag med ho....vi kan no ikkje akkurat la dei små vere aleine heller!

AnonymBruker
Skrevet

En ting eg lure på, alle dokke som svarar meg... Har dokke dette problemet i heimen og har dokke i det heile barn???

For å seie det sånn....eg og datra mi har en veldig grei dialog, hjelpe meg, ho er jo datra mi!

Men som alle "fjortissar" så laga vel dei litt opprør av og til? Eller er alle andre familiar perfekte her inne? Det synest eg er veldig merkeleg! 10% av barn har sengeveting som eit problem, tru meg eg har vert innanfor dette i mange år og veit. Datra mi syns det er like ydmykande om ho brukar bleie eller tisselaken! For ho vil jo helst vere "stor" å ikkje tisse i senga si. Vi har vert på 2 sjukehus...ikkje berre 1.

Eg har fått tilbakemeldingar om at eg gjer alt som mor...så det er rart dokke her skriver at eg trenger hjelp og må gå inn i meg sjølv osv... Eg har vert mor i 11år no... Og eg har klart meg veldig bra. Vart mor som 18 åring og har fått veldig gode tilbakemld både her å der. Så beklager, dokke klarar nok ikke psyke meg ned. Så dyktige er dokke ikkje.

Veldig glad for dei innlegga som faktisk prøvar å hjelpe datra mi. For det er ho som sliter, ikkje eg.

Eg står på sidelinja og syns synd på ho. Ho er tross alt augesteinen min.

Men hvis du sliter sånn som du skrev i det første innlegget så måå du faktisk gjøre noe med rollen din som mor. Du må ta styringen og være forelder.

Om du ikke får til, så må du søke hjelp.

Og jeg sier det fordi det måtte jeg med min 11 åring... Jeg sier det ikke fordi jeg er perfekt...

• Liker 1
Skrevet

Sykehuset skrev i et brev at det er normalt å tisse i senga opp til 15 år? Jeg tror ikke på deg.

Eg kan ikkje anna enn å le!! Kva hjelper det meg med å sitje å lyge??

Finn deg en anna og kommenter!

Skrevet

Hei, så klart elsker du datteren din og vil henne vel. Og ja, det er innen "normalen" å streve med natteveting. Prøv å gjøre minst mulig utavdet. Det at hun gjemmer bleiene under senga, kan jo være for at hun selv skammer seg over dette ovenfor dere som voksne og andre unger, forsikre henne om at dette skal dere greie sammen. Som 11-åring med flere småsøøsken er det nok lett å føle seg tilovers, hun er jo stor jente og de små trenger jo mamma mer. Men om du/dere kan gjøre ting alene med henne nettopp fordi hun er så stor og flink er jeg sikker på at hun setter pris på det. Jeg vet av egen erfaring at det ikke er lett, men prøv å ton ned tanken om straff/kjefting og sett lys på de gode egenskapene som hun helt sikkert har. Nå vet jo ikke jeg hvor og hvordan dere bor men ansvar og omsorg for dyr har stor effekt på "problembarn" . (voksne må selvfølgelig ta det største ansvaret).

Uansett een 11åring er i rask utvikling, dette går seg til. Lykke til :dagens-rose:

Skrevet

Fremdeles mener jeg at en henvisning til BUP er rette veien å gå her. At man elsker sine barn er desverre ikke alltid nok.

Bare i det du skriver her er det mange ting som kan være utløsende for store problemer som trenger faglig hjelp.

Sengevæting, jenter liker å overnatte med hverandre, rekner med det er et problem? Jenta må kanskje finne unnskyldninger for hvorfor hun ikke kan være på overnatting. I tillegg så er det jo helt klart belastende å være sengevæter når man er 11, hjelper ikke et dugg at det er flere i situasjonen.

Hun har en fraværende far, det kan jo fort gi tanker om at man er uønsket, problem osv

Småsøsken, som sikkert har din nye samboer som far, han gjør sikkert sitt beste for å være en god far for henne, men hun kan føle seg på siden.

Osvosvosvosv.

Dette er bare eksempler på hva jeg kan tenke meg som eksempler, utfra det du skriver.

Bra du ikke lar deg knekke av kommentarer her, men bruk gjerne denne tråden til ettertanke før du går til fastlegen. Kanskje er her punkter å ta med som du ikke har tenkt på.

Å elske sitt barn, inkluderer av og til å erkjenne at man kommer til kort. Tror du er kommet til den enden nå, fortvilelsen over situasjonen er iallefall tydelig å lese mellom linjene.

Så ring fastlegen å be om en time, ikke for din egen skyld, men for din datter. Tror det er hun som har det verst her.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...