Gå til innhold

Vrang 11 åring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 11 år som trur ho er ei dronning.

Lyger meg og sambuaren min opp i ansiktet heile tida. Lyge om absolutt alt!

Og har null respekt for oss.

Ho gjer ingenting før ho får beskjed om det.

Rommet hennar ser ut som ett dass...og eg trur ho har stjelt so inni hampen med godteri og eter alt ho kjem over. Fann i dag en pakke med tacoløfser under senga! Sikkert lagt på seg 10kg dei siste mnd.

Ho lyger tilogmed når eg og sambuar sett oss ned ilag med ho å pratar om "livets realitetar"

Ikkje kjem ho heim når ho skal heller.....sånn som no... 1t ekstra borte vekk.

Ho har også ett natte"problem" Tissar på seg.

Ho brukar bleier då.....er ofte eg har funne ca. 15 bleier under senga hennar som STINKAR! En gong inni mellom alle reine klea hennar i skapet.

Eg blir kvalm....

Alt er likegyldig....husarrest, at eg trua med å ta vekk aktivitetar, tv, pc, mobil...etc.

Er det eg som overreagera?

Eg er trøtt å sliten....forferdeleg lei meg. Har 2 jenter til. Ei på 4år og ei på 4 mnd.

Har fortalt ho at det er ikke ditta eg hadde sett føre meg når eg valgte å få ungar. Eg vil heller bruke tida til å gjere artige ting sammen med dei, men sånn som det er no. Så er vi KUN heime.....fordi ho eldste gjer kun ugang....

Håpar noken kan hjelpe meg her...gje meg noken tips... Føle eg har gjordt alt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 11 år som trur ho er ei dronning.

Lyger meg og sambuaren min opp i ansiktet heile tida. Lyge om absolutt alt!

Og har null respekt for oss.

Ho gjer ingenting før ho får beskjed om det.

Rommet hennar ser ut som ett dass...og eg trur ho har stjelt so inni hampen med godteri og eter alt ho kjem over. Fann i dag en pakke med tacoløfser under senga! Sikkert lagt på seg 10kg dei siste mnd.

Ho lyger tilogmed når eg og sambuar sett oss ned ilag med ho å pratar om "livets realitetar"

Ikkje kjem ho heim når ho skal heller.....sånn som no... 1t ekstra borte vekk.

Ho har også ett natte"problem" Tissar på seg.

Ho brukar bleier då.....er ofte eg har funne ca. 15 bleier under senga hennar som STINKAR! En gong inni mellom alle reine klea hennar i skapet.

Eg blir kvalm....

Alt er likegyldig....husarrest, at eg trua med å ta vekk aktivitetar, tv, pc, mobil...etc.

Er det eg som overreagera?

Eg er trøtt å sliten....forferdeleg lei meg. Har 2 jenter til. Ei på 4år og ei på 4 mnd.

Har fortalt ho at det er ikke ditta eg hadde sett føre meg når eg valgte å få ungar. Eg vil heller bruke tida til å gjere artige ting sammen med dei, men sånn som det er no. Så er vi KUN heime.....fordi ho eldste gjer kun ugang....

Det er ikke du som overreagerer. Det er derimot du som ikke utøver foreldreskap. Her må du endre deg som mor, og være en forelder for elveåringen din.

Bleier under senga???

Jeg anbefaler deg å søke hjelp, dette er ikke bra. hør med ppt, barnevern, bup, eller i allefall familierådgivningskontoret, evt fastlegen. Du trenger veiledning, dette er ditt ansvar,du kan ikke legge det på barnets skuldre, skylde på henne at hun ikke respekterer deg. Hva gjør du for å oppnå respekt?

Du har en stor jobb å gjøre med å ta rollen din på alvor.

Lykke til.

Anonym poster: 977a6f5df0e406458d84fa3d952b6385

• Liker 19
Skrevet

Jeg ble kvalm av måten du fremstiller din datter

Du har ikke gjort alt, om du ikke har vært til lege,psykolog, osv.Bup er et veldig godt forslag.

Mulig du trenger litt terapi også?

Legge skylden over på en 11åring er helt håpløst,hvorfor si til henne at dine drømmer ikke ble virkelig,pga hennes oppførsel? Du valgte å få barn,nå må du velge å be om hjelp ettersom du selv ikke takler situasjonen.

Veldig kvass svar fra meg, et barn skal ikke ha skylden for noe som en voksen har gjort.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått henne undersøkt? Synes det er merkelig at store jenta er sengevæter og for meg er det et signal om at det feiler henne noe. Fysiologisk eller emosjonelt.

Kontakt lege.

Anonym poster: a82dc57a5a8b1ee6f96db5f33c6e41f9

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Hvilke konsekvenser får hun da? Når hun F.eks ikke kommer hjem når hun skal.

Mistenker du at hun stjeler godteri; ja, så ikke ha godteri i huset.

Får hun hjelp for tisseproblemene på natten?

Skrevet

Oj......det var noken veldig kvasse svar ja. Det må mann si.

For å seie det slik, eg legg ingenting på mi datter. Ho har vert sengevetar sidan ho var 4år. Og har prøvd kalendar, matte, homeoterapaut, alarm på natta, vekke ho 2 gongar kl. 11 og kl. 3 (noke som sleit ut ungen!) vert til legen med ho og tatt ultralyd av blære og diverse og vert til legen blir alltid avvist, Sist FORRIGE VEKE!! Får ingen medhold noken plass. Så eg begynte med bleier til ho JA, for det er i store mengder ho tissar. Og urin til ei på 11år luktar veldig mykje. Bleiene skal vere veldig enkle å berre kaste i søppelet. Og då er eg ei dårleg mor?? Vil lære ungen min å vere sjølvstendig.

Men det var ikke DET eg spurde om her i innlegget mitt...

Det var korleis eg skal få jenta mi til å slutte å lyge og få respekt for oss som foreldre.

Og tru meg....vi har gjordt mykje der også. Det er ikke sånn at eg skriv inn her fordi eg er lat som mor. Eg må sei eg er flau på dokka sine vegne som skriver så negativ tilbake til meg.

Som eg også skreiv i innlegget mitt, så får ho konsekvensar for det ho gjer, men det er likegyldig for ho.

Ho driter i om ho må sitte på rommet sitt 1 veke for noke ho har gjordt.

En gong tok eg ut ALT frå rommet hennar tilogmed radioen og nattbordlampen.

Trur eg har straffa ho hardt nok, og det heller hjelper ikkje.

Er her noken seriøse her inne som har samme problemet som kan dele sine erfaringar med meg...??

Har ingenting med å vere dårleg foreldre å gjer..

AnonymBruker
Skrevet

Mener du det er mulig at hun er underutviklet i forhold til alder? Be isfåall om en utredning hos BUP. Du kan jo kontakte familievernkontoret og be om en time, der dere kan få hjelp til å kommunisere med datteren deres.

Og du må for all del bytte lege for henne. Ta kontakt med privatkontor om du må det, det må jo utredes skikkelig hvorfor hun er sengevæter fremdeles. Er det ikke fysiologisk kan det være noe som psykisk plager henne og derfor bør dere likevel involvere BUP og familievernkontoret.

Og hjelp henne å rydde rommet. Til helgen tar dere en skikkelig opprydning, og deretter rydder dere 10 min på rommet hennes hver kveld. Kjøp et skikkelig bosspann med godt lokk slik at det er enkelt å kaste bleiene.

Anonym poster: 2f186e12703a31bd2f9a8602fddadec7

• Liker 6
Gjest Magdalene
Skrevet

Å si til din datter på 11år, at det ikke var dette du hadde sett for deg da du ville ha barn, er stygt gjort.

Men du må jo bare kreve at hun blir sendt til en spesialist. Har hun prøvd medisiner? http://tidsskriftet.no/article/657946 her kan du lese litt om dette.

Også er det viktig å gi konsekvenser som samsvarer med handlingen.

Det virker som om dere har kommet i en ond sirkel hvor dere trenger hjelp til å komme ut av.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke noe begeistret for Jesper Juul men han har noen råd:

http://www.dagbladet.no/2009/10/22/nyheter/tema/helse/barn_og_unge/jesper_juul/8683613/

Men over til oppførselen hennes. Jeg mener ikke være frekk med det jeg spør om nå. Vær så snill og tenk over dette:

-Kjenner du ditt barn?

Eller er det slik at du (ubevisst) ser på henne som et problembarn og dette er noe hun fanger opp?

-Hva liker hun? Av aktiviteter, mat, venner. Hva er yndlingsfargen hennes? Hvilken musikk, klær sko liker hun?

- Hva om du bryter "rutinen" med kjefting og straff og heller tar henne med på tur, shopping, cafè ol?

Jeg mener ikke dette som belønning for noe galt hun har gjort men gjør dette når det er en rolig stund.

Det er en begynnelse på den onde sirkelen dere er inne i nå og onde sirkler MÅ brytes ellers blir det ikke forandringer.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oj......det var noken veldig kvasse svar ja. Det må mann si.

For å seie det slik, eg legg ingenting på mi datter. Ho har vert sengevetar sidan ho var 4år. Og har prøvd kalendar, matte, homeoterapaut, alarm på natta, vekke ho 2 gongar kl. 11 og kl. 3 (noke som sleit ut ungen!) vert til legen med ho og tatt ultralyd av blære og diverse og vert til legen blir alltid avvist, Sist FORRIGE VEKE!! Får ingen medhold noken plass. Så eg begynte med bleier til ho JA, for det er i store mengder ho tissar. Og urin til ei på 11år luktar veldig mykje. Bleiene skal vere veldig enkle å berre kaste i søppelet. Og då er eg ei dårleg mor?? Vil lære ungen min å vere sjølvstendig.

Men det var ikke DET eg spurde om her i innlegget mitt...

Det var korleis eg skal få jenta mi til å slutte å lyge og få respekt for oss som foreldre.

Og tru meg....vi har gjordt mykje der også. Det er ikke sånn at eg skriv inn her fordi eg er lat som mor. Eg må sei eg er flau på dokka sine vegne som skriver så negativ tilbake til meg.

Som eg også skreiv i innlegget mitt, så får ho konsekvensar for det ho gjer, men det er likegyldig for ho.

Ho driter i om ho må sitte på rommet sitt 1 veke for noke ho har gjordt.

En gong tok eg ut ALT frå rommet hennar tilogmed radioen og nattbordlampen.

Trur eg har straffa ho hardt nok, og det heller hjelper ikkje.

Er her noken seriøse her inne som har samme problemet som kan dele sine erfaringar med meg...??

Har ingenting med å vere dårleg foreldre å gjer..

Og forresten, du høres ikke noe hyggelig ut. Og ut fra det jeg leser i innleggene dine så har du bare godt av noen kvasse svar. Det er råttent gjort å si til sin egen datter at "dette var ikke det jeg såg for meg når jeg valgte å få barn". Du bør absolutt gå i deg selv også for å skape bedre miljø hjemme. Jeg hadde heller ikke hatt lyst å være hjemme med deg om jeg var datteren din.

• Liker 10
Skrevet

Eg har vert i kontakt med PPT 3 gongar eg til no, og dei skal "ta kontakt". Men veit dokke ka...eg har aldri hørt nokenting ifrå dei :((

Har også snakka med Helsesøster på skulen...om personleg hygiene og diverse

(eg har også lært ho dette, kan en del sidan eg har hatt desse faga på skulen)

Eg har vert i kontakt med 4 forskjellige legar ang. sengevetinga. Og alle sei, HO veks det av seg!

Psykolog er vel det neste trur eg...syns det er litt vel tidleg å begynde i fortissalderen når mann kun er 11 år.. Ho har dei faktene, ho har alltid vert voksen for alderen. Og no skal ho lage opprør mot meg og sambuar. Vi må vel berre lære oss å takle det. Og slutte å ha MAT i huset i det heile....for ungen eter seg ihel. Det er eg sikker på.

No er eg og sambuar begge utdanna kokkar. Kan mat. Ungane våre får kvar dag heimelaga middag. Heimelaga skiver, heimelaga ditt og heimelaga datt.....

Skrevet

???????????????????

Eg har aldri sagt til dattra mi at det ikke var dette eg såg for meg!!

Dokke har tydelegvis misforstått alt eg skriver.

Så eg trur eg skal slutte før eg blir totalt nedtrakka av dokke ........

:(

AnonymBruker
Skrevet

Eg har vert i kontakt med PPT 3 gongar eg til no, og dei skal "ta kontakt". Men veit dokke ka...eg har aldri hørt nokenting ifrå dei :((

Eg har vert i kontakt med 4 forskjellige legar ang. sengevetinga. Og alle sei, HO veks det av seg!

Psykolog er vel det neste trur eg...syns det er litt vel tidleg å begynde i fortissalderen når mann kun er 11 år.. Ho har dei faktene, ho har alltid vert voksen for alderen. Og no skal ho lage opprør mot meg og sambuar. Vi må vel berre lære oss å takle det. Og slutte å ha MAT i huset i det heile....for ungen eter seg ihel. Det er eg sikker på.

No er eg og sambuar begge utdanna kokkar. Kan mat. Ungane våre får kvar dag heimelaga middag. Heimelaga skiver, heimelaga ditt og heimelaga datt.....

Da må du purre på PPT. Du har selv ansvar for at ting blir gjort. Ring de en dag i uken frem til du får time. I mellomtiden kan du finne en privatpraktiserende psykolog slik at dere får begynt.

Og ang. maten, det kan være at dere kontrollerer henne såpass at hun derfor får mer lyst på mat. Jeg var chubby som liten og foreldrene mine fulgte omtrent alltid med på hva jeg spiste. Da endte det opp med at jeg smugspiste istedetfor.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

???????????????????

Jeg beklager altså, men du virker ikke så veldig voksen av deg. Og det virker som om du rett og slett ikke liker din egen datter. Og her var det du skrev i første innlegg:

"Har fortalt ho at det er ikke ditta eg hadde sett føre meg når eg valgte å få ungar."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har fortalt ho at det er ikke ditta eg hadde sett føre meg når eg valgte å få ungar.

Hvordan skulle vi ha lest dette, da? Jeg synes også det er en forferdelig ting å si til et barn. Men hvis du ikke har sagt det, hva mente du da med å skrive det?

Anonym poster: b95f9e72f37ada7486fe53cbcfa3eba6

• Liker 2
Skrevet

Her er det du som trenger psykolog.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er fortsatt du som er voksen. Du må ta rollen din som mamma på alvor.

Anonym poster: 977a6f5df0e406458d84fa3d952b6385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

???????????????????

Bli voksen og ta ansvar for datteren deres. Selv om ting ikke ble som forventet har dere likefullt ansvar for henne.

Purr, mas, krev! at dere blir tatt på alvor.

Skrevet

Datra mi er ei nydeleg jente, ho veit at eg elskar ho.

Om eg veit kva ho likar ja, sjølvsagt!! Yndlingsfargen hennar er blå, for ho elskar havet (vi bur ved kysten)

Idolet er ustin Bieber, men den var vel ikkje så vanskeleg ;) Bestevennen hennar heiter Re******. Yndlingsklea er dongeribukse med singlet. Yndlingsmat er Vårrulla, sto å laga det sammen med ho i går :) Aktivitet: sang og korps. Elskar å sykle. Likar at eg leser høgt til ho om kvelden. Osv osv osv....

Ja, eg kjenner døtra mi, og eg elskar ho overalt!! Vi har mange fine stunder....men så snur ho seg på helen IGJEN... Vi gjer masse ilag som familie. I helga såg vi dei fyrste lamba som var komt, og vi kosa med dei alle sammen. Besøkte familie. Og gjorde ting ilag som alle familie gjer rekna eg med.

Skrevet

Gå til fastlege å be om henvisning til BUP. alt tyder på at jenta har noen problemer i tilværelsen, som kanskje er for store til at dere som foreldre kan løse dem hjemme med hjelp fra KG.

Hadde ikke slike problemer som du skriver om, men noe var det, etter en lang utredning på BUP fikk jeg vite at barnet hadde Asperger, det løste mye, å vite! Jeg sier ikke at datteren din har AS, men noe er tydeligvis galt. Såpass at jeg vil ikke gå inn på noen rådgiving, det tror jeg fagfolk bør ta seg av.

Lykke til

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...