Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

 

Og Stannis's død kom som en STOR overraskelse. Også en grei som ligger helt utenfor bøkenes handling så langt. Særlig det at han blir tatt av dage av Brienne.  

 

 

Jeg er ikke 100 % sikker på at Stannis er død. Mest sannsynlig, ja, men det er jo sånn på tv og spesielt i GoT at det er "Picture or it didn't happen". Vi så ikke at Brienne stakk sverdet i Stannis, bare at hun var på vei til å gjøre det. Kanskje hun har såpass barmhjertighet i seg at hun forsto at han bare var et redskap for Melisandre. Men men, det er sånt vi får vite sikkert i neste sesong eller så og si sikkert når vi vet om skuespilleren blir med videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke forventet at Myrcella skulle dø, for så vidt jeg husker, skjer ikke det i bøkene. Ikke enda, iallfall.

Og Stannis's død kom som en STOR overraskelse. Også en grei som ligger helt utenfor bøkenes handling så langt. Særlig det at han blir tatt av dage av Brienne.

Og jeg er en anelse skuffet over det store dramaet med Aryas blindhet. I bøkene våkner hun ganske enkelt opp en dag og er blind, siden det er klart for "den gamle mannen" i "The House of Black and White" at hun trenger en lærepenge. Den er ganske riktig knyttet til at hun holder fast på sin identitet som Arya Stark, og fordi hun tar et liv som hevn, men det som skjer er ganske enkelt at den gamle mannen gir henne en drikk, og dagen etter er hun blind. Og tar det på strak arm.

Drapet på Jon Snow var kanskje litt vel morderisk, for i bøkene vet vi ikke riktig om han er død eller lever.

Jeg håper egentlig du tuller. Hva skulle Brienne gjøre i Winterfell, om ikke for å drepe Stannis? Myrcella døde ikke i bøkene, men at hun skulle tilbake til King's Landing uten en skramme - DET ville vært er sjokk, det!

Nei, De kan spøke, De.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper egentlig du tuller. Hva skulle Brienne gjøre i Winterfell, om ikke for å drepe Stannis? Myrcella døde ikke i bøkene, men at hun skulle tilbake til King's Landing uten en skramme - DET ville vært er sjokk, det!

Nei, De kan spøke, De.Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Hjelpe Sansa som hun lovte, vel!

Anonymous poster hash: dd0ec...92a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper egentlig du tuller. Hva skulle Brienne gjøre i Winterfell, om ikke for å drepe Stannis? Myrcella døde ikke i bøkene, men at hun skulle tilbake til King's Landing uten en skramme - DET ville vært er sjokk, det!

Nei, De kan spøke, De.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

I bøkene så kommer ikke Brienne til Winterfell. Hun blir fanget av en gruppe opprørere, de samme som tok Arya og The  Hound for et par sesonger siden. Og de har med seg den røde presten Thoros fra Myr, som plutselig har fått evnen til å gjenoppvekke døde.

Da Brienne blir tatt av dem, ledes de av Lady Stoneheart, som er ingen ringere enn det gjenoppståtte liket av Catelyn Stark, nè Tully, som har innledet en (fra hennes perspektiv) evig vendetta mot alt og alle som har noen tilknytning til sviket mot henne og sønnen. Det vil blant annet si Lannisters og Freys og alle som tjener dem. Og siden Brienne bærer det omsmidde sverdet "Oathkeeper" som hun fikk av Jaime Lannister for at hun skulle kunne holde sin ed til Catelyn Stark, tror hun at Brienne har gått i Lannisters tjeneste. Sverdet bærer preg av å være smidd til en Lannister.

Så Briennes historielinje slutter med at de henger henne, akkurat som de gjør med alle andre som de mener går Lannister og Freys ærender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 100 % sikker på at Stannis er død. Mest sannsynlig, ja, men det er jo sånn på tv og spesielt i GoT at det er "Picture or it didn't happen". Vi så ikke at Brienne stakk sverdet i Stannis, bare at hun var på vei til å gjøre det. Kanskje hun har såpass barmhjertighet i seg at hun forsto at han bare var et redskap for Melisandre. Men men, det er sånt vi får vite sikkert i neste sesong eller så og si sikkert når vi vet om skuespilleren blir med videre.

Sant nok, men Brienne virket ganske bestemt. Stannis hadde vel mer eller mindre gitt opp, og han var en såpass rettferdig mann innerst inne at han antakelig erkjente at han fortjente å dø. Og etter at han ofret datteren sin på bålet og kona hans tok livet av seg og han tapte alt likevel, så syns han vel kanskje at det kan være det samme, uansett.

Brienne of Tarth er ikke en barmhjertig kvinne, og når hun bestemmer seg for å drepe noen, ender det alltid med et eller flere lik.

På den annen side.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bøkene så kommer ikke Brienne til Winterfell. Hun blir fanget av en gruppe opprørere, de samme som tok Arya og The Hound for et par sesonger siden. Og de har med seg den røde presten Thoros fra Myr, som plutselig har fått evnen til å gjenoppvekke døde.

Da Brienne blir tatt av dem, ledes de av Lady Stoneheart, som er ingen ringere enn det gjenoppståtte liket av Catelyn Stark, nè Tully, som har innledet en (fra hennes perspektiv) evig vendetta mot alt og alle som har noen tilknytning til sviket mot henne og sønnen. Det vil blant annet si Lannisters og Freys og alle som tjener dem. Og siden Brienne bærer det omsmidde sverdet "Oathkeeper" som hun fikk av Jaime Lannister for at hun skulle kunne holde sin ed til Catelyn Stark, tror hun at Brienne har gått i Lannisters tjeneste. Sverdet bærer preg av å være smidd til en Lannister.

Så Briennes historielinje slutter med at de henger henne, akkurat som de gjør med alle andre som de mener går Lannister og Freys ærender.

Dette vet jo alle som har lest bøkene, men det var selvsagt ikke tilfeldig at Brienne og Stannis endte opp på samme sted, og noe av det mest forutsigbare med episoden var at Brienne fikk sjansen til å hevne sin kjære Renly.

Nei, dette var som å se en episode av Grey's Anatomy. Alt tullet double D kommer på har gjort serien til et gjesp.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper Jon Snow våkner opp igjen med isblå øyne , blek hvit hud:) ! Eller sjelen hans går inn i Ghost!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jo alle som har lest bøkene, men det var selvsagt ikke tilfeldig at Brienne og Stannis endte opp på samme sted, og noe av det mest forutsigbare med episoden var at Brienne fikk sjansen til å hevne sin kjære Renly.

Nei, dette var som å se en episode av Grey's Anatomy. Alt tullet double D kommer på har gjort serien til et gjesp.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

Ja, det er mye å mislike her. Mange merkelige vrier og vendinger som bare er drama og som ikke fører historien noe sted. Det går liksom ikke an å la Brienne legge ut på et fullstendig mislykket redningstokt fordi hun er så trofast at hun vil holde sin ed koste hva det koste vil, og så la Lady Stoneheart henge henne fordi hun mistet all medfølelse etter at hun døde og ikke kan tenke annet enn hevntanker.

Neeida, Brienne må dra til Winterfell og se etter lys i tårnet, og ta hevn for Renly, for vi liker Brienne, og heltinnen overlever alt.

Det er bare tull. I Westeros er det de rene av hjertet som dør først og verst.

GRRM er en genial forfatter, men man kan ikke si det samme om manusteamet. Og det er litt merkelig at de lager slike avvik. Noe av det jeg likte best ved serien var når den spilte ut den handlingen som jeg kjente fra bøkene. Jeg forstår ganske enkelt ikke dette med "spoiling". Kan du spoile Shakespeare?

Kanskje lage en alternativ slutt på Hamlet der han IKKE dør i siste scene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Briennes historielinje slutter med at de henger henne, akkurat som de gjør med alle andre som de mener går Lannister og Freys ærender.

 

Hun er riktignok i ferd med å bli hengt på slutten av AFFC, men du glemmer muligens at hun dukker opp levende i ADWD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest spennende tiden for meg dog, er Age of Heroes, hvor veggen i nord ble bygd

etter den første invasjonen av white walkers som utslettet nesten alt og alle på Westeros

under "The Long Night", en vinter som varte i nesten en hel generasjon. Dette har potensiale

til å bli like episk som Game of Thrones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er riktignok i ferd med å bli hengt på slutten av AFFC, men du glemmer muligens at hun dukker opp levende i ADWD.

Det kan sannelig se slik ut. Kanskje jeg hoppet over et kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er riktignok i ferd med å bli hengt på slutten av AFFC, men du glemmer muligens at hun dukker opp levende i ADWD.

Ser ut som om jeg må lese siste boka igjen. Det var jo trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må de snart sette inn Howland Reed i GoT  , fordi han har svar på hva som skjedde i tårnet, da Lyanna Stark dauet på en seng av blod og roser.

 

Har en mistanke om at Jon snow sitt egentlige navn er Jon Stark Taragaryen! og at han er Lyanna og Rhaegar Taragaryens sønn.

 

Men fordi Robert Baratheon hatet alt Taragryan , så måtte Eddard beskytte den nyfødte og betalte en dame for å late som hun var moren og Eddard lot som han var faren!

 

Evnt kan Robert ha hatt seg med Lyanna Stark og at Jon snow kan og være Jon Baratheon!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest bøkene, men lurer på hva som skjer med Jon Snow der og er det annerledes i serien?

Spent på neste sesong jeg, han k a n jo ikke bare dø sånn 😣

Anonymous poster hash: d7170...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest bøkene, men lurer på hva som skjer med Jon Snow der og er det annerledes i serien?

Spent på neste sesong jeg, han k a n jo ikke bare dø sånn

Anonymous poster hash: d7170...de3

Nei, ikke veldig anderledes. Det lille dramaet med Olly er ikke der, men det skjer omtrent på samme måte. Jon Snow blir bedt om å komme til porten, og når han kommer dit, blir han stukket ned. Men vi vet ikke hva som skjer videre.

Klart han kan dø sånn. Det er en veldig vesentlig forskjell mellom bøkene og TV-serien: Melisandre har hatt et syn av at Jon ville bli myrdet, og hun har advart ham om at han er i fare, og har bedt ham om å holde ulven sin nær seg. Det tar han ikke på alvor, og ulven er innelåst da drapet skjer. Men Melisandre kan vekke døde, antar jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må de snart sette inn Howland Reed i GoT , fordi han har svar på hva som skjedde i tårnet, da Lyanna Stark dauet på en seng av blod og roser.

Har en mistanke om at Jon snow sitt egentlige navn er Jon Stark Taragaryen! og at han er Lyanna og Rhaegar Taragaryens sønn.

Men fordi Robert Baratheon hatet alt Taragryan , så måtte Eddard beskytte den nyfødte og betalte en dame for å late som hun var moren og Eddard lot som han var faren!

Evnt kan Robert ha hatt seg med Lyanna Stark og at Jon snow kan og være Jon Baratheon!

Åh, fant du på alt det der av deg selv?

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg? Det viktigste er at Varys er en Targaryen.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

 

Er det sant? Er Varys en Targryan?

Anonymous poster hash: ce741...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det sant? Er Varys en Targryan?

Anonymous poster hash: ce741...05b

 

Ingenting er bekreftet. En vanlig teori er at han er en Blackfyre, det vil si at han (muligens) stammer fra en tidligere Targaryen- konge.

Anonymous poster hash: c8a90...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingenting er bekreftet. En vanlig teori er at han er en Blackfyre, det vil si at han (muligens) stammer fra en tidligere Targaryen- konge.

Anonymous poster hash: c8a90...c8b

 

 

Ok, takk for svar. Er det hint i bøkene om at han kan være en Targaryan?

Anonymous poster hash: ce741...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...